امتیاز موضوع:
  • 32 رأی - میانگین امتیازات: 2.88
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تخريب بخشي از پل صفوي «كهنه» در كرمانشاه
#1
[font=tahoma]بخشي از ديواره‌ي جانبي پل صفوي «كهنه» در كرمانشاه تخريب شد.
[/font]
پل کهنه‌ي کرمانشاه با يک چالش مواجه است و ساخت کنارگذر شرقي (بيستون به اسلام‌آباد غرب) سبب شده که بسياري از ماشين‌هاي سنگين براي کوتاه کردن مسير خود و ورود به اين کنارگذر، مسير خود را از شهر کرمانشاه به سمت پل کهنه تغيير دهند. به اين ترتيب، پل کهنه روزانه وزن به‌مراتب بيشتري را نسبت به قبل تحمل مي‌کند و در معرض انواع خسارت ناشي از برخورد کاميون‌ها با ديواره‌ها قرار مي‌گيرد. پيش از اين، پل كهنه فقط متحمل وزن خودروهاي سبک و احيانا سنگين روستاهاي اطراف رودخانه قره‌سو بود.
نکته‌ي ديگر، بحث ساخت پل جديدي روي بستر رودخانه قره‌سو است که به دلايل نامعلوم، ساخت آن تا کنون بي‌نتيجه مانده و نيمه‌کاره رها شده است.
درباره‌ي تخريب شدن بخشي از پل كهنه، معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان کرمانشاه گفت: ميزان خسارت واردشده به پل کهنه 120 ميليون ريال است.
حسين راعي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در کرمانشاه، توضيح داد: پس از اطلاع يافتن از تخريب بخشي از پل کهنه کرمانشاه، گروهي از کارشناسان به محل پل اعزم شدند که پس از تأييد اين خبر، ميزان خسارت واردشده به پل کهنه‌ي کرمانشاه را 120ميليون ريال برآورد کردند.
او ادامه داد: اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه براساس وظيفه‌ي ذاتي خود، اين بناي تاريخي را مرمت خواهد کرد.
راعي همچنين به موضوع ساختن يک پل جديد روي بستر رودخانه اشاره کرد و گفت: چند سال است که اداره‌ي راه و ترابري موظف شده براي جلوگيري از تردد ماشين از روي اين پل تاريخي، در كنار آن يک پل جديد بسازد؛ اما به دلايل مختلف تا کنون اين كار انجام نشده است.
معاون ميراث فرهنگي استان کرمانشاه بيان كرد: قرار شده که هزينه‌ي ساخت اين پل از منابع استاني تأمين شود و اداره‌ي راه و ترابري نيز آن را بسازد؛ اما گويا پيمانکار، کاري غيراصولي کرده است و سازه‌ي ايجادشده بسيار مشکل دارد و بايد از نو ساخته شود.
وي اظهار کرد: اگر آن پل ساخته شود، پل کهنه فقط پياده‌رو مي‌شود و از بروز چنين تخريب‌هايي جلوگيري مي‌شود. درباره‌ي ساخته نشدن پل جديد روي رودخانه‌ي قره‌سو نيز بايد اداره‌ي راه و ترابري جوابگو باشد.
خبرنگار ايسنا در پيگيري اين موضوع با مديرکل راه و ترابري استان کرمانشاه نيز گفت‌وگو كرد.
حيدر مطاعي معتقد است: مقصر ايجاد شدن تأخير در روند ساخت پل جديد روي بستر رودخانه‌ي قره‌سو، اداره ميراث فرهنگي و گردشگري است.
او گفت: در زمان استانداري مهندس غفوري، توافقي شد که در راستاي حفاظت از پل کهنه در کرمانشاه، يک پل جديد روي بستر رودخانه‌ي قره‌سو ساخته شود. اعتبار ساخت آن را نيز ميراث فرهنگي تأمين کند و وظيفه‌ي اجراي آن برعهده‌ي راه و ترابري باشد.
وي ادامه داد: در ابتدا با پرداخت مبلغي توسط سازمان ميراث فرهنگي، کار ساخت پل جديد توسط راه و ترابري آغاز شد؛ اما در ادامه، به‌دليل پرداخت نشدن اعتبار، کار ساخت پل ناتمام ماند.
مطاعي اظهار كرد: از آنجا که اين پل در حوزه‌ي شهري قرار دارد و ساخت پروژه‌هاي داخل شهري برعهده‌ي راه و ترابري نيست، تنها وظيفه‌ي ما درباره‌ي ساخت پل، اين بود که دستگاه اجرايي باشيم نه تأمين‌کننده‌ي اعتبار، چراکه فصل اعتباري براي ساخت پل نداريم.
مديرکل راه و ترابري استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر حدود 50 درصد کار ساخت اين پل انجام شده، اما مشکل ديگري که وجود دارد، اين است که راه دسترسي به پل هنوز ايجاد نشده است. در يک برآورد ساده بايد گفت که تکميل اين پل و ايجاد راه دسترسي به آن، 20ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
مطاعي بيان کرد: دليل اصلي ساخته نشدن اين پل، نبودن اعتبار است که در اين بين، اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري مقصر است.
پل کهنه يکي از پل‌هاي تاريخي استان کرمانشاه در حاشيه‌ي شرقي شهر کرمانشاه، نزديک روستاي مرادآباد روي رودخانه قره‌سو است که در گذشته، مردم از روي آن عبور مي‌كردند و به دروازه‌ي شهر وارد مي‌شدند.
اين پل 186 متر طول و ‌9 متر عرض دارد. پايه‌هاي اين پل به‌صورت شش‌ضلعي است که قسمت داخلي آن‌ها با لاشه‌سنگ و ملات گچ ساخته شده است؛ ولي روکار آن‌ها بلوک‌هاي سنگي مکعب‌مستطيل است. در جلوي پايه‌ها در راستاي مخالف جريان آب، آب‌شکن‌هايي مثلث‌شکل با سنگ‌هاي تراشيده و در کناره‌هاي پل، سيل‌برگردان‌هايي با سنگ‌هاي تراشيده ساخته شده‌اند.
پايه‌هاي سنگي اين پل احتمالا به دوره‌ي ساساني متعلق‌اند و با توجه به آجرهايي که در اطراف پل پراکنده است، مي‌توان گفت كه اين پل در دوره‌ي سلجوقي تعمير شده و در دوره‌ي صفوي به‌شکل کنوني بازسازي شده است.
[/b][/b][/size][/font]

آخرین ارسال های من :
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اعتصاب‌هاي پياپي گردشگري يونان را از پاي انداخته است saeiideh 0 926 ۱۳۹۰-۱۱-۲۲، ۱۲:۱۵ عصر
آخرین ارسال: saeiideh
  قديمي‌ترين نقشه‌هاي ديواري در کوه خواجه‌اند saeiideh 0 1,055 ۱۳۹۰-۱۱-۲۲، ۱۲:۱۴ عصر
آخرین ارسال: saeiideh
  کشف يك قلعه‌ي دوهزارساله در انگليس saeiideh 0 918 ۱۳۹۰-۱۱-۲۱، ۰۹:۰۳ عصر
آخرین ارسال: saeiideh
  کارشناس مرمت بناهاي تاريخي کرمانشاه: مکاتبات براي ساخت پل جديد در کنار "پل کهنه" است saeiideh 0 1,153 ۱۳۹۰-۱۱-۲۱، ۰۸:۵۹ عصر
آخرین ارسال: saeiideh
  قديمي‌ترين سينماي تهران در فهرست آثار ملي ثبت مي‌شود saeiideh 0 1,011 ۱۳۹۰-۱۱-۲۱، ۰۸:۵۸ عصر
آخرین ارسال: saeiideh
  روستاي «شمشير»؛ ماسوله‌ي كرمانشاه saeiideh 1 1,470 ۱۳۹۰-۱۱-۲۰، ۱۲:۱۴ عصر
آخرین ارسال: parasto_gh
  دو پروژه‌ي گردشگري در شهريار افتتاح شدند saeiideh 0 992 ۱۳۹۰-۱۱-۲۰، ۱۰:۴۹ صبح
آخرین ارسال: saeiideh
  افتتاح نمايشگاه «34 برگ زرين» در موزه‌ي ملي ايران saeiideh 0 1,047 ۱۳۹۰-۱۱-۲۰، ۱۰:۴۴ صبح
آخرین ارسال: saeiideh
  سقف بخشي از بازار تاريخي زنجان فرو ريخت saeiideh 0 983 ۱۳۹۰-۱۱-۲۰، ۱۰:۴۲ صبح
آخرین ارسال: saeiideh
  ثبت نام 12هزار نفر برای جذب در دانشگاهها/ 15اسفند آخرین مهلت ثبت نام saeiideh 0 913 ۱۳۹۰-۱۱-۱۹، ۰۷:۲۰ عصر
آخرین ارسال: saeiideh

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان