ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: چرا جزایر سه گانه مهم هستند + عکس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چرا جزایر سه گانه مهم هستند + عکس

ایران‌ حاكمیت‌ ٥٠درصدی‌ یكی‌ از مهمترین‌ تنگه‌های‌ بین‌المللی‌ یعنی‌ تنگه‌ هرمز را داراست‌ كه‌ نبض خلیج‌ فارس‌ را در دست‌ دارد. جزایر سه‌گانه‌ تنب‌ بزرگ‌ ، كوچك‌ و ابوموسی‌ سه‌ جزیره‌ از شش‌ جزیره‌ ایرانی‌ هستند كه‌ به‌ جزایر قوسی‌ مشهور هستند.
ایران‌ حاكمیت‌ ٥٠درصدی‌ یكی‌ از مهمترین‌ تنگه‌های‌ بین‌المللی‌ یعنی‌ تنگه‌ هرمز را داراست‌ كه‌ نبض خلیج‌ فارس‌ را در دست‌ دارد. جزایر سه‌گانه‌ تنب‌ بزرگ‌ ، كوچك‌ و ابوموسی‌ سه‌ جزیره‌ از شش‌ جزیره‌ ایرانی‌ هستند كه‌ به‌ جزایر قوسی‌ مشهور هستند. اهمیت‌ این‌ جزایر بخاطر موقعیت‌ نظامی‌شان‌ است‌ كه‌ به‌ عنوان‌ دژ دفاعی‌ تنگه‌ هرمز قلمداد می‌شوند.حاكمیت‌ شمالی‌ تنگه‌ هرمز از آن‌ ایران‌ و حاكمیت‌ جنوبی‌ از آن‌ كشور عمان‌ است‌.

به گزارش دیدبان، جزایر سه گانه اهمیت خاصی در دفاع از ایران دارند و به لحاظ نظامی فوق العاده مهم و دارای موقعیت ویژه تدافعی هستند، البته نباید این اصل را نادیده گرفت كه با دقت و تامل در جغرافیای طبیعی خلیج فارس درمی یابیم كه قدر و ارزش نظامی جزایر سه گانه فقط برای ایران مهم است، نه برای سایر كشورها، از جمله دول حاشیه جنوبی خلیج فارس، چرا كه «ایران به تعدادی جزایر برخوردار از موقعیت ممتاز در تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس حاكمیت دارد. از آن میان شش جزیره كه زنجیره قوسی دفاعی ایران را تشكیل می دهند اهمیت بیشتری دارند. این جزایر عبارتنداز؛ هرمز، لارك، قشم، هنگام، تنب بزرگ و ابوموسی كه در فاصله هایی نسبتا كوتاه از یكدیگر قرار دارند. یك منحنی فرضی كه این جزایر را به یكدیگر وصل نماید، به درك برتری استراتژیك ایران در كنترل امنیت تنگه [هرمز] كمك بیشتری می كند.

از نظر جغرافیایی اصولاخلیج فارس، یك دریای عمیق نیست و جالب آن كه عمیق ترین قسمت آن نیز كه جهت كشتیرانی و به ویژه حمل ونقل كشتی های بزرگ مناسب می باشد، تقریبا در محدوده متعلق به ایران واقع شده است. «درخصوص كشتیرانی در خلیج فارس و اهمیت جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و كوچك در این میان باید اشاره كرد كه به علت عمق كم آب در تمام نقاط تنگه هرمز كه از راس مسندم تا بندرعباس امتداد دارد، كشتی های بزرگ قادر به عبور نبوده و مجبور هستند از ناحیه محدودی كه معادل پانزده كیلومتر است و عمق آب جهت عبور آنها كافی است، حركت نمایند.

در قسمت شمال این معبر، جزایر ایرانی قشم، هرمز و لارك قرار دارند. علاوه براین، در ابتدای این راه عبور، كشتی های بزرگ جنگی و نفت كش ها مجبور هستند از كنار جزایر ایرانی تنب بزرگ و كوچك و ابوموسی و ... عبور كنند.

با این وجود باید مهم ترین دلیل اهمیت جزایر سه گانه را در مباحث نظامی جست وجو كرد. این دو جزیره (تنب بزرگ و كوچك) به همراه ابوموسی بخشی از سیستم دفاعی و حفاظتی تنگه هرمز و كرانه های جنوبی كشور را تشكیل می دهند و به علاوه موقعیت جغرافیایی آنها در عمق آب های خلیج فارس و همچنین در داخل دو كریدور رفت و برگشت طرح تفكیك تردد بین المللی كشتی ها، آنها را از اهمیت استراتژیك خاصی برخوردار نموده است.
[تصویر:  1D.jpg]

تنب‌ بزرگ‌
این‌ جزیره‌ با وسعت‌ حدود ١١ كیلومتر مربع‌ در جنوب‌ جزیره‌ قشم‌ واقع‌ شده‌ كه‌ از جنوب‌ به‌ جزیره‌ ابوموسی‌ از شرق‌ به‌ عمان‌ و از غرب‌ به‌ تنب‌ كوچك‌ ختم‌ می‌شود. فاصله‌ این‌ جزیره‌ تا قشم‌ ٣١ تا تنب‌ كوچك‌ ١٢ تا ابوموسی‌ ٥٠ و تا جزیره‌ الحمرائدر راس‌ الخیمه‌ ٨٢ كیلومتر است‌.

تنب‌ كوچك‌
این‌ جزیره‌ با مساحت‌ ٢ تا ٢\٥ كیلومتر در جنوب‌ بندر لنگه‌ و در غرب‌ تنب‌ بزرگ‌ واقع‌ شده‌ است‌. فاصله‌ این‌ جزیره‌ تا بندر لنگه‌ ٥٠ كیلومتر تا راس‌ الخیمه‌ ٩٢ كیلومتر و تا تنب‌ بزرگ‌ حدود ١٣ كیلومتر است‌.

تنگه‌ هرمز
طول‌ این‌ تنگه‌ در امتداد خط‌ عمود منصف‌ ١٨٧ و براساس‌ تعریف‌ كنونی‌ ٣١٠ كیلومتر بوده‌ و عمق‌ آن‌ در مجاورت‌ ساحل‌ ایران‌ ٣٦ متر و در مجاورت‌ ساحل‌ عمان‌ ١٤٤ متر است‌. هلالی‌ شكل‌ بوده‌ ،قسمت‌ برجسته‌ آن‌ به‌ طرف‌ ایران‌ و قسمت‌ فرو رفته‌ آن‌ به‌ سوی‌ عمان‌ است‌،بنابراین‌ در تنگه‌ بیشترین‌ ساحل‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌.

كنترل‌ این‌ تنگه‌ براقتصاد و انرژی‌ ، رفت‌ و آمد و حمل‌ ونقل‌ نیروی‌ نظامی‌ در خلیج‌ فارس‌ آن‌ را به‌ صورت‌ یك‌ نقطه‌ فشار و كنترل‌ درآورده‌ است‌.