فرهنگ و اصالت در فرایندهای بازآفرینی شهری: برندسازی مکان در مرکز شهری بارسلونا
نویسنده: هواکیم ریوس اولده مولینز
دانشگاه بارسلونا، اسپانیا
مترجم: حسین قانونی
دانشجوی دکتری برنامهریزی شهری و منطقهای دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
در اقتصاد پسا-فوردی، فرهنگ به منبع مهمی برای رقابت شهرها در سطوح منطقهای و بینالمللی تبدیل شده است. بنابراین نخبگان محلی فرهنگ را بهعنوان ابزاری در جهت بازآفرینی شهری بهکار گرفتهاند و این فرایندها بهطور فزایندهای در تلاش برای ارتقای برندسازی شهری هستند. علاوه بر آن، فرهنگ بهعنوان راهی برای ایجاد روایتهایی نگریسته میشود که شهرها را در جلوگیری از ادراک متعارف یاری کرده، آنها را بهعنوان یک فضای شهری منحصر به فرد معرفی نموده و به آنها اصالت ویژه میبخشد؛ عناصری که برای تبدیل شدن آن به یک شهر رقابتی در مقیاس جهانی ضروری هستند. نمونه بخش مرکزی بارسلونا و بهویژه ناحیه راوال در این زمینه سرمشقی منحصر به فرد است: تشریک مساعی نهادهای فرهنگی و نمایندگان بخش فرهنگی مستقر در محله، راوال را تبدیل به فضای برندی برای “بارسلونای اصیل” کرده که بارسلونای رسمی و پرگردشگر را غنیتر و پیچیدهتر کرده است.
واژگان کلیدی: بارسلونا، سیاست فرهنگی، برندسازی مکان، اقتصاد پسا-فوردی، بازآفرینی شهری.
نویسنده: هواکیم ریوس اولده مولینز
دانشگاه بارسلونا، اسپانیا
مترجم: حسین قانونی
دانشجوی دکتری برنامهریزی شهری و منطقهای دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
در اقتصاد پسا-فوردی، فرهنگ به منبع مهمی برای رقابت شهرها در سطوح منطقهای و بینالمللی تبدیل شده است. بنابراین نخبگان محلی فرهنگ را بهعنوان ابزاری در جهت بازآفرینی شهری بهکار گرفتهاند و این فرایندها بهطور فزایندهای در تلاش برای ارتقای برندسازی شهری هستند. علاوه بر آن، فرهنگ بهعنوان راهی برای ایجاد روایتهایی نگریسته میشود که شهرها را در جلوگیری از ادراک متعارف یاری کرده، آنها را بهعنوان یک فضای شهری منحصر به فرد معرفی نموده و به آنها اصالت ویژه میبخشد؛ عناصری که برای تبدیل شدن آن به یک شهر رقابتی در مقیاس جهانی ضروری هستند. نمونه بخش مرکزی بارسلونا و بهویژه ناحیه راوال در این زمینه سرمشقی منحصر به فرد است: تشریک مساعی نهادهای فرهنگی و نمایندگان بخش فرهنگی مستقر در محله، راوال را تبدیل به فضای برندی برای “بارسلونای اصیل” کرده که بارسلونای رسمی و پرگردشگر را غنیتر و پیچیدهتر کرده است.
واژگان کلیدی: بارسلونا، سیاست فرهنگی، برندسازی مکان، اقتصاد پسا-فوردی، بازآفرینی شهری.
تو قلب ِ من یه امپراطوره .. تسلیم میشه چونکه مجبوره
[/size][/size]