امتیاز موضوع:
  • 38 رأی - میانگین امتیازات: 3.16
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هنر گچبری
#1
هنر گچبری
هنر گچبری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر دوره زمانی شکل و سبک مخصوص خود را دارد. همان طور که از نام این هنر پیداست، مصالح بکار رفته در این هنر گچ میباشد. گچبری در ایران دارای دورههای مختلف تاریخی میباشد. گچ به دلیل داشتن خاصیت چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی کاربرد زیادی در هنرهای تزئینی دارد.
در کاوشهای باستانشناسی نمونهها و نشانههایی از رواج این هنر در روزگار ساسانی به دست آمدهاست. یکی از کاربردهای ویژه گچ، اندود کردن دیوارها و آراستن سطوح داخلی ساختمانها است و هنر گچبری، این آراستگی را به حد کمال و دلنوازی میرساند. از میان نمونههای به جا مانده میتوان به گچبری، چفت گیری و ابزار زنی طاقچه بسیار ارزشمند هنری از کاخ بیشاپور از سده سوم میلادی که در موزه لوور پاریس نگهداری میشود. همچنین تعدادی از آثار دوره ساسانی که در موزه ملی ایران قرار دارد یاد کرد.


هنر گچبری قرون اولیه اسلام
پس از ظهور اسلام نیز از هنر گچبری در بناها استفاده میشدهاست، ولی به دلیل حرمت پیکره سازی، این هنر در قالب نقوش برجسته از گل و گیاه و نیز انواع طرحهای اسلیمی و بندهای ختایی، به ویژه در قالب انواع خطهای مختلف و متنوع تجلی یافت. در آثار گچبری به جا مانده از قرن سوم هجری نمونههای درخشانی در مسجد فریومد سبزوار به نام مینو تکاری به واقع خلاقیت هنر بی مانند از سر پنجه هنرمندان آن روزگار برای ما به یادگار ماندهاست.

هنر گچبری دوره سلجوقی
هنر گچبری در انواع خط کوفی همراه با نقوش اسلیمی خرطوم فیلی روند تحول این هنر در دوره سلجوقی بودهاست. به طور کلی هنر گچبری در دوره سلجوقی مورد توجه در نما سازیهای داخل بودهاست. از میان آثار این دوره میتوان به گچبریهای مسجد اردستان با خط بسیار زیبای کوفی مزهّر و بخصوص مسجد و گنبد علویان در همدان که به واقع دنیایی از هنر گچبری بسیار گستردهای در آن اشکال گوناگون جمع شدهاست اشاره داشت.

هنر گچبری دوره ایلخانی
در دوره ایلخانی روند هنر گچبری به سرحد کمال مطلوب رسید. به وجود آمدن محرابهای گسترده با انواع خطهای کوفی و خطهای سلطانی، دیوانی، رقعی، و به کارگیری انواع گره هندسی با نقوش اسلیمی توماری و اسلیمی ماری در لابلای کتیبه و اسپرهای خط با گل و برگهای پهن گود و برجسته، عظمت و شگرفیهای فراوان در آثار ایران و هنر گچبری در آن به وجود آورده شده.
از میان آثار به جا مانده از این دوران میتوان به کتیبههای گچبری خط کم نظیر مسجد حیدریه قزوین، خانقاه و بقعه بایزید بسطامی در بسطام در مقیاس گسترده و وسیع، محراب ارزشمند پیر بکران در جنوب اصفهان و نوعی بی همتا از این هنر ارزشمند را در محراب بسیار جالب و منحصر به فرد الجایتو در در مسجد جامع اصفهان که به جرئت میتوان این پدیده بزرگ و عظیم هنر گچبری را شاخصترین و با ارزشترین نوع گچبری در معماری جهان، بخصوص جهان اسلام دانست و از آن یاد کرد.

هنر گچبری دوره تیموری
دوره تیموری عصر بوجود آمدن رسمی بندی و کاربندیهایی از قالبهای گچی ارزشمند و به تحول رسیدن هنر گچبری از نقوش گوناگون بخصوص اسلیمی و انواع خطهای گوناگون میباشد. به طور کلی در هنر گچبری این دوره از هنرهای دیگر چون هفت قلم خط از انواع کوفی به نامهای کوفی پیرآموز ، کوفی مشجًر، کوفی مزهّر ، کوفی گره دار، کوفی مشبک، کوفی تصویری و تعدادی دیگر کوفی در آثار ادوار اسلامی نهایت استفاده شدهاست. همچنین خطهای ( محقق، نسخ، ثلث، رقاع، تعلیق، و نستعلیق) با هنر آفرینیهای فراوان و در مواردی از شاخههای این خطها بخصوص خط معقلی در هنر گچبری آثار ایران بهره فراوان گرفته شدهاست. از آثار فراوان این دوره میتوان به مقرنس بندیهای گچی ارزشمند سر درب مسجد میدان کاشان، قطار بندیهای گچی مدرسه خرگرد در خواف و خطهای بسیار جالب گچبری بقعه شیخ احمد جام در تربت جام و بقعه سید رکن الدین در یزد و بسیاری دیگر اشاره داشت.

هنر گچبری دوره صفویه
در دوره صفویه هنر گچبری وارد روشهای خاص شدهاست. به طوری که زیباترین مقرنس بندیهای گچی با عناصر گوناگون بخوصوص مقرنس بندیهای طاس و نیم نیم طاس همراه با نقوش گل و گیاه با انواع تیغههای گچی دالبری زینت بخش کاخهای شاهی به بهترین شکل ممکن گردیدهاست.
در این میان میتوان به پدیدههای ارزشمند مقرنس قطار و کاربندیها و یزدی بندیهای گچی بسیار شگرف کاخ هشت بهشت و سر درب بازار قیصریه در اصفهان بخصوص دالبرهای تیغه منقوش از ظروف گوناگون همچون تنگ و سبو مقرنس بندیهای طاسه دار گچی در تالارهای شاه نشین و موسیقی کاخ عالی قاپو و خط گچبری ثلث بسیار ارزشمند در صفه درویش مسجد جامع اصفهان و بسیاری دیگر یاد فراوان داشت.

هنر گچبری دوره زندیه
هنر گچبری در دوره زندیان هنر آفرینیهای فراوان و ارزشمند از گچبری، مقرنس بندی گچی، ترنج اندازی همراه با گل و گیاه و نقوش بدیع در آثار شهرهایی چون شیراز و بخصوص در عمارت کلاه فرنگی، مقبره اولیه خان زند (وکیل الرعایا) که امروز موزه پارس میباشد به وجود آمد.

هنر گچبری دوره قاجار
هنر گچبری در دوره قاجار رونق فوق العادهای به خود گرفت، به علت مسافرت پادشاهان قاجار به فرنگ از هنر گچبری اروپا تقلیدهایی در کاخهای شاهی بخصوص در سر ستون سازیها، گلویی سازیها و سقف سازیها در کاخهایی چون گلستان و عشرت آباد و پارهای دیگر حدوداً پیروی گردید. اما به طور قاطع میتوان گفت که این تقلیدها هرگز نتوانست جای هنر و نقوش بسیار پر هنر اصیل ایرانی، بخصوص نقشهای اسلیمی و ختایی و گل و گیاه که نشأت گرفته از سرپنجه با ذوق هنرمندان ایران زمین میباشد را در گچبری بناهای ایران زمین بگیرد. البته در این برهه از زمان در هنر گچبری خلاقیتها و نوآوریهای بسیار چشمگیری از طرف هنرمندان گچبر در آثار و ابنیه و به خصوص منازل مسکونی سنتی بیرونی و اندرونی ایران پدیدار گشت که به واقع هر یک از آثار به جای مانده خود تابلوهای بسیار نفیس و پر ارزش از هنر با فلسفه و خرد و فرهنگ هنرمندان ایران است. از میان آثار فراوان گچبری این دوره میتوان به گچبری جالب کاخ ارم و نارنجستان قوام در شیراز و مقرنس بندیهای آونگ گچی همراه با گچبریهای خانه طباطبائی و خانه بروجردیهای کاشان همراه با نوآوریهای شگرف در بناهای یادشده و بسیاری از بناها و آثار دیگر ایران یاد کرد.

هنر گچبری دوره معاصر
هنر گچبری ایران معاصر هنر تزئین بناها در قسمتهای بیرونی نما از انواع گلچینیهای آجری و گلچینیهای معقلی با نقوش بسیار دلنواز پدیدههای نو در بناهای ایرانی، بخصوص مسکونی به وجود آمد. در این دوره از هنر گچبری جهت تزئین نماسازیهای خارجی خصوصاً در سر درب منازل مسکونی از نقوش مختلف چون ملائکه، خط و شعر در پیش ایوانها، همچنین به کارگیری انواع نقوش گل و گیاه در حرکاتی بسیار قرینه به شکل منفرد و یا بصورت گسترده زیبایی خاص به نمای خارجی بناها داده میشد. از قسمتهای داخلی پدیدههای بسیار ارزشمند گچبری به پیش بخاری سازی نفیس و پر هنر به نام لندنی سازی. همچنین در گلویی سازیها از چهار گوشه سقف و در ناحیه میانی سقف ترنجهای خرد و کلان با نقوش برجسته گل و گیاه موزون زیبایی دلنشین و روح نوازی به نمای داخلی بناهای مسکونی داده میشد؛ که گاه برخی از آنها تا امروز به یادگار ماندهاست.



آخرین ارسال های من :

منم شهرسازی که می سازمت ، چو ایران جدم کوروش
پاسخ
 سپاس شده توسط mah.architect
#2
ممنون خیلی مطلبه خوبی بود.

آخرین ارسال های من :
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اروسی؛ اوج هنر چوب و شیشه atelieahjam 0 1,220 ۱۳۹۳-۴-۲۸، ۱۲:۰۴ صبح
آخرین ارسال: atelieahjam
  هنر رنسانس atelieahjam 0 1,256 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۹:۴۸ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  هنر معماری با کاغذ atelieahjam 0 1,689 ۱۳۹۳-۳-۱۰، ۰۸:۵۸ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  معماران MAD و موزه ی هنر هاربین MHAKBARI 0 2,337 ۱۳۹۱-۹-۲۹، ۰۸:۱۶ صبح
آخرین ارسال: MHAKBARI
  ویتو آکونچی و استیون هال؛ خلق بدنهْ گذرْ گالریِ هنر و معماری MHAKBARI 0 1,467 ۱۳۹۱-۹-۳، ۱۰:۵۹ صبح
آخرین ارسال: MHAKBARI
  مسجد جامع اصفهان ، شاهکار هنر معماری ایرانی MHAKBARI 1 3,762 ۱۳۹۱-۸-۱۱، ۰۱:۱۰ صبح
آخرین ارسال: rezvan87
  رونمايي از موزه هنر الي و اديث براد ؛ طرحي از زاها حديد MHAKBARI 0 1,302 ۱۳۹۱-۷-۳۰، ۰۷:۰۴ عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  هنر معماری ایرانی را در این تصاویر ببینید Ƒanos 0 1,371 ۱۳۹۱-۶-۳، ۰۷:۴۵ عصر
آخرین ارسال: Ƒanos
  طرحی منحصر به فرد برای ساختمان موزه هنر Ƒanos 0 1,363 ۱۳۹۱-۴-۲۹، ۰۴:۴۵ عصر
آخرین ارسال: Ƒanos
  کپی‌کاری چینی‌ها به هنر معماری نیز رسید؛ ساخت کپی عمارت 361 ساله فرانسوی در پکن 0RKIDEH 0 1,424 ۱۳۹۱-۳-۲۴، ۰۱:۰۸ عصر
آخرین ارسال: 0RKIDEH

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان