ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
گسترش پیاده راه‌ها؛ نماد توسعه یافتگی شهرها


خشایار کاشانی جو*
حمل و نقل
-
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حضور انسانی در فضاهای شهری که سبب سرزندگی و پویایی این فضا‌ها و نیز افزایش نقش اجتماعی آن‌ها می‌شود، حرکت پیاده است. از سویی دیگر، گرچه فضاهای شهری موارد گوناگونی چون میدان‌ها، ورودی‌ها، حاشیه‌های ساحلی و کناره‌های آب، پله‌ها و... را شامل می‌شوند اما شاید بارز‌ترین عرصه عمومی که می‌تواند به عنوان بستری برای پیاده روی در نظر گرفته شود، مسیر‌ها و به ویژه خیابان‌ها باشند.
در محیط‌های شهری پرتراکم، خیابان‌ها کارکردهای گوناگونی شامل امکان حرکت وسایل نقلیه، پارکینگ خودرو‌ها، بارگیری کالا‌ها، پیاده روی، برخی فعالیتهای اجتماعی، تعامل و استراحت افراد را فراهم می‌کنند. در هر حال، هر خیابانی نمی‌تواند هر عملکردی را بخوبی انجام دهد و می‌تواند بر روی یک یا دو کارکرد اصلی متمرکز گردیده و آن‌ها را در اولویت قرار دهد. در اصل، نوع خیابان، کاربران اولیه آن را تعریف می‌کند که در روندی متقابل شکل طراحی را هدایت می‌کند. به طور کلی، انواع خیابان‌ها را بر مبنای اولویتی که برای هریک از گونه‌های حرکتی و وسایل نقلیه قائل می‌شوند به چهار دسته[sup]۱[/sup]؛ خیابان عبوری، خیابان اشتراکی، خیابان مخصوص پیاده و مسیر ویژه اتوبوس می‌توان تقسیم بندی کرد.

تقریبا تمامی صاحبنظران و حرفه مندان بطور مشترک بر این نکته اتفاق نظر دارند که جنبه اجتماعی ایجاد و توسعه پیاده راه‌ها بسیار مهم بوده آنچنانکه می‌توان اصل فلسفه وجودی این فضاهای شهری پیاده مدار را نه صرفا عملکرهای فیزیکی و ارتباطی، تثبیت و تقویت برخی کاربری‌ها و مسائل اقتصادی بلکه گسترش ارتباطات و تعاملات اجتماعی- فرهنگی و ایجاد مقیاس انسانی در عرصه عمومی دانست.

خیابان های مخصوص پیاده که در کشورهای مختلف واژگان گوناگونی همچون پهنه پیاده، پهنه بدون ماشین، محدوده بدون آمد و شد سواره، پهنه بسته بر ترافیک موتوری، محدوده پیاده، تفرجگاه پیاده و پیاده راه نیز برای تعریف آن‌ها به کار برده می‌شود متکامل‌ترین شکل خیابان‌ها هستند که اولویت اصلی حرکت در آن‌ها به صورت پیاده می‌باشد. برای پیاده راه‌ها تعاریف گوناگونی ذکر گردیده که در ذیل برخی از مهم‌ترین این مفاهیم ارائه شده‌اند:
  • پیاده راه‌ها، معابری با بالا‌ترین حد نقش اجتماعی هستند که در آن‌ها تسلط کامل با عابر پیاده بوده و از وسایل نقلیه موتوری تنها به منظور سرویس دهی به زندگی جاری در معبر استفاده می‌شود. پیاده راه‌ها، ابزاری برای فعالیت جمعی بخصوص در ارتباط با اقتصاد شهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی‌اند. [sup]۲[/sup]
  • منطقه مخصوص پیاده، منطقه‌ای است که به منظور برتری دادن به محیط، ورود اتومبیل‌های سواری را به آن ممنوع می‌کنند و ورود سایر وسایل نقلیه موتوری به آن تنظیم می‌شود. [sup]۳ [/sup]
    [sup]

    [/sup]
  • راه‌ها، استخوان بندی شهر را تعریف می‌کنند. احجام و ساختمان‌ها فضاهای مثبت هستند و راه‌ها، فضاهای منفی که دسترسی‌ها (ارتباطات و تبادل اطلاعات) را برای شهروندان می‌سر می‌سازند. برای ایجاد شهرهای باروح و زنده، پیش از هر چیز باید راههای پیاده سرشار از فعالیت و حس زندگی ایجاد کرد. این راههای انسانی (در مقیاس انسان)، گونه‌ای از فضاهای عمومی شهری به شمار می‌روند که کاربریهای متنوع، در امتداد آن‌ها چیده می‌شوند. [sup]۴[/sup]
بنابراین، آن چنان که از تعاریف ذکر شده مشخص است، پیاده راه‌ها قسمتی از فضاهای شهری هستند که به دلایل ویژه عمدتا به خاطر دارا بودن برخی پتانسیل‌های خاص و در تمام یا بخشی از ساعات شبانه روز کاملا بر روی حرکت سواره بسته شده و بطور کامل به حرکت عابران‌ پیاده اختصاص می‌یابند.
همچنین، تقریبا تمامی صاحبنظران و حرفه مندان بطور مشترک بر این نکته اتفاق نظر دارند که جنبه اجتماعی ایجاد و توسعه پیاده راه‌ها بسیار مهم بوده آنچنانکه می‌توان اصل فلسفه وجودی این فضاهای شهری پیاده مدار را نه صرفا عملکرهای فیزیکی و ارتباطی، تثبیت و تقویت برخی کاربری‌ها و مسائل اقتصادی بلکه گسترش ارتباطات و تعاملات اجتماعی- فرهنگی و ایجاد مقیاس انسانی در عرصه عمومی دانست.
ایجاد پیاده راه‌ها به دلیل ویژگیهای خاص خود (که ناشی از شاخصه‌های حرکت پیاده است) دارای منافع بیشماری است که برحسب مقیاس عملکردی می‌تواند در سطح محله، ناحیه، شهر و یا حتی بین المللی بسیار تاثیرگذار باشد. برخی از مهم‌ترین مزایای ایجاد پیاده راه‌ها عبارتند از:[sup] ۵[/sup]
  • حفظ کارکردهای مرکز شهری
  • تسهیل دسترسی برای مغازه داران
  • کاهش ترافیک در خیابان‌ها و معابر همجوار
  • بهبود منظر و ارتقاء سیمای شهری
  • کاهش سر و صدا و آلودگی هوا
ایجاد پیاده راه‌ها در شهر‌ها نشانه‌ای بارز از اولویت بخشی به حرکت پیاده‌ها نسبت به سواره‌ها و وسایل نقلیه موتوری است. همچنین، در طراحی پیاده را‌ها به عنوان یک پروژه توسعه شهری باید رویکردی همه جانبه نگر وجود داشته و مجموعه‌ای از متخصصان مختلف اعم از طراحان شهری، معماران منظر، مهندسان ترافیک و... با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند. از این رو، هرگونه یک بعدی نگری و تقلیل موضوع به مساله‌ای ترافیکی نمی‌تواند به نتایج کاربردی منتهی گردد.
امروزه، کمیت و کیفیت پیاده راه ها به عنوان یکی از مهمترین سنچه های توسعه یافتگی شهرها مطرح گردیده و به عامل رقابت آنها برای جذب گردشگران بیشتر تبدیل شده است. محدوده‌های پیاده هم از آن رو که حرکت سواره را بعنوان اصلی ترین مانع ایجاد مقیاس انسانی در شهر‌ها محدود می‌کنند و هم بدلیل تنوع فعالیت‌ها و دیگر مزایای مترتب بر آن، روز به روز درحال گسترش هستند. پهنه‌های پیاده، درحقیقت به نوعی احیاگر فرهنگ زندگی در شهرهای پیش از انقلاب صنعتی در درون ساختار شهرهای امروزین هستند. یا به عبارت دیگر، در این فضاهای شهری، روح پیاده‌مداری حاکم بر شهرهای سنتی -که مهم‌ترین عامل سرزندگی آن‌ها بوده است- با کالبد و امکانات جدید تلفیق گردیده و عرصه‌هایی خودمانی و پویا پدید می‌آورند.
_____________
* دکتری شهرسازی
[sup]1[/sup] Nelson/Nygaard Consulting Associates, 2006, 3
[sup]2[/sup] پاکزاد، 1384، 274
[sup]3 [/sup]وزارت مسکن و شهرسازی، 1375، 1
[sup]4[/sup] حسن آقایی، 1383، 108
[sup]5 [/sup]http://www.culturechange.org



آخرین ارسال های من :
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  مقاله طراحی فضای شهری بوم گرا در توسعه های جدید شهری تلگرام1 819 1394-11-23، 11:54 عصر
آخرین ارسال: تلگرام1
  خلق و توسعه فضاهای شهری ati.d 2,024 1394-8-20، 01:30 صبح
آخرین ارسال: سجاذ
  مقاله بررسی و تحلیل مؤلفه های تأثیرگذار بر بهبود کیفیات فضایی پیاده را هها به منظور افزا... Brightness 1,600 1393-9-7، 11:16 صبح
آخرین ارسال: Brightness
  ررسی مولفه های موثر بر طراحی مسیر پیاده khansa 1,300 1393-4-23، 07:08 صبح
آخرین ارسال: khansa
Exclamation مقدمه ای برطراحی پیاده راه ها khansa 719 1393-4-14، 09:14 صبح
آخرین ارسال: khansa
  ■ خلق و توسعه فضا های شهری khansa 422 1393-4-11، 12:39 عصر
آخرین ارسال: khansa
  تبیین جایگاه المان های شهری در ارتقای خوانایی شهرها hamed_moztarzadeh 1,020 1393-4-3، 10:06 صبح
آخرین ارسال: alireza
  سیمای شبانه شهرها،نیازمند طراحی مناسب m.marziye 1,252 1392-6-9، 03:34 عصر
آخرین ارسال: m.marziye
  طراحی فضای شهری بومگرا در توسعه های جدید شهری m.marziye 1,007 1392-5-13، 11:42 عصر
آخرین ارسال: m.marziye
  دانلود مقاله ضوابط طراحی برای ورودی شهرها yaser seraj 2,021 1391-11-1، 12:07 عصر
آخرین ارسال: s1s2s3
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  کفپوش مناسب در خانه متراژ پایین دیروز sakenin sakenin گفتگوی آزاد
  کتاب شهرسازی دیروز faribayekta faribayekta پرسش و پاسخ
  دانلود جزوه تصویری آموزش gis با فرمت pdf 5-25 alireza hamed_1361 نرم افزار gis--پاسخگو مهندسین aramo و ...
  فروش کتاب های اسکیس شهرسازی و معماری 5-21 joachom alireza فروشگاه کتاب نو و دست دوم
  [خبر شهرسازی]  کتاب شهرهای رویایی؛ 7 ایدة شهری به عنوان شاکلة جهان 5-14 kasrak kasrak منابع
  غیر رایگان  داغ داغ، نقشه gis شهر تهران 5-14 parasto_gh j77 طرح،پروژه،نقشه(vip-2)
  پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری-دانشگاه شهید بهشتی 5-14 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  آخرین مهلت ارسال مقالات دومین کنفرانس بین المللی عمران،معماری وطراحی شهری-... 5-14 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در عمران، معماری، محیط زیست و توسعه پایدار... 5-14 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  سوالات ارشد طراحی شهری 1396 با جواب تشریحی 4-31 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  جدیدترین منابع دکتری شهرسازی 1396 4-29 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  نکات مهم و روزانه دکتری شهرسازی ویژه کنکور 95 4-29 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  سوالات ارشد برنامه ریزی شهری 1396 با جواب تشریحی 4-28 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  سوال و جواب اسکیس کنکور ارشد طراحی شهری سال 1396 4-28 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  سوالات دکتری شهرسازی 1396 با جواب تشریحی 4-26 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل