ایران شهرساز
اختصاص 50 درصد ظرفيت دانشگاه‌ها به رشته‌هاي مهارتي - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان قدیمی ایران شهرساز (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1591)
+--- انجمن: تالار ویژه سایت ایران شهرساز (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1)
+---- انجمن: اخبار شهرسازی و معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=251)
+----- انجمن: تالار اخبار شهرسازی و معماری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=252)
+------ انجمن: اخبار دانشگاه های ایران و کنکورسراسری و آزاد (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=189)
+------ موضوع: اختصاص 50 درصد ظرفيت دانشگاه‌ها به رشته‌هاي مهارتي (/showthread.php?tid=3858)



اختصاص 50 درصد ظرفيت دانشگاه‌ها به رشته‌هاي مهارتي - alireza - ۱۳۹۰-۵-۱۰


رئيس دانشگاه جامع استان اردبيل خبر داد:

اختصاص 50 درصد ظرفيت دانشگاه‌ها به رشته‌هاي مهارتي
خبرگزاري فارس: رئيس دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي واحد استان اردبيل گفت: قرار است دانشگاه‌ها 50 درصد ظرفيت خود را به آموزش رشته‌هاي مهارتي و مابقي را به رشته هاي نظري اختصاص دهند.
عبد‌العزيز ابراهيم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبيل شعار نظام ملي مهارت را «هر ايراني يك مهارت، هر خانه يك كارخانه، هر كارگاه يك آموزشگاه و هر كارخانه يك دانشگاه» اعلام كرد و افزود: از جمله خصوصيات نظام جامع ملي مهارت انسجام و وحدت‌بخشي بين آموزش‌هاي علمي ـ كاربردي و فني و حرفه‌اي و سازماندهي نيازهاي مهارتي دستگاه‌هاي اجرايي است.
اين مسئول ضرورت بازنگري در ظرفيت دانشگاه‌ها و محتواي درسي را در قالب نظام ملي مهارت يادآور شد و بيان داشت: قرار است دانشگاه‌ها 50 درصد ظرفيت خود را به آموزش رشته‌هاي مهارتي و مابقي را به رشته‌هاي نظري اختصاص داده و در محتواي كتاب‌هاي درسي نيز 30 درصد مضمون كتاب‌ها مربوط به حوزه نظري و 70 درصد عملي باشد.
وي افزود: راه‌اندازي دوره‌هاي عالي علمي ـ كاربردي، تدوين سه زير نظام آموزش، صلاحيت و اشتغال، تشكيل و تصويب اركان نظام، بومي‌سازي و توجه به آموزش‌هاي شغل‌محور از ديگر ويژگي‌هاي نظام جامع ملي مهارت است.
اين مسئول توسعه كمي و كيفي با رويكرد مهارت‌محوري را خاطرنشان كرد و گفت: در اين زمينه 300 برنامه جديد تعريف و بيش از 400 برنامه بازنگري مي‌شود.
ابراهيم‌زاده راه‌اندازي تربيت مدرس علمي ـ كاربردي، مشاركت مراكز آموزشي در تدوين برنامه‌هاي درسي، ايجاد ارتباط و تعامل فعال و مستمر با دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي و ارتقاي علمي همكاران در سازمان را از ديگر اولويت‌ها در نظام جامع ملي مهارت اعلام كرد.
رئيس دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي واحد استان اردبيل بيان داشت: ‌براساس نظام جديد، دانشگاه جامع علمي كاربردي موظف است 90 درصد پذيرش دانشجوي خود را در رشته‌هاي پودماني و ترمي به صورت بومي انجام دهد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: هم اكنون دانشگاه علمي ـ كاربردي اردبيل بيش از 7 هزار و 488 نفر دانشجو دارد كه در 16 مركز آموزشي شامل 13 مركز در اردبيل سه مركز در پارس‌آباد و يك مركز در گرمي تحصيل مي‌كنند.
وي با اشاره به ساختار مراكز به عنوان شش مركز خصوصي، پنج مركز دولتي و پنج مركز عمومي، افزود: هم اكنون 87 درصد دانشجويان در اردبيل بومي و 13 درصد غير بومي هستند كه در 71 كد رشته محل پودماني و 58 كد رشته محل ترمي تحصيل مي‌كنند.
ابراهيم‌زاده در ادامه سخنان خود به داير بودن 80 رشته و 84 رشته ترمي اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون اين دانشگاه 45 هزار متر مربع زيربناي فضاي آموزشي دارد كه در چهار گروه صنعت، كشاورزي، مديريت و خدمات اجتماعي و فرهنگ و هنر به تربيت دانشجو مشغول است.
رئيس دانشگاه جامع علمي ـ كاربردي واحد استان اردبيل با بيان اينكه تا كنون 4 هزار دانشجو از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شده‌اند، بيان داشت: هم اكنون 62 درصد دانشجويان ما پسر و بقيه نيز دختر هستند.