بالا

مهمان گرامی ، برای استفاده از امکانات سایت اقدام به عضویت کرده و یا وارد سایت شوید.


اشتراک در خبر نامه ایران شهرساز-ایمیل خود را صحیح وارد کنید-نمونه iranshahrsaz@yahoo.com سپس به روی لینک فعال سازی که برایتان ایمیل می شود کلیک کنید



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
۱۳۹۱-۱۰-۱۷, ۱۲:۲۰ صبح
ارسال: #1
شبکه‌های ارتباطی درون شهری
سیستم شعاعی
در این نوع سیستم، خیابانها از یک هسته مرکزی منشعب میشوند و توسعه آن با ادامه دادن خیابانها و یا شعاعهای فرعی دیگری که اضافه میشوند به صورت محدود امکان‌پذیر است. پیوند اجزای شبکه با یکدیگر از طریق هسته مرکزی صورت می گیرد و فرم شهر به صورت ستاره‌ای است. این سیستم از لحاظ ترافیکی معایبی بسیار دارد. به عنوان مثال وسایل نقلیه برای دسترسی از یک خیابان به خیابان دیگر، نخست باید به مرکز مراجعه نمایند و سپس به خیابان مورد نظر دسترسی پیدا کنند. شبکه ارتباطی شهر مقدس مشهد از این نوع است.


سیستم شطرنجی
سیستمی است غیرمرکزی که در آن تعداد زیادی گره یا نقطه تقاطع وجود دارد. کلیه نقاط توسط شبکه پوشش داده شده و توسعه شبکه به هر سمت و به طور نامحدود (بصورت نظری)، امکانپذیر است. در مناطق مرکزی و یا تجاری، مسیرهای متعددی برای تردد وجود دارد و از خیابانهای مورب برای کوتاه کردن راههای دور و سفرهای طولانی استفاده میشود. هر چند که خیابانهای مورب باعث به وجود آمدن تقاطعهای متراکم و نامتعادل خواهند شد.

این سیستم از محاسن و معایبی برخوردار است.
محاسن این سیستم عبارتند از :

1.ارتباط مستقیم با قسمتهای دورتر شهر.

2.استفاده بهینه از زمین (فاقد پرت زمین(.

3.ایجاد آب نماها، پارکها، باغها و یا مجسمه‌های یادبود در محل تقاطع خیابانهای مورب که به زیبایی شهر می افزاید.

4.به دلیل کمی موانع، عملی‌ترین سیستم محسوب میشود.

عیب اصلی این سیستم وجود تقاطعهای خطرناکی است که در محل اتصال خیابانهای مورب و شطرنجی پدید می آید. علاوه بر این ، تعداد تقاطعها نیز در خیابانهای شطرنجی زیاد است.

در شبکه ارتباطی شهرهای ایلام، گنبدکاووس، شهرکرد، فریمان، سلماس، بافت جدید دزفول و محلاتی از تهران (تهران نو، نارمک و تهران پارس) و برخی دیگر از شهرها این سیستم دیده میشود.

سیستم حلقوی (ring system)
در شهرهایی که شبکه ارتباطی آنها شعاعی است، سعی میشود برای غیرمرکزی کردن شبکه، در قسمتهایی از معابر، شعاعها را به صورت خیابانهای عریض و حلقه‌ای شکل به هم مرتبط سازند. در این سیستم، حلقه‌ها توسط شعاعهایی قابلیت عملکرد پیدا می‌کنند و تعداد حلقه‌ها میتواند مشخص کننده میزان توسعه شهر باشد.

مزایای این سیستم عبارتند از :

1.نقش راههای حلقوی، نقشی واسطه‌ای بین جاده‌های مورب و جاده های محلی شهری است.

2.راههای حلقوی، ترافیک را در بزرگراههای مختلف پخش میکنند، بنابراین از نظر ترافیکی بسیار مناسب اند.معایب این سیستم موارد زیر را شامل میشود :

1.قطعات کوچک زمین به صورت ذوذنقه‌ای شکل می‌گیرند، از این رو بهره برداری نامنظم از زمین، موجب به هدر رفتن مقدار زیادی از اراضی شهری می‌گردد و از لحاظ احداث واحدهای مسکونی مقرون به صرفه نیست.

2.شبکه ارتباطی شهر همدان نمونه بارزی از این سیستم است و شهرهای تبریز و خرمشهر نیز دارای سیستم نیمه شعاعی می باشند.
سیستم ارگانیک

سیستم ارگانیک (آشفته) سیستمی است که در طرح و تنظیم آن اندیشه انسانها به کار گرفته نشده است، بلکه تکوین شهر به طور اتفاقی انجام یافته و راهها، خیابانها و کوچه‌های تنگ آن با پیچ و خمهایی در یکدیگر تنیده اند.

اطلاق نام « ارگانیک » به این علت است که این طرح به یک تصویر میکروسکوپی، نظیر آن چیزی که ساختمان سلولی بافتهای حیوان یا گیاه را نمایش میدهد، تشبیه میشود. در سیستم ارگانیک خیابانها دارای انحناست و گاه عرض آنها متفاوت و در فواصل مختلف فضاهای باز نامنظم و به شکل ناپیوسته دیده میشود.

بافت شهرهای شوشتر، رشت و لار و بافت قدیم برخی از شهرهای ایران دارای سیستم ارگانیک است.

آخرین ارسال های من :
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط dely_sh
ارسال پاسخ 



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  برنامه ریزی شهری در کشور چین shokri 1 629 ۱۳۹۳-۳-۱۴ ۰۸:۵۳ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  برنامه ریزی شهری در ترکیه Ƒanos 1 585 ۱۳۹۳-۳-۱۴ ۰۸:۴۳ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  بازیابی عناصر هویت شهری ماراویا 1 530 ۱۳۹۲-۹-۹ ۰۶:۵۰ عصر
آخرین ارسال: heli_goli
  هویت شهری و عناصر ساختاری آن ماراویا 1 743 ۱۳۹۲-۹-۹ ۰۶:۴۹ عصر
آخرین ارسال: heli_goli
  منطق شکلی و بافت شهری در اقلیم گرم و خشک ماراویا 1 556 ۱۳۹۲-۵-۲۶ ۰۲:۰۰ عصر
آخرین ارسال: mfarmand
  فصلنامه هفت شهر شماره ۱ - با موضوع تجارب جهانی مرمت شهری ماراویا 2 620 ۱۳۹۲-۵-۸ ۰۸:۴۹ عصر
آخرین ارسال: ایلیا
  پروژه های بهسازی شهری با همکاری بانک جهانی ماراویا 0 410 ۱۳۹۱-۱۱-۲۱ ۰۹:۴۷ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  آشنایی با برخی مفاهیم و اصطلاحات رایج شهری ماراویا 0 310 ۱۳۹۱-۱۱-۲۰ ۰۲:۲۵ صبح
آخرین ارسال: ماراویا
  نخستین تسویه خانه زباله شهری به زودی در تبریز افتتاح می‌شود ماراویا 0 386 ۱۳۹۱-۱۱-۱۸ ۰۳:۵۵ عصر
آخرین ارسال: ماراویا
  جایگاه میراث فرهنگی در توسعه ی پایدار شهری ماراویا 0 469 ۱۳۹۱-۱۱-۲ ۰۹:۳۲ عصر
آخرین ارسال: ماراویا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب قالب:

نقدهای کتب شهرسازی ایران شهرساز:
1-نقد حمل و نقل شهری - کتاب سبز شهرداری
2-نقد کتاب از شار تا شهر

میزگردهای ایران شهرساز:
1-نظام ایجاد معبر و ترافیک
2-ژئومرفولوژی و شهر
3-مکان یابی کسب و کار
4-شهر پایدار
5-خط قرمز شهرسازی چیه؟
6-سرزندگی یا دنجی؟
7-کمبود پارکینگ در مشهد راه حلی دارد؟
8-قرار دادن فلکه در ورودی شهر کار علمی ومنطقیه؟
9-گردشگری شهری
10-مردم محوری طرح یا تخصصی بودن طرح؟
11-احیا یا نوسازی بافت قدیمی؟
12-الگوی اشغال زمین
13-مدل توسعه افقی ابر پهن شهر
14-انتخاب متریال مناسب پیاده راه
15-توسعه عمودی یا افقی ؟


موضوع های مهم ایران شهرساز
پکیج ویژه مرحله دوم برنامه ریزی شهری پکیج ویژه مرحله دوم طراحی شهری از امروز تا کنکور 94 !!! معرفی منابع
کنکوری های 94 بیان اینجا!!! برنامه پیشنهادی برای کنکور 94 مشاوره مرحله اول کنکور برنامه ریزی شهری 94
برنامه 20 هفته طراحی شهری 94 سایت تخصصی جی آی اس برنامه آزمون های آنلاین رایگان ایران شهرساز
بت نام 12 مرحله آزمون های آنلاین میزگردهای شهرسازی بازنشستگی مدیران ارزشمند ایران شهرساز
پارسی ساز : مای بی بی ایران - تبدیل و طراحی قالب : ملت دیزاین