۱۳۹۱-۸-۱۵، ۱۰:۲۶ صبح
نشست تخصصی «تاکسی فردا» امروز توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در 25 تیر 91 برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، سید محمد مجابی معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و دبیر نشست های تخصصی مرکز در این نشست تخصصی ضضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در جمع به اهمیت بحث حمل و نقل درکلان شهر تهران پرداخت.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل در کلان شهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: روزانه بیش از 15 میلیون سفر در روز در این کلان شهر انجام می شود. این بدان معناست که بالغ بر 22 درصد از مسافرتهای درون شهری توسط تاکسیرانی انجام می شود .
مجابی اظهار کرد: بیش از 80 هزار تاکسی در شهر تهران فعالیت می کنند که این تعداد به جز تاکسی سرویس ها و تاکسی تلفنی هایی است که خدمت انجام میدهند.
دکتر محمد احمدی بافنده مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در این نشست به موضوع انتظارات مدیریت شهری از تاکسی فردا پرداخت و گفت: متاسفانه اکنون خصوصی سازی کمترین سهم اثر بخشی در کشور را دارد و می توان از ظرفیت های شهرهای خصوصی تاکسیرانی در جهت خدمات رسانی در پایانه های برون شهری استفاده کرد.
وی با اعلام این خبر که مصوبه تاسیس دانشگاه تاکسیرانی برای ارتقاء سطح علمی و تجربی، کیفی خدمات تاکسیرانی گرفته شده است، افزود: دانشگاه علمی کاربردی مسئولیت این کار را بر عهده دارد.
وی همچنین از تصویب نرخ کرایه ها خبر داد و گفت: باید امسال دو کار بهتر از ساله های قبل مد نظر دوستان باشد نخست اینکه دیگر تاکسی سازمانی نداریم و باید تاکسیهای تحت اختیار تعاونی ها با برچسب شرکت مربوطه خدمات رسانی کنند به عنوان نمونه برروی درب تاکسی برچسب تاکسی فرودگاه یا تاکسی ایرانیان نصب شده باشد. دیگر اینکه مدیران مناطق در تمام پایانه ها قیمت خطوط را اعلام کنند .
دکتر نوید کلانتری، مدیر عامل شرکت راهبرد تردد فردا در خصوص خدمات نوین تاکسی در این نشست با اشاره به اینکه کل سفرهای جابجایی در شهر تهران توسط تاکسی پنج میلیون و 13 هزار و 600 است.گفت: متوسط سرعت حرکت تاکسی در شهر تهران مطابق آمار برداشت شده توسط شرکت مطالعات 8/15 و اتوبوس 6/15 است و این در حالی است که سرعت سواری 26 کیلومتر می باشد.
وی با بیان اینکه تعداد کل خطوط تاکسی در شهر تهران 649 خط است افزود: میزان ناوگان فعال در روز حدود 66 درصد است. کل ناوگان فعال 20296 در روزهای آماربرداری و کل ناوگان سازمانی طبق آمار تاکسی رانی 32892 است.
همچنین علیرضا قنادان ، کارشناس حمل و نقل نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با اشاره به مدل در زمینه مدل فعالیت بخش خصوصی تاکسیرانی گفت : امروزه بخش قابل توجهی از حمل و نقل درون شهری تهران(در حدود 30 درصد از ناوگان تاکسیرانی) توسط ناوگان تاکسیرانی تحت پوشش بخش خصوصی اداره میشود.
وی با اشاره به اینکه ارزیابیها نشانگر آن است که مدل کنونی کسب و کار شرکتهای خصوصی تاکسیرانی اساسا غیراقتصادی است. اظهار کرد: فشارهای متعدد ناشی از اصلاحات اقتصادی کشور از زوایای مختلف شرکتها را به شدت آسیبپذیر کرده است.
در پایان نشست تخصصی تاکسی فردا جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.
زندگی یک مشکل نیست که باید حلش کرد بلکه یک هدیه است که باید ازش لذت برد
مدیر ارشد ایران شهرساز