ایران شهرساز
عزم جدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: آرشیو ایران شهرساز (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1806)
+--- انجمن: اخبار (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1807)
+---- انجمن: اخبارشهرسازی و معماری (هفتگی) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=526)
+----- انجمن: جدیدترین اخبار شهرسازی و معماری {هفته جهارم خرداد 1391} (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1082)
+----- موضوع: عزم جدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده (/showthread.php?tid=10991)



عزم جدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده - FaTyJo0oN - ۱۳۹۱-۳-۲۹

معاون وزیر راه و شهرسازی نهضت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را به مفهوم یک خیزش عمومی برای نوسازی واحدها و محلات فرسوده شهری دانست و طی یادداشتی اظهار کرد: این خیزش عمومی در صورتی تحقق می یابد که بستر آن فراهم و پیش نیازهای آن تأمین شده باشد. عملیات بهسازی و نوسازی تا سطح یک واحد مسکونی ادامه پیدا می کند.


مجید کیان‌پور در یادداشتش آورده است: مهمترین پیش نیاز عملیات بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری ایجاد سازوکار و ساختار اجرایی مناسب در سطح محلات است که این موضوع به اصل «محله محوری» در نهادسازی برای عملیات بهسازی و نوسازی رهنمون می‌شود.


در این جهت طرح تشکیل دفاتر خدمات نوسازی محلات فرسوده شهر ارائه شده است اما مهمترین رکن تحقق خیزش عمومی مذکور، مالکان واحدهای فرسوده شهری است، آنها ضمن اینکه باید برای مشارکت در عملیات نوسازی متقاعد شوند باید از انگیزه و توان لازم نیز برخوردار شوند و این به مفهوم توجه به دومین اصل یعنی «مالک محوری در اجرا» برای برپایی نهضت نوسازی است. برای توانمندسازی و انگیزه مند شدن مالکان واحدهای فرسوده ، بسته های مختلف حمایتی و تشویقی در قالب طرح « توانمندسازی صاحبان املاک فرسوده » توسط دولت خدمتگزار پیشنهاد و اجرایی شده است.


وی ادامه داده است: مالکان واحدهای فرسوده در بافتها و محلات فرسوده، عمدتاً از سطح درآمدی متوسط و رو به پائینی برخوردار هستند و با فرض اینکه در قالب اقدامات فرهنگی، ترویجی و اطلاع رسانی از سوی هسته‌های اجرایی، رسانه های جمعی و گروهی و نظایر آن نسبت به ضرورت موضوع توجیه شده اند باید توان مالی آنها را ارتقا‌ بخشید و در این جهت مساعدت های لازم در جهت توانمندسازی آنان برای جلب مشارکت آنها به عمل آورد.


حمایتهای دولت در نوسازی بافتهای فرسوده وی در توضیح حمایت‌های دولت در بحث نوسازی بافتهای فرسوده آورده است:


1- حاصل تلاشها و طراحی های قبلی که در قالب تعریف حلقه های مختلف چرخه نوسازی شهری که در مفاد ب تبصره های قانون بودجه سال 1384 و به بعد گنجانده شده است در جای خود ، جای بسی شکرگزاری و نشان دهنده شکل گیری یک عزم ملی در امور نوسازی بافت های فرسوده شهری است . اما چرخه نوسازی بافت های فرسوده باید با حلقه هایی نظیر « کمک به نوسازی زیر ساختها و اجرای شبکه های معابر» و «اسکان موقت مالکین و ساکنین» و «اسکان مالکین واحد های بسیار کوچک موجود» تکمیل گردد .


2- راه حل اساسی تسریع در نوسازی بافت های فرسوده شهری ، ایجاد انگیزه مؤثر برای مشارکت ساکنین ، مالکین و صاحبان املاک و حقوق در بافت های مزبور ، آن هم با همدیگر ( نه با دولت) می باشد و دولت و شهر داری ها باید این بستر را فراهم نماید.در واقع ایجاد انگیزه مزبور به مثابه روان نمودن حرکت چرخه نوسازی خواهد بود .


3- تجمیع املاک خرد موجود، باید به عنوان یک هدف اساسی و فنی مورد توجه قرار گرفته و پر رنگ دیده شود . اولین و واقعی ترین نتیجه مشارکت همسایگان با هم، همین موضوع است.


4- سازوکارهای تشویقی، باید بسیار ساده گردد و در ابتدای راه ، برای اینکه نهضت نوسازی بر پا شود لازم است این موضوع را به مسائل دیگر گره نزنیم.


5- یارانه‌ها، معافیت‌ها، تخفیف‌ها و ... باید صرفاً به مالکان واحدهای فرسوده تعلق گیرد. یعنی باید تغییر جهت اساسی صورت گیرد و به جای تشویق سازندگان و خریداران واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده ، مالکین به عنوان موتور محرکه اصلی نهضت نوسازی مورد توجه قرار گرفته تا هم توانمند شده و هم نسبت به مشارکت با همدیگر ترغیب شوند. در این خصوص خود ایشان سازنده مناسب را هم پیدا خواهند کرد.