ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ساخت سرپناه برای اقامت در مریخ
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
رفتن به مریخ مستلزم اقامتی طولانی در این سیاره است؛ زیرا اولین فضانوردی که بر سطح مریخ فرود آید، به زمانی حدود یک سال و نیم نیاز دارد تا شرایط مناسب برای بازگشت به زمین فراهم شود.


دانشجویان دانشگاه ویسکانس، رقابتی را برای طراحی و ساخت سرپناهی مطابق شرایط محیطی مریخ آغاز کردند. در پایان این رقابت، ناسا بهترین طرح را برای گذراندن آزمایش‌های اولیه در صحرای آریزونا انتخاب کرد.

سرپناه انتخاب شده همانند سرپناه‌های متداول است؛ با این تفاوت که باید در برابر شرایط محیطی مریخ مقاوم باشد؛ به گونه‌ای که علاوه بر تحمل سرما، گرما و شرایط سخت، باید در برابر پرتوهای مادون قرمز، پرتوهای کیهانی و آلودگی‌های ناشناخته سطح مریخ نیز مقاوم باشد.

طبق نظر مدیر پروژه سکونت‌گاه‌های ناسا، حفاظت فضانوردان و محموله غذایی آنان در برابر پرتوها بزرگ‌ترین مشکل این پروژه است. به همین منظور، ناسا در حال بررسی راهی برای ساختن صفحات الکترواستاتیک است تا در سفرهای فضایی، فضانوردان را در برابر پرتوهای کیهانی محافظت کند.

بعد از فراهم شدن امکان زندگی در مریخ به وسیله این سرپناه‌ها که به دیوارهای محافظ مجهز شده‌اند، هدف بعدی ناسا فراهم کردن استانداردهای زندگی راحت برای فضانوردان است.