۶ میلیون شهروند ساکن سکونتگاههای غیررسمی هستند/ مشارکت شهروندان کلید توانمندسازی شهر - نسخهی قابل چاپ +- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com) +-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592) +--- انجمن: اخبار (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1598) +---- انجمن: اخبار شهرسازی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1639) +---- موضوع: ۶ میلیون شهروند ساکن سکونتگاههای غیررسمی هستند/ مشارکت شهروندان کلید توانمندسازی شهر (/showthread.php?tid=23456) |
۶ میلیون شهروند ساکن سکونتگاههای غیررسمی هستند/ مشارکت شهروندان کلید توانمندسازی شهر - leila - ۱۳۹۳-۵-۲۰ ۶ میلیون شهروند ساکن سکونتگاههای غیررسمی هستند/ مشارکت شهروندان کلید توانمندسازی شهر مهندس نریمان مصطفایی با بیان اینکه تاکنون حدود 6 میلیون شهروند ساکن سکونتگاههای غیر رسمی در کشور شناسایی شدهاند و در راستای مطالعات مصوب اعتباری بیش از 103 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است گفت: ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی برنامهای فرابخشی است و این امر بدون مشارکت شهروندان ممکن نخواهد بود. مهندس نریمان مصطفایی، مدیر کل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی، درباره فعالیتهای انجام شده برای ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی در کشور به شهروندان گفت: تاکنون مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی ۷۷ شهر در قالب ۸۵۱ محله رسمی با مساحت بیش از ۵۲ هزار هکتار و جمعیت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شناسایی شده و از این تعداد محلات شناسایی شده ۳۴۴ محله با مساحت ۲۴ هزار و ۳۱۸ هکتار با جمعیت بالغ بر دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به عنوان محلات منتخب برای انجام اقدامات توانمندسازی و ساماندهی تهیه و به تصویب ستادهای استانی توانمندسازی مربوطه رسیده و تهیه برنامه مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی ۱۴ شهر نیز امسال در دست تهیه است. وی تاکید کرد: در راستای مطالعات مصوب انجام شده ۱۷۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰۳۰ میلیارد ریال در سکونتگاههای غیر رسمی ۲۴ شهر و با تعداد ۷۳ محله با همکاری مدیریت شهری و مردم در قالب ارتقا دادن سرانههای خدمات شهری از قبیل پروژههای ساخت مرکز آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، امنیتی و ایجاد دسترسیها انجام شده است. وی با اشاره به برنامههای سال ۹۳ ادامه داد: پیگیری تهیه و تصویب مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی ۱۵ شهر با تشکیل ستادهای توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی استانها و شهرستانها، انتخاب مشاور ۱۴ شهر برای تهیه برنامه توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، تشکیل بالای ۵۰ ستاد استانی و شهرستانی، اجرای ۴۱پروژه، ابلاغ برنامهها و پروژههای مطالعات مصوب به دستگاههای ذیربط سطح ملی و استانداران مربوط، انعقاد تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفهای کشور، سازمان شهرداریها و دهیاری کشور، سازمان بسیج سازندگی، انجمن مددکاران اجتماعی ایران، انجمن مطالعات زنان ایرانی انجمن جمعیت امام علی(ع)، پیگیری برگزاری جلسه شورای اجتماعی با موضوع سکونتگاههای غیررسمی توسط وزارت کشور، برگزاری جلسه مشترک شورای امنیت کشور و شورای تامین استان خراسان رضوی پیرامون توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی شهر مشهد از جمله اقدامات شرکت بوده است. مهندس مصطفایی درباره روند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی در سالهای گذشته اظهار کرد: برنامههای توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی یک برنامه فرابخشی است و لازمه موفقیت آن در گرو همکاری و هماهنگی کلیه دستگاههای مربوطه است؛ بنابراین همسویی سیاستها و اقدامهای دستگاههای بخشی با تصمیمگیری و سیاستگذاری درباره مسئله و زمینهسازی برای تدوین برنامههای اجرایی مشترک از گامهای اساسی موفقیت برنامه توانمندسازی به شمار میرود. وی اضافه کرد: توجه به عناصری از قبیل ضرورت تدریجی بودن اقدامات، اهمیت جامعیت فعالیتهای توانمندسازی اقتصادی –اجتماعی و اقدامات بهسازی کالبدی، ضرورت مشارکت مردم در فرآیند تهیه واجرای طرحها و برنامههای توانمندسازی از طریق زمینهسازی برای تشکیل نهادهای محلی و کمک به ظرفیتسازی در آنها برای مشارکت و تصدی امور جمعی، به رسمیت شناختن حق سکونت(تضمین مالکیت) و تامین مسکن برای همه و برقراری حمایت قانونی از این موارد در برنامههای توانمندسازی و ارتقاء محلات غیررسمی (نابسامان) از طرف مسئولان ضروری است. مدیر کل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی یکی از راهبردهای برنامه ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی را تغییر تدریجی شرایط محیطی و تبدیل وضعیت نامناسب با هدفمند کردن و هماهنگ سازی اقدامهای مختلف به محیطی توانمندساز عنوان و اشاره کرد که حل مسائل و مشکلات سکونتگاههای نابسامان (غیررسمی) تنها از طریق صرف هزینه و بودجه میسر نخواهد شد، بلکه مدیریت بخردانه و خوب شهری را به همراه مشارکت واقعی و نهادمند اجتماعات محلی طلب میکند. در این راستا حتی میتوان مسئولیت بخشهایی از اداره محلات هدف را به اجتماعات محلی واگذار کرد. وی درباره وظایف شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: کارشناسان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی کشور معتقدند دولت باید مقید به نقش حمایتگر و تسهیل کننده و نه صرفا تامین کننده باشد. برای این منظور باید با اعتمادسازی و نهادسازی، شرایط برای خودساماندهی جوامع محلی و مشارکت واقعی و نهادمند آنان فراهم شود یکسری اقدامات حمایتی وتسهیلگری را در دستور کار قرارداده است. مصطفایی عواملی مانند وجود یا عدم وجود مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری، هم جهت و همسو و هدفمند بودن مجموعه سیاستگذاریها یا میزان بهرهمندی از حکمروایی خوب در نظام مدیریت شهری را در شکلگیری محیطی توانمندساز موثر دانست و ادامه داد: عوامل دیگری مانند میزان نهادینه شدن نظام شایستهسالاری و نخبهپروری در نظامهای تصمیمگیری، مشخصات فرهنگ عمومی و پیشینه تحولات تاریخی و فرایند شکلگیری محلات، زیربناهای اقتصادی و وضعیت عمومی شاخصهای اقتصادی، پاسخگویی، شفافیت، تهعد مسئولیتپذیری سازمانهای مختلف شهری، میزان دسترسی به اطلاعات و ارتباطات، میزان برابری افراد در دسترسی به فرصتها و منابع تولید، میزان اعمال عدالت در فضا و برابری نیز در شرایط آغازین موثر هستند. در هر حال برای شکوفایی و رسیدن به حداکثر تواناییهای بالقوه (فرد،گروه، محله یا جامعه بزرگتر) احتیاج به محیطی توانمندساز داریم. |