امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ایده های طراحی و نکاتی که به نظرتون میرسه رو اضافه کنید...
#1
دوستان عزیز
بنابر درخواست دوستان قرار شده تا قبل کنکور در اینجا موضوعاتی رو که تا به حال کردید و یا مدنظرتون هست رو اشاره کنید تا به همراه یکدیگر بتوانیم یک مجموعه کاملی از نکاتی که برای تحلیل و توجه باید به آن ها بپردازیم رو ارائه بدیم
خب من شروع میکنم و امید هست که شما هم نظر بدید و هم ادامه بدید این بحث رو
1- طراحی ورودی شهر که میتونه شامل میدان ورودی شهر هم باشه
نکاتی که در اینجا بنظر من میرسه شامل این موارد میشه که شما هم میتونید تکمیلش کنید:
1- توجه به تقاطعات غیر همسطح
2- طراحی ورودی شهر با توجه به روحیه شهر مانند:شهرهای شمالی :سقف شیروانی - شهرهای جنوبی:نخل-سیستان :بادگیر-یزد :بادگیر و قنات-کاشان : بادگیر
3-توجه به اقلیم شهر
4- توجه به طراحی سکانس های مختلف
5- توجه به چهره شبانه ورودی
6- توجه به کاربری های اطراف مانند خدماتی و رفاهی
7- توجه به دیدهای منتهی به ورودی
8- استفاده از المان
9-.....

آخرین ارسال های من :
پاسخ
#2
دوست عزیز ممنونم میشه در مورد شماره های 4 و 5 و 7 بیشتر توضیح بدین

آخرین ارسال های من :
پاسخ
#3
(۱۳۹۲-۴-۶، ۰۳:۵۹ عصر)smza نوشته است: دوست عزیز ممنونم میشه در مورد شماره های 4 و 5 و 7 بیشتر توضیح بدین
مهندسsaminta نکات ویژه ی طراحی شهری رو در این تاپیک لیست کردند.

آخرین ارسال های من :
پاسخ
#4
(۱۳۹۲-۴-۶، ۰۲:۵۹ عصر)saminta نوشته است: دوستان عزیز
بنابر درخواست دوستان قرار شده تا قبل کنکور در اینجا موضوعاتی رو که تا به حال کردید و یا مدنظرتون هست رو اشاره کنید تا به همراه یکدیگر بتوانیم یک مجموعه کاملی از نکاتی که برای تحلیل و توجه باید به آن ها بپردازیم رو ارائه بدیم
خب من شروع میکنم و امید هست که شما هم نظر بدید و هم ادامه بدید این بحث رو
1- طراحی ورودی شهر که میتونه شامل میدان ورودی شهر هم باشه
نکاتی که در اینجا بنظر من میرسه شامل این موارد میشه که شما هم میتونید تکمیلش کنید:
1- توجه به تقاطعات غیر همسطح
2- طراحی ورودی شهر با توجه به روحیه شهر مانند:شهرهای شمالی :سقف شیروانی - شهرهای جنوبی:نخل-سیستان :بادگیر-یزد :بادگیر و قنات-کاشان : بادگیر
3-توجه به اقلیم شهر
4- توجه به طراحی سکانس های مختلف
5- توجه به چهره شبانه ورودی
6- توجه به کاربری های اطراف مانند خدماتی و رفاهی
7- توجه به دیدهای منتهی به ورودی
8- استفاده از المان
9-.....
دید به بناهای شاخص شهری
در نظر گرفتن باند تندرو و کندرو
خوانایی ورودی برای هدایت مسافران به مکانهای مهم (گردشگری و....)شهر

آخرین ارسال های من :
پاسخ
#5
واقعا کس دیگری اینجا کنکورنداره که نظر بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(۱۳۹۲-۴-۶، ۰۳:۵۹ عصر)smza نوشته است: طراحی سکانس های مختلف بدین معنا می باشد که یکدفعه افرادی که از خارج شهر به داخل ان می خواهند وارد بشوند،یکدفعه وارد نشوند و به صورت تدریجی شهر پدیدار شود...برای مثال ابتدا سکانسی از منظر طبیعی بعد به تدریج سکانسی که ساختمان ها اضافه میشه و سپس ورودی
چهره شبانه هم بدین معنا می باشد که در شهر با تمهیداتی خوانا و قابل رویت باشد
دید هم به این معناست که بتوان جذابیتی برای مسافران ایجاد کند تا به شهر وارد شوند و یک جور نقش خوانایی و جهت دهندگی را هم دارد

دوست عزیز ممنونم میشه در مورد شماره های 4 و 5 و 7 بیشتر توضیح بدین

پاسخ
#6
طراحی سکانس ها:
در طول مسیر ها یا برای طراحی ورودی ها استفاده کنید معمولا هر سکانس را 100 تا 150 متر در نظر میگیرند در مسیرها اما هر جا در مسیر یا ورودی که تغییراتی را اعمال کردید طرح را با سکانس ها یا سریال ویژن نشان دهید
اما در مورد سکانس ها باید وحدت در عین کثرت را نشان دهید یعنی در عین یکپارچگی در کل تغییرات سکانس ها محسوس باشد و در طرح تغییرات ایجاد شده تغییر سکانس را نشان دهد در مسیر ها
در ورودی شهر ها سکانس بندی ها با تغییرات پوشش گیاهی و دانه بندی ها و ایجاد فعالیت ها تعریف میشود

چهره شبانه ورودی بسته به نوع ورودی متفاوت است که در ورودی شهر باید نورپردازی و توجه به حضور و فعالیت های راهنما و دعوت کننده در شب ورودی قابل تمایز و مشخص و خوانا باشد

انواعی از دید ها را مد نظر قرار دهید
در کریدور دید عنصر شاخص شهری نمایان باشد و در دید خطی و درونی کاربری ها و فعالیت های تعریف کننده ورودی شهر و لاین ها بخوبی ادراک شوند

آخرین ارسال های من :
پاسخ
#7
(۱۳۹۲-۴-۷، ۰۴:۴۲ عصر)URBAN 98 نوشته است: نکته دیگری که در خصوص چهره شبانه به نظرم رسید این است که باید فعال باشد و برخی از کاربری هایش شبانه روزی باشد تا در هر ساعت از شبانه روز بتواند پاسخگوی مردم باشد و با چهره ای مرده و بی روح رو به رو نباشیم


طراحی سکانس ها:
در طول مسیر ها یا برای طراحی ورودی ها استفاده کنید معمولا هر سکانس را 100 تا 150 متر در نظر میگیرند در مسیرها اما هر جا در مسیر یا ورودی که تغییراتی را اعمال کردید طرح را با سکانس ها یا سریال ویژن نشان دهید
اما در مورد سکانس ها باید وحدت در عین کثرت را نشان دهید یعنی در عین یکپارچگی در کل تغییرات سکانس ها محسوس باشد و در طرح تغییرات ایجاد شده تغییر سکانس را نشان دهد در مسیر ها
در ورودی شهر ها سکانس بندی ها با تغییرات پوشش گیاهی و دانه بندی ها و ایجاد فعالیت ها تعریف میشود

چهره شبانه ورودی بسته به نوع ورودی متفاوت است که در ورودی شهر باید نورپردازی و توجه به حضور و فعالیت های راهنما و دعوت کننده در شب ورودی قابل تمایز و مشخص و خوانا باشد

انواعی از دید ها را مد نظر قرار دهید
در کریدور دید عنصر شاخص شهری نمایان باشد و در دید خطی و درونی کاربری ها و فعالیت های تعریف کننده ورودی شهر و لاین ها بخوبی ادراک شوند

باتشکر از دوستانی که در موضوع اول به خوبی نظراتشان را اعلام کردند :
و اما موضوع دوم :
خیابان
1- توجه به تقاطع ها : نشانه های سر تقاطع...پخی ها....کفسازی خاص تقاطع....توجه به عابر پیاده
2- طراحی مناسب نماها در خیابان با توجه به هویت خیابان
3- در نظر گیری عرصه مقابل کاربری های عمومی
4- مکان یابی مناسب ایستگاه های اتوبوس
5- مکان یابی مناسب ایستگاه های تاکسی
6- توجه به طراحی مناسب پیاده رو ها
7- نورپردازی
8- توجه به چهره شبانه خیابان
9-اختلاط مناسب سواره و پیاده
10-توجه به معلولین در پیاده رو ها
11- فضاهای سبز در خیابان با توجه به اقلبم
12- چهت مناسب خیابان ها با توجه به اقلیم و رفع اب های سطحی
13- توجه به شیب در طراحی خیابان
14-....

پاسخ
#8
در نظر گرفتن فضاهای مکث متنوع در طول خیابان
سرریز کاربریهای جداره خیابان به پیاده رو
امکان حضور دست فروشها و کاربریهای تجاری خرد در پباده رو
توجه به متمایز کردن فرم و نمای بناهای عمومی مهم(فرهنگسرا،بانک و...)نسبت به بناهای مجاور و در نظر گرفتن جلوخان یا فضای مکث مقابل آنها
استفاده از آب به صورت خطی یا ساکن در طول پیاده رو متناسب با اقلیم
نظارت ساکنین بر فضا و امکان زدن رنگ تعلق بر فضا توسط ساکنین(گلدون لبه بالکن و....)

پاسخ
#9
دوستان عزیز منتظر نظرات بیشتری هستیم

پاسخ
#10
موضوع شماره سه :
طراحی روی شیب
یکسری نکات سر کلاس + نمونه سوال  راجع به طراحی بر روی شیب رو در اختیارتون گذاشتم...نکته دیگری  به نظرتون میرسه اضافه کنید لطفا



موضوع شماره چهار :
اصلاح فرم ساختمان هاجهت کاهش میزان اسیب پذیری در مقابل زلزله

1-توجه به اینکه نسبت ارتفاع ساختمان نسبت به عرض معبر زیاد نباشد.
2- اگر ساختمان در طراحی اش فرم یکپارچه ای نداشت می بایست آن را یکپارچه کنید
3- تقارن در طراحی میزان اسیب پذیری را کاهش می دهد.
4- استفاده از مصالحی که سبک وزن باشد خصوصا در سقف
5-عدم استفاده از بازشوهای بسیار(منظور پنجره ها)
6-....


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
       

پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  در این 4 روز تا اسکیس طراحی شهری دانشگاه آزاد 1392 چیکار کنیم و چی بخونیم و کار کنیم؟ alireza 1 696 ۱۳۹۲-۶-۱۸، ۰۱:۰۴ عصر
آخرین ارسال: forough.r_mybb_import61197

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان