ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 6 رأی - میانگین امتیازات: 2.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
متروي اهواز روي ريل مشكلات
متروي اهواز روي ريل مشكلات
مسوولان اين شهر، زمان بهره برداري از اين پروژه را خرداد سال آينده و منوط به تامين منابع مالي عنوان مي كنند


[تصویر:  15-1.jpg]
قطار شهري اهواز كه طرح تحقيقاتي آن از سال 80 و عمليات اجرايي آن از سال 85 آغاز شده است، در حال حاضر به دليل مشكلاتي نظير تامين منابع مالي و وجود خاك نرم و آبرفتي كه حفاري را دشوار مي كند، با كندي پيش مي رود.
با توجه به اين كه جمعيت شهر اهواز نسبت به گذشته افزايش يافته و ترافيك سطح شهر بويژه در هسته مركزي بيشتر شده است و همچنين با در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي و گرماي طولاني مدت در اين شهر، لزوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي، بويژه حمل و نقل زيرزميني بسيار محسوس است؛ امري كه مديران شهري را مجبور به اجراي پروژه مترو در اين شهر كرد و در آغاز نيز با قول ها و وعده هايي از سوي دولت همراه بود.
پروژه قطار شهري اهواز در دهه 80 با سرعت كار خود را آغاز كرد و خيلي سريع بسياري از ميادين و خيابان هاي شهر حفاري شد. اما كمبود اعتبارات و مشكلات موجود در زمينه تامين تجهيزات مورد نياز موجب شد تا پروژه مترو در اين شهر با سرعتي اندك پيش برود و به همين دليل، اجراي پروژه اي كه قرار است از مشكلات ترافيك و تردد سخت مردم اين شهر بكاهد در حال حاضر مشكلاتي را براي آنها ايجاد كرده است. هرچند معاون عمراني وزير كشور و رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري ها از بهره برداري قطار شهري ۴ كلانشهر بزرگ تا پايان امسال خبر داده و مي گويد: قطار شهري 4 كلانشهر تبريز، اهواز، اصفهان و شيراز به دليل مهيا نشدن زمينه لازم براي استفاده از فاينانس با مشكل مواجه شده بود كه اين مشكل در قالب طرح ماندگار (مهر) حل شد.

حميدرضا ارشادمنش در گفت وگو با ايلنا با بيان اين كه اعتبارات مربوط به تخصيص از محل بودجه سال قبل تامين شده است، مي افزايد: از محل فاينانس هاي خارجي نيز منابعي پيش بيني شده است و اميدواريم امسال اين منابع تخصيص يابد. وي با بيان اين كه تا پايان امسال قطار شهري اين چند شهر با حضور رئيس جمهور به بهره برداري خواهد رسيد، از تامين واگن هاي مورد نياز اين قطار ها خبر داده و خاطرنشان مي كند: همزمان با تخصيص اعتبار براي ايجاد قطار شهري، بودجه اي نيز براي تامين واگن هاي اين قطار ها اختصاص يافته است تا در زمان افتتاح مشكلي وجود نداشته باشد.
وعده معاون عمراني وزير كشور درباره افتتاح قطار شهري اهواز تا پايان سال جاري در حالي مطرح مي شود كه مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز از بهره برداري اين پروژه در خرداد سال آينده خبر مي دهد و در اين باره به ايسنا مي گويد: در صورت تامين واگن ها و اعتبار 110 ميليارد توماني مورد نياز، 5 ايستگاه قطار شهري تا خرداد سال آينده آماده مي شود و به اين ترتيب فاز نخست خط يك متروي اهواز كه حدود 6 كيلومتر است، راه اندازي خواهد شد.
عباس هلاكويي مي افزايد: براي راه اندازي خط يك قطار شهري اهواز، قراردادي با يك شركت چيني منعقد شد تا بخش تجهيزاتي پروژه از طريق فاينانس تامين شود و طرف خارجي، خود مجبور به حل مشكلات ارزي و LC شود.
وي با بيان اين كه البته هنوز مساله فاينانس پروژه متروي اهواز حل نشده است، تصريح مي كند: در پروژه متروي تهران، پيشرفت كار از طريق خريد توسط ريال انجام مي شود كه بسيار هزينه بر است و پروژه قطار شهري اهواز به دليل محدوديت هاي اعتباري قادر به انجام چنين كاري نيست.

پروژه اي بيهوده
به گفته برخي كارشناسان، اجراي پروژه قطار شهري در اهواز كار بيهوده اي است كه در صورت به سرانجام رسيدن نيز مخاطراتي در پي خواهد داشت، چراكه جنس نرم خاك در اين شهر براي ايجاد چنين پروژه اي مناسب نيست.
مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز با بيان اين كه اين شهر در منطقه اي آبرفتي و در ميان 2 برآمدگي قرار گرفته است، در اين باره مي گويد: بافت زمين در اهواز بسيار متغير است، به طوري كه در برخي مناطق يك لايه سنگي و سخت قرار گرفته و در مناطق ديگر از لايه هاي لجني و ماسه اي تشكيل شده است. وي با بيان اين كه در حفاري هاي مترو مكرر به اين مشكل برخورديم، مي افزايد: به دليل تفاوت بافت زمين در شهر اهواز، براي حفاري تونل مجبور هستيم از دستگاه حفار (TBM) مخصوص و متناسب با شرايط توپوگرافي منطقه استفاده كنيم. اين دستگاه به روش تحت فشار عمل مي كند و يك دستگاه حفاري معمولي نيست.
هلاكويي با بيان اين كه در شهرهاي ديگري كه پروژه قطار شهري را اجرايي كرده اند، با توجه به اين كه بافت زمين يكسان است، از دستگاه هاي حفار معمولي استفاده مي شود، تصريح مي كند: اما در شهر اهواز به خاطر وجود چنين مشكلي و ضرورت استفاده از دستگاه حفاري مخصوص كه استفاده از آن نيز تبعاتي نظير ترك خوردن آسفالت خيابان ها را در پي دارد، اين پروژه روند اجرايي كند تري دارد.


روزنامه جام جم، شماره 3417 به تاريخ 2/3/91، صفحه 15 (ايران)

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: .Utopia ، AliReza ، aramo
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل