ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
التقاط به مثابه ی سبک
گروه مطالعات معماری دانشگاه شهید بهشتی بیست و هشتمین هم اندیشی خود را با عنوان التقاط به مثابه ی سبک برگزار می‌کند.
در این نشست دکتر امیرحسین ذکرگو، استاد مؤسسۀ بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی، مالزی، دربارۀ رویکردهای نوین در معماری معاصر مسجد در مالزی صحبت خواهد کرد. هم اندیشی بیست و هشتم در روز پنجم آبان ماه 1392 از ساعت 12:30 تا 14 در بخش دکتری دانشکدۀ معماری و شهرسازی پذیرای دانشجویان علاقه‌مند خواهد بود.
در چکیدۀ این نشست می‌خوانیم:
التقاط به مثابه سبک
رویکردهای نوین در معماری معاصر مسجد در مالزی
Emergence of Eclecticism as Style
New Approaches to Mosque Architecture in Malaysia
امیرحسین ذکرگو
استاد هنرهای اسلامی و شرقی
دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی
هنگامیکه عناصر و اجزاء متنوع یک بنا، که هر یک شاخصه سبک، دوره، فرهنگ واقلیم مختلف هستند، در یک اثر معماری با یکدیگر ترکیب شوند آن اثر را التقاطی می‌نامند. واژۀ «التقاط» در ادبیات اغلب جوامع کهن دارای بار منفی است. علت این نوع ارزش‌گذاری را باید در تلقی خاص جوامع سنتی از مفهوم «هویت» جستجو کرد. «هویت» در جوامع یاد شده به معنای «اصالت» است که با گذر زمان و در طی قرون و اعصار شکل می‌گیرد. همین هویت بصری رفته رفته نام «سبک» می‌گیرد.
اما مفهوم «هویت» و «سبک» در هنر و معماری جوامع نوپا چگونه است؟ آیا معماری دینی مدرن، اگر در امتداد سنت بومی نباشد، «بی هویت» است؟ آیا «هویت» و «التقاط» می‌توانند در معماری مسجد به آشتی برسند؟ وامگیری عناصر بیگانه در معماری بومی دینی تا چه حد مجاز، مقبول، ممدوح یا نکوهیده است؟ آیا معماری التقاطی استعداد این را دارد که به سطح یک «سبک» ارتقاع یابد؟
منظر شهرهای مالزی در دو دهه گذشته عرصه ظهور مساجدی با عناصر ترکیبی و التقاطی بوده است. برخی از این مساجد با حمایت دولت و با هزینه‌های هنگفت بنا شده‌اند و جایگاه بصری خاصی را در افق معماری و شهرسازی این کشور به خود اختصاص داده‌اند؛ و از این رو نقدی جدی را طلب می‌کنند.

آخرین ارسال های من :
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل