امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10 درس الهامی و معماری زاها حدید (معمار معروف)
#1
[تصویر:  Hadid-zaha-hadid1.jpg]

.

.

.

.

.

.

.

[تصویر:  z-hadid-madrid-hotel.jpg]

1. "معماری در واقع بودن در بهترین حالت است. به نظر من، مردم خواهان داشتن حس خوب در فضا هستند. از یک طرف این حس برای داشتن پناه است، ولی لذت و شادی را هم شامل می شود."

درحالی که حدید را به عنوان معماری مورد احترام در نظر گرفته اند، او همچنین وارد دنیای درونی شده است. تلاش ها و تحقیقات مداوم وی در سبک زیبایی شناسی (ساختمان)، تمام حوزه های طراحی از بزرگترین نمای بیرونی معماری اش تا معماری داخلی و اثاثیه را تحت تاثیر قرار داده است. طراحی های داخلی تنها توسعه دیگری از طراحی بیرونی است. شاهکار درونی وی در هتل پورتا آمریکا، د مادرید، قابل تحسین می باشد، که در این هتل حدید و معمارانی دیگر اتاق های مختلف آن را طراحی کرده اند.

[تصویر:  Z-Hahid-Phaeno-Science-Center3.jpg]

2. "یکی از مواردی که به من اعتماد به نفس می دهد، ایجاد هیجانات و چالش هایی برای زندگی مردم است. ما از مردم می خواهیم که توانایی پذیرفتن غیرمنتظره ها را داشته باشند."

مرکز علوم فائنو، که مرکز علوم تعاملی در والسنبرگ آلمان است، می تواند مثالی کامل باشد. زاها حدید در سال 2000 در این طرح مشارکت کرد و جایزه طراحی آن را برنده شد. این مرکز پنج سال بعد افتتاح و بیش از 250 اثر تعاملی به ثبت رسیده انجمن آنسل را به نمایش گذاشت.
همکاران آلمانی زاها حدید، معماران مایر باهرل و آدامس کارا تایلور، طراحی نمای حیرت انگیز وی را به عنوان "اثر معماری افسون کننده – یعنی عمارتی که به طور کلی دیدگاه های ما از آینده را منتقل می کند، توصیف کرده اند".

با کمال زیرکی، این عمارت به طور کارآمد روی میله های بتنی جای گرفته که به بازدیدکنندگان اتوستاد اجازه می دهد بدون برخورد با آثار عمارت از آن عبور کنند. با دسترسی به پله های برقی و پله های ثابت در هر طرف، فائنو با یک پل فلزی به اتوستاد متصل شده است. قسمت زیرین فائنو چراغانی شده و بازهم وجود دارند.



[تصویر:  BMW-Central.jpg]

3. "پیشروی در هنر معمار هنوز برای یک زن به تنهایی کار دشواری است. هنوز دنیا، دنیای مردان است".

تفکر او در موضوعات فضایی، او را هم از زن و هم از مرد جدا نگه داشته است. ساختمان مرکزی BMW بر اساس عقاید معمار به این صورت است که یک عمارت فضایی است که چند تراشی و چند بعدی است. وی در این جا یک دفتر سنتی را دوباره تعبیر و تفسیر می کند. ساختمان و توابع آن "به مرکز عصبی جالب توجه و پویا" تبدیل می گردد. سلاست بیان وی بست های ابعاد فضایی آبی یا سفید را نمایان می سازد که به طور موثری موانع حصارها را محو می کند.

[تصویر:  Z-Hadid-maggies-center-Fife.jpg]

4. دوران کودکی حدید "با باتلاق های روستاهای جنوب عراق متاثر شده بود. زیبایی اطراف را شن، آب، ساختمان ها و مردمان در ارتباط با هم تشکیل داده بودند."

مرکز ماگیه در فیف، اسکاتلند، با ترکیب حالت طبیعی و مصنوعی موجب بروز زیبایی شده بود. این ساختمان برای در اختیار گذاشتن محیطی محافظتی، امیدی برای بیماران سرطانی طراحی شده بود. با قرارگرفتن در مجاورت بیمارستان ویکتوریا، این مرکز در لبه میان تهی احاطه شده به وسیله شاخ و برگی زیبا و حومه، ترکیب مصنوعی ساختمان مدرن و تکنولوژی همراه با طبیعت، قرار گرفته بود.


[تصویر:  Hadid-ski-jump-Innsbruck3.jpg]

5. 360" درجه وجود دارد. چرا باید به یکی چسبید؟"

زاها حدید برای ایجاد تنوع در پروژه معماری اش در سال 2000 ساختمان پرش اسکی را در اینسبراک استرالیا کامل کرد. زاهید پرش اسکی را به عنوان "قطعه ای موجز از طرح تابعی یعنی وسیله ای برای اجرای ورزش کامل، با محاسبه دقیق ریاضی" توصیف کرده است. وی آنرا برای "توسعه دورگه یکپارچه" ایجاد کرد. اجتماع این عناصر منتج از حالت طبیعت توسعه دررگه یکپارچه است که در آن بخش های موجود به راحتی تخمین زده می شود و در یک واحد متحد آمیخته می شود." معماری به معنی دیدن شدن و لذت بردن از زوایای مختلف است. حدید نه تنها از سقف شیشه ای گذشته، بلکه تمام موانع دیوارها و کف های سنتی را از میان برداشته است. چی چیزی می تواند فلسفه فضایی حدید را از پرش اسکی المپیک بهتر منعکس کند؟

[تصویر:  Z-Hahid-millenium-done2.jpg]

6. "همیشه معماران زن منسجم تر و بیشتر مورد تکریم هستند. این امر هم ساده نیست. بعضی اوقات مشکلات غیرقابل درک هستند ... در عمل، هنوز مقاومت را تجربه می کنم اما فکر می کنم این باعث شده که متمرکزتر باشم شاید تجمل گرایی من بوده است که چنین مرا در موفقیتم مصمم کرده است تا زن بودنم، اما من همیشه مصمم بوده ام."

علی رغم سطح موفقیت حدید، که قابل تحسین است، وی بیان کرده است که برای وجود و ادامه آن سختی و مشقت زیادی کشیده است. او هنوز برای ماندن در این موقعیت و تفکر و ایجاد چیزهای متنوع به طرق مختلف، وجدان کاری اش را در نظر می گیرد. مرکز میلنیوم بازدیدکنندگان خودش را از طریق 3 جنبه ذهنی – ورودی، پردازش و خروجی در نظر می گیرد. در اینجا دیوارها و کف اتاق ها و دیگر عناصر معماری "از یک فضای ممتد برای اسکان انگیزه فکری" نشات می گیرد.


[تصویر:  Hadid-Hoenheim-Nord-Terminal2.jpg]

7. "من واقعا معتقد به آینده نگری هستم."

معماری تفکر و حرکت رو به جلو است. تمام معماران مشهور این دیدگاه مدرن و تمام عیار را داشته اند. اثر ترمینال هونهیم نورد در استراسبورگ سوئیس، را برای بازتان حرکت هر چیزی – مردم، دوچرخه ها، ماشین ها و واگن ها خلق کرده اند، همه آنها با هم تغییر ثابتی را شکل داده اند، ولی به طور واضح همه را ترسیم کرده است.

[تصویر:  Hadid-London-Aquatics-center2.jpg]

8. "شما محدود به این نیستید که از یکطریق مشخص شده به فضا بنگرید. شما در واقع می توانید از یک شاخه به شاخه دیگر بپرید."

مثالی دیگر از حرکت و فضای روان اثر حدید در مرکز آبی المپیک در 2012، لندن، انگلیس، می باشد که عمیقا با حرکت آب متاثیر شده است. این اثر برای شبیه بودن به حرکت موج با حرکت موجی طاق خلق شده است که حصارهای مخزن آب را با "یک حرکت متحد" می شوید.

[تصویر:  Hadid-Vitra-Fire-station3.jpg]

9. "برای معماری امروزی تکمیل مستقیم ساخت گونه شناسی موجود کافی نیست، در عوض این امر مستلزم وجود معمارانی است که به دقت تمام حوزه های مربوط به تعامل جدید و فضای برنامه ریزی شده را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند."

ایستگاه آتشنشانی ویتره را برای پرکردن فضای خالی موجود در اثر آتشسوزی دهه 1980 خلق کرده اند. با ایجاد ایستگاه آتشنشانی در فضای طبیعی کنار کارخانه ها، این ایستگاه برای شناسایی و تعریف ساخته شده است تا برای اشغال کردن فضا. که نمایانگر لحظه بی حرکت و آماده احتراق بود. این ایستگاه اکنون وجود ندارد، بلکه حالا محل یک موزه است.


[تصویر:  Z-Hahid-Rosenthal-center-for-the-arts.-Cincinnati2.jpg]

10. "شما همیشه مجبور نیستید خود را در آنچه که جعبه سفید نامیده می شود، نشان دهید. شما می توانید نوعی مهارت مرکب را در اثری که به خوبی هنر را نمایش می دهد، را داشته باشید."

مرکز روزنتال برای هنری معاصر در سیسنستانی، اوهایو، اولین پروژه تکمیل شده توسط حدید و اولین موزه ایالات متحده بود که توسط یک زن طراحی شده بود. ایده او وارد کردن شهر در ساختمان بود، "فرشی شهری" باز برای خوش آمد گویی به مردم. وی قصد داشت هنر معاصر را به کسانی نشان دهد که از آن استفاده نمی کنند یا در معرض آن نیستند. در پشت موزه او نقاشی زمینه را به صورت یک فرض جمع شده، به صورت پرواز موجودات خیالی، که به بازدیدکنندگان اجازه می داد تمام این فضاهای مختلف را مشاهده کنند، خلق کرده بود. اشتیاق او به دورشدن از جعبه سفید که ما هنگام برخورد با معماری به آن فکر می کنیم، نمایان است. حرکت و جریان نور به هر گالری و اثری، احساس بی همتایی می دهد.
اشتیاق شدید و چابکی زاها حدید را دیگران طاقت فرسا می دانند، اما دیدگاه واضح، تعریف شده و رشد تفکر او همراه با اراده­ی استوارش، او را نه تنها به عنوان یکی از رهبران معمار زن، بلکه به عنوان یکی از رهبران معماران جهان، مشهور و سرشناس کرده است. دیدگاه های او برای تفوق زمان، حرکت و فضا سالیان سال ادامه خواهد داشت.

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط Ƒanos ، Brightness


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  پرتره معماران معروف با اثر شاخصشون Brightness 0 1,348 ۱۳۹۳-۹-۶، ۱۱:۳۷ صبح
آخرین ارسال: Brightness
  شناخت معماری منظر مدرن MHAKBARI 0 1,812 ۱۳۹۳-۸-۲۸، ۰۷:۴۷ عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  دانلود کانسپت و معماری atelieahjam 0 2,176 ۱۳۹۳-۸-۲۸، ۰۲:۲۲ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  مشاوره معرفی رشته مهندسی معماری atelieahjam 0 1,512 ۱۳۹۳-۷-۱۷، ۰۵:۳۷ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  معماری داخلی anita30 0 1,567 ۱۳۹۳-۶-۲۱، ۱۰:۲۶ عصر
آخرین ارسال: anita30
  زاها حدید و هتل برج شهر رویاها؛ بازتعریف پارامتریک عناصر سنتی معمارانه leila 0 1,086 ۱۳۹۳-۵-۲۵، ۱۰:۳۵ عصر
آخرین ارسال: leila
  پارامتر چیست؟ و در سبک معماری چه نقشی دارد leila 0 2,194 ۱۳۹۳-۵-۲۵، ۱۰:۲۸ عصر
آخرین ارسال: leila
  معماری داخلی مراکز درمانی leila 0 1,859 ۱۳۹۳-۵-۲۰، ۰۴:۲۵ عصر
آخرین ارسال: leila
  هنر معماری با کاغذ atelieahjam 0 1,689 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۸:۵۸ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  زاها حدید؛ برج نوآوری در دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ MHAKBARI 1 2,966 ۱۳۹۲-۱۲-۵، ۱۲:۰۶ عصر
آخرین ارسال: zahra121

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان