امتیاز موضوع:
  • 19 رأی - میانگین امتیازات: 3.11
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3 طرح مسابقه طراحی ساختمان بورس اوراق بهادار تهران
#1

گروه معماری Alejandro Aravena و استودیو VAV برنده این مسابقه شدند.



[تصویر:  9572_634868798030880000_l.jpg]

اختصاصی معماری نیوز: در سال‌های اخیر، دنیا دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. دنیای ما دیگر روستایی نیست، مدل‌های اقتصادی در تضاد و کشمکش هستند و مراکز قدرت‌های سیاسی و نوآوری تغییر جهت داده‌اند.

همین مسایل نشان می‌دهند که چرا مسابقه برگزار شده برای ساختمان بورس اوراق بهادار تهران، مرتبط با آن طرف ساختمان است. مرکز توسعه تحقیقات فیزیکی مسابقه‌ای بین 29 شرکت مطرح معماری برگزار کرد و بعد از پروسه RFQ از میان آنها هشت شرکت انتخاب شدند که هرکدام با شرکتهای داخلی ایرانی کار می‌کردند.

در کشوری که اقتصاد حساسی دارد، هدف این مسابقه به طور خلاصه چالشی برای نمادشناسی بورس اوراق بهادار به طور کلی و بیان عوامل فرهنگی خاص آن منطقه در طرح بود. بر طبق این توضیحات، از شرکت‌ها خواسته شد تا روند توسعه این مورد را در طول تاریخ بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق مشخصه‌ها را در پروژه‌شان ارائه دهند.

هیأت ژوری متشکل از معماران داخلی بود: مهدی علیزاده، فرهاد احمدی، بهرام شیردل، حسین شیخ‌زین‌الدین و نادر تهرانی.

[تصویر:  -exterior-south%2001.jpg]

Alejandro Aravena با همکاری استودیوی داخلی VAV برنده این مسابقه شدند. این پروژه تنها موردی بود که نیروها و توابع ، هندسه و جغرافیا و سازمانی برای توسعه طرح در زمین مورد نظر را مورد توجه قرار داده و همچنین به بهترین حالت قرار گرفتن ساختمان، نور، چشم‌اندازها، تهویه هوا و سایه اهمیت داده بود.

از دیگر نکات برجسته و جالب این طرح، پایه ساختاری و هندسی، حساسیت به شرایط آب و هوایی و ارتباط آن با چشم‌انداز کوهستانی است. در نگاه اول، تصویری یکپارچه می‌بینید؛ به خاطر فرورفتگی‌هایی موجود در پوسته ساختمان، شفافیت خاصی پیدا کرده و تبدیل به یک جسم نورانی شده که محیط را روشن می‌نماید. تصمیم هیأت ژوری تنها بر اساس توصیه‌های کارفرما بوده است.

چرا تنها این طرح دارای ویژگی مورد نظر برای ساختمان بورس اوراق بهادار تهران بود؟

شکل هر ساختمان بر اساس سؤال‌ها و جواب‌های مرتبط طراحی می‌شود. برخی از سؤال‌های بر اساس نظر کارفرما، مکان، بودجه، محدودیت‌های قانونی و کارشناسان طرح مطرح می‌شوند. بنابراین، اگر طرح، یک معادله باشد، نتیجه بسته به این است که شرایط و ضوابط مشخص شده به چه طریق حل و فصل و با یکدیگر ترکیب می‌شوند. حال، این شرایط و ضوابط معادله‌ای را بیشتر به صورت باز و انتزاعی بررسی می‌کنیم تا عینی و عملی.

[تصویر:  -exterior-south%2002.jpg]

نیروها و توابع
اولین موردی که بدان توجه شد، طراحی استفاده از توابعی بود که می‌بایست در ساختمان به کار می‌رفت و اولین قدم ما قرار دادن بخش‌های عمومی بیشتر در طبقات پایین‌تر به منظور تسهیل در رفت و آمد بود. سالن بورس اوراق بهادار و تالار کنفرانس نزدیک به ساختمان و در بخش جنوبی آن قرار داده شد. از مقابل همین جهت، دسترسی به نمایندگان بانک‌ها، کلاس‌های آموزشی، موزه و قهوه‌خانه امکان‌پذیر است.

در این طرح دو مسئله نهان وجود داشت که می‌بایست حل می‌شد. اولاً با وجود شرایط عمومی، برنامه‌ها می‌بایست پاسخگوی عامل به نسبت در جهت مخالف آنها باشد: امنیت. مسائل امنیتی برای این مکان عمومی توسط سلسله‌ای از مدخل‌ها در اطراف حفره‌های درونگراست که از بالا باز هستند و نور مستقیم به آنها می‌تابد. دومین مسئله، ایجاد فضایی برای حجم بزرگتری از هوا با دهانه‌های بزرگتر زیر طبقه اداری است. در زمینه لرزه‌ای که پاسخی به بارهای افقی همانند نیروی گرانش است، چنین عملیاتی ساختار را تضعیف می‌کند.

[تصویر:  -exterior-south%2003.jpg]

در زمینه لرزه‌ای است که برای پاسخ به بارهای افقی و همچنین به نیروی گرانش چنین عملیاتی ممکن است ساختار را تضعیف نماید. پیشنهاد ما ایجاد یک ساختار دیوار مانند در اطراف مجموعه است که با دال شبکه‌ای مثلثی شکل در طبقات فوقانی این بنا، بارهای منتقل شده به آن را تحمل می‌کند.

دیوارهای پیرامون ساختمان نیروهای گرانش عمودی را تحمل می‌کنند. قوس‌های منعکس کننده این تراکم نیروی اصلی برای بازی لبه‌های ساختمان است. برای غلبه بر بارهای افقی، دیوارهای پیرامون برای مهار فشارهای لرزه‌ای، اندکی شیب دارند. شبکه مثلثی شکل نیز در این طرح به چشم می‌خورد یعنی هندسه طبقات به جای خطوط سازه‌ای، نیروهای لرزه‌ای در میدان را پخش می‌کند.

برای دسترسی به دفاتر اداری دو جبهه را در نظر گرفتیم: برای بورس اوراق بهادار و دفاتر مدیریت در سمت جنوب، یک ورودی و میدان قرار دادیم. برای دسترسی به دفاتر خصوصی کوچه شمالی را در نظر گرفتیم که با توجه به شیب سایت، همچنان در سطح زمین قرار دارد. این دفاتر خصوصی در طبقات دوم و سوم قرار دارند. با تمرکز بر دو طبقه زیرین، از سیستم گردش عمودی خودشان از طبقه چهارم به بالا جلوگیری کرده و نسبت کارآمدتری بین فضاهای خدماتی برای باقی دفاتر مبادله سهام ایجاد شد.

[تصویر:  -exterior-south%2004.jpg]

هندسه و جغرافیا
تأثیرگذاری محل برای شکل‌دهی به طرح ما از دو جهت قابل بررسی است. از یک سو بخشی با فضای اشغال کننده‌اش در هر طبقه و از جهت دیگر دستیابی به محیط کاری مناسب با آب و هوای تهران است.

با تقسیم طرح در چند برج مشکل طرح کلی حل شد اما از جهت استفاده (افزایش سیستم‌های گردش عمودی) بسیار ناکارا بود و همچنین فقدان احساس یکپارچگی که برای چنین سازمانی لازم است، حس می‌شد.

بنابراین، پیشنهاد ما ایجاد طرحی بود که از بسیاری جهات با یک طرح معمولی طبقه در سایت گسترده شده و فضای احاطه کننده را بیشتر و بنابراین، متراژ پروژه را بالا می‌برد. طاقنماهای از پیش ساخته شده با عرض مناسب برای استفاده کارآمد و به اندازه کافی باریک برای تهویه آسان هوا و نفوذ نور طبیعی برای هر بخش از پروژه مشخص کردیم.

نوع‌شناسی این ساختمان مات در ارتفاع اکسترود شده، جایی که فضای داخلی و خارجی دور یکدیگر ساخته شده‌اند، استراتژی طبیعی برای افزایش تماس بین این دو است. شبکه شش ضلعی باعث کاهش گردش نزدیک به حیاط از حداکثر متراژ از لبه‌های ساختمان استفاده می‌کند.

برای پوسته این ساختمان مات، بلوک‌های سوراخدار در سطح بیرونی و دیوار شیشه‌ای در اطراف حیاط را پیشنهاد دادیم. جهت بلوک‌ها همیشه شمالی جنوبی است و از تابش نور مستقیم خورشید به محیط کار جلوگیری می‌کند.

[تصویر:  -exterior-south%2005.jpg]

سریع و بی‌انتها
مذاکرات و کسب و کار بر پایه اعتماد هستند؛ بنابراین، در شرایط نامساعد اقتصادی و نگرانی‌های نقش بازار ارز بر بحران اخیر، فکر کردیم که بهتر است به نهاد قدیمی مراجعه کنیم که در ساختمان بورس اوراق بهادار به عنوان راهی برای رسیدن به زمینی سفت و مستحکم‌تر در بالای هر یک از این پروژه‌هاست. Louis Kahn، یک معمار معروف و برجسته اظهار می‌دارد که معماری هنر نهادهاست.

بنابراین، ما فکر کردیم که باید به عمق زمان برویم تا به مؤسسه‌ای باستانی برسیم که اساس هر یک از ساختمان‌های بورس اوراق بهادار است. آنچه در مرکز این تحقیقات قرار دارد، مفهوم قدیمی و نهاد بازار است: مکانی که مردم برای مذاکره دور یکدیگر جمع می‌شوند که فقط یک حرفه نیست بلکه هنر است.


ما فضاهایی برای انواع جلسات در نظر گرفتیم؛ از جلسات کوچک رو در رو گرفته تا جلساتی که در مکان‌های عمومی و به صورت گروهی در محیط‌های خصوصی‌تر برای فعالیت‌های تجاری جمعی برگزار می‌شود. به همین دلیل است که ما فضاهای انجمن را در سرتاسر ساختمان، خارج و داخل، و بهره‌گیری از چشم‌اندازها پخش کردیم. با این اوصاف، به دنبال جاودانگی در چنین فعالیت باستانی انسان هستیم.

به طور همزمان، زمان کنونی نیازمند عملیات سریع و آنی است. سرعت و پیش‌بینی دو عامل حیاتی برای موفقیت در هنر بازرگانی هستند. اطلاعات و فن‌آوری نقش کلیدی در این امر را بازی می‌کنند. اما تمام این مسائل می‌توانند پوشیده بمانند و تنها در خدمت سرویسی باشیم که ساختمان به ما می‌دهد. این مسئله همان چیزی بود که می‌خواستیم در بخش ساختاری طرح بدان بیشتر توجه شود.

ما سعی کردیم که با استفاده از خود پوسته ساختمان ارتباط ایجاد نماییم و بدانیم که در آن زمان در داخل چه می‌گذرد. پیشنهاد ما استفاده از بلوک‌هایی به عنوان بیت بود تا کل شهر و شهروندانش را مشمول هنر بازرگانی سازد. با روشن و خاموش کردن فضاهای سوراخ بلوک‌ها به هدفمان رسیدیم؛ استفاده از سیستم فنی پایین با تأثیر بالا.

با برگشت به زمان قبل و به اصل بازرگانی و پیش‌روی به سمت فن‌آوری‌های اطلاعاتی هنر امیدواریم ساختمانی بسازیم که مناسب و درخور بافت محلی است و در عین حال، نقش به سزا و مهمی در اقتصاد بازار جهانی بازی می‌کند.


منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار

پروژه آنها بین کارآیی‌های عمومی و خصوصی تعادل برقرار کرده و شرایط با ثبات آتی، بورس اوراق بهادار تهران را نمادین می‌سازد.



[تصویر:  9571_634868791547530000_l.jpg]

اختصاصی معماری نیوز: با هدف معرفی مفهوم بورس اوراق بهادار برای شهر تهران، گروه معماری EBA[M] و VMX سعی بر آن داشتند تا فرهنگ سنتی و معاصر را با یکدیگر ادغام کرده و مکانی را برای تسهیل فعالیت‌های لازم بسازند. پروژه آنها بین کارآیی‌های عمومی و خصوصی تعادل برقرار کرده و شرایط با ثبات آتی، بورس اوراق بهادار تهران را نمادین می‌سازد.

تمام توسعه‌ها در سرتاسر جهان با افزایش شهرنشینی مشخص شده‌ و در نتیجه شهرها متراکم‌تر و قدرتمندتر شده‌اند. هر دو سازمان‌های دولتی و توسعه‌دهندگان خصوصی به علامت‌گذاری شهری نیاز دارند.

برای پاسخ به تقاضاهای جدید، پروژه‌های ساختمانی بیشتر و پیچیده‌تر انجام می‌شوند. در معرض رشد سریع قرار گرفتن معماری و منتشر شدن آنها در مجله‌ها و وب‌سایت‌ها در دهه اخیر با پیشرفت تکنیک‌های دیجیتالی دست به دست گشته که ابزار بسیاری برای معماری برای پرداخت‌های چشمگیر 3D و مهارت‌هایی برای معماران برای تشخیص آنها ایجاد شده‌اند. این توسعه‌های جهانی منجر به ساخت ساختمان‌های نمادین زیادی شده که در ظاهر عدم تمایز بین آنهاست.

[تصویر:  1344965503-11a.jpg]

با این وجود، به ساختمان‌های اختصاصی نیاز داریم. عملیات مهم و ساختمان‌های جدیدی در بافت شهری باید ساخته شود. یکی از این ساختمان‌های نمادین بورس اوراق بهادار تهران، از جاذبه‌های زندگی در شهر است. به دلیل فعالیت بازرگانی، کار آن را می‌توان نسخه معاصر بازارهای سنتی در نظر گرفت. معامله در سهام، هسته بازرگانی بورس اوراق سهام، فعالیتی نسبتاً پنهان است اما بدون صحبت، گردهم‌آیی، مشورت و مکالمه تلفنی هیچ کاری پیش نمی‌رود.

با مطالعه توسعه بورس‌های اوراق سهام در سرتاسر جهان، تمایل به سمت ساختمان‌های نمادین بیشتر می‌شود. عملکرد سنتی بازرگانی کافی نیست و برنامه‌های مختلفی باید بدان اضافه شود. از قضا، این ساختمان‌ها دوام زیادی ندارند: با رشد روز افزون شهر، اطراف آنها با سازه‌های چشمگیر پر می‌شود.

ساختمان‌های بورس اوراق بهادار در لندن و نیویورک حرفی برای گفتن ندارند. آنها همانند جعبه‌های کوچک جواهری هستند که با ساختمان‌های اطرافشان قابل مقایسه نیستند. جالبتر از آن، ساختمان بورس اوراق بهادار آمستردام است که آن را به عنوان منشأ تمام این مکان‌های تجاری می‌شناسند. این بنا که از لحاظ معماری بسیار قوی است، در یک شهر قدیمی ساخته شده است.

[تصویر:  1344965528-12a.jpg]

با نگاهی به تاریخ ایران، متوجه ارزش نمادین ساختمان بورس اوراق بهادار تهران خواهید شد. DNA معاصر ایران از زمان پیش از اسلام، اسلام و مدرن مشتق شده است. مشخصه دوره پیش از اسلام ساختمان‌های بسیار بزرگ است.

اشکال و طرح‌های هندسی در دوران اسلام برجسته هستند و در عصر مدرن، تأثیر بین‌المللی جهانی را برای ایران به ارمغان آورده است. پروژه ما برای طراحی ساختمان بورس اوراق بهادار تهران تمامی این موارد را در بر دارد.

این سازه در سراشیبی میان مرکز قدیمی شهر و کوه‌های پُراُبهت قرار گرفته است. بر طبق قوانین، این ساختمان ده طبقه به علاوه شش طبقه در زیر زمین دارد.

اگرچه این سازه نسبت به دیگر بناهای اطرافش بلندتر است، اما نسبت به بافت شهر، جزء سازه‌های بلند نیست. سازه نسبت به خط افق تهران تأثیر زیادی ندارد. طرح ما در یک بنای جعبه مانند اجرا شده اما با دور زدن آن، بخش بزرگتر این سایت برای استفاده رایگان در فضای باز ساخته شده است را خواهید دید. این قسمت به صورت طبیعی مکانی برای فرار از گرمای تابستان و باران زمستان است.

برای تناسب حجم در بافت آن، در برخی از ضلع‌های آن تغییر شکل ایجاد شد. با این کار، سازه شبیه به یک سنگ قیمتی شد. ساختمان بیانگر باور قهرمانانه در آینده خواهد بود.

[تصویر:  1344965554-13.jpg]

میدان
دسترسی به ورودی ساختمان از فضای بیرونی پوشیده شده در طبقه همکف است. کافه تریا که دور تا دور آن را آب فرا گرفته، در یک میدان شبیه به کیوسک سنتی در باغی تاریخی قرار دارد. اتاق بازرگانی اصلی در طبقه اول است. به خاطر شیب سایت، تریبون در طبقه دوم مستقیماً از میدان مسقف قابل دسترسی است. برای تبدیل هرچه بیشتر ساختمان به یک مکان عمومی، چندین ورودی در نظر گرفته شده است.

[تصویر:  1344965578-13a.jpg]

دنیای درون سازه
تمام دفاتر مطابق با شکل خارجی بنا هستند. ساختمان متشکل از طبقات مختلفی است اما تمام دفاتر همانند بازار سنتی، از یک حیاط میانی، دید عالی نسبت به طبقه تجاری دارند.

در وسط ساختمان، راه‌پله، آسانسور و پله برقی مراجعه‌کنندگان را به بالا و پایین سازه هدایت می‌نماید. رأس ساختمان در بالای طبقه کنگره به نظر مکانی ایده‌آل برای مجامع عمومی است. یک رستوران کاملاً مستقل، به عنوان گزینه‌ای مناسب به طرح ساختمان بورس اوراق بهادار اضافه شده است.

تیم طراحی برای مهندسین مجرب داخلی انتخاب شده است. کارشناس سازه یک بنای قفس مانند را از طریق تقارن آن طراحی کرد که همگام با شکل مستحکم این پروژه است. با تأکید بر شکل ساختمان نقش و نگارهای مربوط به دوران پیش از اسلام و اسلام را می‌توان در آن مشاهده کرد. برای روشن کردن ساختمان با حفظ مفهوم بین‌المللی مدرن آن، شیشه‌ روی سازه فلزی را خواهد پوشاند.

[تصویر:  1344965587-14a.jpg]



منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار

ساختمان بورس اوراق بهادار تهران در این مسابقه توسط شرکت لاوا با در نظر گرفتن سنت و فرهنگ ایرانی طراحی شد.



[تصویر:  9570_634868786428960000_l.jpg]

معماران: شرکت LAVA
مکان: تهران ـ ایران
تیم اجرایی: Chris Bosse، Tobias Wallisser، Alexander Rieck
شرکا: MOM، ایران آرک
کارفرما: بورس اوراق بهادار تهران
مساحت: 27380 مترمربع
روش انتخاب طرح: مسابقه

ساختمان بورس اوراق بهادار تهران توسط شرکت لاوا با در نظر گرفتن سنت و فرهنگ ایرانی طراحی شد. این چشم‌انداز به دنبال ایجاد نوع‌شناسی جدید با ادغام اثر متقابل انسان و دنیای مجازی برای قرن بعدی است.

[تصویر:  -tehran-axo-%2001.jpg]

با الهام از شکل‌شناسی محلی نظیر خانه‌های مستقر در غار، پیش‌بینی شده که ساختمان به صورت یک شهر سنگی با اشکال حفر شده بیضی شکل به منظور افزایش جذب نور طبیعی، گسترش وسعت دید و فضاهای داخلی و ارتباط با محیط پیرامون ساخته شود. حذف نور داخلی، ورود هوای آزاد و نور خورشید به درون ساختمان را بیشتر می‌کند.

طبقات اداری مملو از نور و هوای تازه با چشم‌انداز نفس‌گیر کوه‌ها هستند و همه عوامل دست به دست یکدیگر داده تا طرح‌های فضای کاری انعطاف‌پذیر با کارآیی بالا ایجاد نمایند. پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های طراحی، مرکز اجتماعی منحصر به فرد، انعطاف‌پذیر و پایداری برای اقتصاد کشور با هویتی کاملاً نمادین ساخته است.

در طراحی این نما، از معماری محلی منشورهای نوری و موزائیک‌کاری الهام گرفته شده است در حالی که نمای رسانه‌ای، خبرهای زمان واقعی را نشان می‌دهد و پوسته هوشمند، به تغییرات شرایط آب و هوایی پاسخ می‌دهد. حفاری‌ها، شمایل جدید شهر تهران هستند.

[تصویر:  -tehran-axo-%2002.jpg]
[تصویر:  -tehran-axo-%2003.jpg]
[تصویر:  -tehran-axo-%2004.jpg]
[تصویر:  -tehran-axo-%2005.jpg]
[تصویر:  -tehran-axo-%2006.jpg]
[تصویر:  -tehran-axo-%2007.jpg]
[تصویر:  -tehran-axo-%2008.jpg]




منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط JAVAD4050 ، Ƒanos ، dely_sh


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شماره آبان مجله ساختمان مجتمع ساختمان 0 852 ۱۳۹۴-۸-۱۸، ۰۱:۵۵ عصر
آخرین ارسال: مجتمع ساختمان
  ضوابط و معیارهای طراحی فرهنگسرا peyman 3 9,123 ۱۳۹۳-۱۰-۲۵، ۱۱:۵۸ صبح
آخرین ارسال: samaneh70
  دانلود روند طراحی atelieahjam 0 1,875 ۱۳۹۳-۸-۲۸، ۰۲:۱۹ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  کاربرد مواد نانو ساختار در صنعت ساختمان reza1366 1 3,139 ۱۳۹۳-۶-۲۰، ۱۱:۰۰ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  طراحی پارامتریک leila 0 1,577 ۱۳۹۳-۵-۲۵، ۱۰:۳۳ عصر
آخرین ارسال: leila
  طرح توسعه ی موزه ی استایدل - شوماخر اشنایدر +عکس leila 0 1,182 ۱۳۹۳-۵-۲۵، ۱۰:۳۱ عصر
آخرین ارسال: leila
  طراحی میز آشپزخانه چند منظوره leila 0 1,679 ۱۳۹۳-۲-۲۸، ۱۰:۲۳ عصر
آخرین ارسال: leila
  طراحی مدرن behrad mazhari 15 4,821 ۱۳۹۲-۱۲-۵، ۱۰:۲۳ عصر
آخرین ارسال: behrad mazhari
  طراحی داخلی اداری shahabi10 0 1,802 ۱۳۹۲-۱۱-۵، ۱۲:۳۹ عصر
آخرین ارسال: shahabi10
  طراحی مدرن7 behrad mazhari 0 1,284 ۱۳۹۲-۱۱-۴، ۰۱:۳۳ عصر
آخرین ارسال: behrad mazhari

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان