۱۳۹۱-۵-۵، ۰۶:۵۰ عصر
جلسه چهارم
معابر و نکات آن :
معمولا معابر به سه نوع نقسیم می شوند : پیاده رو - پیاده راه – سواره رو – محور مجزای دوچرخه و موتوری و...
برای اطلاع از تعریف این معابر می توانبد در مطالب این سایت جستجو کنید که به یافته های بیشتری دست میابید و مطالب مفیدی در اختیارشما قرار میگیرد .
و اما نکاتی که باید به آنها توجه کنید در هنگام طراحی و ترسیم نقشه های آماده سازی:
معابر و نکات آن :
معمولا معابر به سه نوع نقسیم می شوند : پیاده رو - پیاده راه – سواره رو – محور مجزای دوچرخه و موتوری و...
برای اطلاع از تعریف این معابر می توانبد در مطالب این سایت جستجو کنید که به یافته های بیشتری دست میابید و مطالب مفیدی در اختیارشما قرار میگیرد .
و اما نکاتی که باید به آنها توجه کنید در هنگام طراحی و ترسیم نقشه های آماده سازی:
- شیب زمین به صورت عمومی و کلی و شیب جزئی به چه صورتی است . که با مطالعه نقشه توپوگرافی و انجام یکسری فرمول مربوطه میتوانید به این اطلاعات دست یابید .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر میزان خدمات رسانی .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر عرض انواع معابر .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر انواع کاربری های محدوده و سازگاری با آن کاربری ها . در جلسه قبل درباره سازگاری ها صحبت شد .
- به کارگیری معابر با توجه یه سیاست های شهری .
برای مثال سیاست های اتخاذ شده توسط مدیران و طراحان شهری برای یک محدوده شهری براین اساس است که ، محدوده مورد نظر کاربری فرهنگی و گردشگری یابد . به همین منظور هدف افزایش پویایی و استفاده از پیاده راه - پیاده رو - معابر مخصوص دوچرخه - خطوط بی آر تی – منوریل و قطارهای شهری است و حذف سواره رو برای خودروهای شخصی .
- آرام سازی معابر از طریق اصلاح فرم معابر . یکی از موارد ساده و کاربری آن ، گرفتن پخی و قوس از بناهای خطر آفرین در کنج معابر است .
- آرام سازی معابر از طریق علائم هشدار دهنده . مثل تابلو ها – چراغ های راهنمایی رانندگی – تصاویر و تابلوهای آموزشی – چراغ های چشمک زن و ....
- آرام سازی معابر از طریق کف سازی معابر . برخی کفسازی ها برجسته مانند سنگ های قلوه ای ، رانندگان را وادار به کاهش سرعت میکنند و هشدار دهنده خواهند بود .
- توجه به زیبایی در دید سواره و پیاده در انواع معابر . همچنین چشم انداز و منظره ای که ارائه میدهند ، این مساله را در بحث تراکم هم میتوان پیگیری نمود .
- کاهش آلودگی صوتی و بصری از طریق فرم دهی در معابر . برای مثال ایجاد پستی و بلندی باعث شکسته شدن صوت و دید می شود .
- پوشش گیاهی در معابر و تحقیق درباره گونه های گیاهی از نظر: زیبایی - آلودگی ریزش برگ و تجمع پرندگان – آسیب رسانی به تاسیسات شهری و معابر – سایه اندازی و اقلیم – شدت وزش باد و آسیب دیدگی معابر و عابرین (سقوط درختان ) – کنترل باد در معابر توسط پوشش گیاهی .
- فرم منعطف در پیاده راه ها .
- استفاده از شبکه بندی مناسب برای کل معابر با توجه :
بارش باران – یخزدگی زمستان – مطالعه ترافیک ، ساعات پیک حمل و نقل – تعداد سوانح رانندگی و دلایل عمده آن . مقصود از شبکه بندی معابر انواع : شطرنجی – حلقه ای یا شعاعی – خطی و ... است .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر میزان خدمات رسانی .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر عرض انواع معابر .
- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر انواع کاربری های محدوده و سازگاری با آن کاربری ها . در جلسه قبل درباره سازگاری ها صحبت شد .
- به کارگیری معابر با توجه یه سیاست های شهری .
برای مثال سیاست های اتخاذ شده توسط مدیران و طراحان شهری برای یک محدوده شهری براین اساس است که ، محدوده مورد نظر کاربری فرهنگی و گردشگری یابد . به همین منظور هدف افزایش پویایی و استفاده از پیاده راه - پیاده رو - معابر مخصوص دوچرخه - خطوط بی آر تی – منوریل و قطارهای شهری است و حذف سواره رو برای خودروهای شخصی .
- آرام سازی معابر از طریق اصلاح فرم معابر . یکی از موارد ساده و کاربری آن ، گرفتن پخی و قوس از بناهای خطر آفرین در کنج معابر است .
- آرام سازی معابر از طریق علائم هشدار دهنده . مثل تابلو ها – چراغ های راهنمایی رانندگی – تصاویر و تابلوهای آموزشی – چراغ های چشمک زن و ....
- آرام سازی معابر از طریق کف سازی معابر . برخی کفسازی ها برجسته مانند سنگ های قلوه ای ، رانندگان را وادار به کاهش سرعت میکنند و هشدار دهنده خواهند بود .
- توجه به زیبایی در دید سواره و پیاده در انواع معابر . همچنین چشم انداز و منظره ای که ارائه میدهند ، این مساله را در بحث تراکم هم میتوان پیگیری نمود .
- کاهش آلودگی صوتی و بصری از طریق فرم دهی در معابر . برای مثال ایجاد پستی و بلندی باعث شکسته شدن صوت و دید می شود .
- پوشش گیاهی در معابر و تحقیق درباره گونه های گیاهی از نظر: زیبایی - آلودگی ریزش برگ و تجمع پرندگان – آسیب رسانی به تاسیسات شهری و معابر – سایه اندازی و اقلیم – شدت وزش باد و آسیب دیدگی معابر و عابرین (سقوط درختان ) – کنترل باد در معابر توسط پوشش گیاهی .
- فرم منعطف در پیاده راه ها .
- استفاده از شبکه بندی مناسب برای کل معابر با توجه :
بارش باران – یخزدگی زمستان – مطالعه ترافیک ، ساعات پیک حمل و نقل – تعداد سوانح رانندگی و دلایل عمده آن . مقصود از شبکه بندی معابر انواع : شطرنجی – حلقه ای یا شعاعی – خطی و ... است .
- توجه به بار معنایی برخی خیابان ها و معابر . مقصود پاتوق های شهری است و یا مراسم مذهبی و نقش معابر در آن ایام .و طراحی میزان عرض و بار ترافیکی و فضاهای خدماتی آن .
- توجه شود که بایستی به تمام ابعاد و اثرات اقداماتی نظیر : احداث ، تعریض ، یا مسدود کردن سواره رو و .... اهمیت داد و آنرا تا حد امکان پیشبینی نمود می بایستی جهات اجتماعی وحقوقی و اقتصادی به دقت بررسی شود .
[font=Arial,sans-serif] [/font]
- توجه شود که بایستی به تمام ابعاد و اثرات اقداماتی نظیر : احداث ، تعریض ، یا مسدود کردن سواره رو و .... اهمیت داد و آنرا تا حد امکان پیشبینی نمود می بایستی جهات اجتماعی وحقوقی و اقتصادی به دقت بررسی شود .
اگر یقین دارید روزی پروانه خواهید شد ......... بگذارید دنیا هر چه می خواهد پیله کند