ایران شهرساز
مقاله جدید بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول* - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: دانلودهای شهرسازی و معماری(عضویت طلایی) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1728)
+---- انجمن: مقالات فارسی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1730)
+----- انجمن: سایر مقالات (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1617)
+----- موضوع: مقاله جدید بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول* (/showthread.php?tid=23946)



مقاله جدید بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول* - leila - ۱۳۹۳-۵-۲۹

بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*

مقاله 8، دوره 19، شماره1، بهار 1393، صفحه 85-92   [XML] اصل مقاله (1006 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1شیما دادخواه فرد؛ 2سیدرضا مرتضایی*
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
2استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده
چکیده
       توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا می­کند. یکی از محیط­های اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارک­ها و بویژه زمین های بازی آنها می­باشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی می­پردازد که خود دستاورد روش کاربر­محور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه می­کند و روش­هایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی می­کند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد.
کلیدواژگان
واژه های کلیدی کودک؛ مبلمان؛ زمین بازی؛ طراحی کاربر محور؛ طراحی رفتارگرا