۱۳۹۳-۴-۱۲، ۰۴:۱۵ عصر
گردشگري فصلي؛ چالشها و راهكارها
نويسنده:زهرا نكوئي 1
چكيده:
فصلي بودن از مهم ترين چالش هاي صنعت گردشگري، يكي از بزر گترين صنايع رو به رشد جهان است. اصولا هر فعاليت اقتصادي- اجتماعي در چرخه ي حيات خود با مشكلات و معضلاتي روبروست. فصلي بودن تقاضا در بسياري از
مقاصد گردشگري، اصلي ترين چالش به حساب مي آيد. فصلي بودن در يك تعريف كلي، عبارت است از "عدم تعادل موقتي در پديده گردشگري كه به صورتهاي مختلفي از جمله: تعداد گردشگران، ميزان مخارج آنها، ترافيك در بزر گراه ها واشتغال، نمايان است". ايجاد اثرات منفي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي، نتيجه اين عدم تعادل در مقصد است. رفع و يا كاهش معضل فصلي بودن از دغدغه هاي مديران گردشگري است. در اين مقاله به بررسي علل فصلي بودن تقاضاي گردشگري و تاثيرات آن بر بخ شهاي مختلف اين صنعت پرداخته شده و در نهايت، راهكارهايي جهت كاهش و يا تعديل اثرات نامطلوب اين پديده بيان گرديده است.
واژگان كليدي: گردشگري، فصلي بودن، دوران پر رونق، دوران كم رونق، اشتغال
نويسنده:زهرا نكوئي 1
چكيده:
فصلي بودن از مهم ترين چالش هاي صنعت گردشگري، يكي از بزر گترين صنايع رو به رشد جهان است. اصولا هر فعاليت اقتصادي- اجتماعي در چرخه ي حيات خود با مشكلات و معضلاتي روبروست. فصلي بودن تقاضا در بسياري از
مقاصد گردشگري، اصلي ترين چالش به حساب مي آيد. فصلي بودن در يك تعريف كلي، عبارت است از "عدم تعادل موقتي در پديده گردشگري كه به صورتهاي مختلفي از جمله: تعداد گردشگران، ميزان مخارج آنها، ترافيك در بزر گراه ها واشتغال، نمايان است". ايجاد اثرات منفي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي، نتيجه اين عدم تعادل در مقصد است. رفع و يا كاهش معضل فصلي بودن از دغدغه هاي مديران گردشگري است. در اين مقاله به بررسي علل فصلي بودن تقاضاي گردشگري و تاثيرات آن بر بخ شهاي مختلف اين صنعت پرداخته شده و در نهايت، راهكارهايي جهت كاهش و يا تعديل اثرات نامطلوب اين پديده بيان گرديده است.
واژگان كليدي: گردشگري، فصلي بودن، دوران پر رونق، دوران كم رونق، اشتغال
بی شک جهان را به عشق کسی آفریده اند ،
چون من که آفریده ام از عشق
جهانی برای تو !
چون من که آفریده ام از عشق
جهانی برای تو !