ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 14 رأی - میانگین امتیازات: 3.07
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
پیاده‏ راه 17 شهریور : تشخیص کارشناسی یا ... ؟

در اینکه وضع موجود این میادین و معابر به عنوان یکی از مراکز و هسته‏ های مهم پایتخت نیاز به اصلاح و ساماندهی داشته، شکی نیست. اما به نظر می رسد انتخاب این سیاست و نحوه اجرای آن از جانب بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان مورد سوال است.پیاده‏ راه سازی اقدامی در حمایت از حقوق شهروندان و اولویت زندگی پیاده است. اما عدم رعایت شاخص‏ های یک پیاده راه موفق و سنجیده شده می‏تواند به تضییع حقوق شهروندان و حتی مرگ شهر در آن محدوده بیانجامد.



[تصویر:  9808_634882251366270000_l.jpg]
یکی از تغییر رویکردهای مدیریت شهری تهران در سال‏های اخیر، توجه به سیاست پیاده ‏محوری و در دستور کار قرار گرفتن آن در برخی سازمان‏ها از جمله سازمان زیباسازی است.

موفقیت نسبی تجربه پیاده ‏راه سپهسالار (بازارکفش) و میدان 15 خرداد (بازار بزرگ) و دریافت بازخورد مثبت و رضایت‏ بخش از شهروندان، مدیریت شهری را در استمرار این سیاست تا برگزاری همایش "زندگی پیاده در شهر" و شخص شهردار را در حمایت از پروژه‏ های از این قبیل مصمم‏ تر ساخت.

در ادامه این روند، یکی از پروژه‏های در دست اجرا، پیاده‏ راه 17 شهریور حد فاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین است. در اینکه وضع موجود این میادین و معابر به عنوان یکی از مراکز و هسته‏ های مهم پایتخت نیاز به اصلاح و ساماندهی داشته، شکی نیست. اما به نظر می رسد انتخاب این سیاست و نحوه اجرای آن از جانب بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان مورد سوال است.

پیاده‏ راه سازی اقدامی در حمایت از حقوق شهروندان و اولویت زندگی پیاده است. اما عدم رعایت شاخص‏ های یک پیاده راه موفق و سنجیده شده می‏تواند به تضییع حقوق شهروندان و حتی مرگ شهر در آن محدوده بیانجامد:

1.مکانیابی پیاده‏ راه با توجه به نیاز شهروندان و عملکردهای شاخص شهری یکی از این معیارهاست. کدامیک از کاربری‏ های مهم در وضع موجود این محدوده نیاز به پیاده‏ راه را گوشزد می‏کردند؟

2.از دیگر معیارها رعایت فواصل متعارف برای پیاده ‏روی و دسترس ‏پذیری طول مسیر است. با حذف کامل سواره و بدون تسهیلات حمل و نقل عمومی هم‏سطح چگونه می‏توان انتظار حفظ رونق یک پیاده‏ راه به طول 1200 متر را با شیب شمالی-جنوبی در تهران داشت؟

3.آیا خرید یکباره بخش عظیمی از بافت ریزدانه مجاور و طراحی چندین دانه درشت شهری که عملکردی مناسبتی و آیینی و فعالیتی موسمی و غیر مستمر دارند (مسجد، تکیه و ...)، در راستای تقویت تنوع زندگی شهر است؟

4.روند تغییر صنف عمده واحدهای تجاری محدوده (نمایشگاه اتومبیل و موتورسیکلت به داروخانه و ...) از اولین پی‏آمدهای این اقدام پس از قطع جریان سواره است. به استناد تجارب مشابه دنیا و پیش‏بینی کارشناسان، تغییر کاربری‏ ها، نوسازی‏ ها و جابجایی ساکنان و بافت محلی و قدیمی در دراز مدت تحت تاثیر این پروژه به این محدوده تحمیل خواهد شد و درونزا محسوب نمی‏شود. چنین تغییراتی (حتی اگر برپایه مطالعاتی کلان و همه جانبه به عنوان راه حلی برای تمامی معضلات محدوده تشخیص داده شده باشد) می ‏بایست با جذب مشارکت مردم و در دراز مدت و با مهیا کردن بستر تغییرات صورت پذیرد. چراکه باور به موجودیت شهر به عنوان یک کل شکل یافته از اجزایی پویا و حائز نقش، دوران اقداماتی فرمایشی، ضربتی و یکسویه را سرآورده است.

نگرانی جامعه متخصص از وارونه شدن نتایج اجرای سیاست پیاده‏ محوری به شکلی افراطی و بدون رعایت ضوابط و ملاحظاتی از قبیل مکانیابی است. در اینصورت پیش از آنکه شهر و شهروندان از مواهب اتخاذ این رویکرد بهره‏ مند شوند، مدیریت شهر، ناهنجاری‏ها و معضلات جدید اقدامات غیرکارشناسی را شاهدی بر ناکارآمدی باور به حقانیت زندگی پیاده دانسته و گام بعدی را به صورت حرکتی تفریطی موجب شود.


منبع: نظرآنلاین- مونا لواسانی

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: 0RKIDEH
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل