امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 3.58
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انواع پاركينگ
#1
انواع پاركينگهايي كه امروزه در كشورهاي مختلف مورد استفاده اند ،عبارت انداز : پاركينگ خياباني ،پاركينگ همسطح ،پاركينگ چند طبقه ،پاركينگ بامي ، پاركينگ مكانيكي ،و پاركينگ زير زميني . هريك از اين پاركينگها كه به شرح مختصر آنها مي پردازيم ،ممكن است انواعي داشته باشد .

پاركينگ خياباني

استفاده وسايل نقليه از سطح خيابانها به عنوان پاركينگ هنگامي مشكل چنداني ايجاد نمي كند كه تعداد اين وسايل در شهر نسبت به ظرفيت خيابانها كم باشد . ظرفيت جاده را در آغاز طرح معمولاً طوري در نظر مي گيرند كه جوابگوي نيازهاي آينده طرح باشد .از اين رو ظرفيت هر جاده در سالهاي اوليه استفاده از آن غالباً بيش از نياز بالفعل آنهاست و به همين علت استفاده وسايل نقليه از قسمتي از سطح خيابان به عنوان پاركينگ در اين حالت مشكل چنداني ايجاد نمي كند . اما به تدريج كه بر تعداد وسايل نقليه افزوده مي شود ،كمبود فضاي عبور و مرور وسايل نقليه محسوس مي شود . در اين صورت ، توقف وسايل نقليه در كنار خيابانها در ساعاتي از روز يا در تمام طول روز ممنوع مي شود .

جاده را اصولاً براي عبور ومرور وسايل نقليه مي سازند . پس اولويت استفاده از سطح خيابان ، با وسايل نقليه در حال حركت است . بنابراين در مواقعي كه ظرفيت خيابان براي عبور وسايل نقليه كافي نيست بايد از توقف وسايل نقليه در آنجا جلوگيري كرد . از طرف ديگر به علت عادت مردم به استفاده از سطح خيابانها به عنوان پاركينگ ، و كمبود پاركينگهاي عمومي و خصوصي ،و همچنين افزايش تعداد وسايل نقليه ،جلوگيري كامل و تمام وقت از پارك اين گونه وسايل در خيابانها بسيار دشوار است . پارك خياباني در اكثر شهرهاي دنيا پديده اي رايج است . بنابراين ،به كار گرفتن مديريت ترافيك براي استفاده از سطح خيابانها به عنوان پاركينگ بسيار اهميت دارد و مي توان با اتخاذ روشهايي از امكنات موجود به نحو مطلوبي استفاده كرد . در هر حال انتخاب سطح جاده ها به عنوان پاركينگ از نامناسب ترين روشهاي حل مسئله پاركينگ است زيرا گرانترين و غالباً بهترين زمينها به پاركينگ اختصاص مي يابند و همين باعث كاهش ظرفيت خيابان ممانعت از سبقت ، افزايش تصادف ، ايجاد خطر براي عابران پياده و كندي ترافيك مي شود .

زاويه پارك كردن[/b]

طرز پارك كردن در خيابانها نيز نكته مهمي است . رانندگان بر حسب مورد ،وسيله نقليه خود را موازي جدول كنار خيابان يا به حالت زاويه دار با آن پارك مي كنند . هر كدام از اين دو روش مزايا و معايبي دارد . در پارك موازي طولي از جدول يا كناره خيابان كه براي توقف وسيله نقليه لازم است ،به حداكثر خود مي رسد ،در صورتي كه اگر وسيله نقليه با زاويه اي نسبت به جدول پارك شود اين طول اشغال شده كمتر خواهد شد . هرچه زاويه پارك افزايش يابد اين طول كمتر مي شود و در حالتي كه وسيله با زاويه 90 درجه پارك شود به حداقل خود مي رسد . شكل 5-1 سطح لازم براي پارك وسايل نقليه را با زواياي مختلف نشان مي دهد .

براي رانندگان ،پارك كردن به صورت زاويه دار مناسب تر است زيرا ورود و خروج از پارك در اين حالت راحت تر از حالت موازي صورت مي گيرد . اما در طريقه موازي براي پارك كردن و خروج از پارك چند دفعه جلو و عقب كردن لازم است .

از معايب پارك زاويه اي خطرناك بودن آن در موقع خارج شدن و قطع ترافيك عبوري است . به علاوه در مواقعي كه ارتفاع جدول كم است ، امكان اشغال قسمتي از پياده رو توسط وسيله نقليه وجود دارد زيرا وسايل نقليه مي توانند تا حد چرخهاي جلو خود در پياده رو جلو بيايند و سدي براي عابران پياده به وجود آورند .

در صورت عريض بودن و كم بودن حجم ترافيك آن ممكن است قسمتي از فضاي مياني خيابان را به پاركينگ اختصاص دهند . از مهمترين عيبهاي اين گونه پاركينگ عبور اجباري سرنشينان وسايل نقليه پارك شده از عرض خيابان است و احتمال تصادف در اين حالت افزايش پيدا مي كند .

افزايش ظرفيت پاركينگ خياباني

گفتيم كه اگر به علت تعدد مراجعان از نظر تعداد محل پارك محدوديت ظرفيت وجود داشته باشد بايد ترتيبي داد كه از هر محل پارك چند دفعه در روز استفاده شود . در پاركينگهاي خياباني براي رسيدن به اين مقصود مي توان از توقف سنج استفاده كرد . كه در ادامه بحث به اجمال آن را شرح مي دهيم .

توقف سنج [/b]

يكي از رايجترين راههاي اخذ وجه از پاركهاي خياباني ومحدود كردن مدت توقف ، استفاده از توقف سنج است . از توقف سنج كه كارل مگي آن را ختراع كرده است براي اولين بار در سال 1935 استفاده شد . به مرور استفاده از توقف سنج گسترش يافت و امروزه در بيشتر شهرهاي بزرگ دنيا از آن استفاده مي شود .

مهمترين نكاتي كه در انتخاب محلهاي مناسب براي نصب توقف سنج بايد در نظر گرفت ،عبارت انداز : لزوم عبور آزاد ترافيك ،لزوم دسترسي به محلهاي مجاور ،و در نظر گرفتن ظرفيت و فاصله پاركينگهاي عمومي از محل مورد نظر . نصب توقف سنج در محل بدون در نظر گرفتن وضعيت مناطق مجاور ، ممكن است باعث ايجاد تراكم در خيابانهاي مجاور شود ، زيرا رانندگان براي فرار از پرداخت وجه ممكن است به خيابانهاي اطراف رو آورند . به همين دليل ، براي نصب و استفاده از توقف سنجها بايد منطقه اي وسيعتر از منطقه مورد نظر براي نصب توقف سنج را بررسي و مطالعه كرد .

مزايا و معايب استفاده از توقف سنجها . مزيت مهم استفاده از توقف سنجها آن است كه چون علاوه بر محدود بودن زمان توقف بايد وجه نسبتاً زيادي هم براي پارك كردن پرداخت ، صاحبان وسايل نقليه معمولاً از توقفهاي طولاني و بيجا اجتناب مي كنند و در نتيجه از هر محل پارك چند دفعه در روز استفاده مي شود . به علاوه چون محل توقف وسايل نقليه با خط كشي مشخص شده است ، رانندگان براي پارك كردن دردسر چنداني نخواهند داشت (بر خلاف پاركينگهاي خياباني بدون توقف سنج ) . از مزاياي ديگر استفاده از توقف سنج در در آمد قابل توجهي است كه بابت حق توقف عايد مي شود و مي توان از آن براي بهبود وضع ترافيك استفاده كرد . استفاده از توقف سنج معايبي نيز دارند كه مهمترين آنها از اين قرارند :استفاده از توقف سنج اصولاً راه حل كلي و جامعي براي مسئله پاركينگ به شمار نمي رود ؛ چون هر محل پارك بايد براي بزرگترين اتومبيلها(يا حداقل قدري بزرگتر از اندازه متوسط اتومبيلها) در نظر گرفته شود قاعدتاً از تعداد محلهاي پارك در مقايسه با حالتي كه توقف سنج وجود ندارد كاسته مي شود ؛ به ساكنان مناطق مسكوني كه توقف سنج در مجاورت منزل آنها نصب مي شود ،از نظر پرداخت حق توقف مخارجي تحميل مي شود ؛به طور كلي ،نصب توقف سنج به زيبايي شهر لطمه مي زند كنترل توقفهاي خياباني با توقف سنج وقتي قابل توجيه است كه نتوان با علائمي نظير ممنوع ،محدوديت زمان توقف و نظاير آنها از توقف وسايل نقليه در كنار خيابانها جلوگيري كرد . لزوم استفاده از اين وسيله غالباً به علت احتياج مبرم به محل توقف براي بارگيري و تخليه ،مراجعه به سازمانها و موسسات و عدم وجود پاركينگهاي عمومي كافي پيش مي آيد . در اين مواقع ،رانندگان به اجبار علائم مذكور را ناديده مي گيرند و حتي گاهي به صورت پهلو به پهلو توقف مي كنند .

نصب توقف سنج براي تعيين محل نصب توقف سنجها به اطلاعاتي نياز است از جمله محل مكانهايي كه براي بارگيري و تخليه لازم اند و فاصله بين آنها نوع اجناسي كه بايد بارگيري يا تخليه شوند محل ورودي ساختمانها محل لوله هاي سوخت منازل و ساختمانها ، محل شير هاي آتش نشاني ،فاصله تا تقاطعها كه بايد توقف ممنوع باشد ،ايستگاههاي اتوبوس و محل عبور عابران پياده . همچنين بايد نوع وسايل نقليه اي كه مجاز به استفاده از توقف سنجها هستند مشخص شود تا اندازه و محل پارك متناسب با آنها در نظر گرفته شود . وسايل نقليه ديگري نيز نظير اتومبيلهاي آتش نشاني ،آمبولانسها ، وسايل حمل ونقل ادارات و سازمانها كه ناچارند در مكانهاي بخصوصي توقف كنند بايد مورد نظر قرار گيرد . شايد لازم نباشد كه در تمام مناطق همه توقف سنجها را به توقفهاي كوتاه مدت اختصاص داد. شايد بتوان بعضي از محلها را براي توقفهاي كوتاه مدت و بعضي ديگر را براي توقف هاي طولانيتر در نظر گرفت . در اين صورت لازم است شكل ظاهري توقف سنجهايي كه براي دو حالت فوق در نظر گرفته مي شوند با هم تفاوت داشته باشند تا رانندگان در استفاده از آنها دچار اشتباه نشوند .

به طور كلي طول و عرض مناسب براي هر محل پارك را به ترتيب 6 و 5ر2 متر در نظر مي گيرند اما در مواقع اظطراري مي توان طول هر محل پارك را به 8 ر5 متر كاهش داد . هميشه بايد بين هر چند محل پارك فاصله اي قائل شد تا امكان پياده و سوار شدن مسافران از وسايل نقليه ديگر وجود داشته باشد .

پاركينگ همسطح

پاركينگ همسطح به قطعه زميني اطلاق مي شود كه صرف نظر از شكل آن بتوان از آن به عنوان پاركينگ استفاده كرد . آنچه در مورد اين گونه پاركينگها اهميت دارد اين است كه قواعد اساسي طرح پاركينگها در آنها رعايت شود ،به طوريكه از قطعه زمين موجود حداكثر استفاده حاصل شود .

اندازه محلهاي پارك برحسب مورد ، با توجه به اندازه اتومبيلهايي كه از آن استفاده خواهند كرد،بين 5ر2 × 75 ر4 متر مربع تا 5ر2 × 5ر5 متر مربع است . عرض مسيري كه بين هر دو رديف در محلهاي پارك در نظر مي گيرند ،بر حسب آنكه عبور يك طرفه يا دو طرفه باشد متفاوت است . براي عبور يك طرفه در حالتي كه پارك كردن به صورت عمودي در نظر گرفته شود عرضي برابر شش متر ،و براي عبور دو طرفه با همين زاويه پارك عرضي معادل 5ر7 متر بايد در نظر گرفت . در صورتي كه اتومبيلها با زاويه اي كمتر از 90 درجه پارك شوند ،عرض لازم كاهش مي يابد . نمونه هايي از طرز تعبيه محلهاي پارك (پهلو گاهها ) عمودي يا زاويه دار در شكلهاي 5-2 تا 5-8 نشان داده شده است .

چون امكان گردش اتومبيلها در پيچهاي بين محلهاي پارك اهميت دارد ،به صرفه است كه از چند جاي پارك براي سهولت گردش صرف نظر شود. شعاع گردش براي اتومبيلهاي مختلف با اندازه هاي متفاوتي كه دارند فرق مي كند . قطر دايره گردش بر حسب مورد بين 5ر7 تا 15 متر تغيير مي كند . در عمل ،دايره گردش را با قطر كمتر از 18 متر در نظر نمي گيرند .

پاركينگ چند طبقه [/b]

در مناطقي نظير مراكز شهرها ،كه زمين كمياب وگران است ،و يا نزديك فرودگاههاي بزرگ و ايستگاههاي مركزي مسافربري عمومي كه در آنها به تعداد نسبتاً زيادي محل پارك احتياج است ،ايجاد پاركينگهاي همسطح براي جوابگويي به نيازهاي منطقه صلاح نيست . در اين قبيل موارد ،به جاي پاركينگهاي همسطح از پاركينگهاي چند طبقه استفاده مي كنند و در نتيجه برحسب تعداد طبقات، از مساحت زمين موجود چند برابر استفاده مي شود .

در طرح پاركينگهاي چند طبقه چهار عامل اهميت بيشتري دارد :1.مشخص كردن ظرفيت براساس نيازهاي پيش بيني شده ؛ 2. سهولت ورود و خروج وسايل نقليه ؛ 3. مخارج احداث و نگهداري پاركينگ ؛ و 4. رعايت هماهنگي لازم بين ساختمان پاركينگ و ساختمانهاي مجاور .

تعداد طبقات پاركينگهاي چند طبقه تابع چهار عاملي است كه ذكر كرديم . به طور



شكل 1ـ اندازه هاي لازم براي پارك با زاويه 30[sup]0[/sup]

[تصویر:  8.JPG]

شكل 2ـ اندازه هاي لازم براي پراك با زوايه 45[sup]0[/sup]

[تصویر:  9.JPG]

شكل 3 ـ اندازه هاي لازم براي پارك با زاويه 60[sup]0[/sup]

[تصویر:  10.JPG]

شكل4ـ اندازه هاي لازم براي پارك با زوايه 90[sup]0[/sup]

[تصویر:  2.JPG]


شكل 5ـ نمونه اي از طرح و اندازه هاي لازم براي پارك(عبور يك طرفه).

[تصویر:  3.JPG]

كلي امروزه معتقدند كه تعداد طبقات پاركينگهايي كه اتصال طبقات آنها به يكديگر با رابط صورت مي گيرد ،از پنج طبقه تجاوز نكند . شكل 5-9 نمونه هايي از پاركينگهاي چند طبقه را نشان مي دهد .



پاركينگ بامي

در محلهايي كه زمين بسيار نادر و گران باشد و ايجاد پاركينگهاي مستقل نيز مقدور يا

[تصویر:  4.JPG]

الف ـ پاركينگ با طبقات شيبدار پيوسته و ترافيك دو طرفه

[تصویر:  5.JPG]

ب ـ پاركينگ با طبقات شيبدار پيوسته و راه خروجي حلزوني مجزا

[تصویر:  6.JPG]

ج ـ پاركينگ با طبقات شيبدار و ترافيك يكطرفه با راه عبور مياني

[تصویر:  12.JPG]

د ـ پاركينگ با طبقات افقي و رابط مستقيم

[تصویر:  13.JPG]

هـ ـ پاركينگ با طبقاتي افقي و راههاي ورودي و خروجي حلزوني

به صرفه نباشد ،يكي از راههاي ايجاد پاركينگ استفاده از بام ساختمانهاست . بديهي است كه اگر قرار باشد از بام ساختمان به عنوان پاركينگ استفاده شود. بايد در طرح و محاسبه ساختمان پيش بينيهاي لازم صورت گيرد .

پاركينگ مكانيكي [/b]

در مواقعي كه زمين كافي براي پاركينگهاي بزرگ و مناسب وجود نداشته يا بسيار گران باشد ،ممكن است استفاده ازوسايل مكانيكي ، نظير بالابرهاي مخصوص به جاي رابط ،بيشتر مقرون به صرفه باشد . اين گونه پاركينگها را اصطلاحاً پاركينگهاي مكانيكي مي نامند .

پاركينگهاي مكانيكي را با توجه به وسايل مورد استفاده مي توان به سه گروه تقسيم كرد : 1. پاركينگهاي مكانيكي با وسايل مكانيكي ساده ؛ 2. پاركينگهاي مكانيكي با حركت افقي ؛ 3. پاركينگهاي مكانيكي با بالابرهاي ثابت و متحرك .
آخرین ارسال های من :

برهوتشان را آباد می کنیم...باشد تا شهر درونمان آرام گیرد!!
پاسخ
 سپاس شده توسط century21 ، dely_sh


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معرفی انواع طرح های شهرسازی و معماری sara0111 0 1,489 ۱۳۹۱-۱۰-۱۷، ۰۸:۲۴ عصر
آخرین ارسال: sara0111
  انواع تعاریف حقوق شهروندی ماراویا 0 1,380 ۱۳۹۱-۱۰-۱۵، ۱۲:۱۵ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  رونمایی از طرح شهر عمودی با ترکیبی از انواع منازل ماراویا 0 1,190 ۱۳۹۱-۹-۲۶، ۱۲:۰۷ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  انواع پروانه و گواهی های صادره از سوی شهرداری روجا 0 1,418 ۱۳۹۱-۵-۲۰، ۰۲:۱۳ صبح
آخرین ارسال: روجا
  انواع و رنگ کاربری های شهری asghar67 3 15,223 ۱۳۹۰-۱۱-۹، ۱۲:۵۹ عصر
آخرین ارسال: YA$AMAN.D
  انواع شهرهاي جديد از نظر نوع عملکرد و ساختار reza1366 2 2,328 ۱۳۹۰-۹-۲۵، ۰۳:۳۱ عصر
آخرین ارسال: aramo
  شهر چیست؟ انواع شهرها و ویژگیهای آنها کدامند؟ reza1366 0 1,978 ۱۳۸۹-۱۲-۲۴، ۰۷:۰۲ صبح
آخرین ارسال: reza1366

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان