ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
تحقیق راجع به نوشهرگرایی
مربوط به سوالات زیر :
از کی به وجود آمدن ؟
اندیشمندان ؟
نظریه ها ؟
نمونه موردی ؟

آخرین ارسال های من :
2
نوشهرگرایی( New Urbanism)
نوشهر گرایی جنبشی در ایالات متحده است که با بحث پیرامون هدایت رشد حومه های شهری در قالب خلق شهرها و مجتمع های کوچک، گسترش بی رویه ی شهرها را به چالش می کشد. نوشهرگرایی در جهت رفع مشکلات ناشی از فرسودگی و زوال مراکز شهری و گسترش افقی شهرها به وجود آمد . این جنبش در پیشنهادهای خود، به انتقاد از انگاره های برنامه ریزی و طراحی شهری که در اوایل قرن بیستم شکل گرفته و جهت پاسخگویی به الگوهای زندگی مدرن انطباق یافته اند، می پردازد. نوشهرگرایی سعی می کند با ایجاد کاربری های مسکونی مختلط از آپارتمان گرفته تا خانه های تک خانواره با هر سطح قیمتی ساکنینی با سطوح در آمدی مختلف داشته باشد و با توسعه فشرده از سکونتگاههای حیاتی و محیط های طبیعی حفاظت کند.
انجمن نوشهرگرایی به مسائلی از قبیل کاهش سرمایه گذاری در شهرهای مرکزی، پراکنش نامنظم، بی رویه و بی مکانی، افزایش تبعیض نژادی و تبعیض در سطح درآمدها در جوامع محلی، نابودی محیط زیست، از دست رفتن زمین های کشاورزی و حیات وحش و فرسایش میراث مصنوع جوامع به عنوان یک چالش وابسته به ساخت جامعه ی محلی، توجه دارد. ما از مرمت مراکز شهری موجود و شهرک هایی که در داخل مناطق منسجم کلانشهری قرار دارند، حمایت کرده و بر شکل دهی دوباره به حومه ها در قالب جوامعی متشکل از محلات واقعی و پهنه های گوناگون تأکید داریم و حفاظت از محیط زیست و محافظت از میراث مصنوع مان را ارج می نهیم.
در واقع مهمترین سندی که به تشریح محتوای نظری جنبش نوشهرگرایی میپردازد ، منشور نوشهرگرایی است که کتاب حاضر بدان پرداخته است. این منشور را که در سال 1996 میلادی و پس از برگزاری چهارمین گردهمایی سالانه انجمن نوشهرگرایی بعنوان منشور نظری نوشهرگرایی ارایه شد می توان بیانیه ای در مقابل منشور آتن دانست که در آن دیدگاه مدرنیستی به شهرسازی و معماری توسط کنگره بین المللی معماران مدرن مطرح شده بود. این منشور تمامی سطوح قابل بررسی در ارتباط با اجتماعات انسانی از بلوک، خیابان و ساختمان، محله، بخش و محور شهری تا منطقه، کلانشهر، شهر و شهرک را مورد بررسی قرار می دهد. جنبش نوشهرگرایی اگرچه در زمینه توسعه های مسکونی جدید بوجود آمده است، ولی همواره بر توسعه های درون بافت و اصلاح بافت های موجود تاکید کرده و مخالف گسترش بیش از اندازه ی شهر و در نتیجه هدر رفتن زمین است.
نوشهرگرايي ايجاد و ترميم جوامعي با ويژگي هاي گوناگوني ، قابليت پياده روي ، فشردگي ، تحرك و داراي كاربري مختلط تركيب شده از همان اجزاي توسعه مرسوم و شناخته شده اما جمع شده در يك سبك با اختلاط بيشتر را به شكل جوامع كامل ترويج وتقويت مي كند. اين اجزا عبارتند از مسكن، محل كار، مراكز خريد، مكان هاي تفريحي، مدارس، پاركها و تسهيلات ضروري براي زندگي روزانه ساكنان با مسير پياده مناسب براي هركدام . نوشهرگرايي استفاده بيشتر از قطارها وlightrail را به جاي جاده ها و بزرگراههاي پيشنهاد مي كند. زندگي شهري در حال تبديل شدن به بخشي جديد و روشي مدرن براي زندگي مردم در سنين مختلف است . اخيرا بالغ بر 500 پرو‍ژه نوشهرگرايي طراحي شده و يا در دست تهيه تنها در ايالت متحده است كه نيمي از آنها در بخش مركزي شهرهاست.نوشهرگرايي مهم ترين جنبش طرح ريزي در قرن اخير است. اين جنبش عبارت است از خلق يك زندگي بهتر براي آينده همه ما . يك حركت بين المللي براي اصلاح طراحي محيط انسان ساخت و ارتقاي كيفيت زندگي ما و معيارهاي زندگي بوسيله ايجاد مكاني بهتر براي زندگي.نوشهرگرايي عبارتست از تجديد حيات هنر گمشده خلق مكان كه ضرورتا يك نظم دهي دوباره به محيط انسان ساخت براي تبديل شدن به شهرهاي بزرگ، كوچك، روستاها و واحدهاي همسايگي نيازمند است همان راهي كه جوامع گذشته براي قرنها در سرتاسر جهان از آن استفاده كرده اند. نوشهرگرايي شامل نثبيت و دروني كردن توسعه در شهرها به همان نسبتي است كه براي ايجاد يك شهر كوچك فشرده و يا روستا مورد نظر است.
________________________________
The principles of the new urbanism

اصول نوشهر گرايي [/b]
1. قابليت پياده روي "walkability"- بيشتر خدمات با مسير پياده اي با زمان 10 دقيقه بين خانه و محل كار- طراحي خيابان ها براي مسير پياده اي دوستانه ( ساختمان ها در مجاورت خيابان ، ايوان ها، پنچره ها و درها. خيابان هاي تشخص يافته با رديف درختان. پاركينگ حاشيه اي و قطعات پاركينگ پنهان. گاراژها در خيابان هاي پشتي ، پهناي كم خيابان و خيابان هايي با محدوديت سرعت اتومبيل).- خيابان هاي براي پياده با آزادي عبور سواره در موارد ويژه2. ارتباط " connectivity"- شبكه خيابان هاي متصل به هم بطوريكه ترافيك را پخش كرده و پياده روي را آسان سازد.- سلسله مراتبي از خيابان هاي كم پهنا، بلوارها و كوچه ها- شبكه از پياده راه ها باكيفيت بالا و قلمروهاي عمومي كه باعث لذت بخشي به پياده روي مي شود.3. اختلاط كاربري و گوناگوني "mixed-use & diversity"- تركيبي از فروشگاه ها ،‌ادارات، آپارتمان هاي مسكوني و خانه ها در محدوده همراه با تركيب هاي متفاوتي از واحدهاي همسايگي ،‌بلوك ها و ساختمان- گونه هاي مختلف مردم از سنين متفاوت ، گروهها ، فرهنگ ها و نژادها به همراه بناها4.گوناگوني مسكن "mixed-used"-طيفي از گونه ها ، مساحت ها و قيمت هاي مختلف در يك محدوده هم جواري5. كيفيت معماري و طراحي شهري"quality architecture & urban design"-تاكيد بر زيبايي ،ظرافت ، آسايش انساني و خلق حس تعلق به مكان . مكان هاي ويژه از امكانات شهري و محل هايي براي اجتماع . معماري با مقياس انساني و محصوريت زيبا كه روح انساني را پرورش مي دهد.6. ساختار واحدهاي همسايگي سنتي"traditional neighborhood structure"-مراكز و محدوده هاي قابل تشخيص-فضاهاي عمومي در مركز- اهميت كيفيت فضاهاي عمومي، فضاهاي بازعمومي طراحي شده به عنوان هنر شهري-شامل طيفي از استفاده ها و تراكم ها با 10 دقيقه مسير پياده-برنامه ريزي برش عرضي"transect planning" : بالاترين تراكم در مركز شهر ، بطوريكه به طرف مرزها كمتر شود. برش عرضي عبارتست از نظامي از تجزيه و تحليل كه تقويت عناصر دوتايي را به تصوير مي كشد. خلق يك رشته از سكونتگاه هاي طبيعي ويژه و يا اقامتگاه هايي با زندگي شهري. روش برش عرضي روش شناسي محيط براي ارزيابي سكونتگاهها به همراه روش شناسي منطقه بندي اراضي را براي طراحي جوامع در كنار هم قرار مي دهد. مرز مشخص ميان محيط طبيعي ومحيط انسان ساخت محو مي شود. اين روش باعث توانايي محيط شناسان براي ارزيابي طراحي در سكونتگاه هاي انساني و شهرسازان براي حمايت از قابليت زيست در طبيعت مي شود. اين سلسله مراتب روش برش عرضي براي هر بخش گونه اي از خيابان ها و ساختمان ها اختصاص مي دهد كه در طول اين زنجيره قرار مي گيرند.7. تراكم افزايشي"hncreased density"-ساختمان ها ،‌اقامتگاهها،‌ فروشگاهها و خدمات بيشتر جمع شده در كنارهم براي تسهيل پياده روي ،‌ براي امكان استفاده كارآمد از خدمات و منابع، براي خلق يك مكان با آسايش و لذت بيشتر براي زندگي.8. حمل و نقل هوشمند"smart transportation"‌-شبكه اي از شهرهاي بزرگ، كوچك و واحدهاي همسايگي كه با قطارهايي با كيفيت بالا به يكديگر متصل هستند.-طراحي دوستانه پياده كه يك استفاده بيشتر از دوچرخه ها،rollerbladeها ،scooterها و پياده به عنوان حمل و نقل روزانه را تقويت مي كند.9.پايداري"sustainability"-تاثير كمتر توسعه و عمليات آن بر محيط-استفاده كمتر از سوخت هاي تجديد ناپذير-توليد محلي بيشتر-پياده روي بيشتر و رانندگي كمتر10.كيفيت زندگي"quality of life"گردهم آوردن تمام موارد ذكر شده براي بالابردن كيفيت زندگي با ارزش هاي مناسب زندگي و خلق مكان هايي كه روح انسان را غني مي سازند، بالا مي برند و الهام مي بخشند.
________________________
Benefits of new urbanism
فوايد نوشهرگرايي
كيفيت بالاي زندگي، مكان بهتر براي زندگي، كار،‌ تفريح ، ارزش هاي پايدارتر دارايي ها . تجمع كمتر ترافيك و رانندگي كمتر،‌ سبك زندگي سالم تر به همراه پياده روي بيشتر و فشارو اضطراب كمتر، مجاروت نزديك به خيابان هاي اصلي خرده فروشي و خدمات، مجاورت نزديك با مسيرهاي دوچرخه، پارك ها و طبيعت. گروههاي دوستانه پياده فرصت هاي بيشتري براي شناختن يكديگر در واحدهاي همسايگي و شهرهاي كوچك در اختيار مي گذارد كه نتيجه آن روابط عميق تر ميان مردم است ، يك شهر دوستانه تر. آزادي و استقلال بيشتر براي كودكان و سالخوردگان، و جامعه فقيرتر توانايي بيشتري براي يافتن شغل خواهند داشت. تفريح و خدمات بدون نياز به خودرو و كسانيكه آنها را برانند. صرفه جويي مناسبي براي ساكنان و هيئت مديره مدرسه براي كاهش هزينه هاي اتوبوس هاي مدرسه است كه با امكان پياده روي و استفاده دوچرخه بوسيله كودكان در مدارس واحدهاي همسايگي محقق مي شود. گوناگوني بيشتر و ابعاد كوچكتر ،‌فروشگاه ها و خدمات تخصصي تر با مالكيت محلي كسانيكه عضوي از جامعه هستند. ذخيره بيشتر با رانندگي كمتر، خودروي شخصي كمتر، ناهماهنگي كمتر، تجمع غيرمنظم و پراكنده براي غلبه بر روزانگي. حس تعلق نسبت به مكان و هويت جامعه با معماري هاي شاخص بيشتر. فضاهاي باز بيشتر براي لذت بردن كه هم چنين فضاهاي عمومي را ماندگارتر مي سازند. استفاده كارآمدتر از درآمد ماليات كه هزينه كمتر در گسترش خدمات و راه ها آن را امكان پذير مي سازد.

_________________
[b]Benefits of businesses
فوايد نوشهرگرايي در تجارت
به دليل ترافيك پياده بيشتر و مردمي كه هزينه كمتري براي ماشين و سوخت آن مي پردازند، فروش افزايش مي يابد. به دليل هزينه كمتر در تبليغات و تابلوها و نشانه هاي كوچكتر، سود بيشتري به دست مي آيد. سبك زندگي بهتر از طريق زندگي برروي طبقات بالاي واحدهاي تجاري_ساختمان هاي مختلط_كه دغدغه كاري و هزينه رفت و برگشت به محل كار را كاهش مي دهد. به دليل مجاورت نزديك تر و همكاري و مشاركت بيشتر با ديگر واحدهاي تجارت هاي محلي ، مقياس هاي مختلف اقتصادي در بازار به وجود مي آيد. فضاهاي كوچك تر ، نهفتگي تجارت هاي كوچك محلي را تقويت مي كند(به آنها فرصت فعاليت مي دهد). فضاي كوچك تر و قطعات پاركينگ كمتر منجر به اجاره كمتر مي شود. به دليل پياده روي بيشتر و نزديك بودن به رستوران هاي سالم تر ، سبك زندگي سالم تر مي شود. گروههاي اجتماعي محلي به وجود مي آيند كه در مسائل جامعه خود را درگير مي سازند
_________________
Benefits of developers
فوايد نوشهر گرايي براي توسعه دهندگان
به دليل تراكم بيشتر ناشي از اختلاط كاربري آنهم به سبب قابليت اجاره كردن قطعات به وسيله گروههاي مختلف اقتصادي در فوت مربع،‌ پتانسيل درآمدي افزايش مي يابد. به دليل ارزش هاي بيشتر در دارايي و طيف متنوع تري از قيمت هاي فروش، فروش نيز افزايش مي يابد. در جوامعي كه با رشد هوشمند تطبيق داده شده اند به علت مشاركت بيشتر در استفاده از فضاها در طول روز و شب،‌ توافق عمومي سريع تر به دست مي آيد كه نتيجه آن صرفه جويي هزينه/زمان خواهد بود. صرفه جويي در هزينه در تسهيلات پاركينگ در جزئيات اختلاط كاربري به دليل استفاده بيشتر از فضا در طول روز و شب كه خود به مرور منجر به كمتر شدن نياز به فراهم آوردن پاركينگ مي شود. نياز كمتر به تسهيلات پاركينگ به دليل تركيب سكونت و استفاده از خدمات،‌همراه با مسير پياده از هركدام. اثر كمتر بر ترافيك/ جاده كه خود منجر به تاثير كمتر بر اجاره مي شود. هزينه كمتر خدمات به دليل اصل فشردگي در طراحي نوشهرگرايي پذيرش و مقبوليت بيشتري در نزد عموم به دست مي آورد. فروش يكجاي بيشتر به علت پذيرش خريداران كه نيز خود به دليل ميزان توليد بيشتر در نتيجه شراكت گسترده تر است.
______________________
Benefits of municipalities
فوايد نوشهر گرايي براي شهرداري ها
پايداري ارزش پايه ماليات. سرمايه گذاري كمتر در زير ساخت ها و تسهيلات در هر مركز از هر نوع توسعه حومه اي كه به علت اصل فشردگي و تراكم بالادر طرح ها به دست مي آيد. به دليل تجمع بناها در بخشي كوچك پايه ماليات افزايش مي يابد. نيز قابليت پياده روي منجر به تجمع ترافيك كمتر مي شود. حضور مداوم مردم در طول روز وشب عاملي موثر در كاهش جرايم و انرژي براي كنترل نظم منطقه تحت پوشش شهرداري مي شود. مقاومت كمتر مردم و ساكنان در مقابل جامعه. هم پوشاني بهتر تصوير جامعه و احساس تعلق به مكان. انگيزه كمتر براي پراكندگي و پخشايش زمانيكه هسته شهري مركز رغبت آميز و خوش آيند است. سهولت ايجاد راه هاي جديد در مناطقي كه وجود ندارند و هم چنين بهبود آن در موقعيت هاي موجود. مشاركت شهري بيشتر گروههاي مختلف اجتماعي كه منجر به اداره بهتر شهر مي شود.



______________________________
Ways of implement new urbanism
راه هاي انجام نوشهر گرايي
تاثيرگذارترين راه براي رسيدن به نوشهرگرايي تهيه طرح براي آن و تبديل آن به كدهاي منطقه بندي كاربري و توسعه است. اين عمل توسعه هاي بعدي را در جهت نوشهرگرايي هدايت مي كند. نوشهرگرايي بهترين طرح براي همه لايه ها و سطوح توسعه است:1/تك ساختمان ها 2/ گروههاي ساختماني 3/بلوك هيا شهري 4/واحدهاي همسايگي 5/شبكه واحدهاي همسايگي 6/شهرهاي كوچك 7/شهرهاي بزرگ 8/مناطقبه طورفزاينده اي تكنيك هاي برنامه ريزي منطقه براي كنترل و شكل دهي به رشد به سوي فشردگي ، تراكم بالا، اختلاط كاربري در واحدهاي همسايگي ، روستاها و شهرهاي كوچك و بزرگ است. در طراحي سيستم جديد حمل و نقل (به جاي جاده هاي بيشتر) زماني بهترين نتيجه به دست مي دهد كه هماهنگ با برنامه ريزي منطقه اي زمين صورت گيرد، كه به عنوان توسعه حمل و نقل جهت داده شده شناخته مي شود (TOD). در همين زمان تجديد حيات بخش هاي شهري توسعه دروني را به سوي بازگشت به مناطق مركزي تقويت مي كند. برنامه ريزي و طرح ريزي براي رشد متمركز بيش از اجازه به آن براي گسترش نامنظم ، پتانسيل براي افزايش كيفيت محيط را دارا مي باشد. هم چنين از پيشروي بحراني شدن مشكلات و تنزل محيطي تدريجي كه به وسيله رشد نامنظم به وجود آمده است، جلوگيري مي كند.



____________________
Obstacles to overcome
موانع براي چيره شدن
يكي از مهم ترين موانع براي غلبه برآن كدهاي منطقه بندي كاربري به صورت محدودكننده و نادرست است. كه اخيرا در بيشترشهرداري هاي به عنوان مشكل اصلي رواج دارد. كدهاي اخير به نوشهرگرايي اجازه ساخت نداده اما درعوض پراكنندگي و پخشايش را گسترش مي دهد. پذيرفتن اصل TND و يا نظامي از كدهاي هوشمند به نوشهرگرايي اجازه مي دهد تا به سولت به مورد اجرا درآيد بدون اينكه نيازي به دوباره نوشتن كدها باشد. مانع ديگري كه اهميت آن در رديف مانع نام برده است عبارتست از تداوم ساختمان هاي كنار جاده و گسترش آنها در هر ايالتي در امريكاست . اين امر رانندگي بيشتر و پخشايش بيشتر را تقويت مي كند. كه تاثير بسياري برافزايش تجمع ترافيك در طول منطقه دارد. طرح هاي جاده هاي غير مداوم و ايجاد نظام جديد حمل ونقل به طور معكوسي به اين روند غامض و گيج كننده كمك مي كند.

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: haydariyan
3
RE: تحقیق راجع به نوشهرگرایی
(1392-9-24، 10:11 صبح)mahdisi60 نوشته است:  مربوط به سوالات زیر :
از کی به وجود آمدن ؟
اندیشمندان ؟
نظریه ها ؟
نمونه موردی ؟



.pptx   new urbanism.pptx111111111.pptx (اندازه: 2.32 MB / تعداد دفعات دریافت: 150)
.ppt   1324972714.ppt (اندازه: 4.95 MB / تعداد دفعات دریافت: 500)
.rar   مقاله.rar (اندازه: 1.42 MB / تعداد دفعات دریافت: 105)

آخرین ارسال های من :

[تصویر:  girl_rain_forest_road.jpg]
Follow your dreams  and  never  never never give up










 سپاس شده توسط: E.Y.I ، Avril256 ، AliReza ، atelieahjam ، ehsan7550
4
RE: تحقیق راجع به نوشهرگرایی
یه کتابی هم هست به نام نوشهرگرایی
اونم شاید به دردتون بخوره

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: Avril256 ، AliReza
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  کمک>>در خصوص دهیاریها و نقش آن درتوسعه روستاها(مقایسه ای) مقاله یا تحقیق نیاز داشتم tokhmkari 1,547 1391-7-15، 07:22 عصر
آخرین ارسال: AliReza
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل