ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
توسعه مترو؛ تنها علاج آلودگی هوا
توسعه مترو؛ تنها علاج آلودگی هوا


تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و ام القرای جهان اسلام ، امروزه با 12 میلیون جمعیت، با بحران فزآینده ترافیك و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبرو است .

مدیرعامل شركت مترو تهران و حومه با بیان اینكه مدتی است كه آلودگی هوا، همه فعالیت ها را در پایتخت مختل كرده است، گفت: حمل و نقل ریلی یك وسیله ارتباطی پاك است كه در فرآیند تولید و بهره‌برداری از آن زیان‌های زیست محیطی به حداقل می رسد و از ظرفیت‌های نهفته شهر در زیرزمین استفاده می‌كند و ضمن كمك به كاهش آلودگی هوا، در كاهش هزینه‌های عمومی و صرفه‌جویی در زمان‌ سفرهای شهری نیز نقش مؤثری دارد.

به گزارش روابط عمومی شركت مترو تهران و حومه، مهندس هابیل درویش با بیان این مطلب اظهار كرد: كسی تاكنون میزان ضرر ناشی از آلودگی هوا بر اقتصاد كشور را محاسبه نكرده است. آلودگی های زیست محیطی و پدیده‌های خطرناكی نظیر گرم شدن زمین و پدیده گلخانه‌ای, بالاخص وارونگی هوا كه تقریبا"‌تهران همه ساله در فصل زمستان با آن مواجه است و تاثیرات مخربی كه این وضعیت بر سلامت ، روند كار و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی آحاد جامعه می گذارد, همه را به فكر چاره انداخته است. اما راه‌حل بسیار ساده است: توسعه سریع خطوط مترو.

وی افزود: در چند دهه اخیر مشكلات حمل ونقل در كلان شهری تهران, به صورت بزرگترین معضل شهر رخ داده كه یكی از عواقب ناگوار آن, پیدایش آلودگی هوا است . با توجه به سهم عمده منابع متحرك در آلودگی هوای تهران از 70 تا 90 درصد برای آلاینده های مختلف ، توسعه سیستم حمل ونقل ریلی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر, یك گزینه اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

درویش گفت: اخیرا آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی دراین شهر شد . خسارات وارده به اقتصاد ملی كشور در این روزها بالغ بر میلیاردها ریال است. شهروندان تهرانی 80 تا 90 درصد از روزهای سال هوای ناپاك تنفس می كنند . برای حمل معضل ترافیك وتبعات ناشی از آن ، حمل ونقل ریلی بیشترین كارآیی موثر و مستمر را در برابر انرژی مصرفی نسبت به سایرشقوق حمل و نقل تولید می كند و این در حالی است كه كمترین آسیب به محیط زیست وارد می سازد .

وی تصریح كرد: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و ام القرای جهان اسلام ، امروزه با 12 میلیون جمعیت، با بحران فزآینده ترافیك و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبرو است . حمل و نقل ریلی درون شهری امروزه نقش خود را به عنوان یك شبكه حمل و نقل ریلی عمومی انبوه، ایمن، سریع، ارزان و راحت اثبات كرده و رضایت نسبی مردم را به خود جلب كرده است. بهره‌ برداری از خطوط مختلف مترو در تهران، استقبال روزافزون شهروندان و تأثیر انكارناپذیر آن بر زندگی روزمره نیز هیچ تردیدی در توسعه مترو تهران باقی نگذاشته است.

وی با بیان اینكه شركت مترو تهران و حومه با سرعت‌دادن به روند ساخت خطوط مترو و بهره ‌برداری آن‌ها، گام اساسی و ضروری را برای تكمیل هشت خط سنگین شهری و چهار خط سریع‌السیر در تهران برداشته است گفت: در تهران اكنون 128 كیلومتر از خطوط مترو با بیش از 79 ایستگاه در حال بهره ‌برداری است و حدود 100 كیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است . خطوط یك و چهار تكمیل شده است .تكمیل خطوط دیگر به همراه ساخت 35 ایستگاه و چندین مجتمع ایستگاهی در نقاط مختلف شهر تهران بهترین راه برای مقابله با پدیده آلودگی هوا در شرایط كنونی محسوب می شود.

مدیرعامل شركت مترو تهران و حومه با بیان اینكه در كلانشهرهای كشورهای پیشرفته, همواره نقش مترو ، نقشی اساسی و محوری در شریان حمل و نقل عمومی شهری بوده و انواع دیگر حمل ونقل مكمل خدمت رسانی مترو هستند گفت: این قاعده در مورد شهر تهران نیز بدون همراهی تصمیم گیران مدیریت شهری امكان تحقق نخواهد یافت .

وی تاكید كرد: حمل و نقل ریلی یك وسیله ارتباطی پاك است كه در فرآیند تولید و بهره‌ برداری از آن زیان‌های زیست محیطی به حداقل می رسد و از ظرفیت‌های نهفته شهر در زیرزمین استفاده می‌كند و ضمن كمك به كاهش آلودگی هوا، در كاهش هزینه‌های عمومی و صرفه‌جویی در زمان‌ سفرهای شهری نیز نقش مؤثری دارد. مجموع این هزینه‌ها رقم كلانی را شامل می‌شود كه احداث مترو نصیب جامعه خواهد كرد و در نهایت رفاه و رضایت مردم را تأمین می‌ كند. مهم‌تر از آن مترو یك پدیده عدالت محور است كه همه آحاد جامعه به یك شیوه از آن استفاده كرده و هیچ درجه‌بندی و تبعیضی در آن وجود ندارد و از زرق و برق وسایل لوكس و تجملات نیز در آن اثری نیست.

درویش خاطرنشان كرد: در حال حاضر به صراحت می‌توان ادعا كرد كه ساخت مترو ، صنعتی 100 درصد بومی است . هم اكنون در زمینه طراحی و ساخت تونل و ایستگاه‌ها 100 درصد از توان متخصصان داخلی استفاده می‌‍شود . همچنین بیش از 50 درصد تجهیزات ثابت و متحرك مورد نیاز خطوط ساخته شده را از داخل تأمین می‌ كنیم ، مانند واگن‌های یك طبقه و دو طبقه كه تنها موتور و كشنده و بوژی و تجهیزات كنترلی آن از خارج وارد می‌ شود .

وی ادامه داد: در طول چندین سال گذشته سرمایه‌گذاری كلانی برای راه‌اندازی قطار شهری صورت گرفته است و این امیدواری وجود دارد كه بتوان با بهره‌برداری از قطارهای شهری در كلان‌شهرها و تهران به هدف پیش‌بینی شده 6 میلیون سفر در روز رسید .

مدیر عامل شركت مترو تهران و حومه گفت: پروژه مترو بر اساس قانون تعریف شده است ، از آن جمله می‌توان به لایحه قانون حمایت از حمل و نقل ریلی و قانون مدیریت مصرف سوخت اشاره كرد . این قوانین مترو را مكلف كرده است كه در طول پنج سال، ظرفیت حمل و نقل عمومی توسط مترو را به 30 درصد از سهم حمل و نقل عمومی شهر تهران برساند.

وی با تاكید براینكه اقبال و استفاده مردم از خطوط بهره برداری شده مترو در تهران ، تبلور نیاز و خواست عمومی و علامتی است گفت: متاسفانه عدم اجرای قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی تاكنون باعث مشكلات زیادی برای توسعه و تجهیز مترو گردیده است .

درویش ادامه داد: اینك با توانمندی كسب شده ، هیچ گونه مانع و یا مشكل فنی و تكنیكی در توسعه خطوط مترو ، به حول و قوه الهی وجود ندارد . تنها مشكل موجود در فرایند ساخت مترو ، تامین بموقع مالی این پروژه عظیم زیربنایی و ملی است . طبق قانون 50 درصد از هزینه های ساخت مترو توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری تهران تامین می شود. خوشبختانه در هر دو بخش ، اولویت ساخت و راه اندازی خطوط مترو و اهمیت آن جا افتاده و همه بخش ها تلاش می كنند ، تامین مالی مترو به سهولت و كامل انجام شود . در این میان انتظار شركت مترو آن است كه سرعت فزاینده حركت ساخت و ساز در مترو ، مورد توجه جدی قرار گیرد و برابر این حركت عظیم ، بودجه ها بموقع تزریق شود تا خللی در این سرعت ایجاد نشود . چه بسا اگر تامین نقدینگی هماهنگ با سرعت ساخت خطوط مترو انجام شود ، قطعاً بار سنگینی از مشكلات ترافیكی و گرفتاری‌های مردم از بابت حمل و نقل عمومی برداشته خواهد شد.

وی در پایان تاكید كرد: به هر روی لازمه زندگی در كلان‌شهرها ایجاد ساختارهایی متناسب با نیازها و جمعیت ساكن در این شهرها است و احداث مترو در شهرهای بزرگ كشورمان سرآغازی است برای تأمین نیازهای این شهرها.
آخرین ارسال های من :

[تصویر:  31525927568614034969.gif]
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  همایش ملی عمران، معماری و توسعه نوین شهری ( در مرحله پذیرش مقاله) lofra 890 1392-11-11، 04:14 عصر
آخرین ارسال: lofra
  استراتژی توسعه شهری (CDS) چیست؟ Ƒanos 1,695 1391-7-22، 06:15 عصر
آخرین ارسال: Ƒanos
  ***آلودگی هوای خوزستان 23 برابر حد مجاز! *** baradaran 13,391 1391-5-15، 02:00 عصر
آخرین ارسال: baradaran
  پل خلیج فارس نماد توسعه و پیشرفت javad jamshidi 870 1391-4-11، 08:57 صبح
آخرین ارسال: javad jamshidi
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل