ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 4.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی


طراحی و اجرای ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی توسط مهندسین مشاور آتک انجام گرفته است.



[تصویر:  4991_634469220592656250_l.jpg] طراحی و اجرای ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی توسط مهندسین مشاور آتک انجام گرفته است.تاریخ شروع طراحی، سال 1375 و تاریخ شروع اجرا، سال 1382 می باشد. ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی در زمینی به مساحت 78000 متر مربع طراحی شده است.

مجموعه ی پایانه ی مسافری و توقفگاه مربوطه در مرکز محور سیستم بارزها قرار داده شده تا از یک سو سبب کاهش طول تاکسیروها گردیده و از طرف دیگر دستیابی ماشین رو از دو بزرگراه اصلی قم و ساوه را به آسانی و سادگی امکان پذیر سازد . در طرح جامع اولیه ی پایانه ی مسافری از واحدهای چهار طرفه مشابه یکدیگر ( به شکل هشت ضلعی ) که در امتداد محور اصلی قرار دارند تشکیل شده است .

[تصویر:  ter%20vip%201.jpg]

در مطالعات بعدی طرح جامع فرودگاه جهت دستیابی به قابلیت انعطاف بیشتر در فازبندی اجرایی پروژه و همچنین آغاز بهره برداری سریعتر از فرودگاه ، تصمیم به طراحی و احداث ترمینالهای مسافری در مدولهای کوچکتر با ظرفیت های حدود 5 میلیون مسافر سالیانه گردید که ترمینال مسافری حاضر ،حاصل این برنامه ریزی بوده است .

تفکیک مسافرین ورودی و خروجی در بدو ورود و استفاده از نماهای مختلف و سطح منحنی سقف و سازه ی کابلی از مشخصات اصلی این ترمینال هستند . این پایانه ی مسافری از دو بخش سمت هوا و سمت زمین تشکیل شده است .

[تصویر:  ter%20vip%202.jpg]

سمت زمین یا مرکز پایانه ی مسافرین در بخشهای دارای 4 طبقه با سقف کمانی آبی رنگ و سبک نمای شیشه ای می باشد . انتخاب رنگ آبی برای سقف کاذب در کنار نمای شیشه ای پایانه نوعی احساس آرامش در مسافر ایجاد می نماید .

سمت دیگر پایانه ی مسافری که یک پایانه ی خطی است در سمت هوا قرار دارد ، که دارای بنایی کشیده و راه برای کلیه ی مسافران ورودی و خروجی با سقفی ساده و مسطح با هفت دروازه ی ورودی و خروجی ( 14 پل اتصال به هواپیما ) پیش بینی گردیده است .

پارکینگ در سمت جنوب و باند فرودگاه در سمت شمال پایانه قرار گرفته است . در این پایانه مسافرین ورودی و خروجی از یکدیگر تفکیک گردیده اند . طبقه ی اول تراز (4/00+) مختص مسافرین ورودی و طبقه ی دوم تراز (00/8+) مختص مسافرین خروجی می باشد .

جاده ی مسافران ورودی و مستقبلین آنان در تراز (00/0+) و جاده ی مسافران خروجی می باشد و مشایعین آنان در تراز (00/8+) با استفاده از پل هوایی در مجاورت ساختمان اصلی می باشد.

[تصویر:  ter%20vip%203.jpg]

mall">ساختمان VIP فرودگاه امام خمینی
طراحی ساختمان VIP فرودگاه بین المللی امام خمینی در سال 1388 و در فضایی به مساحت 2000 متر مربع آغاز شد.
ساختمان پاویون دولت با الهام از معماری کهن ایران دارای یک حجم درونگرای دو پوسته است که شفافیت و نورانی بودن آن یصورت یک حجم کریستالی شفاف و پر تلالو همواره مورد توجه بوده است .

طراحی معماری داخلی با هماهنگی کامل با حجم ساختمان و بر اساس هدفمند سازی فضاهای داخلی و ساماندهی آنها به منظور استفاده ی کاربران را فضایی آرام و دلپذیر مبنای اصلی طراحی بخشهای مختلف است .

هویت معماری داخلی هر فضا بگونه ای است که مسافرین در عین حال حرکت در مسیر و عبور از بخشهای مختلف ساختمان ، یگانگی و وحدتی را در کل مسیر حس می کنند .

در کل فضاها با حفظ هویت معماری ایرانی و اسلامی سعی شده است که با مصالح خاص و شناخته شده ی ایران ، در عین مدرن بودن ، هویت ویژه ای را ایجاد کنند و با نورپردازی خاص که بر مبنای دو اصل اساسی آشکار نبودن منابع نور و یکسان بودن میزان نور در فضا است ، تاکید بیشتری را بر این ویژگی داشته باشد .
جداره ها در پیش ورودی شفاف و با دید به باغهای ایرانی جانبی که هماهنگ با هویت ایرانی طراحی شده است و استفاده کننده را ضمن عبور از این فضا به داخل راهروهای اصلی هدایت میکند .

راهروهای اصلی با کفسازی مدولار از جنس سنگ مرمر نقره ( مصالح کاملا ایرانی ) و سقفهایی از ورقهای پلکس هماهنگ با مدولاسیون کفسازی و نورپردازی از پشت صفحات پلکسی گلاسی و دیوارهای هماهنگ با تقسیمات موجود در نمای شیشه ای ، فضایی یکپارچه ، آرام و مناسب با فضای حرکتی را ایجاد میکند .

سه سالن اصلی که مهمترین بخشهای ساختمان است ، با سقف شیشه ای در مرکز ساختمان جانمائی شده است و با طراحی خاص معماری داخلی هویتی کاملا ایرانی دارند .

قالی و ورقهای مسی در حاشیه ، کف سالن ها را تعریف کرده و دیوارها تا 3 متر دارای نازک کاری و از 3 تا 9 متر بوسیله ی لایه های مختلف پارچه های رنگی با کنتراست از تیره به روشن ، در عین تقسیم فضا و متناسب نمودن آن ، حرکتی نمادین بسوی نور و روشنائی را که جنبه ی مذهبی و اسلامی دارد ایجاد کرده است .

نورپردازی فضا در روز بصورت طبیعی و در شب از پشت شیشه های موجود در سقف با گذاشتن از لایه های مختلف موجود در سقف با گذشتن از لایه های مختلف موجود در سقف به سطوح پایینی نفوذ کرده و روشنایی یکنواخت و قابل قبولی را برای کاربری فضا تامین می کند.

[تصویر:  ter%20vip%204.jpg]
[تصویر:  ter%20vip%205.jpg]
[تصویر:  ter%20vip%206.jpg]
[تصویر:  ter%20vip%207.jpg]
[تصویر:  ter%20vip%208.jpg]
[تصویر:  ter%20vip%209.jpg]
[تصویر:  ter%20vip%2010.jpg]
[تصویر:  ter%20vip%2011.jpg]

آخرین ارسال های من :
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه جهان MHAKBARI 1,120 1391-11-6، 04:14 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  برگزاری مسابقه بین‌المللی در مزارع افقی MHAKBARI 596 1391-8-6، 11:01 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  فرودگاه بين المللي Hanimaadhoo ؛برنده جايزه جشنواره جهاني معماري 2011 ؛به عنوان پروژه MHAKBARI 929 1391-7-16، 01:55 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  آسمانخراش فرودگاه ، خلاقيتي عظيم در توسعه ي فرودگاه ها MHAKBARI 979 1391-6-30، 02:25 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  فرودگاه بین المللی کویت aramo 827 1390-12-8، 11:54 عصر
آخرین ارسال: aramo
  طراحی ساختمان ترمینال فرودگاه های تجاری peyman 2,332 1390-7-20، 04:30 صبح
آخرین ارسال: aramo
  زيبا ترين فرودگاه هاي دنيا reza1366 1,369 1390-2-29، 06:38 عصر
آخرین ارسال: reza1366
  چرا مسجد امام رضا(ع) را باید به سبک معماری پست مدرن بسازیم؟ reza1366 6,191 1390-2-25، 09:34 صبح
آخرین ارسال: reza1366
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل