ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 21 رأی - میانگین امتیازات: 3.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
از بنزین مطلوب تا هوای مطلوب

از بنزین مطلوب تا هوای مطلوب

جدی‌تر شدن تحریم‌های ایران و توقف واردات بنزین در چند سال گذشته موجب جدی شدن عزم دولت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های كشور شد
جهانبخش امینی: بحث آلودگی هوای تهران و چند شهر بزرگ ایران در چند سال گذشته و با افزایش فشارهای بین‌المللی و تحریم بنزین ایران شتاب گرفت، زیرا بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی كشور بنزین با كیفیت مطلوب نبود و استفاده گسترده از این بنزین به وسیله خودروهای سطح شهرها مشكل آلودگی هوای تهران را بیش‌تر كرد و این آلودگی با همراه وارونگی هوا در فصل‌های سرد سال ملموس‌تر از همیشه شد.اگر چه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی هم‌اكنون متوقف شده است ولی هنوز بنزین تولید داخل با بنزین تولید شده در بسیاری از كشورهای توسعه یافته از نظر كیفیت تفاوت چشمگیری دارد.

جدی‌تر شدن تحریم‌های ایران و توقف واردات بنزین در چند سال گذشته موجب جدی شدن عزم دولت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های كشور شد پالایشگاه‌های كرمانشاه یا نگین خلیج فارس تنها دو پروژه بزرگ كشور برای این هدف مهم بود كه متاسفانه به دلایل مختلف روند اجرای آنها متوقف شده است و بهره‌برداری از آنها در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است و بعد از گذشت سال‌ها از شروع این پروژه‌ها هنوز اتفاق خاصی در بهره‌برداری از این دو پالایشگاه به وقوع نپیوسته است و همچنان بنزین تولید داخل با كیفیت پایین در خودروهای بی‌كیفیت‌تر در حال سوخت ناقص و آلوده كردن هوای كشور است.

هم‌اكنون بنزین تولید داخل اكتان بسیار كمی در قیاس با بنزین وارداتی دارد، بنزین با اكتان پایین تولید داخل همیشه با واردات فرآورده‌های اكتان افزا یا همان بنزین با اكتان بالا مخلوط می‌شود كه اگر در این فراهم كردن این بنزین با اكتان بسیار بالا مشكلی ایجاد شود به‌طور حتم آلودگی هوا نیز با استفاده از بنزین تولید داخل بیش‌تر می‌شود. برای بالا بردن افزایش كیفیت بنزین داخل نیاز جدی به تجهیز و نوسازی پالایشگاه‌های كشور داریم، پالایشگاه‌هایی كه از نیم قرن پیش به بهره‌برداری رسیدند و هم‌اكنون بسیاری از تجهیزات این پالایشگاه‌ها كهنه و فرسوده است

و برای تولید بنزین با كیفیت مطلوب نیازمند تجهیز و توسعه آنها هستیم. توسعه و تجهیز پالایشگاه‌های كشور هم‌اكنون به ضرورتی انكارناپذیر تبدیل شده است زیرا انجام این امر مهم نه تنها كشور را در تولید بنزین خودكفا می‌كند و موجب صرفه جویی در استفاده از منابع و ثروت‌های كشور می‌شود با تجهیز و توسعه پالایشگاه‌ها دیگر شاهد تبدیل نفت خام به مواد باارزش‌تر دیگر همچون بنزین و گازوییل در قیاس با قیر و مازوت با كمترین ارزش افزوده هستیم.

باید توجه داشت كه بخشی از آلودگی هوا در كشور به علت كیفیت پایین بنزین تولید داخل است و آلودگی گسترده هوای كشور كه هر ساله بر وسعت آن افزوده می‌شود تنها مربوط به كیفیت پایین بنزین كشور نیست زیرا آثار سو این بنزین با اكتان پایین در موتور خودروهای فرسوده كه بعد از سی سال همچنان در سطح معابر در رفت و آمد هستند، چندین برابر می‌گردد. در این رابطه باید به كیفیت خودروهای خودروسازان بزرگ كشور نیز توجه كرد خودروهایی كه اگر چه به تازگی تولید می‌شوند ولی در قیاس با خودروهای وارداتی و خارجی نه میزان سوخت پایینی دارند و نه سوخت را به خوبی در موتورهای خود مصرف می‌كنند و آلودگی هوا را در وضع كنونی افزایش می‌دهند.

آخرین ارسال های من :
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  عکس/ آلودگی هوای تهران aramo 947 1391-2-26، 11:14 عصر
آخرین ارسال: aramo
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل