امتیاز موضوع:
  • 40 رأی - میانگین امتیازات: 3.08
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چغازنبیل
#1
در استان زرخیز خوزستان و نزدیک کشتزارهای نیشکر هفت تپه بازماندههای شهر باستانی دورانتاش به نام چغازنبیل خود نمایی می کند این کوه دست ساز را دستان هنر مند مردمی با فرهنگ در هزاره دوم پیش از میلاد مسیح در میان دشت برافراشته است نه تنها در زمان خود بی همتا بوده بلکه پیش و پس از آن هم کمتر نمونه ای همانند آن پدید آمده است .

اگر چه ساختمان این پرستشگاه خود ارزش دارد که دفتر های پیرامون شیوه معماری و آثار هنری آن پرداخته شود ولی در این گفتار بیشتر نظر ما به آثاری است که در زیر آن نهفته است واز پرستشگاه کهن تری بر جای مانده و و سازندگان چغازنبیل با بهره گیری از خشتهای پخته و شالوده و پای بست آن پرستشگاه تازه را برپا کرده اند ویران کردن پرسشگاه و کاربرد آن در بنای دیگر کاری آسان . سرسری نیست تا بتوان بی تامل از آن گذشت و بی شک این گمان را پیش می آورد که پرستشگاه زیر زمینی وابسته به کیش و آئینی بوده که مردم آن را رها کرده بودند یا پیروان آن تاب پایداری در برابر گروندگان به آئین نو را نداشتند که به ویرانی یا نابودی آن تن داده اند آنچه حاصل از تامل در بنااست این است که ساختمان زیرین بسیار کهن تر از چغازنبیل بوده است وبه ایت ترتیب تاریخ آن از هزاره دوم دور تر می شود . دربازمانده این پرستشگاه آثار گوناگون از چفدها و پوشش های سر . درگاه به چشم می خورد که تا امروز در معماری بومی ما پاینده و چندگونه از آنها گویی الگو و روبروی بوده است که معماران ایرانی در دورانهای مختلف پیش چشم اشته اند و چیزی که بیشتر توجه را جلب میکند این است که هیچ کدام از نمونها با آنچه در مصر و روم و سرزمینهای دیگر چه پیشتر و چه پس از آن به کار گرفته شده است مطابق نبوده و همه دارایمنطق و شیوهای است که معماران ایرانی با وسواس یا کار گرفته و تا امروز در پیروی از آن کوشیده اند .

معماران ایرانی هرگز از نیم دایره و پاره دایره برای پوشش سردرگاها و طاقها وگنبدها کار نگرفته اند . و به قول یکی از آنها : (( تخم مرغ را اگر راست نگهداری اگر شتر هم پای بر پای بگذارد نخواهد شکست )).

این است که گنب- گول- .و پالینه های کاریز را تخم مرغی می سازند چننکه طاقها و کنبدها و چفدها را که همه رو بری از تقاطع تخم مرغ و تاب است وهمه نام خود را از آنها گرفته اند مانند : مرغانه- هلوچین – بیز - آهنگ – خاگی وناری جز آن است

معمار ایرانی می گوید اگر طاق را دور تمام بزنیم (نیم دایره یا هلالی) در جایی که شکر گاهش می گوییم به بیرون می کشند و شانه اش شل می شود و بالای آن سریر میکند و این است که تویزه یا قالب قوس را در شکر گاه به بیرون می کشیم و شانه اش را بالا می بریم و در تیزه آن را خفت می اندازیم که سربر نکند و کلکن نشود .

این گفتار ساده که در زبان بنایی حتی برای تازه کاران و بردستان بسیار آشنا است چکیده و گوهر منطق والای معماری ایرانی است که پس از قرنها مطالعه و پزوهش دانشمندان ریاضی به صحت آن پی برده اند و فرمولی برای آن ساخته اند که در یک عباریت ساده ریاضی خلاصه می شود .اگر چه ممکن استتوضیخ این مطلب برای کسانی که با کار معماری و اصول ساختمان طاق آشنایی ندارند ملال آور باشد ولی لازم است گفته شد که چکیدهآن همان فرمول رانش و میانتار است که بارنج فراوان و به یاری محاسبات دقیق و دشوار به دست آمده است .


آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط atelieahjam


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دانلود تصاویری از معبد چغازنبیل atelieahjam 2 1,516 ۱۳۹۳-۳-۱۶، ۰۳:۲۶ عصر
آخرین ارسال: zahra2130
  زیگورات چغازنبیل ahmad reza zare 0 1,391 ۱۳۸۹-۱۲-۱۵، ۰۹:۴۳ صبح
آخرین ارسال: ahmad reza zare
  * زیگورات چغازنبیل *** استان خوزستان * Royal Falcon 0 1,589 ۱۳۸۹-۱۲-۱۳، ۰۲:۴۴ صبح
آخرین ارسال: Royal Falcon

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان