بالا
مهمان گرامی ، برای استفاده از امکانات سایت اقدام به عضویت کرده و یا وارد سایت شوید.


تبلیغ
تبلیغات
Get our toolbar!


به بزرگترین انجمن تخصصی شهرسازی ،انجمن تخصصی ایران شهرساز خوش آمدید

اشتراک در خبر نامه ایران شهرساز-ایمیل خود را صحیح وارد کنید-نمونه iranshahrsaz@yahoo.com سپس به روی لینک فعال سازی که برایتان ایمیل می شود کلیک کنید

انجمن تخصصی ایران شهرساز

به انجمن های علمی ، تخصصی ایران شهرساز خوش آمدید



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نویسنده پیام
Maravia آفلاین
مدیر کتابخانه شهرسازی
******

ارسال‌ها: 881
تاریخ عضویت: اسف ۱۳۸۹
اعتبار: 37
سپاس ها 596
سپاس شده 1475 بار در 105 ارسال
ارسال: #1
شبکه‌های ارتباطی درون شهری
سیستم شعاعی
در این نوع سیستم، خیابانها از یک هسته مرکزی منشعب میشوند و توسعه آن با ادامه دادن خیابانها و یا شعاعهای فرعی دیگری که اضافه میشوند به صورت محدود امکان‌پذیر است. پیوند اجزای شبکه با یکدیگر از طریق هسته مرکزی صورت می گیرد و فرم شهر به صورت ستاره‌ای است. این سیستم از لحاظ ترافیکی معایبی بسیار دارد. به عنوان مثال وسایل نقلیه برای دسترسی از یک خیابان به خیابان دیگر، نخست باید به مرکز مراجعه نمایند و سپس به خیابان مورد نظر دسترسی پیدا کنند. شبکه ارتباطی شهر مقدس مشهد از این نوع است.


سیستم شطرنجی
سیستمی است غیرمرکزی که در آن تعداد زیادی گره یا نقطه تقاطع وجود دارد. کلیه نقاط توسط شبکه پوشش داده شده و توسعه شبکه به هر سمت و به طور نامحدود (بصورت نظری)، امکانپذیر است. در مناطق مرکزی و یا تجاری، مسیرهای متعددی برای تردد وجود دارد و از خیابانهای مورب برای کوتاه کردن راههای دور و سفرهای طولانی استفاده میشود. هر چند که خیابانهای مورب باعث به وجود آمدن تقاطعهای متراکم و نامتعادل خواهند شد.

این سیستم از محاسن و معایبی برخوردار است.
[b]
محاسن این سیستم عبارتند از :

1.ارتباط مستقیم با قسمتهای دورتر شهر.

2.استفاده بهینه از زمین (فاقد پرت زمین(.

3.ایجاد آب نماها، پارکها، باغها و یا مجسمه‌های یادبود در محل تقاطع خیابانهای مورب که به زیبایی شهر می افزاید.

4.به دلیل کمی موانع، عملی‌ترین سیستم محسوب میشود.

عیب اصلی این سیستم وجود تقاطعهای خطرناکی است که در محل اتصال خیابانهای مورب و شطرنجی پدید می آید. علاوه بر این ، تعداد تقاطعها نیز در خیابانهای شطرنجی زیاد است.

در شبکه ارتباطی شهرهای ایلام، گنبدکاووس، شهرکرد، فریمان، سلماس، بافت جدید دزفول و محلاتی از تهران (تهران نو، نارمک و تهران پارس) و برخی دیگر از شهرها این سیستم دیده میشود.

سیستم حلقوی (ring system)
در شهرهایی که شبکه ارتباطی آنها شعاعی است، سعی میشود برای غیرمرکزی کردن شبکه، در قسمتهایی از معابر، شعاعها را به صورت خیابانهای عریض و حلقه‌ای شکل به هم مرتبط سازند. در این سیستم، حلقه‌ها توسط شعاعهایی قابلیت عملکرد پیدا می‌کنند و تعداد حلقه‌ها میتواند مشخص کننده میزان توسعه شهر باشد.

مزایای این سیستم عبارتند از :

1.نقش راههای حلقوی، نقشی واسطه‌ای بین جاده‌های مورب و جاده های محلی شهری است.

2.راههای حلقوی، ترافیک را در بزرگراههای مختلف پخش میکنند، بنابراین از نظر ترافیکی بسیار مناسب اند.معایب این سیستم موارد زیر را شامل میشود :

1.قطعات کوچک زمین به صورت ذوذنقه‌ای شکل می‌گیرند، از این رو بهره برداری نامنظم از زمین، موجب به هدر رفتن مقدار زیادی از اراضی شهری می‌گردد و از لحاظ احداث واحدهای مسکونی مقرون به صرفه نیست.

2.شبکه ارتباطی شهر همدان نمونه بارزی از این سیستم است و شهرهای تبریز و خرمشهر نیز دارای سیستم نیمه شعاعی می باشند.
سیستم ارگانیک

سیستم ارگانیک (آشفته) سیستمی است که در طرح و تنظیم آن اندیشه انسانها به کار گرفته نشده است، بلکه تکوین شهر به طور اتفاقی انجام یافته و راهها، خیابانها و کوچه‌های تنگ آن با پیچ و خمهایی در یکدیگر تنیده اند.

اطلاق نام « ارگانیک » به این علت است که این طرح به یک تصویر میکروسکوپی، نظیر آن چیزی که ساختمان سلولی بافتهای حیوان یا گیاه را نمایش میدهد، تشبیه میشود. در سیستم ارگانیک خیابانها دارای انحناست و گاه عرض آنها متفاوت و در فواصل مختلف فضاهای باز نامنظم و به شکل ناپیوسته دیده میشود.

بافت شهرهای شوشتر، رشت و لار و بافت قدیم برخی از شهرهای ایران دارای سیستم ارگانیک است. [/b]

برهوتشان را آباد می کنیم...باشد تا شهر درونمان آرام گیرد!!
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۲:۲۰ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط dely_sh
ارسال پاسخ 



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  بازیابی عناصر هویت شهری Maravia 1 379 ۱۳۹۲-۹-۹ ۰۶:۵۰ عصر
آخرین ارسال: heli_goli
  هویت شهری و عناصر ساختاری آن Maravia 1 586 ۱۳۹۲-۹-۹ ۰۶:۴۹ عصر
آخرین ارسال: heli_goli
  منطق شکلی و بافت شهری در اقلیم گرم و خشک Maravia 1 396 ۱۳۹۲-۵-۲۶ ۰۲:۰۰ عصر
آخرین ارسال: mfarmand
  فصلنامه هفت شهر شماره ۱ - با موضوع تجارب جهانی مرمت شهری Maravia 2 427 ۱۳۹۲-۵-۸ ۰۸:۴۹ عصر
آخرین ارسال: ایلیا
  راهنمای بکارگیری سرعت گیر و سرعت کاه در معابر شهری hamidataee 0 526 ۱۳۹۲-۴-۱۸ ۰۱:۳۲ عصر
آخرین ارسال: hamidataee
  پروژه های بهسازی شهری با همکاری بانک جهانی Maravia 0 303 ۱۳۹۱-۱۱-۲۱ ۰۹:۴۷ صبح
آخرین ارسال: Maravia
  آشنایی با برخی مفاهیم و اصطلاحات رایج شهری Maravia 0 235 ۱۳۹۱-۱۱-۲۰ ۰۲:۲۵ صبح
آخرین ارسال: Maravia
  نخستین تسویه خانه زباله شهری به زودی در تبریز افتتاح می‌شود Maravia 0 311 ۱۳۹۱-۱۱-۱۸ ۰۳:۵۵ عصر
آخرین ارسال: Maravia
  جایگاه میراث فرهنگی در توسعه ی پایدار شهری Maravia 0 369 ۱۳۹۱-۱۱-۲ ۰۹:۳۲ عصر
آخرین ارسال: Maravia
  طرح جامع شهری Bastide Niel Maravia 0 484 ۱۳۹۱-۱۱-۲ ۱۲:۰۳ صبح
آخرین ارسال: Maravia

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب قالب:


موضوع های مهم ایران شهرساز
لینک لینک لینک
لینک لینک لینک
لینک لینک لینک
لینک لینک لینک