ایران شهرساز
فرودگاه بين المللي Hanimaadhoo ؛برنده جايزه جشنواره جهاني معماري 2011 ؛به عنوان پروژه - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: اخبار (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1598)
+---- انجمن: مطالب خواندنی معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=535)
+---- موضوع: فرودگاه بين المللي Hanimaadhoo ؛برنده جايزه جشنواره جهاني معماري 2011 ؛به عنوان پروژه (/showthread.php?tid=13275)



فرودگاه بين المللي Hanimaadhoo ؛برنده جايزه جشنواره جهاني معماري 2011 ؛به عنوان پروژه - MHAKBARI - ۱۳۹۱-۷-۱۶

[تصویر:  2421634851635192500000201239625010.jpg] [highlight=#NaNNaNNaN] [/highlight]
فرودگاه بين المللي
Hanimaadhoo
محل استقرار: مالديو
معمار:
Architect Integrated Design Associates Limited
هنگ كونگ
برنده جايزه جشنواره جهاني معماري 2011 - به عنوان پروژه آينده سال
اين فرودگاه جديد به عنوان دومين دروازه بين المللي كشور طراحي شده است و در جزيره اي با مساحت بسيار كم براي اجراي فرودگاه هاي بزرگ بين المللي واقع شده است. با تمام شدن تقريبي تمام زمينهاي موجود براي چنين زيرساختي ؛ ايده ي ترمينال شناور توسط دولت به عنوان رويكردي نوآورانه ، هيجان انگيز و سازگار با محيط زيست انتخاب شده است. ترمينال ارائه شده به طور كامل بر روي پايه هايي بالاتر از سطح آب ساخته مي شود تا با كمترين استفاده از زمين و دخالت در طبيعت ؛ از محيط اطراف خود و خط ساحلي جزيره حفاظت كند.
آبي دريا و ساحل شني سفيد به عنوان پس زمينه فرودگاه جديد با هدف ارائه تجربه اي منحصر به فرد و به ياد ماندني براي مسافران است كه براي رسيدن به ساحل و ترك فرودگاه سوار قايق مي شوند.
به دليل وجود همه ي امكانات در يك سطح ، استفاده از اين فرودگاه بسيار ساده و آرامش بخش است.
ساختار مدولار ترمينال جهت انعطاف پذيري لازم براي رشد و گسترش آن به اقتضاي ترافيك و افزايش جمعيت در آينده طراحي شده است. نماي شمالي سقف پوسته اي شكل آن ، از شبكه اي چوبي ساخته شده است كه به وسيله لايه هاي ديگر چوبهاي قوسي شكل پشتيباني مي شود و يادآور معماري بومي اين منطقه از مالديو است و به ميزان فراواني نور طبيعي براي محيط داخلي فرودگاه فراهم ميكند.
مسافران براي حركت بين سالنها از پلهاي سر پوشيده با درختان بر روي آب گذر مي كنند و در تالارهايي در ميان درختان نخل استراحت مي كنند. ساختمان داراي 50 % فضاي باز رو به درياست تا مسافران از روي اين عرشه ها شاهد زندگي غني دريايي باشند. اين ساختار باعث استفاده ي بيشتر از تهويه طبيعي ، سايه ها ، نور خورشيد و خنك كننده هاي آبي مي شود و نياز براي استفاده كامل از يك شبكه تهويه هوا را كاهش مي دهد.
اين طراحي اكولوژيكي حساس تضمين مي كند كه اين ساختمان يكي از پر كارآمدترين ها در كاهش مصرف انرژي و سازگار با محيط زيست پايدار اطراف خود خواهد بود
[تصویر:  242163485163544171875020124617110.jpg] نماي فرودگاه از سمت دريا
[تصویر:  2421634851635726718750201232667110.jpg] نماي داخلي
[تصویر:  242163485163607250000020127625010.jpg] ماكت جانمايي سايت فرودگاه
[تصویر:  2421634851636583281250201258632810.jpg] ماكت ساختمانهاي شناور فرودگاه
[تصویر:  242163485163669312500020129631210.jpg] ماكت ساختمانهاي شناور فرودگاه
[تصویر:  242163485163720343750020120634310.jpg] برش اوليه ساختمانها