ایران شهرساز
اصول طراحی حجم - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: اخبار (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1598)
+---- انجمن: مطالب خواندنی معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=535)
+---- موضوع: اصول طراحی حجم (/showthread.php?tid=1107)



اصول طراحی حجم - nima - ۱۳۸۹-۱۲-۲۳

اصول طراحی حجم
نماد ها :
حقايق و وقايع بيشماري كه در ماوراء درك بشر قرار دارند او را واداشته تا براي ابراز انديشه ها و مفاهيمي كه بيان يا فهم و توصيف كلامي آنها مشكل بوده است ، نظامهايي از علائم گوناگون ابداع كنند. هرپیامی به ویژه پیامهای بصری با کمک علایم مبادله می شود . هر نوع علامت دریافت شده ، در برگیرنده نوعی اثرگذاری است .
زندگي ما ناشي از برقرار كردن ارتباطمان است . ما ترجيح مي دهيم كه فاصله هاي بعد زماني و مكاني را ، علاوه بر به كارگيري زبان گفتاري از طريق استفاده از علائم نوشتاري در تمام ابعاد آن برطرف سازيم . و از اين طريق ايجاد ارتباط نمائيم . از آنجا كه مدارك مستند دال بر اين اند كه استفاده از نمادها ، از سرآغاز پيدايش تمدن جريان داشته است ؛ بي مناسبت به نظر نمي رسد كه نگاهي كوتاه به تاريخچه چگونگي ارتباط افراد بشر با يكديگر بيفكنيم. به عنوان مثال علامت هاي موجدار مي تواند نشانه هايي از بيان آب بوده باشد. امروزه نيز در مسير جاده هاي بعضي از كشورها علائمي به چشم مي خورد كه نشان دهنده وجود رودخانه در آنهاست و تعداد خطوط موجداري كه در اين علائم بر روي هم قرار دارند نشان دهنده نوع جريان آب رودخانه از لحاظ تندي و كندي و همچنين كوچكي يا بزرگي رودخانه است .
بررسی خطوط :
اگر خطوط را به چهار دسته تقسیم کنیم ، داریم :
عمودی : که در طبیعت به شکل تنه ی درختان ، تیرهای برق و ساختمان های مرتفع است که از نظر تجسمی مظهر ایستادگی ، مقاومت و استحکام است.
افقی : گه در طبیعت به شکل سطح زمین ،خط افق، پهنه ی دریا و یا حتی یک انسان که خوابیده نمایش داده شده است و در نظر تجسمی به مفهوم سکون ، آرامش و اعتدال است.
منحنی : که در طبیعت به معنی انتشار امواج ، پستی و بلندی زمین و حرکت برخی از جانوران است و در تجسم حرکت سیال و مداوم و ملایمت و لطافت را نشان می دهد.
مایل : که در طبیعت به شکل کناره های کوه ، خطوط رعد آسمان و سراشیبی هاست و از نظر تجسمی به معنای تحرک، پویایی و عدم سکون و ثبات است. بررسی سطوح :
سطوح اصلی و پایه به سه قسمت تقسیم می شوند :
1- دايره : دايره نقطه اي است گسترش يافته . سمبوليسم يا تفسير نمادين آن در برگيرنده مفاهيم كمال ، يكپارچگي و نبود هر نوع تمايز و تفكيك است . علاوه بر مفهوم كمال كه به طور ضمني در دل نقطه ازلي وجود دارد، دايره نمادي است از خلاقيت ، حركت دوار كامل و تغييرناپذير ، بدون آغاز ، بدون انجام و لايتغير . به همين خاطر است كه دايره نمادي از زمان مي باشد. زماني است كه به عنوان مجموعه زنجيره واري از لحظات كه به نحوي پي در پي ، بدون تغيير و شبيه يكديگر به دنبال هم تكرار مي شوند. علاوه بر اين ، دايره كه نمادي از حركت پيوسته و مدور آسمان مي باشد، با الوهيت نيز در ارتباط است دايره ساده ترين منحني و در واقع كثيرالاضلاعي است كه داراي بي نهايت ضلع مي باشد. قرار گرفتن حتي يك نقطه بر محيط آن نشانگر بريدگي در پيوستگي است . زيرا به معناي آغاز يا پاياني است كه زائل كننده مفهوم «ابديت» مي باشد.
دايره بيش از هر شكل هندسي ديگر در هرآنچه با حركت و پويش سروكار پيدا ميكند حضور دارد بر طبق يك ضرب المثل چيني ، بينهايت عبارت است از مربعي بدون گوشه
2- مربع : مربع نمايانگر تغييرناپذيري كائنات مربع يكي از اشكال هندسي است كه بيش از هر شكل ديگر و به عنوان جهاني ترين صورت در زبان نمادها به كار گرفته شده است. بر طبق نظر فيثاغورس مربع نماينده ي وحدت گونه ها و نشان دهنده ي برابري يك چيز باخودش به نحوي نا متناهي است و نتيجتاً مي تواند نمادي از عدالت قانون تلقي شود كه همه را به يك چشم مي نگرد . مربع شكلي نيست كه صرفاً در ميان نمادها رواج داشته باشد، اين شكل پر راز و رمز و ثبات گرا ، همراه با مستطيل كه خود زائيده آن است . از تغییر زوایای مربع اشکال متفاوتی را می توان خلق کرد. مربع بر خلاف دایره نماد صلابت ، استحکام و سکون است و مظهر قدرتمند ترین ها .
3- مثلث : شکلی است زیبا هنگامی که بر سطح قاعده اش قرار بگیرد پایدارترین شکل هندسی است و همانند یک کوه استوار است و درست برعکس این حالت زمانی است که بر روی یکی از رئوسش قرار می گیرد. این شکل به واسطه ی زوایای تندش سطحی مهاجم و ستیزنده به نظر می رسد؛ اگر با دیدی باز به مثلث بنگریم خواهیم دید که مثلث در همه حال دارای پویایی است.


RE: اصول طراحی حجم - afaghaflak - ۱۳۹۱-۴-۱۱

خیلی مفید بود ممنون اگه بازم اطلاعاتی از این دست موضوع ها داری لطف کن در اختیار بذار ممنون بازم ممنون


RE: اصول طراحی حجم - akasheh - ۱۳۹۱-۴-۱۲

ممنون دوست خوب.