ایران شهرساز
طراحی پل Bac de Roda - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: دانلودهای شهرسازی و معماری(عضویت طلایی) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1728)
+---- انجمن: معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1785)
+----- انجمن: عکس ، فیلم و mp3 (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1809)
+----- موضوع: طراحی پل Bac de Roda (/showthread.php?tid=13073)



طراحی پل Bac de Roda - MHAKBARI - ۱۳۹۱-۷-۴


پل بک درودا توسط معمار معروف سانتیاگو کالاتراوا طراحی گردیده است.



[تصویر:  9198_634838285550420000_l.jpg]
اختصاصی معماری نیوز:

شورای شهر بخش شمالی بارسلونا چیزی بسیار بیشتر از طراحی یک پل ساده را در نظر داشتند. آنها شمایلی می خواستند که روح زندگی جدیدی در دو منطقه کمتر شناخته شده و بازدید شده بدمد و منعکس کننده ابتکار جدید بلند پروازانه آنها باشد.

این پل جاده های فلیپ 2 و بک درودا را به هم متصل می کند که بصورت موازی با راه آهن قرار دارند.

این پل متشکل است از جاده ای در وسط که از هر دو طرف به پیاده روهای مخصوص عابران محدود شده است. در حالی که روش ساده تر می توانست با هزینه کمتری صورت گیرد ، طراحی کالاتراوا شامل جزئیات و نمایشی از ساختاری زیبا برای ایجاد فضای تجربه است.

[تصویر:  1310780651-bac-de-roda-bridge00.jpg]

کالاتراوا می گوید : "در طراحی یک پل، نوعی زیباشناسی خاصی بکار می رود، و من احساس می کنم ادغام فناوری و زیبایی شناسی شایسته توجه ویژه است "
[تصویر:  1310780690-bac-de-roda-bridge01.jpg]

با در نظر گرفتن این اصل به عنوان اصل محوری، المان های ساختاری یک پل به شکل مثلهایی تعریف می شوند دو کمان فلزی عمودی به بالا کشیده شده و جاده وسطی را تشکیل می دهد.

کابلهای فلزی آویزان شده از کمانها بخش ترافیکی وسایل نقلیه عرشه پل را سرپا نگه می دارند. کمانهای عمودی توسط کمانهای کج شده ای که در نوک به هم رسیده اند و در میانه پل پهنایشان بزرگتر شده است محکم شده اند . مشخصات و موقعیت ساختار نشان دهنده بر نیروهای وارد بر آن است..

کاهش تدریجی نمایه در بالای کمان ها و عریض شدن آن در پایه بدیهی است. یک تعادل فضایی جرم منحصر به فرد و از درجه اعتبار ساقط با موقعیت دهی ساختار در پیرامونی بدست می آید و فضای بدون توقفی در بالای عرشه جاده به دست می دهد. حساسیت بین مناظر و پل با محدود کردن ارتفاع کمانهای مرتبط با ساختمان های محلی، تضمین شده است.

[تصویر:  1310780757-bac-de-roda-bridge02.jpg]
[تصویر:  1310780774-bac-de-roda-bridge03.jpg]
[تصویر:  1310780787-bac-de-roda-bridge04.jpg]
[تصویر:  1310780800-bac-de-roda-bridge06.jpg]
[تصویر:  1310780820-bac-de-roda-bridge08.jpg]
[تصویر:  1310780826-bac-de-roda-bridge09.jpg]
[تصویر:  1310780833-bac-de-roda-bridge10.jpg]
[تصویر:  1310780839-bac-de-roda-bridge11.jpg]
[تصویر:  1310780855-bac-de-roda-bridge13.jpg]
[تصویر:  1310780794-bac-de-roda-bridge05.jpg]
[تصویر:  1310780861-bac-de-roda-bridge14.jpg]
[تصویر:  1310780867-bac-de-roda-bridge12.jpg]




منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار