ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 2.73
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
حمایت مرکزمطالعات وبرنامه‌ریزی شهرتهران ازپایان‌نامه‌های دانشجویی باموضوع برندشهری
معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران: حمایت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع برند شهری

معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از پایان‌نامه‌های دانشجویی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه برندینگ شهری حمایت می کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، سید محمد مجابی در نشست تخصصی برندینگ شهری با اعلام این خبر افزود: وظیفه شناسایی پایان‌نامه های دانشجویی را مدیریت دانش، ترویج و تجاری سازی این مرکز بر عهده دارد.
به گفته وی، برند نماد است، وقتی از اسم مکان و محصولی صحبت می شود به طور نا‌خودآگاه تصویر آن در ذهن تجسم می‌شود.
وی با بیان اینکه باید به دنبال آن بود که برای یک شهر چه نمادی را می توان در نظر گرفت اظهار کرد: به عنوان نمونه وقتی می‌گوییم مشهد بلافاصله بارگاره ثامن الحجج در ذهن می‌آید. یا وقتی می‌گوییم کربلا بلافاصله بارگاه سید الشهداء در ذهن متبادر می شود. همچنین اماکن غیر مذهبی هر کدام به نمادی شهرت دارد که برخی از این نماد‌ها ممکن است جنبه ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و برخی نیز جنبه دینی داشته باشد که یک دین خاص را به ذهن می رساند.
معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: وقتی شهری بخواهد جایگاه رفیع‌تری به خود بدهد باید نمادی داشته باشد تا با نام بردن آن شهر افراد و نماد را ذهن تجسم کنند. اما گاهی اوقات ممکن است که نماد در برخی از موارد یک ساختمان باشد. به طور مثال، وقتی پیزا می‌گوییم بلافاصله برج کج پیزا در ذهن خطور می‌کند، یا وقتی سخن از واتیکان به میان می‌آید بلافاصله مقر کاتولیک‌ها و کلیسای کاتولیک به ذهن می‌رسد.
مجابی در ادامه گفت: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران قصد دارد تا در نشست تخصصی برندینگ شهری این مفهوم را بررسی کند و به نتایجی دست پیدا کند که یک شهر چگونه می‌تواند نماد باشد.
وی با اشاره به اینکه براساس اهمیت موضوع برندینگ شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در راستای ماموریتی که دارد تحقیقات گسترده‌ای در حوزه شهری انجام داده است افزود این مرکز سعی دارد تا این تحقیقات و مطالعات کاربردی شود و قابلیت اجرایی داشته باشد. یکی از راههایی که برای دستیابی به این منظور دنبال می‌کنیم، برگزاری نشست‌های تخصصی است که در حوزه‌های مربوط به مدیریت شهری انجام می‌شود و در آن موارد به صورت ریز مورد بحث قرار می‌گیرد و متخصصان و صاحب‌نظران به بحث و تبادل نظر در موضوع مورد نظر می‌پردازند. خروجی که از این نشست ها بدست می‌آید مبنایی برای انجام مطالعات و تحقیقات بعدی است که می‌تواند راهبردهای مناسبی را در اختیار مدیریت شهری قرار دهد.
مجابی افرود: هر نشست تخصصی که در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر گزار می‌شود کلیه مطالب را پس از پیاده‌سازی در سایت مرکز مطالعات به آدرس rpc.tehran.ir قرار داده می شود تا بازدید‌کنندگان بتوانند تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را از آن نشست بگیرند. برندیگ شهری یکی از حوزه‌هایی است که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به آن توجه کرده است .
وی با اشاره تاثیر برندینگ شهری در حوزه مدیریت شهری افزود: وقتی شهری برند داشته باشد می‌تواند در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی تاثیر گذار باشد و جذب و حفظ شرکت‌های تولیدی و خدماتی را می‌تواند در بر داشته باشد و حتی می‌تواند از برند برای افزایش شهرت خود استفاده کند. وقتی در شهری کارکنان علمی، متخصص و افراد فرهیخته‌ای حضور داشته باشند به برند یک شهر کمک می‌کند. به عنوان نمونه، وقتی از شهر قم به عنوان حوزه علمیه صحبت می‌شود بلافاصله یک برند و جایگاه رفیع در حوزه علوم دینی، اسلامی و تشیع به ذهن می‌آید، یا وقتی اسم الاحضر با قاهره عجین می‌شود همین حالت برای فردی که در آن کشور زندگی می‌کند نیز ایجاد می شود.
معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اظهارکرد: بازدید کنندگان توریست داخلی، منطقه‌ای و بین المللی برای شهری که به مراتب برند موفقیت آمیز‌تری دارند می‌تواند اثر گذارتر باشد.
وی در ادامه به سابقه برندینگ شهری در ایران پرداخت و گفت: تاریخچه این مساله به دوره‌های مختلف باز می‌گردد که روی آن کار و مطالعه شده است. اما متاسفانه هنوز نتوانسته به نظام سامان دهی شده خود برسد. زیرا وقتی نام شهری مانند تهران به میان می‌آید موضوعات متعددی به ذهن خطور می‌کند، پس می‌توان گفت که تهران برند خاصی ندارد. یا وقتی نام شیراز برده می شود، شاه چراغ و حافظ شیرازی به ذهن خطور می‌کند. حال اگر اکثریت قابل قبولی به یک برند خاص در یک شهر اتفاق نظر داشته باشند، وقتی نام یک شهر به میان می‌آید یک مکان خاص به ذهن خطور کند. وقتی می‌گوییم مشهد بلافاصله حرم امام رضا (ع) به ذهن می‌رسد. یا وقتی می‌گوییم مکه آنچه به ذهن می‌رسد خانه کعبه است.
مجابی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم در محیط شهری بحث‌هایی را دنبال کنیم نخست باید دید که چه فرصت‌هایی برای مشخص کردن یک نماد یا برند داریم. دیگر اینکه جایگاه والایی که مدیریت برند شهری در مدیریت اقتصاد و کسب و کار و تجارت و رشد و توسعه و نگاه توسعه پایدار یک شهر دارد مشخص شود. بحث دیگر افزایش رفاه شهروندان به لحاظ بهره‌مندی از آن برند است که می‌تواند رفاه بیشتری را برای یک شهر و افرادی که در آن زندگی می کنند و یا توریست هستند ایجاد کند.
وی با بیان اینکه برخی از برندها جایگاه توریستی بسیار زیادی دارد افزود: سرعین اردبیل بجز آبگرم، شهرت دیگری ندارد. اما این شرایط جایگاه رفیع توریستی را برای آن شهر ایجاد کرده است و سطح اقتصادی منطقه را به نسبت اطراف به طور کامل مبرا و برجسته کرده است. همچنین یک برند باید توان قابلیت برخورداری قدرت سیاسی و اقتصادی را در زمان‌های لازم داشته باشد.
معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خاطر نشان کرد: برخی از شهرها به لحاظ جایگاه ویژه اقتصادی و سیاسی که بدست می آورند می‌توانند از این ابزار استفاده کنند و این مساله می‌تواند برای بسیاری از اعمال نفوذ‌ها در سطوح تصمیم گیری یک مجموعه اتفاق بیافتد و درنهایت می‌توان سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی را که منجرب به تبادل فرهنگی و حضور گردشگران در مجموعه می‌شود را بدست آورد. مواردی که گفته شد می‌تواند به عنوان هدف‌های جدی و اصلی در نشست تخصصی برندینگ شهری باشد.
مجابی گفت: امیدورام با پرداختن به این بحث‌ها بتوانیم در آینده راهکارهایی را برای شهرهایی که می‌خواهند برند شوند دنبال کنیم.

آخرین ارسال های من :


زندگی یک مشکل نیست که باید حلش کرد بلکه یک هدیه است که باید ازش لذت برد

مدیر ارشد ایران شهرساز
 سپاس شده توسط: FaTyJo0oN ، قاصدک
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل