۱۳۹۴-۵-۱۰، ۰۶:۵۹ عصر
همایش ملی معماری فضاهای آموزشی-آبان 94
رشد و شکوفایی ملتها در بستر پیشرفت علوم و توسعه امکانات آموزشی و فرهنگی آن جامعه است. یادگیری از مهمترین بخشهای زندگی هر فرد است که حتی زمانی که به آن فکر نمیکنیم هم اتفاق میافتد. با تاملی در فضاهای آموزشی کشور به خوبی میتوان متوجه ناخوانایی این فضاها از طرف مخاطب اصلی آنها شد. شاید اولین و مهمترین عنصری که در خوانایی فضای آموزشی مطرح است مطابقت آن فضا با روح آموزش میباشد.
متاسفانه این امر کمتر در فشاهای آموزشی مدرنیستی حال حاضر ایران دیده می شود. این عدم خوانایی باعث از بین رفتن حس تعلق به فضا که یکی از ارکان ایجاد خلاقیت در معماری است، می شود که تاثیرات عمیقی را در پس زمینه نسلهای آیندهساز جامعه خواهد گذاشت. نوع نگاهی که در دهههای اخیر به طراحی محیطهای آموزشی شده است تنها توجه به بر آوردن نیاز آموزشی جامعه از نظر کمی و نیازهای درونی آن و آنچه درون آن اتفاق می افتد معطوف می باشد. این امر باعث فاصله گرفتن این محیطها از هویت افراد و تعریف آن به صورت یک واحد مستقل و منقطع از مشارکتهای اجتماعی شده است.
رشد چشمگیر جمعیتی نیاز کمی مدارس و دانشگاهها باعث شد که به ابعاد کیفی و سایر کارکردهای آنها پرداخته نشود، اما امروزه باتوجه به کاهش میزان رشد جمعیت جوان کشور میبایست در روند طراحی فضاهای آموزشی مطالعات زیر بنایی بیشتری انجام شود .بدین منظور شرکت پنام خط نوین به همراهی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13 تهران در نظر دارد همایش ملی معماری فضاهای آموزشی را در تاریخ 6 آبان سال 94 برگزار نماید.
تاریخ های مهم:
آخرین مهلت ثبت نام: ۲۵ مهر ۱۳۹۴
آخرین مهلت ارسال مقاله: ۱۷ مهر ۱۳۹۴
اعلام نتایج داوری: ۲۲ مهر ۱۳۹۴
تاریخ برگزاری: ۶ آبان ماه ۱۳۹۴
محورهای همایش:
معماری و فلسفه آموزش:
– روانشناسی یادگیری و ارتباط آن با طراحی آموزشی
– طبقهبندی هدفهای آموزشی و انواع یادگیری موثر در روند طراحی
– چگونگی طراحی محیط آموزشی و تاثیر کیفی آن بر عملکرد روانشناختی افراد
– بررسی رابطه بین ساختار محیطی و عملکرد روانشناختی افراد
– مبانی و روند طراحی محیطهای آموزشی
فضاهای آموزشی پایدار:
– شناخت الگوهای پایداری در مدارس سنتی ایران
– فضاهای آموزشی انعطاف پذیر
– معماری همساز با اقلیم محیطهای آموزشی
– نقش فضاهای آموزشی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی
دیدگاههای نوین در طراحی فضاهای آموزشی:
– تکنولوژی ساخت و مصالح نوین در محیطهای آموزشی
– مدارس اجتماعی و راهکارهای جدید آموزشی
– محیط آموزشی و ساختمانهای هوشمند
– دیدگاههای آموزشی نوین و معماری
طراحی داخلی فضاهای آموزشی:
– فرآیند طراحی داخلی محیطهای یادگیری
– طراحی صنعتی، مبلمان و دکوراسیون و ارتباط آن با معماری داخلی محیطهای یادگیری
– بازسازی واحدهای آموزشی، پتانسیلها و چالشها
– تأثیر معماری داخلی و دکوراسیون در بروز رفتارهای فردی و جمعی فرهنگساز در محیطهای یادگیری
تحلیل کالبدی و فضایی اجزا تشکیل دهنده فضاهای آموزشی:
– محوطه و فضاهای باز
– فضاهای ارتباطی
– کارگاه ها و فضاهای تجمع
– کلاسها
– فضاهای اداری و جنبی
فضاهای آموزشی خلاق:
– شناسایی عوامل تاثیرگذار محیطی بر خلاقیت دانشجویان و دانشآموزان
– بررسی الگوهای رفتاری مختلف در محیطهای آموزشی
– رابطه طراحی و چگونگی انگیزش
– فضاهای آموزشی مطلوب از دیدگاه روانشناسی
مکانیابی فضاهای آموزشی:
– مطالعه مقیاس مجتمع آموزشی و مکانیابی آن در شهر
– استانداردهای فضایی و جمعیتی و اصول طراحی فضاهای دانشگاهی
– امنیت و مدیریت بحرانهای شهری و نقش محیطهای آموزشی
– نقش فضاهای آموزشی در محیطهای شهری
هویت، معماری و آموزش:
– الگوهای کالبدی و غیرکالبدی مدارس ایرانی اسلامی
– نمادها و نشانهها و هویت اسلامی در مدارس سنتی ایران
– بومگرایی و نقش آن در معماری مدارس و محیطهای آموزشی گذشته و حال
دیگر موضوعات مرتبط:
دیگر موضوعات مرتبط با معماری فضاهای آموزشی
سایت همایش :
http://ea13.ir/default.aspx
پوستر همایش :
http://up.iranshahrsaz.com/uploads/irans..._5230b.jpg
رشد و شکوفایی ملتها در بستر پیشرفت علوم و توسعه امکانات آموزشی و فرهنگی آن جامعه است. یادگیری از مهمترین بخشهای زندگی هر فرد است که حتی زمانی که به آن فکر نمیکنیم هم اتفاق میافتد. با تاملی در فضاهای آموزشی کشور به خوبی میتوان متوجه ناخوانایی این فضاها از طرف مخاطب اصلی آنها شد. شاید اولین و مهمترین عنصری که در خوانایی فضای آموزشی مطرح است مطابقت آن فضا با روح آموزش میباشد.
متاسفانه این امر کمتر در فشاهای آموزشی مدرنیستی حال حاضر ایران دیده می شود. این عدم خوانایی باعث از بین رفتن حس تعلق به فضا که یکی از ارکان ایجاد خلاقیت در معماری است، می شود که تاثیرات عمیقی را در پس زمینه نسلهای آیندهساز جامعه خواهد گذاشت. نوع نگاهی که در دهههای اخیر به طراحی محیطهای آموزشی شده است تنها توجه به بر آوردن نیاز آموزشی جامعه از نظر کمی و نیازهای درونی آن و آنچه درون آن اتفاق می افتد معطوف می باشد. این امر باعث فاصله گرفتن این محیطها از هویت افراد و تعریف آن به صورت یک واحد مستقل و منقطع از مشارکتهای اجتماعی شده است.
رشد چشمگیر جمعیتی نیاز کمی مدارس و دانشگاهها باعث شد که به ابعاد کیفی و سایر کارکردهای آنها پرداخته نشود، اما امروزه باتوجه به کاهش میزان رشد جمعیت جوان کشور میبایست در روند طراحی فضاهای آموزشی مطالعات زیر بنایی بیشتری انجام شود .بدین منظور شرکت پنام خط نوین به همراهی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13 تهران در نظر دارد همایش ملی معماری فضاهای آموزشی را در تاریخ 6 آبان سال 94 برگزار نماید.
تاریخ های مهم:
آخرین مهلت ثبت نام: ۲۵ مهر ۱۳۹۴
آخرین مهلت ارسال مقاله: ۱۷ مهر ۱۳۹۴
اعلام نتایج داوری: ۲۲ مهر ۱۳۹۴
تاریخ برگزاری: ۶ آبان ماه ۱۳۹۴
محورهای همایش:
معماری و فلسفه آموزش:
– روانشناسی یادگیری و ارتباط آن با طراحی آموزشی
– طبقهبندی هدفهای آموزشی و انواع یادگیری موثر در روند طراحی
– چگونگی طراحی محیط آموزشی و تاثیر کیفی آن بر عملکرد روانشناختی افراد
– بررسی رابطه بین ساختار محیطی و عملکرد روانشناختی افراد
– مبانی و روند طراحی محیطهای آموزشی
فضاهای آموزشی پایدار:
– شناخت الگوهای پایداری در مدارس سنتی ایران
– فضاهای آموزشی انعطاف پذیر
– معماری همساز با اقلیم محیطهای آموزشی
– نقش فضاهای آموزشی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی
دیدگاههای نوین در طراحی فضاهای آموزشی:
– تکنولوژی ساخت و مصالح نوین در محیطهای آموزشی
– مدارس اجتماعی و راهکارهای جدید آموزشی
– محیط آموزشی و ساختمانهای هوشمند
– دیدگاههای آموزشی نوین و معماری
طراحی داخلی فضاهای آموزشی:
– فرآیند طراحی داخلی محیطهای یادگیری
– طراحی صنعتی، مبلمان و دکوراسیون و ارتباط آن با معماری داخلی محیطهای یادگیری
– بازسازی واحدهای آموزشی، پتانسیلها و چالشها
– تأثیر معماری داخلی و دکوراسیون در بروز رفتارهای فردی و جمعی فرهنگساز در محیطهای یادگیری
تحلیل کالبدی و فضایی اجزا تشکیل دهنده فضاهای آموزشی:
– محوطه و فضاهای باز
– فضاهای ارتباطی
– کارگاه ها و فضاهای تجمع
– کلاسها
– فضاهای اداری و جنبی
فضاهای آموزشی خلاق:
– شناسایی عوامل تاثیرگذار محیطی بر خلاقیت دانشجویان و دانشآموزان
– بررسی الگوهای رفتاری مختلف در محیطهای آموزشی
– رابطه طراحی و چگونگی انگیزش
– فضاهای آموزشی مطلوب از دیدگاه روانشناسی
مکانیابی فضاهای آموزشی:
– مطالعه مقیاس مجتمع آموزشی و مکانیابی آن در شهر
– استانداردهای فضایی و جمعیتی و اصول طراحی فضاهای دانشگاهی
– امنیت و مدیریت بحرانهای شهری و نقش محیطهای آموزشی
– نقش فضاهای آموزشی در محیطهای شهری
هویت، معماری و آموزش:
– الگوهای کالبدی و غیرکالبدی مدارس ایرانی اسلامی
– نمادها و نشانهها و هویت اسلامی در مدارس سنتی ایران
– بومگرایی و نقش آن در معماری مدارس و محیطهای آموزشی گذشته و حال
دیگر موضوعات مرتبط:
دیگر موضوعات مرتبط با معماری فضاهای آموزشی
سایت همایش :
http://ea13.ir/default.aspx
پوستر همایش :
http://up.iranshahrsaz.com/uploads/irans..._5230b.jpg
تو قلب ِ من یه امپراطوره .. تسلیم میشه چونکه مجبوره
[/size][/size]