مطالعه تطبیقی پوسترهای شیگئو فوکودا و روشهای ایجاد خطای دید*
مقاله 4، دوره 19، شماره1، بهار 1393، صفحه 37-48
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1سید محمد فدوی؛ 2عاطفه شیدمؤدب*
1دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
چکیده
شیگئو فوکودا از نوابغ طراحی گرافیک ژاپن در زمان معاصر است. این هنرمند به منظور افزایش تأثیر مضاعف در مخاطبان آثارش، فرمها و اشکال را به گونهای با یکدیگر ترکیب کرده است که دارای روابط پیچیده، غیرواقعی و غیرقابل تصور باشند و ذهن مخاطب را درگیر خود سازند. این مقاله بر مبنای روش تطبیقی- تحلیلی به بررسی پوسترهای این هنرمند پرداخته و این فرضیه را مطرح میسازد که فوکودا از روشهای مختلف تکنیک خطای دید که عبارتند از تصاویر دو پهلو، بافتهای دو پهلو، تصاویر دو پهلوی سهبعدی، تصاویر غیرممکن، تداخل شکل و زمینه و تصاویر متداخل کمک گرفته و توانسته تصاویری مبهم و گمراهکننده ایجاد نماید. در جهت اثبات فرضیه، در ابتدا خطای باصرهی هندسی و تصویری توضیح داده شده و در ادامه انواع روشهای خطای دید معرفی و با پوسترهای فوکودا مورد قیاس قرار گرفتهاند. در این مقایسه سعی شده توضیحات مربوط به نحوهی استفادهی هنرمند از روشهای مذکور در فرآیند طراحی به صورت آموزشی و کاربردی ارائه گردند تا بتواند مورد استفاده طراحان قرار گیرد. نتایج حاصله نشان داد که طراح، بیشتر از فن فضای مثبت و منفی و روابط تصویر و زمینه استفاده نموده و در بعضی موارد نیز با ایجاد روابط غیرمنطقی بین پارهخطهای یک چند وجهی باعث ایجاد شگرد بصری در آثارش شده است.
کلیدواژگان
واژههای کلیدی گرافیک ژاپن؛ شیگئو فوکودا؛ خطای باصره هندسی؛ خطای باصره تصویری؛ پوستر
مقاله 4، دوره 19، شماره1، بهار 1393، صفحه 37-48
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1سید محمد فدوی؛ 2عاطفه شیدمؤدب*
1دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
چکیده
شیگئو فوکودا از نوابغ طراحی گرافیک ژاپن در زمان معاصر است. این هنرمند به منظور افزایش تأثیر مضاعف در مخاطبان آثارش، فرمها و اشکال را به گونهای با یکدیگر ترکیب کرده است که دارای روابط پیچیده، غیرواقعی و غیرقابل تصور باشند و ذهن مخاطب را درگیر خود سازند. این مقاله بر مبنای روش تطبیقی- تحلیلی به بررسی پوسترهای این هنرمند پرداخته و این فرضیه را مطرح میسازد که فوکودا از روشهای مختلف تکنیک خطای دید که عبارتند از تصاویر دو پهلو، بافتهای دو پهلو، تصاویر دو پهلوی سهبعدی، تصاویر غیرممکن، تداخل شکل و زمینه و تصاویر متداخل کمک گرفته و توانسته تصاویری مبهم و گمراهکننده ایجاد نماید. در جهت اثبات فرضیه، در ابتدا خطای باصرهی هندسی و تصویری توضیح داده شده و در ادامه انواع روشهای خطای دید معرفی و با پوسترهای فوکودا مورد قیاس قرار گرفتهاند. در این مقایسه سعی شده توضیحات مربوط به نحوهی استفادهی هنرمند از روشهای مذکور در فرآیند طراحی به صورت آموزشی و کاربردی ارائه گردند تا بتواند مورد استفاده طراحان قرار گیرد. نتایج حاصله نشان داد که طراح، بیشتر از فن فضای مثبت و منفی و روابط تصویر و زمینه استفاده نموده و در بعضی موارد نیز با ایجاد روابط غیرمنطقی بین پارهخطهای یک چند وجهی باعث ایجاد شگرد بصری در آثارش شده است.
کلیدواژگان
واژههای کلیدی گرافیک ژاپن؛ شیگئو فوکودا؛ خطای باصره هندسی؛ خطای باصره تصویری؛ پوستر