۱۳۹۳-۲-۱، ۰۹:۰۹ صبح
چنین فضاهایی در ایران زیاد بود به خصوص در خیابان ولیعصر بنا به دلایلی در دهه 60 همگی جمع آوری شدند!
که البته شاید هم درست بود چون پیاده رو های تهران عرض کافی برای چنین کاری نداشتن و در آن زمان اتومبیل شخصی به دلیل مشکلات (ترافیک, بنزین کوپنی و .....) به میزان زیادی از زندگی شهری حذف شده بود, بنابراین پیاده رو ها به شدت شلوغ بودند و قابل مقایسه با امروزه نبودن.پس وقتی هر نوع سد معبر حذف شد کمک زیادی کرد.
اما به صورت نه چندان آشکار باغچه های لبه دار در همان زمان شکل گرفت که در واقع با بالا بردن لبه باغچه مقابل مغازه امکان نشستن مشتریان آبمیوه فروشی ها و اغریه فروشی های کوچک در فضای مقابل مغازه فراهم شد.
پس از آن تقریبا میشه گف در تمام شهرها پیاده رو به گونه ای دیده نشد تا جایی که حتی کوچه ها به جای فضای پیاده تبدیل به فضای سواره شدن و از کوچه پیاده مدار تنها یک نوار 50 سانتی در کناره ها باقی ماند که نامش شد پیاده رو!
تنها در اواسط دهه 80 مجددا رویکرد ها به سمت پیاده مداری رفت, اما به جرئت میگم این مسیر ها هم به دلیل نوع احداث همچنان کارکرد پیاده مدار ندارن!
در پیاده راه های جدید الاحداث تهران قدیم, که دوستان هم نام بردن شروع فهالیتی نو را شاهد هستیم که اما به دلیل عدم انعطاف ضوابط مشکل در تحقق دارن!
حتی اگر مشکلات در تحقق را نادیده بگییم به دلیل مشکلات فیزیکی مشکل آفرین هستند.
فقط کافی است کفپوش عکس ها را با کفپوش پیاده راه های تهران مقایسه کنید!
که البته شاید هم درست بود چون پیاده رو های تهران عرض کافی برای چنین کاری نداشتن و در آن زمان اتومبیل شخصی به دلیل مشکلات (ترافیک, بنزین کوپنی و .....) به میزان زیادی از زندگی شهری حذف شده بود, بنابراین پیاده رو ها به شدت شلوغ بودند و قابل مقایسه با امروزه نبودن.پس وقتی هر نوع سد معبر حذف شد کمک زیادی کرد.
اما به صورت نه چندان آشکار باغچه های لبه دار در همان زمان شکل گرفت که در واقع با بالا بردن لبه باغچه مقابل مغازه امکان نشستن مشتریان آبمیوه فروشی ها و اغریه فروشی های کوچک در فضای مقابل مغازه فراهم شد.
پس از آن تقریبا میشه گف در تمام شهرها پیاده رو به گونه ای دیده نشد تا جایی که حتی کوچه ها به جای فضای پیاده تبدیل به فضای سواره شدن و از کوچه پیاده مدار تنها یک نوار 50 سانتی در کناره ها باقی ماند که نامش شد پیاده رو!
تنها در اواسط دهه 80 مجددا رویکرد ها به سمت پیاده مداری رفت, اما به جرئت میگم این مسیر ها هم به دلیل نوع احداث همچنان کارکرد پیاده مدار ندارن!
در پیاده راه های جدید الاحداث تهران قدیم, که دوستان هم نام بردن شروع فهالیتی نو را شاهد هستیم که اما به دلیل عدم انعطاف ضوابط مشکل در تحقق دارن!
حتی اگر مشکلات در تحقق را نادیده بگییم به دلیل مشکلات فیزیکی مشکل آفرین هستند.
فقط کافی است کفپوش عکس ها را با کفپوش پیاده راه های تهران مقایسه کنید!