ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: برج
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مکان: دوبی، امارات عربی متحده

زمان تکميل: 2009

ابر بلند مرتبه برج دوبی مرکز مجتمع چند منظوره ای خواهد بود که متعلق به شرکت PJSC دبی می باشد. اين مجموعه، بخشهای مسکونی، تجاری، هتل، سرگرمی، مرکز خريد، فضاهای سبز، جلوه های آبی، پياده رو و بلوار، يک بازارچه و يک شهر قديمی توريستی را در هم ادغام خواهد کرد.

طراحی برج دوبی نشات گرفته از هندسه گل صحرايی است که بومی منطقه می باشد. الگوی سيستمهای آن از معماری اسلامی الهام گرفته است. اين الگو، آثار تاريخی و فرهنگی را با فن آوری لبه بريده ترکيب نموده تا ساختمانی با عملکرد بالا خلق نمايد تا از آن طريق، استانداردی نوين برای پيشرفت منطقه خاور ميانه بوجود آورد و الگويی برای آينده اين شهر گردد.

برج از سه جزء تشکيل يافته است که گرداگرد يک هسته مرکزی حلقه زده اند. با بالا رفتن برج از سطح صاف صحرا، عقب نشينی در هر يک از اين اجزاء به شکل يک مارپيچ بالارونده نمودار می شود که با بالا رفتن خود به سوی آسمان، اندک اندک از حجم بنا نيز می کاهد. در نوک آن، هسته مرکزی هويدا می گردد که به شکل يک مناره خودنمايی می کند. طبقات Y شکل اين برج، چشم انداز بينندگان را به آبهای خليج فارس وسعت می بخشند.

طراحی اين بنا، بعنوان برنده مسابقات طراحی برج سازی که توسط شرکت PJSC در اوائل سال 2003 در دوبی برگزار شده بود؛ انتخاب شد. عمليات ساخت و ساز اين برج در ژانويه 2004 آغاز شده است و تا پايان سال 2009 به انجام خواهد رسيد.



مرکز AOL Time Warner

مکان: نيويورک، ايالات متحده آمريکا

زمان تکميل: 2003

طراحی مرکز AOL Time Warner علاوه بر محيط منحصر بفرد پيرامون آن، از مقتضيات برنامه ريزی خاص خود نيز نشات گرفته است. طراحی اين بنا يادآور برجهای دوقلوی مسکونی است که سنترال پارک، مجستيک، سن رومئو و ال دورادو را همراستا می کند. مرکز AOL دارای ديوارهای روشنی است که اجازه می دهد نور و هوا بوسيله خود ساختمان فيلتر شوند و به خيابان و پارک زيرين آن برسند. اين بنا از يک پايه سنگی و شيشه ای تشکيل شده که در آن فروشگاه و استوديو قرار دارد.

دو برج شيشه ای ذوزنقه ای شکل بر روی سکويی بر فراز ساختمان در ارتفاع 750 فوتی قرار گرفته اند و به شکل تاجهای درخشانی از جنس شيشه و فلز خودنمايی می کنند.

قسمت اداری مربوط به روسای AOL در طبقات زيرين واقع شده است. برفراز آن يک هتل چينی قرار گرفته است و آپارتمانهای مستغلاتی سنترال پارک برفراز آندو قرار دارند و طبقات 52 تا 80 را اشغال کرده اند.

طراحی اين بنا سه ناحيه شهری بسيار مهم منهتن را تحت پوشش قرار می دهد: شبکه شهری، برود وی و سنترال پارک. شبکه منهتن و يا بطور اخص، خيابان 59 ام به دو گونه در اين پروژه خود را نمايان ساخته است. اول، با ساخت يک ديوار شيشه ای 150 فوتی شفاف و فروشگاهی در کنار خيابان که در پايه اين پروژه واقع شده است و مرکز اجرای موسيقی jazz@ Lincoln می باشد که بالای آن قرار گرفته است. دوم، خط خيابان 59 ام بوسيله اتصال ساختمانها به مثابه پنجره ای بين برجها در آمده است و چشم انداز به راهروی غربی سنترال پارک را وسعت می بخشد.



برج جين موآ

مکان: شانگهای، چين

زمان تکميل: 1999

اين برج در منطقه پودونگ و در ميان منطقه تجاری و مالی لوياژويی قرار گرفته است. اين طرح، فضای 278800 متر مربعی را اشغال نموده است و دارای يک قسمت اداری چند منظوره، هتل، فروشگاه، تسهيلات رفاهی و پارکينگ می باشد.

از فراز طبقه 88 ام اين ساختمان، منظره بديع شهر و حومه آن پيداست. فضاهای اداری که در 50 طبقه اول قرار دارند؛ براحتی قابل دسترسی هستند. شش طبقه از اين بنا را يک سالن همايش، نمايشگاه، سينما و يک پاساژ با مساحت 21000 متر مربع تشکيل داده اند. پايين برج توسط محوطه ای با فضای سبز احاطه شده است که در آن استخر و مکان استراحت برای بازديد کنندگان فراهم آمده است و همگان را از خيابانهای شلوغ شانگهای به سوی آرامش و آسايش فرا می خواند.

علاوه بر طبقات روزمينی برج، جين مائو سه طبقه زيرزمينی هم دارد که مساحتی بالغ بر 57000 متر مربع را شامل می شود. اين طبقات به يک پارکينگ با ظرفيت 993 خودرو و 1000 دوچرخه، قسمت خدماتی هتل، فضای اضافی فروشگاه، سالن غذاخوری، يک لابی، و قسمت تجهيزات ساختمانی شامل موتورخانه، کارگاه فرايند سازی فاضلاب، تاسيسات برقی و چيلر خنک کننده اختصاص يافته است.

نمای اين برج، با عقب نشينی هايی که طرحی موزون را خلق کرده اند؛ يادآور پاگودای چينی است. ديوارهای پرده ای فلزی و شيشه ای آن آسمان هميشه متغيير را در خود منعکس می کند و در شب هنگام، از تلالو چراغهای شهر درخشان است. پس از پايان ساخت جين مائو بلندترين بنای چين پديد آمد و گل سرسبد شانگهای گرديد.

جوايز کسب شده بخاطر اين اثر:

1. جايزه شناسايی جزئيات ويژه، 2001

2. جايزه افتخار طراحی داخلی، 2001

3. برنده نهايی در رده آسيايی، 2001

4. جايزه افتخار طراحی داخلی، 2000

5. جايزه ويژه ساختمانی ، 1999

6. جايزه بهترين ساختمان، 1998

7. برتری در مهندسی، 1995