ایران شهرساز
برای طراحی... - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: دانلودهای شهرسازی و معماری(عضویت طلایی) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1728)
+---- انجمن: معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1785)
+----- انجمن: طرح،پروژه (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1796)
+----- موضوع: برای طراحی... (/showthread.php?tid=2366)



برای طراحی... - nima - ۱۳۹۰-۲-۵


* برای طراحی هتل ابتدا 1 مصداق (نمونه هتل ساخته شده ) را بررسی می کنیم

.1 برنامه فیزیکی هتل رو مورد بررسی قرار می دهیم

برنامه فیزیکی شامل تمام ریزفضاها و بخشهای موجود در یک هتل را بصورت مجزا و بخش بخش شرح و توصیف می کند ( نقل قول را مطالعه کنید )بطور مثال ....در یک هتل چه بخش هایی لازم است ؟

بخش های اصلی === > اداری - خدماتی – سرویس دهنده – سرویس شونده – تاسیسات - ......


ریز فضاهای هر بخش

<=بخش اداری

مدیریت – منشی – مسئول مالی و حسابداری – مسئول بایگانی و کارگزینی – اتاق پرسنل بخش ها – آبدارخانه و ...

=>بخش خدماتی

ورودی – لابی – سرسرا – فضای ملاقات – پذیرش – کافی شاپ – رستوران – آشپزخانه – و ......

2 .به مطالعه دیاگرام فضاها ، سیرکولاسیون موجود در طرح و به ارتباط میان بخش ها با هم می پردازیم

3 . فضاها را با رنگ های متفاوت جدا می کنیم تا درصد کاربری هر بخش را متوجه شویم

به فرض لابی و پذیرش ( آبی ) رستوران ( سبز ) اتاق ها ( .... ) و .......

4 .هر بخش را بطور دقیق تجزیه و تحلیل می کنیم

مثلا === تعداد اتاق - تعداد سوئیت – اندازه اتاقها و سوئیت - مبلمان داخلی – پوشش سقف و دیوار و کف و .....

5 .شناخت احکام سایت ( ویژگی کیفی محیط – شناخت اقلیم - باد غالب – تابش خورشید – ناهمواریها – جنس و مصالح موجود در سایت و .....)

با این پیش زمینه طراحی راحت تر از قبل می شود . حال با مقایسه فضای داده شده به ما و این نمونه هتل تجزیه شده می توان طراحی را آغاز کرد . با توجه به اینکه می دانیم جای هر بخش کجاست – چه امکاناتی لازم داریم و به چه هدفی می خواهیم برسیم

فضاهای اشغال شده توسط بخش های مختلف 1 هتل

پذیرش ، مهمان خانه عمومی (لابی) ، راهرو همکف 7 - 4 %
پذیرائی ، رستوران ، پیشخوان مخصوص مهمانها و مراجعین 8 - 4 %
قسمت های داخلی ، آشپزخانه ، اتاق کارکنان ، انبار 14 - 9 %
قسمت های اداری ، مدیریت ، منشی ، بایگانی و
.... 2 - 1 %
حفظ و نگهداری ، تعمیرات ، نگهبان 7 - 4
%
زمان استراحت و فراغت ، ورزش ، فروشگاه ، آرایشگاه ، تاکسی سرویس و
.. 10 - 2 %
امکانات رفاهی ( اتاقها ، سرویس بهداشتی ، حمام و
.... ) 60 - 50 %


مسیر ها

1 . مراجعین و مهمان


پارکینگ
---- ورودی
اصلی
---- لابی

---- آسانسور / پله

----- اتاق ها

2 . مسیر
کارکنان

اتاق تعویض لباس
------- آشپزخانه - رستوران - کافی
شاپ
------- پیشخوان - پذیرش - لابی
------- کارگاه ها - نظافت
------- انبار

------- و ......
طراحی کتابخانه
در کتابخانه های دانشگاهی، اتاقی برای کتب مرجع فراهم می شوند. همچنین امکان دارد، در تالارهای مطالعه، پیشخوانهایی برای امانت گرفتن از قفسه های بسته و یا دسترسی آزاد به قفسه های باز مجلات، کتب و منابع آموزشی که جداگانه ارائه می شوند وجود داشته باشد. بجز کتابها و مجلات، تقریباً همه نوع ابراز اطلاع رسانی گرد آوری شده، برای استفاده در دسترس قرار می گیرند. تعداد مکانهای مطالعه به تعداد دانشجویان هر رشته بستگی دارد. اطلاعات بر حسب موضوع و با نظم خاصی مرتب می شوند. خدمات ارائه شده شامل امانت گرفتن و استفاده از کتاب در داخل کتابخانه فتوکپی مطالعه و چاپ میکروفرمها (میکروفیلم و میکروفیش ) است.

همچنین، انجام تحقیقات علمی و عملی با استفاده از پایگاه داده های ذخیره ای بر روی CD – ROM امکان پذیر می باشد.






همچنین، انجام تحقیقات علمی و عملی با استفاده از پایگاه داده های ذخیره ای بر روی CD – ROM امکان پذیر می باشد.



قفسه ی کتابخانه های دانشگاهی، در دو ردیف یک یا دو طرفه سازماندهی می شود. سیستم یک طرفه به صورت مرکزی اداره می گردد (آماده کردن کتاب و ارائه خدمات) و معمولاً قفسه های مربوط به یک موضوع یا رشته ی جداگانه ی بسیار کمی دارد. سیستم دو طرفه، شامل یک کتابخانه ی مرکزی با تعداد زیادی کتابخانه های دانشکده ای ، موضوعی و آموزشگاهی است.

در تالارهای مطالعه، ردیف کتابها در قفسه های

باز یا مخازنی در دست (با قفسه هایی به فاصله ی مشابه مخازن بسته) به علاوه ی مخازن بسته با دسترسی محدود قرار دارد. چنین ترتیبی به اشکال مختلف، تقریباً در تمام کتابخانه های دانشگاهی مشاهده می شود. شیوه ی امانت گرفتن و استفاده از کتب مرجع (دسترسی به قفسه های باز و بسته) به نوع سازماندهی کتابها بستگی دارد یعنی اهداف کتابخانه ها و شکل ساختمانها اغلب نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. تعداد قفسه های کتاب به نوع سازماندهی، قابلیت دسترس بودن برای مراجعین، نوع قفسه بندی (ثابت یا متحرک) روش مرتب کردن موضوعات در دسترس و شیوه ی کار گذاری آن، جدا بودن قطعات مختلف و نیز شبکه ساختاری ساختمان بستگی دارد.

مناطق تالار مطالعه، به همراه فضایی برای کار و خواندن کتاب باید به راحتی در دسترس باشد و در نتیجه، تا حد امکان سطح کمتری را اشغال نماید. این شرایط در جابجایی کتاب هم (موثر است). در کتابخانه ها، باید سیستم تابلوهای علایم واضح با حالت خوانا وجود داشته باشد تا قفسه های کتاب، و محل ارائه خدمات را نشان دهد. از بکار گیری کتابهای افست باید جلوگیری شود. برای افراد معمولی، دسترسی به محلهای استفاده از کتاب و تالار مطالعه در طبقات مختلف باید از طریق پلکانی صوت گیرد اما برای معلولین، و جابجایی کتاب برای این دسته از افراد باید از آسانسور استفاده کرد. پهنای مسیرهای چرخش باید بیشتر از 2/1 و پهنای فضای باز بین قفسه ها حداقل 3/1 تا 4/1 متر (یا براساس مقررات محل) باشد. باید حتی الامکان از تداخل و تقاطع مسیرهای مراجعین یا مسئولین کتابخانه و جابجایی کتابها جلوگیری گردد. دسترسی به تالارهای مطالعه می تواند از طریق درهای کنترل شده ی مجهز به تجهیزات ایمنی و در صورت امکان، نهاد یک ورودی و خروجی می باشد. به خاطر دلایل عملی، درهای کنترلی باید نزدیک میز امانت / قسمت مرکزی اطلاعات کتابخانه واقع شوند.