ایران شهرساز
آموزش اسکیس - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: دانشگاه مجازی (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1593)
+---- انجمن: طراحی شهری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1704)
+----- انجمن: مباحث عملی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1706)
+------ انجمن: کارگاه بیان معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1714)
+------ موضوع: آموزش اسکیس (/showthread.php?tid=14508)



آموزش اسکیس - ماراویا - ۱۳۹۱-۹-۱۶

در تعریف طراحی می توان گفت: طراحی تجسم واقعیاتی است که هنرمند دیده و یا در ذهن خود مجسم کرده وعصاره آن را با خط بیان کرده است. طراحی زبانی است گویا و جهانی که از قید و بند ترجمه ها رها است.


تعریف های متفاوتی از طراحی ارائه شده ولی اصل مطلب رسیدن به یک درک کلی از موضوع است و نه بخاطر سپردن یک جمله و عبارت مشخص.


ذکر این نکته نیز ضروری است که طراحی اساس و پایه هنرهای تجسمی است و به گفته انگر هنرمند فرانسوی : "پیش از آنکه به فکرنقاشی کردن بیفتید، مدت زیادیطراحی کنید. کسی که پی خانه اش را محکم بریزد، با خیال آسوده در آن می خوابد."


تمرین زیاد، راهنمایی صحیح، مشاهده دقیق واقعیات و بررسی آثار هنرمندان برجسته از جمله عواملي هستند كه راه رسيدن به تكامل در هنر طراحي را ميسر مي سازند.


اجزای طراحی (عناصر بصری) عبارتند از: نقطه، خط(از برخورد چند نقطه)، سطح(دارای دو بعد(طول و عرض) و از برخورد خطوط و یا از تکرار خط به دست می آید.)، حجم(هر شکلی که دارای طول و عرض و ارتفاع باشد.)، سایه روشن(درجات مختلف بین روشنایی و تاریکی مطلق )، بافت(به احساسی چون زبری، نرمی و...از هر سطح )، رنگ، حرکت.



انواع خط و حالات روانی آنها بر روی انسان:

1)خط راست (احساس بی انتهایی را به بیننده القاء میکند و همچنین عظمت و آرامش و خلوص و پاکی ). و از نظر جهت به خطوط عمودی( احساس ثبات و تعادل)، افقی(آرامش، ثبات، آسودگی وحتی غم و اندوه و مرگ) ومورب( ایجاد تحرک، ناپایداری وفعالیت ) تقسیم می شود.


2)خط شکسته ( خشن وبی نظم )


3)خطوط منحنی (نرمش و لطافت، آرامش و شادابی)



ابزار و وسایل طراحی:


تخته شاسی _ گیره کاغذ،


سطوح اثر پذیر:انوع کاغذ و مقوا. انواع کاغذهایی را که می توان به عنوان زمینه کار انتخاب و تهیه کرد عبارتند از: کاغذ کاهی، کاغذ سفید نازک، کاغذ سفید طراحی( به وزنهای مختلف)، کاغذ زبر با شیارهای موازی، کاغذ مکنده، کاغذ پوستی، کالک، گراف، گلاسه و....وانواع مقواهای سفید و رنگی، مقوای پاستل در رنگهای مختلف، مقوای فابریانو، مقوای ماکت و غیره.



از وسایل اثر گذار هم مداد(که از نظر سختی و نرمی با علامت های Hو B مشخص می شوند. کنار این علایم شمارهایی نوشته می شود که هر چه این شماره ها در مدادهای H بیشتر باشد مغز مداد سختر و در نتیجه اثر این مدادها کمرنگ تر می شود(برای کارهای ظریف). در مدادهای B هر قدر این شماره ها بیشتر باشد، مغز مداد نرمتر و اثر آن تیره تر است(برای کارهایی با خطوط ضخیمتر ).


کنته، زغال، مداد شمعی، گچ، پاستل روغنی و گچی، مداد رنگی، راپید و... و محو کن می توان اشاره کرد.


در زیر می توانید سری کامل مدادهای گروه H وB را ملاحظه کنید.



قدرت بصری و حساسیت


به طور کلی دیدن معانی مختلفی چون تماشا کردن، مشاهده کردن، دریافتن، کشف کردن، تشخیص دادن، تصور کردن، آزمودن، خواندن، نگاه کردن،... را داراست، که هر یک از آنها خود بر مفاهیمی دیگر دلالت دارند.


هر چند همه ما سهل و طبیعی می بینیم ولی فرهنگ خاص مربوط به دیدن هنوز به وجود نیامده است. عمل دیدن سریع انجام می شود و همه چیز را به صورتی جامع از نظر می گذراند. حس بینایی هنگام فعالیت به انرژی ناچیزی احتیاج دارد و تقریبا با سرعت نور عمل می کند و در همان حال به ذهنمان اجازه دریافت و ضبط بی نهایت خبر را در زمانی بس کوتاه می دهد. بنا به تعریفی حس بینایی عبارت است از:


توانایی تشخیص و فهم بصری پدیده های موجود در محیط


همه نگاه می کنند و لی همه نمی بینند و مهم انکه همه مثل هم نمی بینند. برای خوب دیدن باید چشم را تربیت کرد. باید با چشم اندیشمند به موجودات نگاه کرد وچشم را به چگونه دیدن و کشف اجزای پدیده های موجود در طبیعت عادت داد.


هنرمند طراح نیز باید بهتر و بیشتر از دیگران به جهان و هر چه در آن وجود دارد توجه نماید. نگاه جستجوگر و نافذ طراح باید تا عمق اجسام رسوخ کند و جزئیات هر شیء و روابط فی ما بین اجزای آن را با دقت و کنجکاوی بررسی کند.


شاید بارها شاهد و ناظر آسمانی نیمه ابری بوده اید که تکه ابرها با وزش ملایم باد جا به جا می شده اند. تغییرات مداوم تکه ابرها از نظر شکل و فرم در برابر دیدگان جستجوگر شما گاه در هیبت یک جوان و لحظه ای دیگر در قالب یک شیء ثبت شده است. در همین لحظه عده بی شماری شاهد این دگرگونی فرم و شکل ابرها بوده اند ولی تصوری را که شما از این پدیده از ذهن گذرانده اید، نداشته اند. تقویت چشم فقط از راه ورزش دائمی( دیدن همراه با تعمق در اجسام و فکر کردن) صورت می گیرد، لذا پیش از آنکه دستهای شما ورزیده شود، چشمتان را تربیت کنید تا دست شما از فرمان چشم و مغزتان پیروی کند.


یاد گرفتن طراحی، در واقع یاد گرفتن چگونه دیدن است، یعنی درست دیدن، عملا چیزها را از طریق درک مشاهده می کنید نه با چشم، پس لازم است هر چیزی را که با چشم می بینید با سایر حواس نیز مورد شناسایی قرار دهید.


قدرت تمیز و تشخیص چشم، خصوصا در ارتباط با ندازه و ابعاد،فرم و شکل، بافت و ...، یکی از عوامل مهم و اساسی درطراحی به شمار می رود. به طور مثال چشم شما باید قدرت آن را داشته باشد تا ندازه و یا ابعاد مختلف یک جسم را حدس بزند. همچنین باید توانایی اضافه و یا کم کردن این اندازه ها را، یعنی متناسب کردن آنها را داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که چشم انشان نیز دچار خطا شده و چه بسا آنچه را که می بینیم با حقیقت مطابقت نداشته باشد.

به تصاویر زیر توجه کنید، اندازه پاره خط های A و B در شرایط مختلف با یکدیگر مساوی هستند، ولیکن شما در تصاویر ارائه شده اندازه آنها را متفاوت تشخیص می دهید. و همچنین در دو دایره O قطرها یکسان می باشد.
طراحی خطوط محیطی

در طراحی با استفاده از خط می توان محیط و شکل اشیاء را نشان داد. یکی از شیوه های خاص برای نشان دادن شکل و محیط اشیاء، طراحی محیطی است وآن روشی است که در آن به تصویر شیء، کیفیت سه بعدی داده می شود. یعنی علاوه بر پهنا و درازا، عمق آن را نیز بیان می کند. برای این منظور باید نزدیک اشیایی که می خواهید از آنها طراحی کنید قرار بگیرید. نوک مداد را بر روی کاغذ بگذارید و بدون نگاه به کاغذ، چشم خود را به یک نقطه از کناره شیء متمرکز کنید و تصور کنید که نوک مداد شما بر روی کناره شیء قرار دارد. مداد را در مسیر گردش کناره شیء بر روی کاغذ حرکت دهید و هنگامی که به انتهای خط کناری شیء در یک جهت رسیدید مداد را بردارید و به کاغذ نگاه کنید و از نقطه دیگر شیء شروع به کشیدن کنید. این عمل را ادامه دهید تا تمام جداره ها و خطوط اصلی جسم رسم شود به طوری که کیفیت سه بعدی جسم در تصویر کاملاً محسوس باشد.در مورد شیء که سایه داشته باشد هم فرقی ندارد، زیرا مداد شما از روی کناره سایه ها عبور نمی کند بلکه کناره واقعی شکل را دنبال می کند.
هماهنگ کردن چشم و مداد در طراحی محیطی اهمیت فراوانی دارد.سرعت خط در طراحی محیطی نسبتاً ثابت ولی در شیوه های دیگر متغییر است.


تناسب و اندازه گیری در طراحی
اندازه گیری کمک بزرگی است برای پیدا کردن نسبت های صحیح در طراحی. برای شروع به این کار روی صندلی بنشینید و به پشتی آن تکیه بدهید و کف پاهایتان را روی زمین بچسبانید. عمل سنجش، همواره به صورت نسبی انجام می شود یعنی اندازه خطی نسبت به اندلزه خط دیگر و فاصله ای نسبت به فاصله دیگر سنجیده می شود.مثلاً گفته می شود که نسبت اضلاع طولی دو برابر یا سه برابر بزرگتر از اضلاع عرضی است. برای اندازه گیری خطوط و نسبت میان آنها از مداد طراحی می توان استفاده کرد، دست خود را در حالی که مداد را عمودی گرفته اید به صورت کاملا کشیده و بدون اینکه بدنتان حرکت کند در مقابل چشمان خود طوری نگه دارید که نوک آن رو به بالا باشد. مداد را طوری در دست بگیرید که شست شما به راحتی بر روی آن به بالا و پایین حرکت کند. دقت داشته باشید که در تمام مراحل اندازه گیری از یک دست برای اندازه گیری استفاده کنید و دستتان کاملا کشیده باشد چون کوچکترین تغییر طول دست، اندازه رل به مقدار زیادی تغییر می دهد .یک چشم خود را ببندید و مداد را مقابل بخشی از مدل که می خواهید اندازه آن را تعیین کنید قرار دهید. شست خود را بر روی مداد آنقدر بالا و پایین بلغزانید تا زاویه دید شما نشان دهد که فاصله مداد تا نوک شست شما منطبق با ارتفاع بخش مورد نظر است.حالا بدون حرکت شست دو علامت روی کاغذ بگذارید .این اندازه تعیین شده به کمک مداد را، به عنوان یک واحد سنجش برای خود قرار دهید و دیگر قسمتهای مدل را( چه افقی و چه عمودی ) با این واحد بسنجید و سعی نکنید که اندازه های مداد را با مقیاس 1/1 بر روی کاغذ پیاده کنید.به خاطر داشته باشید که اندازه گیری شما، ربطی به محاسبه دقیق ابعاد واقعی ندارد و تنها برای آن است که توجه شما را به روابط فرمها جلب کند و دید شما را به مقایسه تناسبات، "مثل ارتفاع اشیاء نسبت به هم و نسبت به عرض یکدیگر و همچنین نسبت فضای اشغال شده به وسیله اشیاء به فضای خالی بین آنها" برانگیزد.
گاهی ممکن است بخواهید مدل خود را بزرگ و یا کوچک تر ترسیم کنید. برای بزرگ کردن طراحی می توان صندلی خود را به مدل نزدیک و برای کوچک تر بودن آن صندلی را از آن دور کنید.این شیوه اندازه گیری را می توان در طراحی از روی عکس و یا طبیعت بیجان نیز به کار برد. مداد خود را برای اندازه گیری روی عکس بخوابانید و کاغ خود را با همان شیوه ای که در بالا شرح داده شد علامت گذاری کنید. اگر عکس شما کوچک است، اندازه ای را که گرفته اید دو برابر کنید.


طراحی با مدادمداد یکی از وسایل طراحی و دارای امکانات خاصی است. اگر مداد بر روی کاغذ کشیده شود، خطی ایجاد می کند که کمرنگی و پر رنگی آن به میزان فشار وارد بر مداد بستگی دارد. البته فشاربیش از حد به کاغذ آسیب می رساند. جنس مداد نیز نقش موثری در ایجاد خط دارد به طوری که اگر مداد سخت و نوک آن نیزباشد، اثری بسیار نازک و کمرنگ و اگر مداد نرم باشد اثری پر رنگ خواهد داشت.در طراحی بیشتر از مدادهای نرم استفاده می شود. زیرا اولاً مداد نرم خاکستریهای بیشتری نسبت به مداد سخت به وجود می آورد به عتارت دیگر درجات بیشتری از تیرگی و روشنایی (از سیاه تا سفید ) را در اختیار ما می گذارد، ثانیاً مداد نرم راحتتربر روی کاغذ حرکت می کند.در حالت کلی طراحی با مداد به سه روش صورت می گیرد:الف) با نوک مدادب) با پهنای مداد یا مداد به حالت خوابیدهج) ترکیبی از نوک و پهنای مغز مداد
طراحی با نوک مداددر این روش مداد با زاویه 45 تا 90 درجه نسبت به کاغذ نگاه داشته می شود.طرحهای خطی و طرحهای هاشوری را که سطوح خاکستری ایجاد می کنند، با استفاده از نوک مداد به وجود می آورند. مدادهای مناسب برای این نوع طراحی، مدادهای نرم است.

طراحی با پهنای مداددر این روش مداد در کف دست راست و بین دو انگشت شست و سبابه نگاه داشته می شود. در این نوع طراحی می توان با فشار بر روی پهنای مداد سایه های تیره و با نرم نگاه داشتن آن سایه های کمرنگ بر روی کاغذ ایجاد کرد.مدادهای مناسب برای این روش، مدادهای نرماست و بهتر است که نوک آنها تیز باشد زیرا نوک بلند امکات ترسیم خطوط پهن را به شما می دهد. که برای این کار باید مدا را روی کاغذ بخوابانید.طراحی با ترکیبی از نوک و پهنای مغز مداددر این روش مناطق گسترده تر طرح را با پهنای مغز مداد و جزئیات ظریفتر را، با نوک مداد طراحی می کنند.پیش از آغاز به طراحی با مداد کافیست که امکانات انواع مدادها را آزمایش و تجربه کنید تا خاصیت و عملکرد یکایک آنها را بشناسید و به نحو احسن از آنها در طراحی استفاده کنید.
طراحی از اجسام

وسیله یا ابزار کار شما در این هنر به یک برگ کاغذ، یک مداد نرم و یا زغال طراحی محدود می شود. ولی میدان عمل طراح، همیشه در محدوده سایه های سیاه و سفید وخاکستریهای بین آنها محدود می ماند. مهم آن است که با این ابزار و امکانات محدود، بتوانیم دنیایی از عواطف انسانی و سرشار از نور زندگی بیافرینیم.
طراحی عملی است که با اراده و نیروی جسمانی پدید می آید. پس طراح باید با نیرومندی و بدون ترس خط را رسم کند. خط کشیدنهای عجولانه نتیجه جالبی به بار نخواهد آورد. حرکت دست شما به هنگام طراحی و نیروی انگشتانتان که مداد را بر صفحه کاغذ فشار می دهد، در گیرایی و گویایی طرح سهیم است و زیر و بم آن نشانگر روحیه و خلق و خوی شما است. از مدل نترسید و درصدد پیروی کورکورانه از نمای ظاهری آن نباشید. نخست به تناسبات مدل و ساختمانی که از حرکت خطها پدید می آید، توجه داشته باشید. چه بسا همین خط ها پیش از آنکه سیمای طبیعت بی جان را نشان دهند، به خودی خود ارزنده و گیرا باشند. از اینگونه رویدادهای اتفاقی که در حین کار کردن پیش می آیند، ساده نگریزید !
خطوط و یا لکه هایی که بدون اراده شما پدید می آیند، پیشنهاداتی با خود دارند و مطالبی را تداعی می کنند که شما به فکر آن نبوده اید.

نحوه گرفتن مداد

نحوه گرفتن مداد همانند کاری که با آن انجام می دهید حائز اهمیت است. مداد را به صورت خوابیده یا افقی بگیرید تا به سادگی بتوانید شکل را پیاده بکنید. این وضعیت مداد نیز برای ایجاد سایه های کلی زمانی که می خواهید حالتی دانه دانه پدید آید نیز به کارآرایی دارد. اگر ته مداد را نسبت به کاغذ اندکی بلند کنید و بغل نوک آن را روی کاغذ بگیرید می توانید جزئیات را دقیق رسم کنید. این وضعیت مداد برای سایه های روشن تر و تیره تر کردن سایر سایه ها بسیار مفید است. با نوک تخت آن همچنین برای اثرات نرم تر و ملایم تر می توان استفاده نمود. سرانجام با نوک آن می توان خط های ظریف روی قسمت های سایه خورده را به وجود آورد و همچنین برای ایجاد هاشور بسیار عالی است. با همین وضعیت مداد ولی با نوک کفند می توان اثرات صاف تر و نرم تری به وجود آورد. این اثرات در بافت جذابیت و تنوع ایجاد می کند.

وضعیت قرار گیری دست در هنگام سایه زدن

در تصویر شماره 1 مداد کف دست قرار گرفته است و آن موقعی است که شکلی را می خواهیم رسم کنیم. با گرفتن مداد تقریباً موازی با کاغذ و حرکت آن به طور سبک و آزاد به هنگام طراحی شکل را رسم کنید. دست شما به هیچ وجه نباید با کاغذ تماس پیدا کند و شما باید شکل را با خط به سادگی با حرکت دادن بازویتان رسم کنید. این وضعیت دست پس از کسب مهارت کامل در گرفتن مداد برای سایه زدن بسیار سودمند است.

شما می توانید از وضعیت کف دست به سراغ وضعیت کف دست چرخیده بروید( تصویر شماره 2 ). این وضعیت برای ترسیم خط های زیرین و جزئیات دقیق روی سایه های مقدماتی بسیار مناسب است. این وضعیت همچنین برای ایجاد خطوط نازک و ضخیم که با غلتاندن نوک مداد در ضمن کشیدن به وجود می آید سودمند است. تکنیک دیگری به نام شفافکاری را می توان با همین وضعیت دست به وجود آورد. هنگام کار یک ورق کاغذ زیر دست خود قرار دهید تا طراحی شما لک نشود.

در تصویر شماره 3 که مداد در وضعیت نوشتن به دست گرفته شده برای هاشور زدن، سایه زدن و شفافکاری به کار می آورد. وضعیت نوشتن همواره برای رسم خطوط دقیق در طراحی کامل مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی مداد را به این شکل می گیرند از چوب حایل یا زیر دستی استفاده می کنند.


تغییر سریع وضعیت دست را تمرین کنید تا بتوانید از یک تکنیک ، بدون وقفه به سراغ تکنیک دیگر بروید. همچنین با این وضعیت ها تجربه کنید تا افه های متفاوتی را به دست آورید. کشف کنید که کدام یکی برای شما راحت تر است. شاید هم بتوانید نوع جدیدی از وضعیت دست را خودتان کشف کنید.
در آموزش طراحی قسمت چهارم ، در بخش طراحی با مداد،می تواند کمک خوبی به شما در زمینه حالتهای مداد و اثر آن بر روی کاغذ به شما بکند.

اندازه طراحی

مبتدیان باید در آغاز با طراحی های کوچک شروع کنند. طراحی های شما می تواند بزرگ یا خیلی کوچک باشد. در طراحی های بزرگ باید از حرکات پر تهور و مداد هایی با مغزی کند استفاده کرد در حالیکه طراحی های کوچک نیاز به مداد های تیزتر دارد.
و در انتخاب موضوع هم باید دقت داشته باشید، اگر می خواهید که در ابتدا با خستگی شروع نکنید به شما توصیه می کنم که از اشیاء یا مدل هایی طراحی کنید که برجستگی های کم تر و کوچک باشند.

سختی مغز مداد

چند مداد با درجات مختلفی از سختی در اختیار داشته باشید. از هر درجه یک مداد نوک تیز و یکی نوک گرد و یکی هم با نوک کاملاً کند تهیه کنید. با این روش می توانید بدون در نگ هر کدام را بنا به ضرورت مورد استفاده قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. به طور مثال اگر دو یا سه مداد F با نوکهای مختلفی داشته باشید می توانید فقط با آنها عملاً یک طراحی را کاملاً به اتمام برسانید. خاصیت درجات مختلف سختی بسیار مهم است. مدادهای سخت در ابتدای کار برای درست بودن طراحی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها همچنین در مواقع دیگر برای رسم خطوط نازک و سایه های کمرنگ به کار می روند. برای رسم جزئیات ریز باید همواره از مداد نوک تیز استفاده کرد. آنچه مهم است این است که نباید خیلی زود به سراغ مدادهای نرم رفت و گرنه اثرات ظریفی را که دارید پیشرفت می دهید از بین می برید. مدادهای نرم برای جزئیات تیره و سایه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این مدادها اثراتی دانه دانه دارند، بنابراین برای دوری از این حالت با نوک مدادهای سخت کار کنید. مدادهای نرم را باید در پایان طراحی برای ایجاد تضادهای شدید مورد استفاده قرار داد.
به خاطر داشته باشید که تیرگی ها هستند که مایه جلوه روشنی ها می شوند. پرداختن به تیرگی ها، یک طراحی کمرنگ را به طراحی ای پرقدرت و دارای بفعد تبدیل می کند.

میزان فشار بر مداد

میزان فشار بر مداد بسیار مهم است . به مداد فشار وارد کنید و خطوط تیره ای رسم کنید. با فشار کم بر مداد و حرکت آن به این سو و آن سو سایه ای پیوسته و شفاف به وجود می آید.

انواع حرکت مداد

سایه زدن به صورت سطح، تکنیکی است که در آن می توانید مداد را با نوک بلندی که دارد به حالت خوابیده حرکت دهید. در این نوع روش سایه هایی که ایجاد می کنید کلی، صاف، یا زبر هستند. برای سایه های روشن و صاف باید از نوک گرد مداد استفاده کرد. هاشور با خط های کوتاه ظریف موازی یا متقاطع نوک مداد به وجود می آید.استفاده از این نوع حرکت مداد، هنگام نیاز به بافت امری ضروری است. برای هاشور باید از نوک تیز مداد استفاده کرد.
شفافکاری با روی هم قرار دادن لایه های نازک سایه به وجود می آید که از شروع و تیره پایان می یابد. این نوع سایه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم لایه ای شفاف روی خطوط زیرین را بپوشاند. مداد نوک کند که به حالت نوشتن به دست گرفته شده باشد و به سرعت این سو و آن سو حرکت داده شود برای ایجاد لایه ای شفاف به صورتی سریع بهترین است. خطوط حرکتی با عقب و جلو بردن بازو و گرفتن مداد به کف دست پدید می آید. این نوع حرکت برای نشان شکل کلی مدل یا اسکیس مورد استفاده قرار می گیرد.

والور یا درجات تیره _ روشنی

تیرگی ها و روشنی های طراحی را والور می گویند. یک گام 9 والوری یا 9 درجه ای از سفید تا سیاه مدت ها است که شناخته شده است. یک طراحی خوب باید حاوی تعدادی از این درجات تیره_ روشنی باشد تا نتایج مطلوبی داشته باشد. یک طراحی دقیق و شاخت و شاز شده تعداد بیشتری از این درجات را مورد استفاده قرار می دهد.

اسکیس

یا همان طراحی سریع و تند، طراحی کلی یا طرح اولیه است که در آن جزئیات را نشان نمی دهند. شما می توانید قبل از شروع طراحی یک اسکیس کوچک از کارتان تهیه کنید ،شما این فرصت را پیدا می کنید که شکل ها و موضوعات تصویر خود را در کمپوزیسیونی خوشایند کنار هم قرار دهید. با پیاده کردن فکرتان به روی کاغذ می توانید مشکلات اصلیرا قبل از شروع طراحی حل کنید. مدادهای نرم تر HB, B, 3B برای اسکیس مناسب تر هستند. با آنها تیرگی ها را سریع تر می توان به وجود آورد. بیشتر نقاشان چند اسکیسکوچک با کمپوزیسیون های ( ترکیب بندی ) مختلف می کشند و از میان آنها بهترین را انتخاب می کنند.

چگونه یک شی را طراحی کنیم ؟

ابتدا مدل را چند دقیقه از زوایای مختلف نگاه کنید و محتوای شکلی و جنسیت آنها را ارزیابی کنید. آنگاه دست به کار طراحی شوید و با ساده ترین خط ها، شکل آن جسم وتناسبات صحیح آن را روی کاغذ طرح کنید و این طرح در واقع زیر بنای طرح اصلی می باشد. نکته حائز اهمیت در این طرح، فقط درک تناسب و ایستایی مدل است. چنانچه طرح بامدل مغایرت داشت، آن را چند بار تکرار کنید تا سرانجام موفق شوید با کمترین خط ، شکل و تناسب مدل را بیان کنید. لزومی ندارد که شما در یک جلسه، طرحی کامل و بدوننقص اجرا کنید، مهم درک و تشخیص عملی است که انجام داده اید. در مرحله بعد کمی پیشروی می کنیم ، یعنی مرز بیرونی مدل را با خطوطی که گودی و برجستگیهای مدل رانشان می دهد، رسم کنید تا بتوانید ساختمان آن جسم را در رابطه با فضای اطراف مجسم کنید. سومین مرحله زمان ساخت و ساز و زیبا سازی طرح است و باید طرح را با خطخالص به تکامل برسانید. بی هدف کار نکنید، باید طوری کار کنید که برای خطوطی که می کشید دلیل قانع کننده ای ارائه دهید. و در مرحله پایانی اگر بخواهید حجم مدل را نیزنشان دهید، باید سایه روشن ها را از هم مجزا کنید و رنگمایه ها را با مداد در جای اصلی شان بگذارید. این رویه مانع به هدر رفتن وقت و نیروی کار شما می شود و به شما اینفرصت را می دهد تا درباره خطها، تناسبات و کالبد مدل بیاندیشید و در نتیجه طرحی ارزنده ارائه خواهید داد



RE: آموزش اسکیس - نیایش - ۱۳۹۱-۹-۲۸

7661:@:huh:


RE: آموزش اسکیس - ماراویا - ۱۳۹۱-۹-۲۸

سلام مهندس نیایش عزیز

حالا چرا اینقدر عصبانی....


RE: آموزش اسکیس - arshadememari - ۱۳۹۱-۹-۳۰

ممنون
مهندسmaravia