امتیاز موضوع:
  • 42 رأی - میانگین امتیازات: 2.9
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ماریو بوتا
#1
[تصویر:  bbotta1.jpg]

بیو گرافی
ویژگیهای طرح های بوتا
بررسی چند نمونه ازکارها:

۱- خانه

۲- کلیسا

۳- ساختمان عمومی

زندگی نامه ماریو بوتا:

متولد سال ۱۹۴۳ در مندریزیو سوئیس
یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو
آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان
استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان
یکی از معماران برجسته سبک بین الملل
همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹
شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹یکی از مهم ترین اعضای مدرسه فنی سوئیس
یکی از اعضای مهم مکتب تیسینز
گرایشهای فرمالیستی دریکسری خانه های ویلایی ساده وظریف
نخستین کار او خانه روحانی درترتاکه(۱۹۶۱-۱۹۶۳)









ویژگیهای طرح های ماریو بوتا:

دقت در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی
توجه به سادگی در انتخاب الگو های معماری
گرایش به فرم های هندسی
تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا
ایجاد فضای سایه روشن در کارها
دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز
تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارها

دقت در توپوگرافی زمین:

هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد که ما قادر به وصف این حس وفاداری نمی باشیم.

حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

توجه به ساده گرایی

گرایش به فرم های هندسی:

گذشتگان همواره با بهره گیری از فرم های خالص هندسی مانند استوانه،مکعب و مثلث متساوی الضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان می دادند و با بکارگیری مصالحی که هرگونه دخل و تصرف مالکانه و تضاد با آهنگ طبیعت را رد می کند حضورشان را در طبیعت دارای نشان کرده اند.

اشکالی که به واسطه آنها می توان به شخصیت قدیمی چیزهای نو شکل بخشید که نشان گر زبان ترکیبی ماریو بوتا می باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است.

ایجاد سایه و روشن در کارها:

اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند.
خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند.سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند.
سایه کنج شما را به درون فرا می خواند و از داخل منظره های بسیاری که از دیدن آنها محروم شده ایم توسط خطوط ساده دیوارها و ستون ها شکل می گیرد.

دعوت طبیعت به داخل ساختمان:

یکی از ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ،حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند وتبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.



تأکید بر مهارت های حرفهای در اجرا:

تعبیه نور گیر های مشابه:

تر سیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند تقویت می شود.
این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.



معرفی طرح های بوتا:

بخش اول:

تحلیل چند خانه شخصی



خانه شخصی در بریگانزونا
خانه شخصی در مونتاگنولا

خانه شخصی در بریگانزونا:

این خانه واقع در تقاطع دوجاده درتپه ای نزدیک لوگانو می باشد.
در واقع همانگونه که ماریو بوتا تصدیق می کند عملکرد فضاهایی که همچون فیلتر(بین فضای درونی و بیرونی )عمل می کنند دو نقطه متقابل بنا را تشکیل داده اند که باعطف به مبنا قرار دادنشان به روی آنها تأیید شده است.
ایوان و مهتابی بلند که دربالای آن نورگیر سقفی قرار گرفته و یا فضای کوچک حیاط مرکزی وار در قسمت ورودی بنا.
شکل کلی مشابه که در بالای مهتابی قرار گرفته در ورای هندسه خشک خود یک سمبل مکانیکی است.

خانه شخصی در مونتاگنولا:

از پائین تپه،منحنی ای که به واسطه ردیفی از پنجره های دایره شکل شاخص شده است قابل مشاهده می باشد.حجم نیم دایره ای که به واسطه بافت متراکم آجر بر سختی آن تأکید شده است،توسط یک سطح شیشه ای برش خورده و به بخش هایی تقسیم شده است که در پشت آن فضاهای مسکونی در سطوح مختلف قرار گرفته اند.
پلان مسکونی دارای نوعی پیچیدگی است که به واسطه ساخت یک حجم خطی از فضاهایی که شامل اتاق ورزش،استخر شنا و سونا می باشد بوسیله دیوار شیشه ای از دفتر کار و گاراژ جدا شده است.
در بالای این حجم ایوانی قرار دارد که محل دسترسی به جاده ایست که به خانه منتهی می شود.

بخش دوم:

تحلیل چند کلیسا

تفکرات بوتا در مورد کلیسا:

«امروزه کلیسا فرصتی است استثنائی برا ی ساخت و تقویت فضائی که در آن زندگی می کنیم و نشانه ای تازه است برای آنچه که مردم منتظرش بودند.»

«کلیسا ایجاد مکث می کند،یک لحظه سکوت،فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که مواجه با تغییرات سریع و تناقض های شهرهای مدرن.»

«کلیسا ضرورتی است که نه تنها برای مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یاد آوری است برای تلفیق دوباره با گذشته.»

کلیسای اوری:

تأثیر تفکرات بوتا را می توان به راحتی در طراحی این کلیسا مشاهده کرد:

پروژه به عنوان دیواری بزرگ در نظر گرفته شد که لزوماً هیچ گشودگی در سطح آن وجود ندارد ولی در مقابل در قسمت فوقانی باز است،جایی که منظره آسمان از طریق پنجره هایی با شیشه رنگی دور سقف با فضایی مثلثی شکل ذرات نور را به داخل می فرستد.
رنگ های متغییری را که از فصول گذر سال می گذرد و بر رأس درختان بالای ساختمان می تابد از صافی می گذراند.



صومعه مونته تامارو :

از درون تله کابین که از دره کوه بالا می رود تا اسکی بازان در بالای آن استراحت کنند،حضور معماری را بلافاصله می توان دید.مسیر مستقیم و طولانی که از طریق ایستگاه تله کابین به صومعه می رسد،این بنا روی یک قوس و روی لبه یک حجم استوانه ای شکل قرار گرفته است.
یکسری از نوار های حلقه ای کنگره دار در سطح شیب دار سقف قرار گرفته اند و سبب می شوند تا نور طبیعی به داخل صومعه راه یابد.
نقش و نگار هایی به شکل درختان اثر انزو کوچی روی سقف بیننده را به سمت ورودی صومعه هدایت می کند.

بخش سوم:

تحلیل چند ساختمان عمومی



ساختمان فن آوری رسانه ای در ویلربان :



این بنا واقع در حاشیه خیابان امیل زولا است.
ساختمان خود را به سمت جلو کشانده است وبه واسطه طرح مبسوط آن تصویری از یک حجم پر با مرکز توخالی را خلق کرده که در وسط یک شکاف عمیق ودرطرفین دارای سطح شیب دار می باشد.

تقسیم فضایی:

این شکاف تا عمق شیشه ای ساختمان امتداد یافته و در آنجا می توان طرزقرارگیری فضاها در طبقات و نظام عملکردی ارائه شده برای ساختمان را مشاهده نمود.
بدین ترتیب:

۱٫خانه کتاب

۲٫خانه تصویر

۳٫خانه صدا

در کنار دیوار های بسته که سطوح آنها با آجر لعابدار نما شده اند که حجم دو پلکان را در بر می گیرد.
بر فراز قسمت داخلی گنبدی کاملا روشن به شکل مخروط که سرآن بریده شده در نقطه تداخل حجم مستطیلی و فرم استوانه ای پشت آن هنگام عبور ار سالن سخنرانی دسترسی دایره ای شکل را که به اتاقهای مختلف می رسد نشان می دهد.

گالری هنر واتاری در توکیو :

ویژگی ها ی بنا:

هندسه منظم بنا ناشی از هندسه مثلثی قطعه زمین در نقطه تقاطع خیابان اصلی و فرعی
برش سایه روشن ایجاد شده پله اضطراری محل تلاقی دو نما را مشخص می کند.

تحلیل نمای اصلی:

پوسته منحنی در سمت چپ بنا بر ورودی تأکید می کند.
بریدگی کشیده در میان نما منتهی به پنجره مستطیلی بزرگی است که تنها محل رجوع به قسمت داخلی است و شش طبقه را به هم مرتبط می سازد.

فضا های داخلی گالری:



طبقه اول:کتاب فروشی
طبقه دوم و سوم:نمایشگاه و گالری هنر
طبقه چهارم:دفاتر و محل اقامت مالکین

موزه هنر های مدرن سانفرانسیسکو :



ساختمان موزه در قطعه زمینی واقع شده که دور آن سه بنای مرتفع قرار گرفته و به همین دلیل تصویری خاص و قوی را ایجاب می کرد که در عین حال قابل مقایسه با ساختمان های مجاورش نباشد.
نمای پلکانی بنا در جلو آجرنما می باشد و یکسری فضاهای نمایشگاهی را در خود جای می دهد که همگی از بالا نور می گیرند

اهداف طرح :

برغم تناسب نامطلوب ۱ به ۴ زمین و کل سطح ساخته شده نورگیری طبیعی در نظر گرفته شده است.
ایجاد فضای داخلی یکپارچه
ساخت یک پوسته خارجی که برخلاف خصوصیات نما ساختمان را ناشناخته نشان دهد و رهگذران را به داخل دعوت کند.
نما در مرکز باز شده و حضور حجم استوانه ای را نمایان می سازد که مزین به سنگ مرمرین دو رنگ می باشد.
این شکل نمادین در بالا با زاویه ای شیب دار برش می خورد به طوری که نور را به داخل حفره مرکز ساختمان هدایت می کند و حول آن راههای دسترسی به سالنهای نمایش قرار دارد.



معرفی یک طرح :

کارفرما : Hotel Tschuggen AG

پروژه : arosa 2003_2006

مساحت :۵’۳۰۰ m²

حجم : ۲۷’۰۰۰ m³

Arosa یک منطقه جغرافیایی منحصر به فرد و طبیعی است که در کوههای سویس محاصره شده است
کمپانی مذکور به ماریو بوتا پیشنهاد کرد تا در این مکان هتلی ساخته شود.
این سایت پس از بررسی ، مناسب و قابل توصیف برای احداث یک هتل بزرگ شناخته شد .
این مکان فضایی بود برای مجادله انسان با طبیعت و در نتیجه سازش آن با فضای پیرامونش .
پس با الهام از درختان و محیط زیست اطراف سایت ، ماریو بوتا حجم بنا را به صورت بستری از خاک با سقف های اسپیس فرمی (همساز با درختان اطراف ) در نظر گرفت است که بازدید کنندگان کنجکاو را به هیجان وا می دارد .
این بنا در مفهوم ویژه خود به ما یک راه حل فریبنده از طریق تماس بصری که همان احترام گذشتن به محیط پیرامون خود است می دهد.

فضاهای کلی :

این هتل دارای فضاهای عمومی ( استخر ، سونا و … ) است که قرارگرفتن آنها در خارج بنا و قرارگیری یک سلسله تراس با شیب کمی که هدایت کننده بازدید کننده ها هست فضای اکتیوی را به وجود آورده است
طراحی مدولار پلان ها محودیتی برای سازماندهی فضا و عملکرد ایجاد نکرده است .
این استراکچر شیشه ایی با نورپردازی داخلی در شب منظره زیبایی در دل کوهستان به وجود آورده است .


[تصویر:  botta02.jpg]

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط atelieahjam


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ماریو بوتا milad 0 1,417 ۱۳۸۹-۱۲-۱۶، ۰۴:۵۰ عصر
آخرین ارسال: milad

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان