ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 37 رأی - میانگین امتیازات: 3.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
اديان در ايران باستان
دين، نظام و برنامه اى است که خداوند براى هدايت و رستگارى انسان به پيامبر خويش وحى کرده است. علاوه بر مذاهب بدوى و ابتدائى و يا آئينهاى ديگرى چون برهمائى هندی ها و بودائى چينی ها دينهائى رواج کامل دارند که در آن، نيازى به پناه بردن به خدايان مختلف نبود، توجه به پرستش خداى يگانه از باورهاى اصلى و باطنى و پيروان اين دينها میباشد.



ساکنان فلات ايران در دورهٔ ماقبل تاريخ، معتقد بودند که حيات آفريدهٔ يک ربةالنوع بوده و منبع حيات مؤنث بود نه مذکر.



بسيارى از مجسمه هاى کوچک از ربةالنوع برهنه که در مکانهاى ماقبل تاريخى ايران به دست آمده است، می رساند که انسان پيش از تاريخ ايران، داراى اينگونه معتقدات بوده است.



در دورهٔ ايلاميان، بت پرستى در ايران رواج داشته و در پى کاوشهاى باستانشناسی، بتهائى از خدايان اين دوره کشف شده است.



متون بابلى مربوط به قوم کاسى نشان می دهد که در سرزمين آنان اختلاطى از آئينهاى مختلف وجود داشته، که در آن، خدايانى از منشأ آسيائى در جنب خدايان بابلى و ارباب انواع هند و اروپائى قرار داشته اند.



پيش از کوچ کردن طوايف آريائى هند و ايرانى از موطن مشترک اصلي، طوايف آريائى هند و اروپائى با هم زندگى می کرده اند و خدايانى را که مظاهر طبيعت بودند، مانند: آسمان، ماه، خورشيد، باد و آتش می پرستيدند، ولى آرياهاى هند و ايرانى علاوه بر پرستش آتش، به پرستش سوما (اوستا) و نوشيدن افشرهٔ مخمر سبزهٔ سوما علاقه داشته و غير از مظاهر طبيعت، به تعدادى خدايان نامحسوب نيز عقيده داشتند.



طوايف ايرانى پيش از ۱۴ سده قبل از ميلاد، خدايان ميترا، رونا، اندرا و ناستيه را پرستش مىکردند و نام اين خدايان در ريگ ودا و اوستا آمده و پيش از ظهور زرتشت، در ايران و هند مورد پرستش قرار می گرفته اند.



هنگامی که آئين آريائى در ايران گسترش يافت، اعتقاد اوليهٔ آنان به عناصر طبيعي، در برخى مناطق ايران صد سال دوام يافت. پس از اين که آئين مهرپرستى جانشين آن شد، اين رسم سده ها در هند و بعضى نقاط ايران پابرجا ماند.



روزگارى که آئين مزدائى در برابر مهرپرستى قد علم کرد، بين پيروان دو آئين، اختلاف عقيده پيدا شد و معتقدان آئين مهر سده ها در نقاط مختلف ايران به رسوم و آداب باستانى خويش باقى ماندند.



مهرپرستان يکديگر را برادر و مربيان خويش را پدر و پيشواى بزرگ مذهبى خود را پدر پدران می خواندند.



دين ملى ايران در دوران پيش از اسلام، آئينى بود که از آن به مزديسنا تعبير می کنند، يعنى پرستش مزدا خداى نيکى خردمند. چون پيامبرى در ايرانويج ظهور کرده بود که مردم او را زراتوشترا می گفتند، لذا دين ملى ايرانيان پيش از اسلام از نام وى زرتشتى نام گرفت.



دين حضرت موسى (ع) پيامبر قوم يهود، در سدهٔ ۱۴ ق. م. در اورشليم و ساير شهرهاى فلسطين رواج يافت. عبرانيان هنگام تشکيل دو دولت، يکى را اسرائيل و ديگرى را يهودى ناميدند.



در سال ۵۸۵ ق. م. نبوکدنصر (بخت النصر)، پادشاه بابل به فلسطين هجوم برد و اورشليم را تصرف کرد و هزاران يهودى فلسطين را به بابل تبعيد کرد. آنان حدود ۸۵ سال در اسارت به سر بردند. جمعى نيز به ايران مهاجرت کردند و در پيرامون شهرها پراکنده شدند.



کورش بزرگ پس از فتح بابل موافقت کرد به اورشليم بازگردند. با اين حال بسيارى از آنان در ايران ماندند.



در سده هاى نخستين ميلادي، روميان بر فلسطين مسلط شدند و آن را ضميمهٔ امپراتورى خود کردند. و در سال ۷۰ م. بار ديگر گروهى از يهودی ها به بين النهرين و ايران کوچ کردند.



۵ کتاب از حضرت موسى باقى مانده است که آنها را اسفار خمسه و به يونانى Pentateueh می نامند و عبارتند از: سفر پيدايش، سفر خروج، سفر لاويان، سفر اعداد، سفر تثنيه.



در روزگار فرمانروائى اگست قيصر، امپراتور روم و فرهاد چهارم، پادشاه اشکانى در شهر بيت لحم که يکى از آبادی هاى نزديک اورشليم است، عيسى مسيح متولد شد. با پيامبرى حضرت عيسى (مسيح)، دين وى به ايران سرايت کرد. يزدگرد اول با مغان و موبدان دشمن بود، از اين رو نسبت به مسيحيان رأفت و مهربانى پيش گرفت و در سال ۴۰۹ م. پادشاه ايران فرمان آزادى عيسويان را در ايران صادر کرد.



در سال ۴۱۰ م. حدود ۴۰ ناحيهٔ اسقفى در ايران وجود داشته و در سال ۴۲۴ م. نواحى اسقفى به ۶۶ مرکز رسيد.



ساير اديانى که در ايران باستان وجود داشته عبارتند بودند از:

بودائي، مانوي، مزدکي، صابئين.


آخرین ارسال های من :

منم شهرسازی که می سازمت ، چو ایران جدم کوروش
2
RE: اديان در ايران باستان
(1390-1-31، 11:20 صبح)ALI XxX نوشته است:  mall">دين، نظام و برنامه اى است که خداوند براى هدايت و رستگارى انسان به پيامبر خويش وحى کرده است. علاوه بر مذاهب بدوى و ابتدائى و يا آئينهاى ديگرى چون برهمائى هندی ها و بودائى چينی ها دينهائى رواج کامل دارند که در آن، نيازى به پناه بردن به خدايان مختلف نبود، توجه به پرستش خداى يگانه از باورهاى اصلى و باطنى و پيروان اين دينها میباشد.



ساکنان فلات ايران در دورهٔ ماقبل تاريخ، معتقد بودند که حيات آفريدهٔ يک ربةالنوع بوده و منبع حيات مؤنث بود نه مذکر.



بسيارى از مجسمه هاى کوچک از ربةالنوع برهنه که در مکانهاى ماقبل تاريخى ايران به دست آمده است، می رساند که انسان پيش از تاريخ ايران، داراى اينگونه معتقدات بوده است.



در دورهٔ ايلاميان، بت پرستى در ايران رواج داشته و در پى کاوشهاى باستانشناسی، بتهائى از خدايان اين دوره کشف شده است.



متون بابلى مربوط به قوم کاسى نشان می دهد که در سرزمين آنان اختلاطى از آئينهاى مختلف وجود داشته، که در آن، خدايانى از منشأ آسيائى در جنب خدايان بابلى و ارباب انواع هند و اروپائى قرار داشته اند.



پيش از کوچ کردن طوايف آريائى هند و ايرانى از موطن مشترک اصلي، طوايف آريائى هند و اروپائى با هم زندگى می کرده اند و خدايانى را که مظاهر طبيعت بودند، مانند: آسمان، ماه، خورشيد، باد و آتش می پرستيدند، ولى آرياهاى هند و ايرانى علاوه بر پرستش آتش، به پرستش سوما (اوستا) و نوشيدن افشرهٔ مخمر سبزهٔ سوما علاقه داشته و غير از مظاهر طبيعت، به تعدادى خدايان نامحسوب نيز عقيده داشتند.



طوايف ايرانى پيش از ۱۴ سده قبل از ميلاد، خدايان ميترا، رونا، اندرا و ناستيه را پرستش مىکردند و نام اين خدايان در ريگ ودا و اوستا آمده و پيش از ظهور زرتشت، در ايران و هند مورد پرستش قرار می گرفته اند.



هنگامی که آئين آريائى در ايران گسترش يافت، اعتقاد اوليهٔ آنان به عناصر طبيعي، در برخى مناطق ايران صد سال دوام يافت. پس از اين که آئين مهرپرستى جانشين آن شد، اين رسم سده ها در هند و بعضى نقاط ايران پابرجا ماند.



روزگارى که آئين مزدائى در برابر مهرپرستى قد علم کرد، بين پيروان دو آئين، اختلاف عقيده پيدا شد و معتقدان آئين مهر سده ها در نقاط مختلف ايران به رسوم و آداب باستانى خويش باقى ماندند.



مهرپرستان يکديگر را برادر و مربيان خويش را پدر و پيشواى بزرگ مذهبى خود را پدر پدران می خواندند.



دين ملى ايران در دوران پيش از اسلام، آئينى بود که از آن به مزديسنا تعبير می کنند، يعنى پرستش مزدا خداى نيکى خردمند. چون پيامبرى در ايرانويج ظهور کرده بود که مردم او را زراتوشترا می گفتند، لذا دين ملى ايرانيان پيش از اسلام از نام وى زرتشتى نام گرفت.



دين حضرت موسى (ع) پيامبر قوم يهود، در سدهٔ ۱۴ ق. م. در اورشليم و ساير شهرهاى فلسطين رواج يافت. عبرانيان هنگام تشکيل دو دولت، يکى را اسرائيل و ديگرى را يهودى ناميدند.



در سال ۵۸۵ ق. م. نبوکدنصر (بخت النصر)، پادشاه بابل به فلسطين هجوم برد و اورشليم را تصرف کرد و هزاران يهودى فلسطين را به بابل تبعيد کرد. آنان حدود ۸۵ سال در اسارت به سر بردند. جمعى نيز به ايران مهاجرت کردند و در پيرامون شهرها پراکنده شدند.



کورش بزرگ پس از فتح بابل موافقت کرد به اورشليم بازگردند. با اين حال بسيارى از آنان در ايران ماندند.



در سده هاى نخستين ميلادي، روميان بر فلسطين مسلط شدند و آن را ضميمهٔ امپراتورى خود کردند. و در سال ۷۰ م. بار ديگر گروهى از يهودی ها به بين النهرين و ايران کوچ کردند.



۵ کتاب از حضرت موسى باقى مانده است که آنها را اسفار خمسه و به يونانى Pentateueh می نامند و عبارتند از: سفر پيدايش، سفر خروج، سفر لاويان، سفر اعداد، سفر تثنيه.



در روزگار فرمانروائى اگست قيصر، امپراتور روم و فرهاد چهارم، پادشاه اشکانى در شهر بيت لحم که يکى از آبادی هاى نزديک اورشليم است، عيسى مسيح متولد شد. با پيامبرى حضرت عيسى (مسيح)، دين وى به ايران سرايت کرد. يزدگرد اول با مغان و موبدان دشمن بود، از اين رو نسبت به مسيحيان رأفت و مهربانى پيش گرفت و در سال ۴۰۹ م. پادشاه ايران فرمان آزادى عيسويان را در ايران صادر کرد.



در سال ۴۱۰ م. حدود ۴۰ ناحيهٔ اسقفى در ايران وجود داشته و در سال ۴۲۴ م. نواحى اسقفى به ۶۶ مرکز رسيد.



ساير اديانى که در ايران باستان وجود داشته عبارتند بودند از:

بودائي، مانوي، مزدکي، صابئين.



mamnon az matalebe shoma
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  معماری کشور مصر باستان nima 2,701 1390-2-6، 10:45 عصر
آخرین ارسال: nima
  شيشه در ايران ahmadazizi 1,410 1390-1-31، 10:17 عصر
آخرین ارسال: ahmadazizi
  سپاهي كه هرگز به ايران برنگشت _ معمای در كل تاريخ باستان ALI XxX 1,094 1390-1-31، 12:54 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  آنچه ايران به جهان آموخت ALI XxX 1,233 1390-1-31، 12:48 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  تاريخچه تکامل پرچم ايران ALI XxX 1,085 1390-1-31، 12:42 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  زن و خانواده در ایران باستان ALI XxX 1,285 1390-1-31، 12:19 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  ویژگیهای فرهنگ ایران باستان و نقش آن در تمدن سازی ALI XxX 1,631 1390-1-31، 12:12 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  الفبا در ايران ميانه ALI XxX 1,269 1390-1-31، 11:57 صبح
آخرین ارسال: ALI XxX
  اعجاز هنر در ایران باستان ALI XxX 1,135 1390-1-31، 11:55 صبح
آخرین ارسال: ALI XxX
  تاريخ آموزش و پرورش در ايران باستان ALI XxX 1,320 1390-1-30، 09:51 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  سوالات ارشد طراحی شهری 1396 با جواب تشریحی دیروز alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  جدیدترین منابع دکتری شهرسازی 1396 4-29 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  نکات مهم و روزانه دکتری شهرسازی ویژه کنکور 95 4-29 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  سوالات ارشد برنامه ریزی شهری 1396 با جواب تشریحی 4-28 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  سوال و جواب اسکیس کنکور ارشد طراحی شهری سال 1396 4-28 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  سوالات دکتری شهرسازی 1396 با جواب تشریحی 4-26 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  طرح منطقه ای 4-25 حدیث گلی حدیث گلی تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  آمارنامه ی استان اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری 4-25 حدیث گلی حدیث گلی تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  سوال و جواب تشریحی تحلیلی ارشد برنامه ریزی شهری 1396 4-24 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  دانلود سوالات كنكوراسکیس ارشد طراحی شهری سراسری و آزاد 96 4-21 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  دانلود سوالات كنكورمرحله دوم ارشد برنامه ریزی شهری سراسری 96 4-21 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  درمانگاه بین راهی در یزد 4-16 saeed nasiri majd farid-ph نمونه اسکیس(vip-1)
  مقاله در مورد احیای بافت فرسوده درون شهری 4-14 lofra امجدی درخواست مقاله
  بازسازی منزل 4-14 liyaoo site2017 تالار گفتمان معماری
  100 نکته درک عمومی معماری 4-12 MHAKBARI mrw_45 تحقیقات و جزوات
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل