ایران شهرساز
طراحی ایستگاه HOK - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: اخبار (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1598)
+---- انجمن: مطالب خواندنی معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=535)
+---- موضوع: طراحی ایستگاه HOK (/showthread.php?tid=13186)



طراحی ایستگاه HOK - MHAKBARI - ۱۳۹۱-۷-۱۰


این طرح ادغامی از جایگاه جدید تلاقی مسافران با خرده‌فروشی‌های قابل توجه و امكانات مسافری و مجموعه‌ای از ورودی‌های جدید خیابان‌هاست.



[تصویر:  9263_634844470634460000_l.jpg]

اختصاصی معماری نیوز:

ایستگاه اتحادیه واشنگتن ، یك راهنمای ملی و همچنین یكی از پرازدهام‌ترین مراكز حمل و نقل چندنوعه در كشور را Daniel Burnham در سال 1907 طراحی كرده كه در حال حاضر دستخوش تغییراتی است.

تعداد مسافرانی كه روزانه از این ایستگاه با قطار، مترو و اتوبوس در تردد هستند بالغ بر 100000 نفر بوده كه این تعداد بیشتر از ظرفیت ایستگاه می‌باشد.

انتظار می‌رود كه در 15 الی 20 سال آینده تعداد مسافران سه برابر و تعداد قطارها دو برابر شود و تغییرات نیز در این راستا انجام خواهند شد.

HOK با همكاری Amtrak و Parsons Brinckerhoff از طرح احیاء و بازسازی ایستگاه و مطابقت آن با استانداردهای قرن 21 پرده‌برداری كرد.

[تصویر:  scalators-down%2001.jpg]

این طرح، ایستگاه را بخش جدایی‌ناپذیری از طرح سرمایه‌گذاری راهروی شمال شرقی Amtrak می‌داند كه به راه‌ها و طبقاتی ارتقا خواهد یافت.

این تغییرات پاسخگوی رفت و آمدها و خدمات راه‌آهن شهری با اتاقی برای توسعه آینده برای عملكرد و سرعت بالای آن است.

در قلب این طرح ، یك آلونك قطار است كه به مسافران پایتخت خوش‌آمد می‌گوید.

در طرح HOK از نور طبیعی برای روشن كردن ایستگاه استفاده شده است.

[تصویر:  scalators-down%2002.jpg]

این طرح ادغامی از جایگاه جدید تلاقی مسافران با خرده‌فروشی‌های قابل توجه و امكانات مسافری و مجموعه‌ای از ورودی‌های جدید خیابان‌هاست.

در ضمن، سقف سبز شده با پوشش گیاهی، از مسافران در برابر ریزش باران محافظت كرده و دمای فضای داخل ایستگاه را نیز متعادل نگه می‌دارد.

Bill Hellmuth، مدیر طراح این سازه اظهار داشت: «ما قصد داشتیم آلونك قطاری بسازیم كه رفت و آمدها را كنترل كرده و همچنین سقف سبز آن از خیابان قابل مشاهده باشد.

[تصویر:  scalators-down%2003.jpg]

پشت‌بام‌های سبز مواج ورودی سالن افراد را به مسیرهای واقعدر زیر این سقف‌ها خوانده و این حس كه ورودی شمالی از در پشتی است را از بین می‌برد. كل طرح تأكیدی بر پایداری ماندگار حمل و نقل عمومی است.»

هزینه بازسازی و توسعه ایستگاه مبلغی بین 6.5 تا 7.5 بیلیون دلار در سال 2012 برآورد شده است و انتظار می‌رود ساخت آن 15 تا 20 سال به طول انجامد. با توسعه تجاری و ساخت ایستگاهی كه با محیط پیرامون همگام و یكپارچه بوده و به سیستم حمل و نقل منطقه‌ای چندنوعه متصل است، انتظار می‌رود كه این ایستگاه به پروژه‌ای حتی عظیم‌تراز آنچه تصور می‌نماییم تبدیل شود.»

[تصویر:  scalators-down%2004.jpg]
[تصویر:  scalators-down%2005.jpg]
[تصویر:  scalators-down%2006.jpg]
[تصویر:  scalators-down%2007.jpg]




منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار