ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 50 رأی - میانگین امتیازات: 3.02
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
طراحی داخلی از نوع احیای یک مجموعه تاریخی
در کشور های اروپایی که نگرانیهای حفاظتی در آنها مطرح است، برای هر کالبد باقی مانده از گذشته ، یک کاربری جدید تعریف شده‌است یا به عبارت دیگر احیاء یا «Conversion» در مورد آنها انجام گرفته‌است. کلیساهایی وجود دارند که به خانه، هتل، رستوران و حتی به نجاری تبدیل شده‌اند. در کتاب (New uses for old buildings) کاربریهای جدید برای بناهای قدیمی، مثالهای بسیار جالبی برای حفاظت از کالبد ها وجود دارد. قلعه هایی که تبدیل به گالری شده اند یا انبار بارزدن کشتی در کنار دریا که تبدیل به موزه شده است. در استفاده مجدد بهترین استفاده استفاده ساز گار است یعنی استفاده ای که کمترین دخالت فیزیکی را در کالبد بنا شامل شود. به طور کلی کاربری تعیین شده در احیا باید دارای کمترین دخالت، قابلیت برگشت پذیری و معرف ارزش بنا باشد. این تغییرات بیشتر در فضای داخلی بنا انجام می شود و شاخه ای از طراحی داخلی به حساب می آید که با طراحی داخلی یک بنای مدرن و در دست ساخت معاصر کاملا متفاوت خواهد بود.

.jpg   bigdish.jpg (اندازه: 30.43 KB / تعداد دفعات دریافت: 22)
احیا و تغییر کاربری یک کلیسا و صومعه مربوط به قرن پانزدهم، به هتل در هلند توسط «هنک ووس» و «اینگو مارر»
در احیای کلیسای « کروشیرن» یک کاربری غیر مذهبی جایگزین کاربری مذهبی می شود. در سال 1797 لشگر ناپلئون بنا پارت پس از حمله به « ماستریخ» یک کلیسا و صومعه گوتیک را برای استفاده به عنوان پادگان و زراد خانه تصرف کرد. در سال 1908، این سایت به عنوان آزمایشگاه تحقیقات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت . و این کاربری تا زمان تعطیل شدن آن در سال 1981 ادامه داشت. یک شرکت بزرگ صاحب چندین هتل و رستوران در شمال هلند، این مجموعه تاریخی به جا مانده از سال 1438 را از دولت خرید. این شرکت با استفاده از این نوع ساختمانهای تاریخی و متروک، از پیشینه تاریخی و مقیاس خاص آنها برای ایجاد محیط های داخلی جذاب استفاده می کند. به طوری که در این نمونه، ظاهر بنا کاملا گوتیک است اما افراد با ورود به آن با فضایی کاملا متفاوت و جذاب مواجه می شوند.
زمانی که این شرکت، « هنک ووس» را به عنوان طراح داخلی این پروژه با مساحت 3200 فوت مربع انتخاب کرد چند دستور العمل دور از انتظار داشت که باید در پروسه طراحی رعایت می شد. بنا به خواست کارفرما:« مهمانان نباید احساس کنند که در داخل یک کلیسا هستند». تحقق این دستور العمل در ورودی جدید بنا کاملا مشخص است. این ورودی یکی از چندین پروژه ای است که ووس با طراح نور پردازی، « اینگو مارر» همکاری داشته است. این دو با همکاری هم یک تونل ترومپت شکل دراماتیک، پوشیده با صفحات مسی طراحی کرده اند و مارر با استفاده از باریکه های فلوروسنت نصب شده در مسیر حرکتی ورودی، آن را نور پردازی کرده است. به این ترتیب کل ساختار ورودی دارای یک درخشش انعکاسی پر حرارت و سرخ فام است.
در محراب مرتفعی که قبلا به عنوان محور اصلی بود و اکنون به صورت لابی طراحی شده است، کاربریهایی شامل : یک فضای باز و طویل به عنوان پذیرش، یک محفظه شیشه ای آسانسور، یک محدوده بیضی شکل برای بخش اداری و یک بخش مربع شکل برای اتاق کنفرانس وجود دارند. ووس با تبدیل نمازخانه های کناری، فضا هایی از جمله یک اتاق کنفرانس دیگر، محل استراحت زنان و مردان، و سه اتاق انتظار شامل صندلیهای بزرگ چرمی ، طراحی کرد. او می گوید:« شما در اینجا احساس نمی کنید که باید با صدای آرام صحبت کنید، مردم اینجا می خندند، اینجا صدای موسیقی شنیده می شود و زندگی جریان دارد». همین روند برای طراحی رستوران در نیم طبقه بالا دنبال می شود. این بخش در داخل یک مکعب شیشه ای الکترو کروماتیک محصور شده است که با یک کلید خود کار، رنگ سفید آن از حالت شفاف به حالت مات و کدر تغییر می کند. در حالی که این فضا های عمومی در داخل صحن کلیسا قرار می گیرند، 60 اتاق هتل در بخش صومعه قرار دارند و اتاقهای راهبان تارک دنیا ، از لحاظ فرمی تغییر کرده اند اما عملکرد سکونتی خود را دارند و تبدیل به اتاق مهمانان شده اند.
در دیوار یکی از اتاقها یک نوشته بد خط در مورد تدارکات نظامی در پشت یک شیشه محافظ، دیده می شود که احتمالا یک سرباز فرانسوی حدود 2 قرن پیش آن را نوشته است. برای طراحی و دکوراسیون منحصر به فرد هر اتاق، ووس نقاشیها و عکسهای قدیمی و کلاسیک را به صورت دیجیتالی روی پلاستیک بزرگ کرده و روی دیواره ها نصب کرده است. مبلمان داخلی اتاقها نیز به همین صورت متنوع است.
باغ مرکزی صومعه یکی از خاص ترین محل های پروژه است که ووس زندگی جدیدی را در آنجا به تصویر کشیده است. در کف سازی این قسمت از قطعات بزرگ بتنی استفاده شده است و نیمکت های بتنی تعبیه شده از زیر دارای نور پردازی هستند و در شب فضای خاصی در این حیاط مرکزی ایجاد می کنند. جالب تر از این، مخزن آب به ارتفاع 10فوت در مرکز فضا است که 660 گالن آب را با استفاده از پروانه کشتی که در بالای آن نصب شده است به حالت گرداب مانند می چرخاند. این جذابیت و خیره کنندگی خاص که توسط جریان آب ایجاد می‌شود، حس مدیتیشن را در فضا القاء می کند.
از آنجائیکه قوانین هلند هر گونه دخل و تصرف در کالبد اصلی بناهای تاریخی را که مورد باز سازی یا احیاء قرار می گیرند، ممنوع کرده است، مخزن آب یا نیمکتها و ... طوری طراحی شده اند که به راحتی می توان آنها را برداشت بدون اینکه اثری از آنها باقی بماند. در داخل بنا تنها سنگهای سیاه استفاده شده در کف سازی حالت دائمی دارند. ووس اظهار می کند:« در اینجا می‌توان همه چیز را جا به جا کرد» . او معتقد است طراحی هتل نمونه کاربری نهایی برای این مجموعه تاریخی نیست و شاید در آینده دوباره به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گیرد. زیرا طراحی به نحوی انجام شده است که برگشت پذیری به حالت اولیه به راحتی در آن ممکن است.

آخرین ارسال های من :
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  ضوابط و معیارهای طراحی فرهنگسرا peyman 7,840 1393-10-25، 11:58 صبح
آخرین ارسال: samaneh70
  دیوار آجری در نمای داخلی hirad1392 2,194 1393-9-27، 12:59 صبح
آخرین ارسال: hirad1392
  دانلود روند طراحی atelieahjam 1,320 1393-8-28، 02:19 عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  معماری داخلی anita30 1,081 1393-6-21، 10:26 عصر
آخرین ارسال: anita30
  مجموعه مسکونی Trevox 223 در مکزیک leila 849 1393-6-15، 11:39 صبح
آخرین ارسال: leila
  طراحی پارامتریک leila 967 1393-5-25، 10:33 عصر
آخرین ارسال: leila
  معماری داخلی مراکز درمانی leila 1,252 1393-5-20، 04:25 عصر
آخرین ارسال: leila
  طراحی میز آشپزخانه چند منظوره leila 1,201 1393-2-28، 10:23 عصر
آخرین ارسال: leila
  طراحی مدرن behrad mazhari 3,131 1392-12-5، 10:23 عصر
آخرین ارسال: behrad mazhari
  طراحی داخلی اداری shahabi10 1,166 1392-11-5، 12:39 عصر
آخرین ارسال: shahabi10
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل