حمل و نقل شهری در کانادا - نسخهی قابل چاپ +- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com) +-- انجمن: چیدمان قدیمی ایران شهرساز (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1591) +--- انجمن: تالار شهرسازی و معماری و رشته های مرتبط (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=67) +---- انجمن: کارشناسی ارشد شهرسازی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1218) +----- انجمن: برنامه ریزی شهری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=74) +------ انجمن: مطالب خواندنی و مفید در حوزه شهرسازی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=75) +------ موضوع: حمل و نقل شهری در کانادا (/showthread.php?tid=8360) |
حمل و نقل شهری در کانادا - aramo - ۱۳۹۰-۱۲-۶ حمل و نقل شهری در کانادا برای شهروندان خردسال و افراد کم درآمد، بلیط اتوبوس سالیانه ای در نظر گرفته شده که به دارندگان آن اجازه می دهد تا از مزیت رفت و آمد نامحدود در مسیر هایی ثابت در سطح شهر استفاده کنند. برنامه بلیط اتوبوس BC بریتیش کلمبیا:
برای شهروندان خردسال و افراد کم درآمد، بلیط اتوبوس سالیانه ای در نظر گرفته شده که به دارندگان آن اجازه می دهد تا از مزیت رفت و آمد نامحدود در مسیر هایی ثابت در سطح شهر استفاده کنند. بلیط BC در اختیار شهروندانی قرار می گیرد که :
برنامه خانه مک گراف شباهت زیادی به برنامه معروف پیشگیری والدین دارد. هر اتوبوس مجهز به یک فرستنده رادیویی است که ارتباط مستقیم با پلیس ناحیه، آمبولا نس وسایر خدمات اورژانسی دارد. به این منظور، رانندگان اتوبوسها تحت آموزشهای مقدماتی قرار می گیرند تا در مواقع ضروری بتوانند به کودکان ویا بزرگسالان یاری رسانند. این برنامه از سال 1986 و هنگامی شروع شد که پلیس شهر "ویکتوریا سیتی" و کارکنان حمل ونقل "بریتیش کلمبیا" با همکاری هم گروهی را تشکیل دادند تا مکانی امن برای کودکان پدید آورند. برنامه خانه مک گراف هم اکنون از سوی بسیاری از نهادهای اطراف ایالت نیز اجرا می گردد و بعنوان واسطه ای بین سیستم حمل و نقل آن ناحیه و پلیس محلی انجام وظیفه می نماید. تمام اتوبوسهای شرکت کننده در این طرح، دارای یک دستگاه فرستنده رایویی هستند. از زمان اجرای این برنامه تاکنون، رانندگان به بسیاری از کودکان گمشده و افراد پیر و وحشت زده کمک رسانی کرده اند. برنامه تقاضای توقف (Request-A-Stop): تقاضای توقف از جمله خدماتی است که از ساعت 7 شب به بعد برای مسافران در این ایالت فراهم گردیده است. در برنامه تقاضای توقف، مسافرانی که از نظر ایمنی احساس خطر می کنند؛ می توانند از راننده بخواهند که اتوبوس را بین دو ایستگاه متوقف نماید. جهت برآوردن این تقاضا، تنها کافی است که مسافران نرسیده به ایستگاه بعدی از راننده بخواهند که اتوبوس را متوقف کند. برای فراهم آوردن ایمنی بیشتر، از مسافران خواسته می شود که از درب جلوی اتوبوس پیاده شوند. بمنظور رعایت همین اصول ایمنی، معلولین سوار بر صندلی چرخدار می بایست از اتوبوسهای اختصاصی حمل ویلچر استفاده کنند. اتوبوس سواری همراه دوچرخه ! چه بخواهید به سر کار،مدرسه،خرید ویا گشت وگذار بروید؛ می توانید دوچرخه اتان را هم با خود سوار اتوبوس کنید؛ آنهم با کرایه معمولی!. در بسیاری از دهکده های اطراف ایالت، باربند ویژه دوچرخه بر روی اتوبوسهای معلولین که شاسی کوتاهی دارند؛ تعـبیه شده است. هر باربند دوچرخه می تواند دو دوچرخه را در خود جای دهد. سوار کردن و پیاده نمودن دوچرخه ها از روی باربند بسیار آسان است و هیچ هزینه ای بر دوش مسافر نمی گذارد. این باربند که در جلوی اتوبوس قرار دارد و همزمان دو دوچرخه را حمل می کند؛ حاوی دستورالعملی ساده است که بر روی آ ن چسبیده شده است. هر دوچرخه را می توان بطور مستقل سوار ویا پیاده نمود و نیازی به جابجا کردن دیگری نیست. باربند مذکور بیشتر دوچرخه ها را با سایزهای مختلف در خود جا می دهد. احتمالا اگر باربند اتوبوس پر بود؛ می توانید صبر کنید تا اتوبوس بعدی بیاید... در واقع،هر کسی زودتر برسد برنده است!!. وانت سواری شراکتی: وانت سواری شراکتی شیوه ای خاص است جهت خدمات رسانی به حمل و نقل مسافران در مسافتهای دور دست ومکانهایی که از سیستم متعارف اتوبوس شهری برخوردار نیستند. استفاده از این روش بسیار مقرون به صرفه تر از مسافرت شخصی است. افراد شرکت کننده در این طرح، ماهیانه مبلغی را برای جابجایی با یک دستگاه وانت 8 نفره می پردازند و این هزینه بین مسافرانی که در آن محل زندگی و یا کار می کنند؛ تقسیم می گردد. سازمان حمل ونقل بریتیش کلمبیا سرمایه گذاری وحمایت اداری خود را درمورد این طرح، خارج از "ونکوور" و فعلا در در اطراف "ویکتوریا" به مرحله اجرا گذاشته است. تحت این برنامه، امکانات رفت و آمد بسیاری برای اکثر نقاط دور افتاده این ایالت بوجود آمده است. این برنامه از نظر مالی، بیشتر مشتری مدار است و مقامات محلی به تشویق بیشتری نیاز دارند تا در جهت بازاریابی و ارتقاء این برنامه به مردم دست مشارکت دهند. سیستم حمل و نقل هوشمند(ITS): سیستم حمل و نقل هوشمند به معنی استفاده از تکنولوژی در هر چه ایمن تر و موثرتر ساختن حمل ونقل است. این سیستم شامل ارایه اطلاعات جاری به مسافران، سریعتر و راحتتر کردن حمل و نقل، مدیریت بهتر عبور و مرور و پاسخگویی مناسب تر به نیازهای اضطراری است. نمونه هایی از ITS هم اکنون در "ونکوور" کانادا در حال اجرا است که در زیر چند مورد آنرا مثال می زنیم:
خط 98-B در ونکوور یکی از خطوط اتوبوسرانی است که تحت اجرای این سیستم قرار گرفته است. در این خط، مسافران در هر ایستگاه از ساعت ورود اتوبوسها به صورت تابلوهای دیجیتالی در هر دقیقه آگاه می شوند. در کنار آن، اتوبوسها نیز در صورت عقب ماندن از برنامه خود؛ از حق تقدم ترافیکی برخوردارند تا سروقت به ایستگاه مربوطه برسند. منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز |