امتیاز موضوع:
  • 29 رأی - میانگین امتیازات: 2.83
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تـــدریس طــرح شـهرسازی 5 در ایــران شهرساز
#1
Rainbow 
در این بخش ، طرح شهرسازی 5 یا به عبارتی دیگر طرح آماده سازی زمین ویژه مقطع کارشناسی شهرسازی ، به صورت مجازی تدریس خواهد شد . و این قسمت به دو بخش جزء تقسیم میشود :
1- آموزش طرح شهرسازی 5
2 - رفع اشکال و سوالات دانشجویان در رابطه با همین درس

نکته مهم ، توجه کنید :
سوال های خود را در رابطه با طرح 5 ، فقط در آدرس زیر

http://www.iranshahrsaz.com/showthread.php?tid=10286

مطرح کنید ، چرا که این تاپیک آموزشی است.



قابل توجه عزیزانی که برای آموزش به این تاپیک مراجعه خواهند کرد ، بنده دارای مدرک کارشناسی شهرسازی هستم .
با تشکر از مدیریت سایت جناب اقای مهندس دهقان ، برای ارائه این بخش به شما دانشجویان گرامی .امیدوارم که این بخش برای شما دانشجویان عزیز مفید باشه و با استقبال شما رو به رو بشه . منتظر نظر ، پیشنهاد و انتقادهای شما عزیزان هستیم . با تشکر .

.
آخرین ارسال های من :

اگر یقین دارید روزی پروانه خواهید شد ......... بگذارید دنیا هر چه می خواهد پیله کند2gwb921






پاسخ
 سپاس شده توسط 0RKIDEH ، alireza ، JAVAD4050 ، فاطمه زهرا ، arvik ، saeed nasiri majd ، Elham.A ، FaTyJo0oN ، elham90 ، shahryar ، Shahrsaz67 ، sharare ، sundra ، محروم ، haydariyan ، sajjad21 ، ایلیا ، sharmin ، MHAKBARI ، روجا ، somita ، fatima7224 ، marziyeh.b
#2
Rainbow 
جلسه اول

در رابطه با طرح شهرسازی 5

درس طرح شهرسازی 5 ، معمولا در رابطه با طراحی شهرک ها و مجتمع های مسکونی در زمین ها و اراضی سازمان زمین شهری می باشد .

و حاصل این طرح ، یک مجتمع یا شهرک مسکونی به همراه تمامی کاربری های مورد نیاز بر طبق سرانه های پیشنهادی و مطلوب ، و برحسب جمعیت پیشنهادی برای افق 10 یا 20 ساله خواهد بود .

پروژه با شناخت و تجزیه و تحلیل وضع موجود آغاز شده وسپس تفکیک کلی اراضی و ارائه کانسپت شهرک، و بعد از آن محاسبات سرانه ها می باشد . در مراحل پایانی این طرح نیز ، قسمتی از پروژه متره برآورد خواهد شد و آماده ارائه در فاز اجرایی خواهد بود . علاوه بر متره برآورد برای توسعه آتی و پایدار شهرک نیز ، ضوابط و مقررات لازم ، ارائه می شود . البته روش تدریس این بخش ها توسط اساتید ، متفاوت است و گاهی قسمت متره برآورد به دانشجو آموزش داده نمی شود .

هدف اصلی این طرح آشنایی و شبیه سازیی پروژه هایی است که در شرکت های مشاور و ارگان های تصمیم گیرنده و برنامه ریز، انجام می گیرد .

نام دیگر طرح شهرسازی 5 ، طرح آماده سازی زمین است .تهیه طرح آماده سازی زمین از سال 1364 در ایران معمول شده ، و نام دیگر ان شهرسازی اجرایی است . آماده سازی زمین مجموعه فعالیت هایی هماهنگ و ضروری در اراضی متعلق به سازمان زمین شهری است که به قصد بهره برداری از اراضی ، به منظور احداث واحدهای مسکونی و تاسیسات وابسته به آنها و رفع نیازمندی های عبور و مرور ، شبکه های آبرسانی فاضلاب ، برق ، مخابرات و امثال آنها صورت می گیرد . سازمان تهیه کننده طرح های آماده سازی زمین وزرات مسکن و شهرسازی است و سازمان تصویب کننده آن ، کمیسیون ماده 5 است .



سرفصل های مرحله شناخت وضع موجود و تجزیه و تحلیل آن
- بررسی موقعیت زمین از لحاظ جغرافیایی ( طول و عرض یا مختصات ریاضی ) ، بررسی هم جواری ها از لحاظ تقسیمات سیاسی و نمایش آن توسط نقشه و عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای ( مانند نرم افزار google earth)

- محاسبه و نمایش ابعاد زمین روی نقشه

- شرح وضعیت شبکه دسترسی ارتباطی و نزدیکی به راه ها

- شرح دسترسی به شبکه تاسیسات زیربنایی ( آب ، برق ، گاز ، تلفن ) و نمایش بر روی نقشه در صورت لزوم

- بررسی وضعیت طبیعی و توپوگرافی و شیب زمین عمومی و شیب های خُرد طولی و عرضی

- شرح مطالعات زمین شناسی و خاک شناسی و زلزله شناسی و مقاومت خاک و رانش زمین .

- شرح اقلیم که شامل : جهت وزش باد ، نور خورشید ، میزان بارش و ...)
- وضعیت مالکیت اراضی و ابنیه (در صورت وجود ) که شامل : وقفی – دولتی – خصوصی

- شرح و بررسی پوشش گیاهی و نوع فضای سبز سازگار با اقلیم

- بررسی کاربری ها ( در صورت وجود )

- بررسی و شرح مناظر طبیعی و مصنوع و نمایش آن به صورت عکس یا نقشه

- ترسیم و تحلیل جدول SWOT برای وضع موجود .

پاسخ
 سپاس شده توسط alireza ، FaTyJo0oN ، elham90 ، mohamad6131 ، JAVAD4050 ، nasim_z ، Shahrsaz67 ، saeed nasiri majd ، sundra ، محروم ، haydariyan ، 0RKIDEH ، ایلیا ، sharmin ، saeed60 ، somita ، ati.d
#3
Rainbow 
جلسه دوم

در جلسه اول مراحل و روش های شناخت و تحلیل محدوده مورد نظر جهت آماده سازی ، معرفی شد . اصلی ترین و مهم ترین بخش طرح آماده سازی ، قسمت راهکارها و ارائه طرح است .
در بخش ارائه طرح از فرمول های خاصی استفاده می شود مانند : فرمول جمعیت پیشنهادی ، بعد خانوار ، فرمول محاسبه تراکم خالص و ناخالص مسکونی ، سرانه های پیشنهادی و موجود و بدست آوردن مساحت زمین مورد نیاز برای سرانه های پیشنهادی و. . .
معمولا در دروس آماده سازی زمین ، یک جمعیت موجود را برای دانشجو تعیین میکنند تا روش به کارگیری فرمول جمعیت پیشنهادی را بیاموزد . در واقع طرح آماده سازی همیشه در اراضی فاقد کاربری و جمعیت اجرایی نمی شود و ممکن است جمعیتی ساکن ، در کنار زمین های مورد بررسی وجود داشته باشد .
برخی از این فرمول ها را پس از طراحی شهرک محاسبه می کنیم ، مثلا تراکم خالص مسکونی و ناخالص مسکونی . برای ترسیم و طراحی شهرک نیاز به فرمول های اصلی جمعیت پیشنهادی ، سرانه پیشنهادی و نرخ رشد جمعیت داریم .
برخی از فرمول های مهم محاسباتی در پروژه آماده سازی زمین ، در انتهای نوشتار ضمیمه شده است .
از طریق فرمول سرانه پیشنهادی ، مساحت کاربری های مورد نیاز را برحسب جمعیت پیشنهادی در افق طرح بدست می آوریم .
پس از محاسبه مساحت و سرانه های مورد نیاز برای افق طرح ، شروع به طراحی معابر و زون های کاربری ها به صورت کلی خواهیم کرد .




فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
                       

پاسخ
 سپاس شده توسط FaTyJo0oN ، sundra ، alireza ، deldar ، محروم ، haydariyan ، قاصدک ، 0RKIDEH ، ایلیا ، sharmin ، MHAKBARI ، amirhosein ، saeed60 ، somita
#4
Rainbow 
جلسه سوم

یکی از اصول در طراحی و مکانیابی کاربری ها ، توجه به سازگاری و ناسازگاری کاربری هاست .
ناسازگار بودن برخی کاربری ها ، مشکلاتی را برای ساکنین،محدوده و یا مقیاسهای بزرگتر مانند منطقه ای و ملی به وجود می آورد . بسیاری از مشکلات کنونی در شهرها و سکونتگاه های انسانی از بی توجهی به این مساله نشات میگیرد . مسائلی مانند : آلودگی هوا ، آب ، خاک ، صوت و .. و یا ناهنجاری ها و عدم آسایش ساکنین ، مشکلات اقتصادی و اثرگذاری روی مهاجرت و جابه جایی ها و....


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   ماتریس سازگاری.rar (اندازه: 2.65 MB / تعداد دفعات دریافت: 348)

پاسخ
 سپاس شده توسط FaTyJo0oN ، alireza ، 0RKIDEH ، haydariyan ، sharmin ، Saeedm ، saeed60 ، somita ، pariya-gh
#5
Rainbow 
جلسه چهارم

معابر و نکات آن :


معمولا معابر به سه نوع نقسیم می شوند : پیاده رو - پیاده راه – سواره رو – محور مجزای دوچرخه و موتوری و...

برای اطلاع از تعریف این معابر می توانبد در مطالب این سایت جستجو کنید که به یافته های بیشتری دست میابید و مطالب مفیدی در اختیارشما قرار میگیرد .

و اما نکاتی که باید به آنها توجه کنید در هنگام طراحی و ترسیم نقشه های آماده سازی:
- شیب زمین به صورت عمومی و کلی و شیب جزئی به چه صورتی است . که با مطالعه نقشه توپوگرافی و انجام یکسری فرمول مربوطه میتوانید به این اطلاعات دست یابید .

- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر میزان خدمات رسانی .

- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر عرض انواع معابر .

- توجه به سلسله مراتب معابر از نظر انواع کاربری های محدوده و سازگاری با آن کاربری ها . در جلسه قبل درباره سازگاری ها صحبت شد .

- به کارگیری معابر با توجه یه سیاست های شهری .
برای مثال سیاست های اتخاذ شده توسط مدیران و طراحان شهری برای یک محدوده شهری براین اساس است که ، محدوده مورد نظر کاربری فرهنگی و گردشگری یابد . به همین منظور هدف افزایش پویایی و استفاده از پیاده راه - پیاده رو - معابر مخصوص دوچرخه - خطوط بی آر تی – منوریل و قطارهای شهری است و حذف سواره رو برای خودروهای شخصی .

- آرام سازی معابر از طریق اصلاح فرم معابر . یکی از موارد ساده و کاربری آن ، گرفتن پخی و قوس از بناهای خطر آفرین در کنج معابر است .

- آرام سازی معابر از طریق علائم هشدار دهنده . مثل تابلو ها – چراغ های راهنمایی رانندگی – تصاویر و تابلوهای آموزشی – چراغ های چشمک زن و ....

- آرام سازی معابر از طریق کف سازی معابر . برخی کفسازی ها برجسته مانند سنگ های قلوه ای ، رانندگان را وادار به کاهش سرعت میکنند و هشدار دهنده خواهند بود .

- توجه به زیبایی در دید سواره و پیاده در انواع معابر . همچنین چشم انداز و منظره ای که ارائه میدهند ، این مساله را در بحث تراکم هم میتوان پیگیری نمود .

- کاهش آلودگی صوتی و بصری از طریق فرم دهی در معابر . برای مثال ایجاد پستی و بلندی باعث شکسته شدن صوت و دید می شود .

- پوشش گیاهی در معابر و تحقیق درباره گونه های گیاهی از نظر: زیبایی - آلودگی ریزش برگ و تجمع پرندگان – آسیب رسانی به تاسیسات شهری و معابر – سایه اندازی و اقلیم – شدت وزش باد و آسیب دیدگی معابر و عابرین (سقوط درختان ) – کنترل باد در معابر توسط پوشش گیاهی .

- فرم منعطف در پیاده راه ها .

- استفاده از شبکه بندی مناسب برای کل معابر با توجه :
بارش باران – یخزدگی زمستان – مطالعه ترافیک ، ساعات پیک حمل و نقل – تعداد سوانح رانندگی و دلایل عمده آن . مقصود از شبکه بندی معابر انواع : شطرنجی – حلقه ای یا شعاعی – خطی و ... است .
- توجه به بار معنایی برخی خیابان ها و معابر . مقصود پاتوق های شهری است و یا مراسم مذهبی و نقش معابر در آن ایام .و طراحی میزان عرض و بار ترافیکی و فضاهای خدماتی آن .

- توجه شود که بایستی به تمام ابعاد و اثرات اقداماتی نظیر : احداث ، تعریض ، یا مسدود کردن سواره رو و .... اهمیت داد و آنرا تا حد امکان پیشبینی نمود می بایستی جهات اجتماعی وحقوقی و اقتصادی به دقت بررسی شود .

[font=Arial,sans-serif] [/font]

پاسخ
 سپاس شده توسط alireza ، deldar ، فرنوش ، saeed60 ، somita ، pariya-gh
#6
113.تشکر

آخرین ارسال های من :
    پاسخ
    #7
    ممنون مهندس اگه بتونی یه نمونه نشونمون بدی عالی میشه
    آخرین ارسال های من :

    شما ناخداي كشتي خودتان و نويسنده ي داستان زندگيتان هستيد.((بلك وسبت))
    اگر خلق عالم علي را مي شناختند ، دوستش ميداشتند و اگر خلق عالم علي را دوست ميداشتند ، جهنم آفريده نميشد .
    پاسخ
     سپاس شده توسط somita
    #8
    3ممنون

    آخرین ارسال های من :
      پاسخ


      موضوع‌های مشابه…
      موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
      Rainbow رفع اشکال طرح شهرسازی 5 در ایران شهرساز .Utopia 4 4,109 ۱۳۹۱-۸-۱۴، ۱۱:۲۲ عصر
      آخرین ارسال: somita

      پرش به انجمن:


      کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان