ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: تبدیل برج دیده‌بانی به خانه مسکونی!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
طراحان بلژیکی یک برج آبی متعلق به جنگ جهانی دوم را به یک منزل مسکونی بسیار مدرن و مجهز تبدیل کرده‌اند.


کار ساخت برج آبی 30 متری پیش از شروع جنگ جهانی دوم در سال 1938 آغاز شده و تکمیل آن سه سال بطول انجامید. اگرچه این برج به منظور تأمین آب ساکنان مناطق روستایی احداث شده بود، اما در زمان جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها، به عنوان برج دیده‌بانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از این برج تا اوایل دهه 90 میلادی به عنوان برج آبی استفاده می‌شد. در سال 2004 کمیته سلطنتی بلژیک با تأکید بر حفظ ساختار برج آبی بعنوان یک اثر فرهنگی، خواستار نوسازی این ساختمان شد.

یک شرکت طراحی و معماری در سال 2008 میلادی کار نوسازی این برج را آغاز کرد و ساختمان با حداقل تغییرات و حفظ نمای داخلی و خارجی به یک منزل مسکونی مدرن شش طبقه با 450 متر مربع فضای داخلی تبدیل شد. طبقه همکف این خانه لوکس (Chateau D'eau) بعنوان گاراژ و ورودی اصلی، طبقه اول انبار، گلخانه و بخش تأمین برق ساختمان، طبقه دوم بخش پذیرایی و دفتر کار، طبقه سوم سرویس بهداشتی و حمام، طبقه چهارم اتاق خواب، طبقه پنجم اتاق نشیمن و آشپزخانه و طبقه ششم نیز بعنوان تراس ساختمان در نظر گرفته شده است.

بدون دستکاری در ساختار اساسی برج، بخش های بتنی و آجرهای آسیب دیده ترمیم شده اند و تنها در طبقه ششم یا تراس، پنجره های بزرگی نصب شده اند که دید کاملی به فضای سبز اطراف ایجاد می‌کند.