ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: چراغ راهنمایی و رانندگی کم مصرف
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
محقق مرکز رشد واحدهای فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه موفق به ساخت نوع جدیدی از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کم مصرف با عملکردی کاملا جدید شد.


محمد قربانی، مخترع چراغ راهنمایی و رانندگی کم‌مصرف گفت: چراغ های راهنمایی یکی از مهمترین عناصر در ترافیک تقاطعات درون شهری به حساب می‌آیند. این وسیله دومین هدایت‌گر راه، بعد از پلیس راهنمایی است؛ بنابراین باید به این وسیله مهم توجه فراوانی داشت. وی در ادامه گفت: با پیشرفت روز افزون علم الکترونیک در دنیا به خصوص در ایران باید محصولاتی را به جامعه ارائه کرد که قابلیت رقابت با محصولات خارجی داشته و از استانداردهای مورد نیاز نیز برخوردار باشند.

قربانی اظهار کرد: در این طرح از الکترونیک به نحوی استفاده شده تا قابلیتهای چراغ‌ها افزایش یافته و از طرفی دیگر موجب کاهش مصرف برق شود. وی افزود: چراغ راهنمایی موجود در بازار به صورت سه فانوسه با مصرف 220 ولت برق شهری است و برای انجام فعالیت نیاز مبرم به دستگاه پری تایمر یا هوشمند ترافیک دارند و این بدان معناست که خود به تنهایی قابلیت خاصی نداشته و عملاً بدون استفاده هستند. وی گفت: موضوع دیگر مصرف بالای این چراغ هاست و نیز استفاده از منبع تغذیه ساده با ترانس و پل دیود و خازن است که این امر موجب می‌شود تا در هنگام خاموش شدن و قطع ولتاژ از مدار به دلیل اختلاف فاز 90 درجه ایی ترانس، جریان موجود به دستگاه هدایت کننده صدمه‌ وارد شود.

این مبتکر عضو مرکز رشد واحدهای فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه افزود: چراغ های جدید کم مصرف، با استفاده از تکنولوژی الکترونیک قابلیت‌های بالایی دارند از جمله کاهش مصرف برق از 220 ولت AC به 5 ولت DC با جریان میلی آمپری است که این امکان را به استفاده کننده می‌دهد تا با استفاده از سلول‌های خورشیدی نیز چراغ را روشن کند. به گفته وی، بالا رفتن اطمینان مصرف کننده به دلیل الکترونیکی بودن و استفاده از میکروسنسور داخلی جهت فرمان دادن به چراغ، کاهش قیمت نسبت به بازار، افزایش راندمان دستگاه، قابلیت استفاده به صورت خودکار و بدون نیاز به دستگاه جانبی دیگر، عمر بالای چراغ به دلیل استفاده نکردن از روش سری و موازی بستن LEDها، قابلیت همخوانی با مدارهای پری تایمر و هوشمند ترافیک، قابلیت فرمان پذیری در تقاطعات با استفاده از مرکز فرمان ساخته شده خود چراغ، استفاده از مدار پری تایمر خود چراغ با ساده‌ترین حالت برای کاربران و استفاده از صفحه نمایش گرافیکی و تاچ اسکرین به جای دکمه، استفاده از منبع تغذیه سویچینگ به جای ترانس و کاهش قابل توجه اختلاف فاز مدار، قابلیت ارتقاع دادن چراغ ها و فرمان پذیری از سیم تلفن (راه دور)، از دیگر مزایای ویژه این نوع چراغ است.

وی درباره با چراغ های عابرپیاده تک فانوس نیز گفت: این چراغ‌ها با استفاده از تکنولوژی چراغ راهنمایی ساخته شده است و تنها تفاوت آن در تعداد فانوس است که از دو فانوس به یک فانوس کاهش یافته در صورتی که قابلیت های آن نسبت به چراغ های موجود کاملاً افزایش پیدا کرده است. این مخترع در پایان گفت: کاهش قیمت تمام شده، بالا رفتن کیفیت نمایش، زیبایی چراغ، فرمان پذیری مستقل و نیز وابسته به چراغ، کاهش مصرف برق از 220 ولت به 5 ولت با آمپری در حدود میلی، بالا رفتن عمر چراغ، استفاده از سلولهای خورشیدی، همخوانی با دستگاه های موجود بازار از جمله قابلیت های چراغ های عابرپیاده تک فانوس است.