ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 40 رأی - میانگین امتیازات: 3.18
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
اديان در ايران باستان
دين، نظام و برنامه اى است که خداوند براى هدايت و رستگارى انسان به پيامبر خويش وحى کرده است. علاوه بر مذاهب بدوى و ابتدائى و يا آئينهاى ديگرى چون برهمائى هندی ها و بودائى چينی ها دينهائى رواج کامل دارند که در آن، نيازى به پناه بردن به خدايان مختلف نبود، توجه به پرستش خداى يگانه از باورهاى اصلى و باطنى و پيروان اين دينها میباشد.



ساکنان فلات ايران در دورهٔ ماقبل تاريخ، معتقد بودند که حيات آفريدهٔ يک ربةالنوع بوده و منبع حيات مؤنث بود نه مذکر.



بسيارى از مجسمه هاى کوچک از ربةالنوع برهنه که در مکانهاى ماقبل تاريخى ايران به دست آمده است، می رساند که انسان پيش از تاريخ ايران، داراى اينگونه معتقدات بوده است.



در دورهٔ ايلاميان، بت پرستى در ايران رواج داشته و در پى کاوشهاى باستانشناسی، بتهائى از خدايان اين دوره کشف شده است.



متون بابلى مربوط به قوم کاسى نشان می دهد که در سرزمين آنان اختلاطى از آئينهاى مختلف وجود داشته، که در آن، خدايانى از منشأ آسيائى در جنب خدايان بابلى و ارباب انواع هند و اروپائى قرار داشته اند.



پيش از کوچ کردن طوايف آريائى هند و ايرانى از موطن مشترک اصلي، طوايف آريائى هند و اروپائى با هم زندگى می کرده اند و خدايانى را که مظاهر طبيعت بودند، مانند: آسمان، ماه، خورشيد، باد و آتش می پرستيدند، ولى آرياهاى هند و ايرانى علاوه بر پرستش آتش، به پرستش سوما (اوستا) و نوشيدن افشرهٔ مخمر سبزهٔ سوما علاقه داشته و غير از مظاهر طبيعت، به تعدادى خدايان نامحسوب نيز عقيده داشتند.



طوايف ايرانى پيش از ۱۴ سده قبل از ميلاد، خدايان ميترا، رونا، اندرا و ناستيه را پرستش مىکردند و نام اين خدايان در ريگ ودا و اوستا آمده و پيش از ظهور زرتشت، در ايران و هند مورد پرستش قرار می گرفته اند.



هنگامی که آئين آريائى در ايران گسترش يافت، اعتقاد اوليهٔ آنان به عناصر طبيعي، در برخى مناطق ايران صد سال دوام يافت. پس از اين که آئين مهرپرستى جانشين آن شد، اين رسم سده ها در هند و بعضى نقاط ايران پابرجا ماند.



روزگارى که آئين مزدائى در برابر مهرپرستى قد علم کرد، بين پيروان دو آئين، اختلاف عقيده پيدا شد و معتقدان آئين مهر سده ها در نقاط مختلف ايران به رسوم و آداب باستانى خويش باقى ماندند.



مهرپرستان يکديگر را برادر و مربيان خويش را پدر و پيشواى بزرگ مذهبى خود را پدر پدران می خواندند.



دين ملى ايران در دوران پيش از اسلام، آئينى بود که از آن به مزديسنا تعبير می کنند، يعنى پرستش مزدا خداى نيکى خردمند. چون پيامبرى در ايرانويج ظهور کرده بود که مردم او را زراتوشترا می گفتند، لذا دين ملى ايرانيان پيش از اسلام از نام وى زرتشتى نام گرفت.



دين حضرت موسى (ع) پيامبر قوم يهود، در سدهٔ ۱۴ ق. م. در اورشليم و ساير شهرهاى فلسطين رواج يافت. عبرانيان هنگام تشکيل دو دولت، يکى را اسرائيل و ديگرى را يهودى ناميدند.



در سال ۵۸۵ ق. م. نبوکدنصر (بخت النصر)، پادشاه بابل به فلسطين هجوم برد و اورشليم را تصرف کرد و هزاران يهودى فلسطين را به بابل تبعيد کرد. آنان حدود ۸۵ سال در اسارت به سر بردند. جمعى نيز به ايران مهاجرت کردند و در پيرامون شهرها پراکنده شدند.



کورش بزرگ پس از فتح بابل موافقت کرد به اورشليم بازگردند. با اين حال بسيارى از آنان در ايران ماندند.



در سده هاى نخستين ميلادي، روميان بر فلسطين مسلط شدند و آن را ضميمهٔ امپراتورى خود کردند. و در سال ۷۰ م. بار ديگر گروهى از يهودی ها به بين النهرين و ايران کوچ کردند.



۵ کتاب از حضرت موسى باقى مانده است که آنها را اسفار خمسه و به يونانى Pentateueh می نامند و عبارتند از: سفر پيدايش، سفر خروج، سفر لاويان، سفر اعداد، سفر تثنيه.



در روزگار فرمانروائى اگست قيصر، امپراتور روم و فرهاد چهارم، پادشاه اشکانى در شهر بيت لحم که يکى از آبادی هاى نزديک اورشليم است، عيسى مسيح متولد شد. با پيامبرى حضرت عيسى (مسيح)، دين وى به ايران سرايت کرد. يزدگرد اول با مغان و موبدان دشمن بود، از اين رو نسبت به مسيحيان رأفت و مهربانى پيش گرفت و در سال ۴۰۹ م. پادشاه ايران فرمان آزادى عيسويان را در ايران صادر کرد.



در سال ۴۱۰ م. حدود ۴۰ ناحيهٔ اسقفى در ايران وجود داشته و در سال ۴۲۴ م. نواحى اسقفى به ۶۶ مرکز رسيد.



ساير اديانى که در ايران باستان وجود داشته عبارتند بودند از:

بودائي، مانوي، مزدکي، صابئين.


آخرین ارسال های من :

منم شهرسازی که می سازمت ، چو ایران جدم کوروش
2
RE: اديان در ايران باستان
(1390-1-31، 11:20 صبح)ALI XxX نوشته است:  mall">دين، نظام و برنامه اى است که خداوند براى هدايت و رستگارى انسان به پيامبر خويش وحى کرده است. علاوه بر مذاهب بدوى و ابتدائى و يا آئينهاى ديگرى چون برهمائى هندی ها و بودائى چينی ها دينهائى رواج کامل دارند که در آن، نيازى به پناه بردن به خدايان مختلف نبود، توجه به پرستش خداى يگانه از باورهاى اصلى و باطنى و پيروان اين دينها میباشد.



ساکنان فلات ايران در دورهٔ ماقبل تاريخ، معتقد بودند که حيات آفريدهٔ يک ربةالنوع بوده و منبع حيات مؤنث بود نه مذکر.



بسيارى از مجسمه هاى کوچک از ربةالنوع برهنه که در مکانهاى ماقبل تاريخى ايران به دست آمده است، می رساند که انسان پيش از تاريخ ايران، داراى اينگونه معتقدات بوده است.



در دورهٔ ايلاميان، بت پرستى در ايران رواج داشته و در پى کاوشهاى باستانشناسی، بتهائى از خدايان اين دوره کشف شده است.



متون بابلى مربوط به قوم کاسى نشان می دهد که در سرزمين آنان اختلاطى از آئينهاى مختلف وجود داشته، که در آن، خدايانى از منشأ آسيائى در جنب خدايان بابلى و ارباب انواع هند و اروپائى قرار داشته اند.



پيش از کوچ کردن طوايف آريائى هند و ايرانى از موطن مشترک اصلي، طوايف آريائى هند و اروپائى با هم زندگى می کرده اند و خدايانى را که مظاهر طبيعت بودند، مانند: آسمان، ماه، خورشيد، باد و آتش می پرستيدند، ولى آرياهاى هند و ايرانى علاوه بر پرستش آتش، به پرستش سوما (اوستا) و نوشيدن افشرهٔ مخمر سبزهٔ سوما علاقه داشته و غير از مظاهر طبيعت، به تعدادى خدايان نامحسوب نيز عقيده داشتند.



طوايف ايرانى پيش از ۱۴ سده قبل از ميلاد، خدايان ميترا، رونا، اندرا و ناستيه را پرستش مىکردند و نام اين خدايان در ريگ ودا و اوستا آمده و پيش از ظهور زرتشت، در ايران و هند مورد پرستش قرار می گرفته اند.



هنگامی که آئين آريائى در ايران گسترش يافت، اعتقاد اوليهٔ آنان به عناصر طبيعي، در برخى مناطق ايران صد سال دوام يافت. پس از اين که آئين مهرپرستى جانشين آن شد، اين رسم سده ها در هند و بعضى نقاط ايران پابرجا ماند.



روزگارى که آئين مزدائى در برابر مهرپرستى قد علم کرد، بين پيروان دو آئين، اختلاف عقيده پيدا شد و معتقدان آئين مهر سده ها در نقاط مختلف ايران به رسوم و آداب باستانى خويش باقى ماندند.



مهرپرستان يکديگر را برادر و مربيان خويش را پدر و پيشواى بزرگ مذهبى خود را پدر پدران می خواندند.



دين ملى ايران در دوران پيش از اسلام، آئينى بود که از آن به مزديسنا تعبير می کنند، يعنى پرستش مزدا خداى نيکى خردمند. چون پيامبرى در ايرانويج ظهور کرده بود که مردم او را زراتوشترا می گفتند، لذا دين ملى ايرانيان پيش از اسلام از نام وى زرتشتى نام گرفت.



دين حضرت موسى (ع) پيامبر قوم يهود، در سدهٔ ۱۴ ق. م. در اورشليم و ساير شهرهاى فلسطين رواج يافت. عبرانيان هنگام تشکيل دو دولت، يکى را اسرائيل و ديگرى را يهودى ناميدند.



در سال ۵۸۵ ق. م. نبوکدنصر (بخت النصر)، پادشاه بابل به فلسطين هجوم برد و اورشليم را تصرف کرد و هزاران يهودى فلسطين را به بابل تبعيد کرد. آنان حدود ۸۵ سال در اسارت به سر بردند. جمعى نيز به ايران مهاجرت کردند و در پيرامون شهرها پراکنده شدند.



کورش بزرگ پس از فتح بابل موافقت کرد به اورشليم بازگردند. با اين حال بسيارى از آنان در ايران ماندند.



در سده هاى نخستين ميلادي، روميان بر فلسطين مسلط شدند و آن را ضميمهٔ امپراتورى خود کردند. و در سال ۷۰ م. بار ديگر گروهى از يهودی ها به بين النهرين و ايران کوچ کردند.



۵ کتاب از حضرت موسى باقى مانده است که آنها را اسفار خمسه و به يونانى Pentateueh می نامند و عبارتند از: سفر پيدايش، سفر خروج، سفر لاويان، سفر اعداد، سفر تثنيه.



در روزگار فرمانروائى اگست قيصر، امپراتور روم و فرهاد چهارم، پادشاه اشکانى در شهر بيت لحم که يکى از آبادی هاى نزديک اورشليم است، عيسى مسيح متولد شد. با پيامبرى حضرت عيسى (مسيح)، دين وى به ايران سرايت کرد. يزدگرد اول با مغان و موبدان دشمن بود، از اين رو نسبت به مسيحيان رأفت و مهربانى پيش گرفت و در سال ۴۰۹ م. پادشاه ايران فرمان آزادى عيسويان را در ايران صادر کرد.



در سال ۴۱۰ م. حدود ۴۰ ناحيهٔ اسقفى در ايران وجود داشته و در سال ۴۲۴ م. نواحى اسقفى به ۶۶ مرکز رسيد.



ساير اديانى که در ايران باستان وجود داشته عبارتند بودند از:

بودائي، مانوي، مزدکي، صابئين.



mamnon az matalebe shoma
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  معماری کشور مصر باستان nima 2,859 1390-2-6، 10:45 عصر
آخرین ارسال: nima
  شيشه در ايران ahmadazizi 1,621 1390-1-31، 10:17 عصر
آخرین ارسال: ahmadazizi
  سپاهي كه هرگز به ايران برنگشت _ معمای در كل تاريخ باستان ALI XxX 1,207 1390-1-31، 12:54 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  آنچه ايران به جهان آموخت ALI XxX 1,380 1390-1-31، 12:48 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  تاريخچه تکامل پرچم ايران ALI XxX 1,250 1390-1-31، 12:42 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  زن و خانواده در ایران باستان ALI XxX 1,432 1390-1-31، 12:19 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  ویژگیهای فرهنگ ایران باستان و نقش آن در تمدن سازی ALI XxX 1,804 1390-1-31، 12:12 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
  الفبا در ايران ميانه ALI XxX 1,449 1390-1-31، 11:57 صبح
آخرین ارسال: ALI XxX
  اعجاز هنر در ایران باستان ALI XxX 1,214 1390-1-31، 11:55 صبح
آخرین ارسال: ALI XxX
  تاريخ آموزش و پرورش در ايران باستان ALI XxX 1,431 1390-1-30، 09:51 عصر
آخرین ارسال: ALI XxX
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد سال 1397 سازمان سنجش 9-16 Sahab Sahab مشاوره برای کنکور مرحله اول
  مشاوره برنامه ریزی  کنکور برنامه ریزی شهری ۹۷ 9-11 Sbht Sbht مشاوره برای کنکور مرحله اول
  GISاستان ایلام 9-9 ماراویا alireza طرح تفصیلی شهرهای ایران dwg و gis
  مجموعه ای از قوانین مهم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران کنکور ارشد و دکتر... 9-5 alireza milad93 تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  درخواست رایگان  نظریه های برنامه ریزی شهری 9-5 mmmmm12345 milad93 برنامه ریزی شهری
  نقشه اتوکدی استثنایی طرح هادی روستا ازناو ملایر - استان همدان 9-5 alireza milad93 طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  نقشه اتوکدی منطقه 21 تهران با فرمت dwg 9-5 alireza raha93 طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  کمک فوری 9-5 hellena raha93 gis
  معنی  settlement layout چی میشه؟ 9-5 shiva99 raha93 مقالات انگلیسی
  درخواست غیر رایگان  جزوه تنظیم شرایطی حمیدرضا ایزدی مرکز معماری ایران 9-5 ehsan12 haniiiii جزوه های معماری
  مشاوره  ثبت نام دکتری 9-3 moni_utopia alireza پرسش و پاسخ
  نقشه اتوکدی استثنایی طرح هادی روستای نامیله ملایر - همدان 19 نقشه 8-30 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  نقشه شبکه بندی و درجه بندی شهر آمل 8-27 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  غیر رایگان  دانلود طرح تفصیلی و جامع اصفهان(vip) 8-22 alireza alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-2)
  درخواست غیر رایگان  کتاب سیر اندیشه ها 8-15 moni_utopia moni_utopia پرسش و پاسخ
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل