کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - نسخهی قابل چاپ +- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com) +-- انجمن: چیدمان قدیمی ایران شهرساز (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1591) +--- انجمن: تالار ویژه سایت ایران شهرساز (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1) +---- انجمن: درخواست های شما (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1025) +----- انجمن: درخواست پروژه (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=117) +------ انجمن: درخواست پروژه شهرسازی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=66) +------ موضوع: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی (/showthread.php?tid=14589) |
کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - afi - ۱۳۹۱-۹-۱۸ سلام دوستان کمک کنید تا دوشنبه بیشتر وقت ندارم هر مطلبی دارید دریغ نکنید موضوع: روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی که باید نقشه و تصویر داشته باشد و نقشه ها سلسله مراتب داشته باشد و از گذشته تا حال چیده شود عناصر شاخص شهرسازی هر دوره هم داشته باشد. منتظرم. RE: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - adelsharifi1988 - ۱۳۹۱-۹-۱۸ (۱۳۹۱-۹-۱۸، ۰۹:۵۷ عصر)afi نوشته است: سلام سلام ایمیلتونو بدید براتون چندتا عکس دارم میفرستم اگه احیانا همدانی هستید ی سر به میراث فرهنگی که توی خیابون پاستور(خونه عبادی)هستش ی سر بزنید فقط چون نمی زارن عکس بندازید مواظب باشید بردید نفهمن براتون تا فردا ایمیل می کنم RE: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - sara0111 - ۱۳۹۱-۹-۱۹ سلام دوست عزیز لینکهای زیر،دانلود کل مطالعات جامع استان همدانو دارن.دوست داشتی سر بزن.شاید به دردتونبخوره. موفق باشی. http://www.iranshahrsaz.com/showthread.php?tid=11435 http://www.iranshahrsaz.com/showthread.php?tid=11433 RE: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - kiana7822 - ۱۳۹۱-۹-۱۹ (۱۳۹۱-۹-۱۸، ۱۰:۴۴ عصر)irandoc نوشته است:(۱۳۹۱-۹-۱۸، ۰۹:۵۷ عصر)afi نوشته است: سلام سلام میشه لطفا برای من هم ارسال کنید ممنونم در مورد محلات همدان مطلبی دارید؟ (۱۳۹۱-۹-۱۸، ۰۹:۵۷ عصر)afi نوشته است: سلام سلام نقشه های سیر تحول تاریخی RE: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - ماراویا - ۱۳۹۱-۹-۱۹ ساخت و ساز مدرن بافت سنتي را میبلعد در بافت قدیم همدان دیگر از بامهای کاهگلی و سقفهای ضربی و گنبدی شکل چندان خبری نیست و تأسفبارتر اینکه این روزها معماری شهر، در زمینه ساخت و ساز چنان دچار آشفتگی شده است که بناهای جدید هیچ تناسبی با معماری اصیل و غنی آن ندارد. کافی است گذری کوتاه به برخی از مناطق شهر همدان در بافت قدیمی شهر داشته باشی تا ببیند با توسعه شهرنشینی و ساخت و سازهای غیر اصولی ورواج استفاده از نماهاي مدرن، وصله ناهمرنگی است که اگر برای آن چارهاندیشی نشود، منظر شهر را نابود میکند. ساخت و سازهای جدید با نمای آلومینیومی، شیشهای، سنگی در شهر همدان رواج یافته است.ساختمانهاي بلند و كوتاه به خصوص در محدوده بافت قدیمی و تاریخی قارچگونه یکی پس از دیگری و بدون رعایت اصول مهندسی رشد کردهاند و همدان را علیرغم تاریخچه پرافتخار در هنر معماری غنی خود، دچار نوعی بیهویتی در سیما و منظر شهری شده تا آنجا که سقفها و طاقهای ضربی و گنبدی و ديوارهاي كاهگلي جای خود را به ساختمانها و برجهاي مدرن داده و بوی خوش کاهگل جای خود را به آهن و گالوانیزه سپرده است. حال چرا شهری با این همه قدمت، در برابر منافع و مصلحتهای کوتاه مدت و گذرا هویت خود را میبازد پرسشی است که به آن پاسخهای متفاوتی داده میشود. ساخت و سازهاي جديد استحكام ندارد میرزایی یکی از شهروندان همداني در این خصوص میگوید: همدان یکی از شهرهاي تاريخي است كه در حوزه معماري حرفهاي بسياري براي گفتن دارد. وی تصریح میکند: اما امروز بعضا برخی از ساخت و سازها ي جديد با استفاده از اسکلتهای فلزی نازل و بدون کیفیت و استحکام لازم صورت میگیرد که مطمئنا تبعات جبرانناپذیری خواهد داشت.و آن دست از خانههايي هم كه داراي استحكام باشد با ظاهري متفاوت و ارتفاعي سر به فلك كشيده نمای شهر ديروز همدان را كه با تاريخ گره خورده بود تغيير داده است. این شهروند در ادامه میگوید: با ادامه این روند بافت تاریخی همدان با وجود همه ویژگیها و اصالت خود، به سرعت رو به نابودی میرود و این زنگ خطری برای رخداد فاجعهای بزرگ در بافت تاریخی شهر است. ساخت و سازهايي به سرعت برق و باد یک شهروند دیگر که دانشجوی معماری است، میل به آسانسازی، فرار از مقاومسازی و کاهش هزینهها را از علل گرایش مردم به ساخت و سازهايي میداند كه به سرعت پايان مييابد و میگوید: استفاده از نماهاي متفاوت ساختمانهاي نا موزون چشمانداز و سیمای شهر را مرتفع میکند. رضا عابدي با بیان اینکه متاسفانه تخصص در طراحي ساختمانها گم شده و همگان براي اين مهم از مهندسان مطرح مشاوره نمیگیرند، تصریح کرد: به نظر میرسد مردم خود را متخصص میدانند و سلیقه و نیاز خودشان را بر زیبایی شهر ترجیح میدهند و در این میان طبیعی است که سنت و فرهنگ در معماری فراموش شود. عابدی با بیان اینکه بهطور طبیعی، تغییر منظر یک شهر از معماری و مصالح خاصی پیروی میکند و ناهمگونی در بافت و منظر، رفتهرفته هویت و فرهنگ شهر را تغییر میدهد، میافزاید: با ظهور جلوههای نو در زندگی، تغییراتی در ساخت و ساز رخ میدهد که مردم را ناچار به استفاده از برخی مصالح میکند. وی با تاکید بر نقش شهرداریها در کنترل ساخت و سازها و ضرورت مداخله آنها در پیشگیری از کاربرد نماهايي كه در بافت تاريخي شهر قدمت منطقه را زير سوال ميبرد، اضافه میکند: نظام مهندسی هم باید در این مورد بسیار مهم که هویت معماری ما را نشانه گرفته است، به شهرداری کمک کند. عابدی میگوید: مردم آسانسازی میکنند اما از آثار منفی آن غافلند؛ در واقع بهجای ساخت اصولی، خانههايي میسازند كه با هنر و معماري غريبه است و تنها به رغم داشتن در و سقف و ديوار و پنجره نام خانه را به خود اختصاص ميدهد؛ این اتفاق ناخوشایند نه براساس صرفه اقتصادی که ناشی از ناآگاهی کاربران است. عابدی معتقد است که باید بازنگری دقیقی بر ساخت و ساز و شیوههای نظارت بر ساختمان صورت گیرد. وی تاکید میکند: درباره آنچه به شهروندان مربوط است باید فرهنگسازی شود تا تمایل به استفاده از شیوههای نامناسب معماری از بین برود، امروز غالبا چیزی که از خانه و معماری در ذهنها وجود دارد، ایجاد یک سرپناه است و مادام که معماری به ساخت سرپناه تنزل پیدا کند، معلوم است چه بحران هویتی بر میراث فرهنگی، معنوی و طبیعی شهر وارد میشود. در این وضع تقلید از شیوههای ناهمگون و نامتعارف در معماری مثل نماهای رومی و سقفهای چینی به نوعی چشم و همچشمی تبدیل میشود. مصالح با اقليم سازگار نيست يك كارشناس حفظ و احيا معتقد است: هر منطقه با توجه به فرهنگ، آداب و سنن، جغرافیا و گویش خاص خود، 3 نوع میراث ارزشمند فرهنگی، معنوی و طبیعی دارد، در این میان بافت تاریخی شهر همدان معماری خاص خودش را دارد و با مصالح بومی و به تبعیت از اقلیم شکل گرفته و دارای ویژگیهای متاثر از فرهنگ و آداب و سنن همدانيها در قرون متمادی است. سميرا محبي در اين زمينه گفت: شهر همدان ریشه در تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی دارد و بافت تاریخی آن به اندازه بافت تاریخی شهرهای قدیمی چون یزد و تبریز ارزشمند است. محبی ادامه داد: نامتجانسترین نوع ساخت و ساز در بافت تاریخی همدان که به هیچ وجه از نظر نما، فرم، ترکیب معماری و مصالح، تابع و هماهنگ با اقلیم نبوده و هیچ شباهتی با هویت، اصالت و ویژگیهای بافت تاریخی این شهر ندارد و در کنار ارتفاعسازیهای بیرویه در شبکه پیچیده و ارگانیک معابر تاریخی، تصویر متضادی از زشتیها و زیباییها را ارائه میدهد. وي افزود: اهرم قانونی و اجرایی میراث فرهنگی حریمهای مصوب آثار تاریخی را در برمیگیرد و طبق ضوابط میراث فرهنگی از ساخت و سازهایی با ارتفاع زیاد، نمای نامتناسب در حریم آثار تاریخی جلوگیری میشود. وي با بیان اینکه اخیرا نماسازیهای متنوع و غیر ایرانی و غیر بومی و با مصالح ناهماهنگ در بدنهسازی بناها رواج یافته است، میگوید: این مشکل نیز به بیهویتسازی بافت تاریخی کمک کرده است. متاسفانه این وضعیت به باغ شهر که دارای بافت تاریخی بکر و اصیل هستند و جاذبه گردشگری ویژهای دارند؛ هم سرایت کرده است. به گونهای که تپه تاریخی هگمتانه با ساختمانهای نا زیبای جدید ساز احاطه شده است. معماري شهري هويت است كوتاه سخن آنكه براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، همه موظف به اجرای استانداردهای ضوابط و مقررات کیفی سیما و منظر شهری هستند، در بند (ج) این مصوبه، هدف از اجرای آن احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته کشور اعلام شده است که باید از سوی مردم و مسئولان رعایت شود. این مصوبه در تاریخ 27/9/87 ساخت و سازهای جدید شهری با ظواهر متناقض را ممنوع کرده است اما با وجود این قانون، همچنان این نوع ساخت و سازهای بیرویه ادامه دارد. ناآشنایی با گذشته معماری و ارزشهای آن و بیاعتنایی به هویت و شناسنامه تاریخی شهرها، موجب رواج سبکها و روشهایی شده است که به بیهویت کردن و نفی اصالت بافتهای تاریخی سرعت بخشیده و دامن زده است، به نظر میرسد مردم تنها به مزیت ارزانی فکر میکنند و تلاش دارند آلونکی بسازند و در آن ساکن شوند و مطمئنا اگر این وضعیت به همین صورت ادامه یابد؛ به طور قطع در آینده نزدیک اثری از بافت تاریخی باقی نمیماند و فقط معدود عناصر با ارزش و شاخصی (مانند بازار) آن هم محصور در انبوه ساخت و سازهایی بیهویت باقی خواهند ماند. بناها و بافتهای تاریخی این ظرفیت را دارند که با نیازهای روز منطبق شوند. بنابراین بسیاری از آثار تاریخی میتوانند با کاربریهای مناسب ضمن حفظ هویت خود، در جذب گردشگری و بازگشت سرمایه موثر باشند.لازم است میراث فرهنگی و شهرداری در کنار یکدیگر برای ساخت و سازهای مدرن شهری در همدان نظارت کارشناسی داشته باشند تا هویت شهر برای همیشه حفظ شود. همدان مقدمه: ساختار شهر از ديرباز مورد توجه انديشمندان و صاحب نظران بوده است.با نگاهي به ساختار شهر يكي از اصلي ترين عناصر آن يعني ميدان به چشم مي آيد.ميدان به عنوان قسمتي از شهر از زمان هاي دور نقشي كليدي را ايفا مي كرده است.اهميت ميدان و ضرورت نگاهي دوباره به عملكرد آن در شهر چه در قديم و چه در زمان حال از نكاتي كليدي در بازآفريني هويت شهري است. امروزه عملكرد ترافيكي ميادين در ايران از عملكرد اجتماعي آن سبقت گرفته است و عملا ميادين در ايران به محلي براي عبور و مرور وسايل نقليه موتوري تبديل شده و به غير از بعضي زمان ها و آن هم در مكان هايي خاص عملكرد اجتماعي آن به چشم نمي آيد. در اين پروژه به بررسي ميدان امام خميني همدان به عنوانعنصري اصلي در ساختار شهر همدان مي پردازيم. 1-مباني نظري ميدان شهري: با مروري كوتاه بر سير تطور تاريخي ميدان از شهرهاي كهن تا كنون شاهد آنيم كه رفته رفته ميدان نقشي موثر در مجموعي اندام هاي شهري يافته است و تاثيرات زيادي را بر شكل گيري و سازماندهي فضايي شهر نسبت به دوره هاي تاريخي مختلف به انجام رسانده است. ميدان به عنوان يك فضاي شهري با حضور و مكث معني دار انسان و به منظور و مقصود معيني در ارتباط با حركت جمعيت موجوديت مي يابد و علاوه بر آن جلوه هاي روشني از يك فضاي ايجاد كننده ارتباط ،تماس و فعاليت آدمي را نمايان مي سازد. مطالعه شهر از دوران كهن، به خصوص شهرهاي ايران بعد از اسلام،تا زمانيكه شهرسازي از لحاظ ورود مفاهيم تازه،غريبه و گسستن از ارزشهاي گذشته خود را نگرفته است ، گوياي آن است كه همواره ميدان نيز همچون ديگر اندام هاي موثر و كاركردي، در حيات جاري شهر، حضور موثري دارد به طوريكه ميدان از دوره سلجوقيان به بعد شروع به تثبيت خود كرد و در دوره صفويه به مفاهيم عميق و كارآمدي در معماري و شهرسازي رسيده و در دوران قاجار به نهايت نقش خود دست يافته است، اما رفته رفته نقش مي بازد تا جايي كه از سال هاي مياني دوره پهلوي هويت خود را از دست داده و در دو دهه اخير نيزدر بلاتكليفي مطلق به سر مي برد. دركي كه اكنون از ميدان وجود دارد هماني است كه در ذهن همگان و به طور يكسان از تقاطع چند خيابان كه فضايي در ميانه آن براي تفكيك حركت سواره پديد آمده و با تركيبي از پوشش گياهي، آب نما و فواره شكل مي گيرد و هيچ ارتبط معقولي با انسان، حركت انساني و حضور معني دار انسان برقرار نمي سازد.ميدان بدون حضور موثر و امن انسان و به منظوري معين معني خارجي ندارد و حضور انسان در اين فضاي مياني تقاطع ها نه داراي معني است،نه موثر است و نه امن. یک مقاله با نام بررسی روند تکامل شهرهای ایران و اروپا(وین و همدان RE: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - afi - ۱۳۹۱-۹-۲۱ a_k1444@yahoo.com merc az komaketon RE: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - ehsan_rad81 - ۱۳۹۱-۱۱-۳ salam injur chizi ke shoma mikhayn man daram RE: کمک کنید وقت ندارم روند تاریخی همدان از نظر شهرسازی - URBAN 98 - ۱۳۹۱-۱۱-۳ این هم 30 صفحه از پایان نامه من در مورد همدان!!!!!!!!!!!! |