امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نظام مدیریت شهری در ایران
#1
نظام مدیریت شهری در ایران
[تصویر:  city-iran2.jpg]

الف ـ سيستم مديريت شهري در سطح ملي:
در كشورهاي با ساختار حكومتي تك ساخت و تمركزگرا او از جمله در ايران، دولت مركزي در اداره امور محلي نقش گسترده‌اي را به صورت مستقيم و غير مستقيم ايفا مي‌كند.
در واقع، دولت علاوه بر نظارت بر امور محلي، بخش عمده‌اي از امور محلي را به صورت متمركز در اختيار خود و واحدهاي تابعه‌اش قرار داده است. در اين چارچوب، عناصر ملي و مركزي ذي ربط مديريت شهري عبارتند از: وزارت كشور؛ وزارت مسكن و شهرسازي؛ شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران؛ سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و بالاخره سازمان شهرداريهاي كشور.علاوه بر سازمانهاي مذکور که زير مجموعه دولت به شمار مي ايند نهادهاي هم سطح دولت مانند مجمع تشخيص مصلحت نظام و قوه مقننه و ... نيز ميتوانند بر مديريت شهر تاثير گذارند، که در اين بخش به تشريح چگونگي تاثير مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس شوراي اسلامي پرداخته و سپس به بررسي سازمانهاي مذکور ميپردازيم.لازم به ذکر است که ساير نهادها و سازمانهاي موثر در هر يک از سطوح سه گانه نيز در ادامه تشريح خواهند گرديد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام
در حال حاضر سياست هاي کلان نظام جمهوري اسلامي ايران در مجمع تشخيص مصلحت نظام تدوين مي شود و به تصويب مقام رهبري مي رسد . از اين رو مجمع مي تواند نقش مهمي در ترسيم آينده وضعيت مديريت شهرهاي کشور داشته باشد.
مجلس شوراي اسلامي
مهمترين وظايف مجلس که در ارتباط با مديريت مجموعه شهري قرار مي گيرد ، عبارتند از:
قانون گذاري، نظارت بر عملکرد نهادهاي دولتي ، تصويب لوايح برنامه هاي پنج ساله توسعه کشور با عنوان ( قانون برنامه) ، رسيدگي به شکايات از قواي سه گانه. از اين رو هر گونه قانون گذاري براي به رسميت شناختن شهرها و ايجاد تشکيلات و ساختارهاي اداري لازم به همراه تخصيص بودجه در حيطه اختيارات مجلس مي باشد . با اين وجود امور کارشناسي مربوط به تدوين چنين لايحه اي بايد در قوه مجريه صورت گيرد . اسامي کمسيون هاي مجلس در حال حاظر عبارتند از : آموزش و تحقيقات ، اجتماعي ، اصل نود قانون اساسي ، اقتصادي ، امنيت ملي و سياست خارجي، انرژي، برنامه و بودجه و محاسبات ، بهداشت و درمان، صنايع و معدن ، عمران، فرهنگي، قضايي و انرژي ، حقوقي ، کشاورزي، آب و منابع طبيعي. کميسيون مرتبط با امور مديريت شهري در حال حاظر کميسيون عمران است. همچنين نمايندگان شهرها از جمله افرادي هستند که نقش مهمي در تعيين آينده مديريتي شهرها دارند. هر بررسي در اين خصوص بايد با ملاحظه نظرات اين افراد صورت گيرد . مجلس شوراي اسلامي با توجه به نقش نظارتي خود مي تواند يکي از کنشگران موثري باشد که بر تحقق سياستهاي برنامه چهارم در زمينه مديرت شهري نظارت جدي داشته باشد.
در ايران، دولت مركزي و هيأت دولت وظايف و اختيارات زير را در ارتباط با سازمانهاي محلي به عهده دارند:
ـ حق ايجاد و انحلال سازمانهاي محلي.
ـ حق تصويب، تأييد اعتراض و رد مصوبات شوراهاي محلي.
ـ حق نظارت بر سازمانهاي محلي از طريق وضع و ابلاغ قوانين و مقررات و تصويب تأييد پاره‌اي از طرحها و مصوبات.
ـ نمايندگي و قائم مقامي شوراهاي محلي در صورت انحلال و عدم حضور انها.
ـ تحقيق در نحوه اجراي برنامه هاي محلي و نظارتهاي اداري و ارشاد و راهنمايي.
ـ مطالعه در مورد مشكلات محلي و اقدام در رفع ان.
ـ موافقت با استقراض و همچنين اعطاي كمك مالي مشروط.
انجام اين وظايف از طريق عناصر زير متحقق مي شود.
وزارت کشور:
مهمترين عنصر ملي مؤثر در مديريت شهري و شهرداريهاي ايران، وزارت كشور است. شهرداريها به عنوان عنصر مركزي و اصلي نظام مديريت شهرها هيچ گاه از استقلال قانوني برخوردار نبوده‌اند. يكي از علل اصلي اين عدم استقلال در نوع ارتباط انها با وزارت كشور است. از بدو تأسيس، شهرداريها در ايران در عمل به عنوان شعبه هاي تابعه وزارت كشور محسوب گرديده‌اند و تابع استاندار، فرماندار و حتي بخشدار هستند. وظايف وزارت كشور در قبال شهرداريها بر اساس قوانين و آيين‌نامه‌هاي مختلف بسيار گسترده و متنوع است. اين وظايف را در پنج محور عمومي زير مي‌توان طبقه‌بندي كرد:
1ـ نظارت و راهنمايي شهرداريها در انجام وظايف محوله و مراقبت بر تأمين مايحتاج عمومي.
2ـ نظارت در اجراي كليه قوانين، آيين نامه ها و مقررات مربوط به شهرداريها.
3- نظارت در حسن اجراي قانون نوسازي و عمران شهري.
4ـ تعيين نيازمنديهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي منطقه‌اي و محلي و تشخيص اولويت انها.
5ـ اعمال نظارت قانوني بر امور كليه شوراها، از جمله شوراي شهر.


در همين چارچوب وظايف تفصيلي وزارت كشور در رابطه با شهرداريها به شرح موارد 17گانه زير است:
ـ صدور اجازه تأسيس و انحلال شهرداريها.
ـ تصويب محدوده قانوني و حريم شهرها به موجب تبصره يك ـ ماده قانون تعاريف و ضوابط تقسيمات كشوري در معيت وزارت مسكن و شهرسازي.
ـ انتخابات شوراهاي اسلامي شهر.
ـ عضويت در كميسيون رسيدگي به تخلفات و انحرافات شوراها و از جمله شوراي شهر.
ـ صدور حكم شهرداران (در شهرهاي كوچكتر توسط استاندار.)
ـ تصويب كننده سازمان اداري شهرداريها به موجب ماده 54قانون شهرداريها.
ـ تصويب كننده اساس نامه سازمانهاي تابعه شهرداريها به موجب ماده 84 قانون شهرداريها.
ـ تهيه و پيشنهاد دهنده مقررات استخدامي شهرداريها به موجب ماده 58 قانون شهرداريها.
ـ بازرسي و راهنمايي و آموزش شهرداريها به موجب ماده 62 قانون شهرداريها.
ـ جانشيني شوراي شهر.
ـ ابلاغ دستورالعمل تهيه بودجه سالانه شهرداريها
ـ وصول عوارض متمركز شهرداريها

و توزيع بين انها بر اساس سياستهاي مربوطه.
ـ تصويب برنامه‌هاي عمران شهر به موجب ماده 15قانون شهرداريها.
ـ اعمال نظارت در اموري كه براي اطلاع به وزارت كشور اعلام مي‌گردد، نظير: بودجه؛ تفريغ بودجه؛ گزارش مالي و غيره.
ـ تعيين نماينده براي شركت در كمسيون ماده 100 قانون شهرداريها.
ـ تعيين نماينده براي شركت در كميسيون حل اختلاف ماده 77 قانون شهرداريها.
- تصويب عوارض پيشنهادي شهرداريها.
معاونت هماهنگي امور عمراني وزارت كشور، متشكل از اداره كل امور شهرداريها، دفتر فني، دفتر مطالعات و هماهنگي امور ايمني و بازسازي، دفتر برنامه‌ريزي عمراني، دفتر حمل و نقل و دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور، عهده دار انجام عمده وظايف وزارت كشور در رابطه با شهرداريها مي باشد.
وظيفه شناخت شهر و تأسيس شهرداري، از ديگر تأثيرات وزارت كشور بر مديريت شهري مي باشد. مطابق با قانون ضوابط و تعاريف تقسيمات كشوري، موضوع شناخت شهر بر عهده دفتر تقسيمات كشوري معاونت سياسي و اجتماعي وزارت كشور است. تأسيس شهرداري هنگامي امكان پذير است كه شرط اصلي ان، يعني شناخته شدن شهر، از طرف دفتر تقسيمات كشوري به رسميت شناخته شده باشد. در همين زمينه اضافه مي‌نمايد كه پس از شناخت شهر و در صورت تأييد توان شهر براي تأسيس شهرداري از طرف اداره كل امور شهرداريها، موضوع به كميسيون سياسي ـ دفاعي هيأت دولت رفته و در صورت موافقت هفت وزير عضو اين كميسيون كه وزير كشور رياست ان را بر عهده دارد، تأسيس شهرداري امكان پذير است.
وزارت مسكن و شهرسازي
رابطه وزارت مسكن و شهرسازي با شهرداريها را مي توان در چهار محور بررسي و ارزيابي كرد:
الف ـ ارتباط نظارتي و كنترل كننده
وزارت مسكن و شهرسازي به طور قانوني موظف به نظارت بر حسن اجراي برنامه‌هاي مصوب توسعه شهري و نيز ساير مقررات و ضوابط شهرسازي مصوب شوراي عالي شهرسازي توسط شهرداريهاي مربوط از طريق معاونت شهرسازي

است شهرداريها موظف به اجراي اين مصوبه‌ها و همكاري با وزارت مسكن و شهرسازي و واحدهاي تابعه ان هستند.
ب ـ اجراي پروژه‌هاي عمراني دولتي با اعتبارات ملي در شهرها
وزارت مسكن و شهرسازي موظف به تهيه، اجرا و نظارت پروژه‌هاي عمراني با اعتبارات ملي بزرگ با حداقل پنجاه ميليون ريال هزينه اعم از طرح خانه سازي و ساختمانهاي

دولتي در محدوده شهرهاست. انجام وظيفه ياد شده بر عهده سازمان ملي زمين و مسكن و سازمانهاي مسكن و شهرسازي استانهاست كه پس از خاتمه عمليات هر پروژه

ان را تحويل گرفته و براي بهره برداري به سازمانهاي مربوطه و از جمله شهرداري تحويل مي دهد. اين سازمان در اغلب موارد براي انتخاب، ارزيابي، مكان يابي و اجراي پروژه‌ها هيچ گونه تماس و رابطه‌اي با شهرداريها نداشته و يا در حد يك سازنده معمولي ارتباط برقرار مي كند.
پ ـ تهيه و اجراي طرحهاي آماده سازي زمين
وزارت مسكن و شهرسازي با هدف افزايش امكانات و زمينه‌هاي عملي مداخله در توسعه با برنامه شهرها، اقدام به آماده سازي انبوه زمين در محدوده شهرها و واگذاري ان به متقاضيان كرده است. عملي شدن اين طرحها موجب گرديده تا بسياري از وظايف عمراني شهرداريها و ساير سازمانهاي ذي ربط مديريت شهري از قبيل تأمين شبكه هاي تأسيسات شهري، خيابان سازي و احداث ساير فضاها و ساختمانهاي عمومي خدمات شهري در محدوده اراضي آماده سازي، توسط سازمان ملي زمين و مسكن و با هزينه ساكنان آينده ان انجام گيرد و گسترش كالبدي شهر هزينه عمراني چنداني را به شهرداريها تحميل نكند، ضمن ان كه حق اخذ عوارض قانوني در قبال صدور پروانه ساختمان براي شهرداري نيز پابرجاست.
ت ـ تهيه، تصويب و ابلاغ معيارها، ضوابط و آيين نامه‌هاي شهرسازي:
وزارت مسکن و شهرسازي همچنين وظيفه تهيه و تصويب معيارها، ضوابط و آيين نامه‌هاي شهرسازي و ابلاغ انها به نهادهاي ذي ربط از جمله شهرداريها و نظارت بر حسن اجراي انها را برعهده دارد.
شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران
شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به عنوان عاليترين مرجع سياست‌گذاري و تصويب كننده خطوط كلان توسعه شهري و شهرسازي كشور مركب از 11نفر از وزرا و معاونان رئيس جمهور بر اساس قانون مصوب سال 1352تأسيس شد كه وظايف اصلي ان به شرح زير تعيين شده است:
ـ بررسي پيشنهادهاي لازم در مورد سياست كلي شهرسازي براي طرح در هيأت وزيران.
ـ اظهار نظر نسبت به پيشنهادها و لايحه‌هاي شهرسازي و مقررات مربوط به طرحهاي جامع شهري.
ـ بررسي و تصويب نهايي طرحهاي جامع شهري و تغييرات انها خارج از نقشه‌هاي طرح تفصيلي.
ـ

تصويب معيارها و ضوابط و آيين نامه‌هاي شهرسازي.
بر اساس ماده7 اين قانون، شهرداريها مكلف به اجراي مصوبه هاي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران طبق شرح وظايف فوق هستند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي
ارتباط سازمان مديريت و برنامه ريزي با سيستم مديريت شهري را مي توان بر حسب دو وظيفه عمده ان يعني «برنامه ريزي» و «تخصيص بودجه» تفكيك كرده و مورد بررسي قرار داد.
الف ـ ارتباط برنامه ريزانه
اين سازمان به عنوان عالي ترين مرجع برنامه ريزي كشور فاقد هرگونه ارتباط مستقيم برنامه ريزانه با شهرداريها و ساير نهادهاي قدرت محلي است. روابط غير مستقيم ان نيز شامل ارتباط ان با نظام كلان برنامه ريزي شهري از طريق شوراي عالي شهرسازي، وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور و سياست گذاري عمران شهري در برنامه‌ريزي پنج ساله توسعه كشور است.
ب ـ ارتباط بودجه‌اي
ارتباط ديگر سازمان مديريت و برنامه ريزي با عناصر نظام مديريت شهري، تخصيص اعتبار و بودجه براي انهاست. اين رابطه نيز به دليل بخشي بودن تخصيص بودجه به طور غير مستقيم و از طريق وزارت خانه‌هاي مربوطه برقرار مي شود. ارتباط بودجه اي شهرداريها با سازمان مديريت و برنامه ريزيمشتمل بر بودجه‌هاي عمران شهري، كمكهاي بلاعوض به شهرداريها و اعطاي وام به انهاست كه از طريق وزارت كشور برقرار است. با قوت گرفتن ايده لزوم خودگرداني شهرداريها، همين ارتباط غير مستقيم نيز به علت كاهش شديد بودجه‌هاي عمران شهري و ميزان كمكهاي دولت به شهرداريها ضعيف تر و كم رنگ تر شده است. تخصيص اعتبار بودجه براي ساير سازمانهاي دخيل در اداره امور شهرها نيز از وضعيت مشابهي برخوردار است و سازمان مديريت و برنامه ريزي روابط خود را در حد سياست گذاريهاي كلان محدود كرده است.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ( و سازمان امور اداري و استخدامي سابق) با شهرداريها به صورت غير مستقيم واز طريق وزارت كشور در سه زمينه زير ارتباط

برقرار ميکند:
الف ـ تنظيم الگوهاي سازماني و دستورالعملها و ضوابط مربوطه.
ب ـ موافقت با تصويب تشكيلات شهرداريها.
پ ـ تعيين مقررات استخدامي.
سازمان شهرداريهاي كشور
متعاقب انحلال اتحاديه شهرداريها در سال 1359، ضرورت ايجاد يك سازمان هماهنگ كننده و مدافع شهرداريها و خدمت رساني به انها موجب شده تا در سال 1365 بنابر پيشنهاد وزارت كشور و تصويب هيأت دولت و به استناد ماده 62 قانون شهرداريها ، ايجاد سازماني با عنوان سازمان شهرداريهاي كشور به صورت سازمان وابسته به وزارت كشور زير نظر وزير كشور تصويب شود. اين سازمان در سال1381 تأسيس شده و قبل از ان وظايف اين سازمان بر اساس تفويض اختيار وزير كشور بر عهده معاونت هماهنگي امور عمراني وزارت خانه ياد شده بود.
هدفهاي اصلي اين سازمان عبارتند از:
1ـ انجام اقدامهاي اصولي و اساسي براي بهبود وضع شهرداريهاي كشور و سازمانهاي وابسته به انها از طريق آموزش و بهبود مديريت ، راهنمايي و ايجاد هماهنگي در زمينه‌هاي مختلف اداري و مالي و توجه هرچه بيشتر و بهتر به منظور رسيدن به حداكثر کارايي و اثربخشي
2ـ ايجاد هماهنگي في ما بين شهرداريهاي كشور و فراهم نمودن زمينه‌هاي هماهنگي شهرداريها با كليه وزارت خانه‌ها و سازمانهاي دولتي، مؤسسه‌هاي عمومي و خصوصي، شوراهاي اسلامي و نيز سازمانهاي مشابه بين المللي.
3ـ انجام مطالعات و تحقيقات در كليه امور مربوطه.
4ـ اعمال نظارتها و كنترلهاي محول شده به وزارت كشور در خصوص حسن اجراي وظايف شهرداريها.
5ـ اهتمام در تحقق خودكفايي نسبي شهرداريها.
ب ـ سيستم مديرت شهري در سطح منطقه‌اي:
با توجه به تقسيمهاي استاني كشور، مديريت شهري در اين سطح نيز قابل بررسي است. در سطح منطقه‌اي يا سطح استاني، سازمان مستقل مديريت شهري وجود ندارد و عناصر موجود، شعبه‌هاي استاني عناصر سطح ملي هستند كه حيطه اختيارشان در سطح استان است. تنها استثناء در اين زمينه «سازمان همياري شهرداريهاي استان» است كه عملكرد عمده ان در زمينه مسائل مالي است.
استانداري
مهمترين سازمان مؤثر بر مديريت شهري در سطح منطقه اي استانداري است. استاندار بالاترين مقام اداري مؤثر بر مديريت شهري و شهرداريها در سطح استان است. صدور حكم شهرداران شهرهاي با جمعيت كمتر از 200,000 نفر با استاندار است. استانداري متشكل از فرمانداريها، بخشداريهاو دهداريها است و مسائل مربوط به شهرداريها و مديريت شهري را عمدتاً از طريق معاونت امور عمراني پيگيري مي كند. اين معاونت كه مي‌توان ان را تشكيلات و نماينده استاني معاونت هماهنگي امور عمراني وزارت كشور دانست، نقش رابط ميان اين وزارت خانه با شهرداريها را به عهده دارد. معاونت امور عمراني استانداري از دو دفتر به نامهاي دفتر فني و دفتر امور شهري و روستايي تشكيل شده است. عمده وظايف مجموعه تشكيلات اين معاونت عبارتند از:
ـ هماهنگ نمودن فعاليتهاي واحدهاي تابعه با برنامه‌ها و هدفها و خط مشي‌هاي تعيين شده.
ـ نظارت بر اجراي طرحهاي عمراني شهرها و روستاها.
ـ بسيج امكانات و نيروهاي فني جهت پيشبرد طرحهاي عمراني استان.
ـ مراقبت در تهيه و تنظيم طرحهاي هادي و تفصيلي شهرها و طرحهاي عمراني شهرداريها.
ـ مطالعه و بررسي در مورد منابع درآمد شهرداريها.


ـ بررسي و اظهار نظر در مورد مصوبه‌هاي شوراي شهر و پيشنهادهاي شهرداريها در مورد برنامه‌هاي عمراني.
ـ نظارت بر انجام امور پرسنلي و استخدامي شهرداريها.
ـ مراقبت‌ در امور راهنمايي و رانندگي و اتوبوس راني و تاكسي راني و موسسه‌هاي حمل و نقل.
سازمان مسكن و شهرسازي استان
عمده وظايف و روابط سازمان مسكن و شهرسازي استان با سيستم مديريت شهري و شهرداريها در حوزه برنامه‌ريزي شهري قرار داشته و شامل محورهاي عمده زير است:
- پيشنهاد تهيه طرح توسعه شهري.
سازمان ياد شده بر اساس پيشنهادهاي دريافتي از شهرداريها و يا به طور مستقيم تهيه طرح را به معاونت شهر سازي وزارت متبوع پيشنهاد و در صورت تأييد اقدام به عقد قرارداد با مهندس مشاور معرفي شده مي نمايد.
ـ نظارت بر روند تهيه و تصويب طرح.
سازمان به عنوان كارفرما بر كيفيت تهيه طرحهاي توسعه شهري نظارت داشته و ان را براي تصويب به مراجع ذي ربط ارائه مي دهد.
ـ نظارت بر حسن اجراي طرح مصوب توسط شهرداريها.
در صورت بروز اختلاف نظر بين سازمان و شهرداري، نظريه كميسيون ماده 5 استان و در حالت وجود مغايرتهاي اساسي، نظريه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ملاك عمل خواهد بود.
ـ اجراي پروژه‌هاي عمراني دولتي با اعتبارات ملي و استاني در شهرها.


براساس قانون كليه ساختمانهاي دولتي با هزينه بيش از 50 ميليون ريال بايد توسط وزارت مكسن و شهرسازي احداث شوند.
ـ تهيه و اجراي طرحهاي آماده سازي زمين.


تهيه و اجراي طرحهاي آماده سازي و سپس واگذاري قطعات تفكيك شده زمين به متقاضيان نيز از وظايف مسكن و شهرسازي است.
شوراي شهرسازي استان و كميسيون ماده5
شوراي شهرسازي استان به عنوان شعبه استاني شوراي عالي شهرسازي و متشكل از مديران كل و رؤساي شعبه‌هاي استاني عناصر متشكله شوراي عالي، وظايف منطقه‌اي اين شورا و همچنين اختيار تصويب طرحهاي هادي و جامع شهرهاي با جمعيت كمتر از 200000 نفر را به عهده دارد. كميسيون ماده 5 قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران نيز

وظيفه بررسي و تصويب طرحهاي تفصيلي و نيز اعمال تغييرات پيشنهادي در طرحهاي تفصيلي مشروط به عدم مغايرت اساسي با طرح جامعه را به عهده دارد. لازم به ذكر است كه شهرداري در هيچ يك از اين دو نهاد تصميم گيرنده، عضويت رسمي نداشته و فقط به عنوان عضو ناظر امكان حضور در جلسه‌ها را دارد.
[تصویر:  city-iran1.jpg]

ساير عناصر:
از ديگر عناصر مؤثر مديريت شهري در سطح منطقه اي بايد از شوراي اداري استان، شوراي برنامه ريزي استان، شوراي ترافيك استان، كميسيون نظارت (ماده 48قانون نظام صنفي) كميسيون ماده2، كميسيون رسيدگي به ساخت و سازهاي بي رويه شهري، كميسيون ماده12 و كميسيون ماده 32 نام برد. هر يك از اين شوراها و كميسيونها بر حسب مورد از اداره‌ها و سازمانهاي مختلف تشكيل مي‌شوند، اما استاندار عضو ثابت همه انهاست.

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط alireza ، atelieahjam


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  90.293 46- مدیریت شهری و نقش آن در توسعه ی سازمان فضایی شهر بابلسر سیدمحمد رستمکلایی aramo 1 3,933 ۱۳۹۵-۹-۲۰، ۱۰:۳۶ عصر
آخرین ارسال: oyster
  مقاله محله های تاریخی شهری تلگرام1 0 1,526 ۱۳۹۴-۱۱-۱۸، ۰۴:۳۲ عصر
آخرین ارسال: تلگرام1
  کد کاربری های شهری ati.d 2 2,869 ۱۳۹۴-۸-۱۵، ۱۲:۱۴ عصر
آخرین ارسال: محبوبه مکتبی
  مقاله کاربرد مطالعات هواشناسی آلودگی هوا در طراحی شهری atelieahjam 1 1,977 ۱۳۹۴-۸-۲، ۰۷:۵۴ عصر
آخرین ارسال: ra9hil
  مقاله شهرنشینی و شهرسازی در ایلام باستان atelieahjam 0 2,218 ۱۳۹۴-۸-۲، ۰۲:۰۴ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  مقاله طراحی مجسمه های شهری atelieahjam 0 2,444 ۱۳۹۴-۸-۲، ۱۲:۵۱ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  مقاله طراحی و الگوهای رفتاری پیشنهادی برای بهسازی پارک های شهری atelieahjam 0 2,479 ۱۳۹۴-۸-۲، ۱۲:۲۳ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  مقاله طراحی و مهندسی فضای سبز و پارکهای شهری و جنگلی atelieahjam 0 2,630 ۱۳۹۴-۸-۲، ۱۰:۴۹ صبح
آخرین ارسال: atelieahjam
  مقاله فرش شهری ، مقدمه ای بر شهرسازی فولدینگ atelieahjam 0 2,592 ۱۳۹۴-۸-۲، ۱۰:۳۵ صبح
آخرین ارسال: atelieahjam
  مقاله فضاهای عمومی شهر فراصنعتی و نقش های در حال تغییر آنها - word atelieahjam 0 1,990 ۱۳۹۴-۸-۲، ۱۰:۲۲ صبح
آخرین ارسال: atelieahjam

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان