امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 2.6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روشهای کمک به حافظه: (استفاده از یادیارها):
#1
برای اینکه یادگیری جدید مفید و موثر باشد باید به نحو موثری با اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت ارتباط یابد.
یکی از راههای ایجاد رابطه بین مطالب « کم معنا » و مطالب «با معنا» استفاده از یادیارها یا روشهای کمک به حافظه است. یادیارها عبارتند از قافیه ها، کلمات، تصاویر و هر مطلب آشنایی که به همراه اطلاعات جدید اورده می شود تا آنرا قابل حفظ سازد در موثرترین نوع یاد یار از تصاویر ذهنی استفاده می شود که ابزار نیرومندی برای داوری در اختیار شما قرار می دهد
شما چند روش نسبتا ساده از روشهای یا دیاری به وسیله تصاویر ذهنی را بیاموزید و در یادآوری بسیاری از اطلاعات مورد استفاده قرار دهید . چهار نوع از این روشها عبارتند از:
روش پیو ند ، روش تخصیص جا یگاه ، روش چنگک ، یا قلاب و از همه مهمتر روش کلید واژه.

روش پیوند یا تداعی:
این فن به خصوص برای یاد گیری و یادآوری فهر ستی از اقلام مناسب است . در این روش یاد گیرنده برای هر یک از اقلامی که باید به خاطر بسپارد یک تصویر ذهنی در نظر می گیرد. آنگاه، تصور می شود که هر یک از این تصاویر با تصویر بعدی فهرست در تعامل است. به این ترتیب تصاویر بصورت تخیلی با یکدیگر پیوند می خورند. در یک مثال ساده، اگر شما بخواهید به خاطر بسپارید که اقلام مرغ، پنیر، سیب و سوپ را ا ز فرو شگاه بخرید، ممکن است در ذهن خود سلسله حوادثی را تصور کنید که طی آن یک مرغ قطعه ای پنیر را برمیدارد و آنرا خرد میکند و روی سیب قرار می دهد و آنگاه سیب را در کاسه سوپ می اندازد. این تصاویر که پیوند متقابل دارند احتمال یادآوری یک تصویر را از روی تصویر دیگر افزایش می دهند. یکی از مزایای بزرگ این روش سادگی آن است. در این روش ضرورت یادگیری یک طرح خارجی و یا مطالب دیگر وجود ندارد

روش تخصیص جایگاه:
ریشه این روش به یکی از شاعران یونان باستان نسبت داده می شود. وی شعری را در جمع میهمانان در یک ضیافت بزرگ خوانده بود. او بعد از قرائت شعر به خارج سالن فرا خوانده شد و بلافاصله سقف سالن فرو ریخت و هر کس که در داخل سالن بود کشته شد. اجساد چنان متلاشی شده بود که تشخیص آنها حتی برای اقوامشان ممکن نبود. این شاعر پا پیش نهاده و موفق شد با استفاده از آنچه از جای نشستن افراد در سالن بزرگ به یاد می آورد نام تک تک آنها را مشخص سازد. این داستان محققان حافظه را به روش خاصی برای حفظ و یادسپاری هدایت کرد: قرار دادن تصاویر ذهنی اشیاء در کنار یکدیگر به نحوی که مجموعه آنها ترکیبی آشنا تشکیل و یادآوری را ممکن سازد.

روش چنگک یاقلاب:
در این روش یادگیرنده تعدادی قلاب را به خاطر می سپارد و هر مطلبی که فرا می گیرد به یکی از این قلابها می آویزد. این قلابها ممکن است مجموعه ای از اشیاء آشنا را تشکیل دهند، طرح بسیار معمولی،که اغلب استفاده می شود مجموعه قلابهایی قافیه دار است(برای مثال، عدد یک با کیک، دو با جو، سه با کاسه...) هر چنگگ چیزی است که به سادگی قابل مشاهده باشد.

روش کلید واژه :
در روش کلید واژه نیز از تصویر پردازی استفاده می شود سه فن یادسپاری که در بالا تشریح شد برای یادآوری فهرست اطلاعات به کار می رود، ولی روش کلمات کلیدی برای یادگیری لغات جدید مناسب است. در روش کلید واژه دو مرحله وجود دارد. مرحله ارتباط صوتی و مرحله ارتباط تصویری. وقتی کلمه جدید فراگرفته می شود. فرد باید ابتدا یک کلید واژه پیدا کند که با بخشی از کلمه مورد یادگیری همصدا باشد- ارتباط صوتی، مثلاً یک کلید واژه خوب برای کلمه CONFLAGRATION (به معنای آتش سوزی بزرگ) لغت FLAG (پرچم است) FLAG شبیه بخش دوم کلمه CONFLAGRATION است و واژه FLAGرا می توان به سادگی تصور کرد و لذا مرحله دوم تصور ساده است.
وقتی یک کلید واژه انتخاب شد، فرد آن را به یک تصویر مربوط می کند. در این فرایند فرد باید یک تصویر قابل مشاهده از کلید واژه را در حالیکه با معنای کلمه ای که باید یاد گرفته شود در تعامل است تصور کند.در این مورد خاص، فرد ممکن است یک پرچم در حال سوختن را تصور کند. به هنگام امتحان، زمانیکه فرد کلمه CONFLAGRATION را می بیند کلمه FLAG را به یاد می اورد و موجب می شود که مجدداً تصویر پرچم در حال سوختن را به یاد آورد.در بین همه روشهای مختلف یادیاری که در اختیار است شاید روش کلید واژه بیش از همه در کلاس درس کاربرد داشته باشد.
موفقیت این روشهای یادیاری بستگی دارد به قدرت آنها در کمک به یادگیرنده به منظور ربط دان آشنا (یادیار یا کلید واژه کاملاً آموخته شده) به ناآشنا یعنی (آنچه باید یاد گرفته شود). عامل مهم در استفاده موفقیت آمیز از یادیارها این است که یادگیرنده کاملاً با آنها راحت باشد. استفاده از این روشها باید خودکار و یا نزدیک به خودکار باشد. در یادیارها نیز همانند همه مهارتهای دیگر تمرین موجب تسلط می شود.
آخرین ارسال های من :

If you don't like where you are,change it! you're not a tree
Jim Rohon
پاسخ
 سپاس شده توسط alireza ، haydariyan


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ثبت نام رایگان و برای نخستین بار شما مشاور انتخاب کنید از رتبه 2 تا 100 alireza 73 14,183 ۱۳۹۵-۱۱-۱۵، ۱۱:۵۱ عصر
آخرین ارسال: Yas_moradimehr
  منابع پیشنهادی به بنده جهت شرکت در آزمون ارشد معماری سال 95 ali_tavanaie 2 1,328 ۱۳۹۴-۹-۲۴، ۱۱:۱۰ صبح
آخرین ارسال: lind_o58
  فروش ویژه تعداد قابل توجهی از کتاب و جزوات با قیمت استثنایی Sh@bn@m 3 1,988 ۱۳۹۴-۷-۲۵، ۰۶:۰۱ صبح
آخرین ارسال: Sh@bn@m
  مشاوره:دوسال از مدرک لیسانس معماریم میگذره وشاغل هستم دوبار کاملا نخونده آزمون طراحی alireza 0 1,445 ۱۳۹۴-۵-۲۷، ۰۶:۰۲ عصر
آخرین ارسال: alireza
  سمینار معرفی منابع و ارایه ی برنامه ی فاز اول مطالعاتی ارشد به صورت رایگان alireza 0 1,085 ۱۳۹۴-۴-۱۱، ۰۳:۱۹ عصر
آخرین ارسال: alireza
  در گروه کنکوری های ایران شهرساز به ساده ترین روش عضو شوید alireza 0 811 ۱۳۹۴-۴-۱۰، ۰۴:۵۸ عصر
آخرین ارسال: alireza
  ورکشاپ تندخوانی و تقویت حافظه و یادگیری بدون فراموشی alireza 0 958 ۱۳۹۴-۴-۱۰، ۰۱:۱۵ عصر
آخرین ارسال: alireza
  کی بخونم ؟ از چی شروع کنم ؟ چطوری بخونم؟ Mohsenurbanism 2 1,627 ۱۳۹۴-۴-۸، ۰۵:۲۸ عصر
آخرین ارسال: Mohsenurbanism
  اطلاعیه شماره 1 مشاوره ایران شهرساز به کنکوری های ارشد 95 alireza 1 714 ۱۳۹۴-۴-۷، ۰۴:۳۸ عصر
آخرین ارسال: alireza
  من دودلم که ارشد برنامه ریزی بخونم یا طراحی؟! از طرفی به طراحی علاقه دارم و امسالم از alireza 5 1,238 ۱۳۹۴-۴-۱، ۰۲:۱۹ عصر
آخرین ارسال: bahare23

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان