امتیاز موضوع:
  • 26 رأی - میانگین امتیازات: 2.77
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شهرها رو به تباهي!
#1
آمارهاي سازمان ملل نشان مي‌دهد جمعيت كره زمين كه در سال 1950 دو و نيم ميليارد نفر بود در ابتداي هزاره سوم به 1/6 ميليارد رسيد و اين جمعيت در سال‌هاي 2025 و 2050 به ترتيب 8 و 9.2 ميليارد نفر خواهد بود.
اين رشد جمعيت به همراه خود رشد اقتصادي را به ارمغان آورد و رشد اقتصادي هم با مصرف سريع منابع طبيعي مايه آسيب جدي به محيط زيست طبيعي كره زمين شده است. پيش بيني مي شود ميزان توليد سالانه گاز دي اكسيد كربن كه در ابتداي هزاره سوم 42 گيگا تن در سال بود در سال 2050 به 85 گيگاتن در سال برسد.
روند وحشتناك مصرف منابع طبيعي كه آسيب هاي جبران ناپذير به محيط زيست وارد آورده اين سؤال حياتي و اساسي را پيش رو قرار مي دهد كه براي متوقف نمودن روند دهشتناكي كه پيش روي بشر قرار دارد چه بايد كرد.
بررسي ها نشان داده است كه جمعيت كره زمين منابع طبيعي را با نسبت 25 درصد بيش از آنچه كره خاكي قدرت جبران آن را دارد مصرف مي نمايد. دو سوم مجموع گازهاي گلخانه اي توليد شده نتيجه فعاليت ها و تقاضاي روزافزون بشر براي توليد و مصرف انرژي مي باشد.
توليد اين همه گازهاي گلخانه اي منجر به تغييرات اقليمي و دورنماي ترسناك ناشي از آن نظير ذوب سريع يخ هاي قطبي و بالا آمدن آب درياها از يكسو و قحطي و خشكسالي در بخش وسيعي از كره زمين از سوي ديگر است.
واقعاً چه عواملي باعث اين وضعيت مخرب و ترسناك شده اند.كارشناسان معتقدند تغييرات جمعيتي و روند شهرنشيني مهم ترين عوامل بروز وضعيت موجودند. رشد سريع جمعيت باعث گسترش فعاليت اقتصادي و در نتيجه روند روزافزون مصرف منابع مي شود. جمعيت بيشتر، محصولات بيشتر مي خواهد و توليد بيشتر به ايجاد مشاغل بيشتر مي انجامد. با افزايش مشاغل، تقاضا براي امكانات جابه جايي بيشتر و سريع تر شهري و حومه افزايش مي يابد.
نتيجه زنجيره فوق افزايش تقاضاي انرژي و مصرف سريع منابع انرژي است كه خود منجر به توليد و افزايش گازها و محصولات جانبي مضر و آسيب رسان به محيط زيست و اقليم كره زمين مي شود.
در مورد خطر پديده شهرنشيني و روند روبه رشد مهاجرت به شهرها كافي است بدانيم كه شهرها فقط 4/0 درصد سطح زمين را اشغال مي كنند ولي 80 درصد گازهاي آلاينده و مخرب اقليم را توليد مي كنند.
براساس آمارهاي سازمان ملل هم اكنون حدود نيمي از جمعيت كره زمين در شهرها زندگي مي كنند ولي پيش بيني مي شود كه با روند موجود در سال 2030 نسبت جمعيت شهرنشين به 60 درصد كل جمعيت كره زمين برسد. اين جمعيت شهرنشين هم اكنون و در آينده مصرف كنندگان طماع منابع طبيعي و توليد كنندگان بي رحم مواد و گازهاي مخرب محيط زيست و اقليم هستند و خواهند بود.
راه حل چيست؟ به نظر مي آيد تنها راه حل وضع موجود و آنچه در پيش روست كم كردن آسيب به محيط زيست از طريق يافتن و استفاده از فناوري هايي است كه بيشترين كارآيي توليد انرژي را از كمترين منابع طبيعي داشته باشند به اين ترتيب صاحبان همه صنايع مسئول بهبود فناوري توليدي با هدف پيشينه كارآيي هستند.
در صنعت ترابري، حمل و نقل ريلي بيشترين كارآيي را در برابر انرژي مصرفي توليد مي كند و اين درحالي است كه كمترين آسيب را به محيط زيست وارد مي كند. به عبارت ديگر صنعت راه آهن سازگارترين روش جابه جايي در ارتباط با محيط زيست است، به گونه اي كه به صنعت جابه جايي سبز معروف شده است.
براي جذب مسافر بيشتر به راه آهن ارائه امكانات سفر ارزان با تجهيزات و قطارهاي تميز، آرام و راحت، قابل اعتماد، وقت شناس، ايمن و ايستگاه هاي ايمن با طراحي جذاب و در صورت امكان يكپارچه كردن كليه امكانات سفر به گونه اي كه جابه جايي و تفويض وسيله سفر بلافاصله و در كمترين زمان صورت گرفته و مسافر بتواند بلافاصله با وسيله جديد به سفر ادامه دهد بسيار ضروري است.
بايد شهرنشينان و همگان متقاعد شوند كه كيفيت بالاي زندگي در محيط زيستي حفاظت شده، فقط زماني
ممكن خواهد بود كه امكانات ترابري عمومي قابل اعتماد و ايمن با كارآيي بالا در اختيار باشد. صنعت ريلي و بهره برداران با استفاده از تجهيزات حمل و نقل خودكار به نحوي كه قابليت انعطاف كافي براي تطابق با خواست مسافران را داشته باشد مي توانند اعتماد مردم را جلب كنند.
امكانات و تسهيلات جابه جايي ريلي بايد آن قدر جذاب باشند كه مردم ترجيح دهند خودروي شخصي را در خانه گذارده و به سمت سامانه هاي ريلي روي آورند. صنعت ترابري ريلي مي بايستي با ايجاد خطوط جديد و اتصال ريلي نقاط پرجمعيت، امكان مساوي براي مسافرت آسان و سريع همه مردم از هر نقطه به نقطه ديگر شهر را فراهم آورد.
به اين ترتيب حمل و نقل ريلي نقش مهم خود را در حفاظت از محيط زيست و قابل زيست كردن نقاط مختلف شهر براي همه به منصه ظهور خواهد رساند. علاوه بر راه آهن شهري، ساخت خطوط ريلي براي اتصال مركز شهرها به فرودگاه ها كه معمولاً در فاصله دوري از شهر قرار دارند و نيز به كارگيري سامانه هاي پياده بر متحرك كه مسافران را درون فرودگاه ها جابه جا مي كنند نيز اهميت بسيار دارد.
يكي ديگر از وظايف مهم بخش صنعت، لزوم استفاده از مواد اوليه سازگار با محيط زيست و قابل بازيافت است. اين روند كمترين صدمه را در فرآيند توليد، بهره برداري، عمر مفيد و بازيافت به محيط زيست وارد مي سازد. تأمين انرژي و استفاده از قطارها بايد حداقل گازهاي گلخانه اي را ايجاد كند. يكي از راه هاي كاهش مصرف انرژي تلاش براي كم كردن از وزن وسايل خط نورد است. وزن كمتر همراه با استفاده از فناوري ترمز باز زا، انرژي مصرفي را به گونه اي چشمگير كاهش مي دهد. همچنين ترمزهاي جديد كه هيچ گونه ذرات آلاينده را در محيط زيست پخش نمي كنند بايد مورد استفاده قرار گيرند.
مسئله ديگر در جذب مسافران پيش بيني راحتي مسافر است. مثلاً در فناوري هاي جديد قطارها را با كف فوق العاده پايين مي سازند به طوري كه افراد معلول، ناتوان و حتي افرادي كه با ويلچر تردد مي كنند بدون هيچ مشكلي بتوانند سوار يا پياده شوند. آلودگي صوتي از ديگر عواملي است كه مي بايستي در برنامه هاي تحقيقاتي مؤسسات پژوهشي قرار گيرد. اين امر به خصوص در خطوط سطحي قطارهاي شهري اهميت دو چندان دارد.سيستم هاي جديد ترمز باز زا كه به عنوان بخشي از سامانه تأمين نيروي كشش با آن يكپارچه شده اند، انرژي بازيافتي در زمان ترمزگيري را براي مصرف بعدي ذخيره مي كند. ادعا شده است كه تا 500هزار كيلووات ساعت از نياز اوليه انرژي را مي توان به اين ترتيب صرفه جويي كرد. چنين وضعيتي ميزان پخش گاز دي اكسيد كربن را به نحو چشمگيري كاهش خواهد داد.
به دام انداختن و استفاده از نيروهاي تجديد پذير به خصوص انرژي خورشيدي اثر چشمگيري در حفظ محيط زيست جهاني دارد. از پيل هاي فتوولئائيك با موفقيت براي تبديل انرژي خورشيدي به انرژي برقي و روشن كردن ديودهاي نوري استفاده شده به طوري كه مطالعات جدي براي جايگزيني ديودهاي نوري راه اندازي شده با انرژي خورشيدي به جاي علائم مكانيكي مسافرها در جريان است. در صورت موفقيت اين مطالعات نيازي به استفاده از سوخت هاي فسيلي براي راه اندازي علائم نخواهيم داشت.
به هر حال براي آسيب كمتر به محيط زيست مي توان و بايد به بهينه سازي بخش هاي مختلف سيستم همت گماشت. قطاري را تصور كنيد كه به علت عمل نكردن سوزن تعويض خط مجبور به توقف شده است. در چنين حالتي اگرچه قطار متوقف شده ولي روشن و در حال مصرف انرژي است. حال اگر به جاي سوزن هاي معمولي از سوزن هاي الكترومكانيكي استفاده شود تا تأخيرهابه حداقل برسد مصرف انرژي هم كاهش مي يابد. به همين ترتيب سامانه هاي خودكار نظارت و كنترل قطار، توقف را به حداقل رسانده و مصرف انرژي را باز هم كاهش مي دهند.
سامانه هاي كنترل هوشمند ترافيك نيز با كاستن از توقف و فراهم ساختن امكان استفاده بهينه از زير ساخت ها مصرف انرژي را كاهش مي دهند. شايد بد نباشد در پايان اشاره اي به لندن، يكي از كلان شهرهايي كه در گذشته اي نه چندان دور درگير ترافيك پيچيده و آلودگي هوا بود داشته باشيم.
راه اندازي چندين خط ريلي براي رفت و آمد مسافران شهر و حومه لندن در سال 2001 زمينه مساعدي براي اخذ عوارض طرح ترافيك ايجاد كرد به گونه اي كه مردم لندن توانستند پس از سال ها ترافيك روان تري را تجربه كنند. امروزه كيفيت هواي لندن با تمهيدات صورت گرفته به مراتب بهبود يافته است.
آخرین ارسال های من :

خدایا:
مرا ببخش ،  
به خاطر تمام درهایی که کوبیدم  
و خانه تو نبود....!!!!
63
پاسخ
 سپاس شده توسط .Utopia ، haydariyan ، alireza


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سفر به بزرگ‌ترین بازار آجری سرپوشیده و به هم پیوسته مسقف جهان + تصاویر Sahab 2 1,568 ۱۳۹۳-۱-۱۳، ۰۹:۳۹ صبح
آخرین ارسال: hamid_shahrsaz
  سكونت جمعيت شهرها در بافت فرسوده ماراویا 0 1,355 ۱۳۹۱-۱۱-۲۲، ۰۱:۰۸ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس ماراویا 0 1,371 ۱۳۹۱-۱۱-۱۸، ۰۳:۰۴ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  نخستین تسویه خانه زباله شهری به زودی در تبریز افتتاح می‌شود ماراویا 0 1,198 ۱۳۹۱-۱۱-۱۸، ۰۲:۵۵ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  نقش دیدار و گزینش به عنوان ابعاد وجودی فضای شهری در شکل گیری هویت مکانی ماراویا 0 1,528 ۱۳۹۱-۱۰-۲۷، ۱۱:۲۴ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  تحليلی بر ابعاد اجتماعی و روان شناختی فضاهای سبز در شهرها ماراویا 0 1,235 ۱۳۹۱-۱۰-۲۷، ۱۱:۱۱ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  جالب ترین ترین پیاده رو در جهان+عکس ماراویا 0 1,661 ۱۳۹۱-۱۰-۲۳، ۰۱:۱۸ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  انتخاب تهران به عنوان "مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه" ماراویا 0 1,547 ۱۳۹۱-۱۰-۱۶، ۱۰:۲۹ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  اهدای نشان شهرهای برتر در تجارب موفق به تهران و وین ماراویا 0 1,292 ۱۳۹۱-۱۰-۱۶، ۱۰:۲۳ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  رويكرد اجتماعي و فرهنگي به مديريت شهري ماراویا 0 1,155 ۱۳۹۱-۱۰-۱۵، ۱۱:۴۵ صبح
آخرین ارسال: ماراویا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان