ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 46 رأی - میانگین امتیازات: 2.74
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
الفبا در ايران ميانه
غیر از الفبای بلخی ، همه الفباهایی كه برای نوشتن زبانهای ایرانی میانه به كار رفته مستقیم یا غیر مستقیم از الفبای آرامی امپراطوری گرفته شده اند .

آرامیان مردمانی سامی بوده اند كه در هزاره دوم پیش از میلاد مسیح در شام و بین النهرین زندگی می كرده اند . ارامیان در سال 625 ق.م دولت كلده را در بابل تاسیس كردند . این دولت را كوروش بزرگ در سال 539 پیش از میلاد مسیح برانداخت و بابل را استانی از امپراتوری هخامنشی كرد .

در سده های هفتم و هشتم ق.م ، زبان آرامی جای زبان بابلی را گرفت ، و به منزله زبان بین المللی ، در منطقه ای كه امروزه خاورمیانه نامیده می شود ، رایج گشت . آرامیان زبان خود را به الفبایی ، كه از فینیقیان گرفته بودند ، می نوشتند . زبان ارامی در میان یهود رواج یافت و جانشین زبان عبری شد . بخشی از عهد عتیق ، تلمود بابلی و تلمود اورشلیمی به آرامی نوشته شده است . زبان مسیح (ع) و حواریون او ، آرامی بوده است .

دولت هخامنشی زبان ارامی را به عنوان زبان رسمی خود به كار گرفت , آن را در تمام دوره حكومت ، و در همه سرزمینهای تحت حكومت خود به كار برد . زبان آرامی گویشهای مختلفی داشته است . گویشی را ، كه در امپراتوری هخامنشی بكار می بردند ، ماركوارت ، ایرانشناس آلمانی ، « آرامی امپراتوری » نامیده است .

آرامی در اوایل دوره مسیحیت به دو گروه ممتاز از یكدیگر تقسیم شد :

1)گروه غربی كه گویشهای , تَدمُری ، نبطی ، فلسطینی مسیحی و ارامی یهودی ( زبان تلمود اورسلیمی ) را شامل میشده است . امروز در چند دهكده از سوریه به آرامی غربی گفتگو می كنند .

2)گروه شرقی كه سریانی ، مندایی و آرامی یهودی ( زبان تلمود بابلی ) را در بر می گرفته است . امروزه آرامی شرقی در میان یهودیان ایران و عراق و منداییان و مسیحیان نستوری ( یا آسوری ) و كاتولیك ( یا كلدانی ) رایج است . در جبل سنجار ، غرب موصل ، گویشی از آرامی جدید رایج است كه به گویشهای غربی ارامی نزدیك است .

در سده دوم میلادی ، آرامی رایج در شهر الرها ، زبان رسمی مسیحیان شد و به سریانی معروف گشت. سریانی به الفبای خاصی كه دگرگون شده ای از الفبای ارامی است سطرنجیلی نامیده می شود ، نوشته میشده است .

از سده سوم تا هفتم میلادی ، زبان سریانی زبان علمی مهمی بوده ؛ آثار بسیاری بدان نوشته یا از زبانهای یونانی و فارسی میانه و عبری بدان ترجمه شد . در صدر اسلام آثار سریانی به زبان عربی ترجمه شدند . مسلمانان نخست به وسیله زبان سریانی با علوم یونانی آشنا شدند .

پس از سقوط هخامنشیان زبان آرامی به هستی خود در میان ایرانیان ادامه داد . در اوایل سده سوم پیش از میلاد مسیح تعداد كسانی كه ارامی می دانستند و می توانستند آن را بنویسند بسیار كم شده بود ؛ از این رو در نواحی مختلف ایران كاتبان هرگاه از نوشتن به زبان آرامی در می ماندند ، جمله ای یا كلمه ای به فارسی میانه یا پهلوی اشكانی یا سغدی یا خوارزمی , به كار می بردند . مدتی پس از این ، ارامی نویسی بكلی متروك شد و به جای آن نوشتن به زبانهای محلی یعنی فارسی میانه و پهلوی اشكانی و سغدی و خوارزمی به قلمهای مختلف از الفبای ارامی آغاز گردید ؛ اما واژه هایی كه كاربرد زیادی داشتند ، مانند « دانستن » و « رفتن » و « گفتن » و ضمایر و حروف ، همچنان به ارامی نوشته می شدند . این واژه ها را كه « هزوارش » نام گرفتند ، به زبانهای محلی می خواندند . قلمیهای مختلف الفبای آرامی كه برای نوشتن زبانهای محلی به كار می رفتند ، در آغاز با هم اختلاف اندكی داشتند ، اما رفته رفته اختلافات زیاد شد ، به طوری كه بعدها اگر كسی الفبای پهلوی اشكانی را می آموخت الفاب فارسی میانه را نمی توانست بخواند ، بلكه لازم بود این الفبا را بیاموزد .

از تَدمُر ، كه خرابه های آن در نزدیكی حمص سوریه قرار دارد ، كتیبه هایی به زبان و الفبای آرامی از سده اول پیش از میلاد مسیح تا سده سوم میلادی به دست آمده است .

مانی ، مانند همه دین آوران ، علاقه داشت آثارش بسادگی و روشنی در اختیار توده مردم گذارده شود , . الفباهایی كه برای نوشتن فارسی میانه و پهلوی اشكانی و سغدی به كار می رفت ، به علت داشتن هزوارش ، خواست مانی را برآورده نمی كردند . مانی ، برای برآوردن خواستش ، الفبای تدمری را ، با تغییراتی كه آن را برای نوشتن زبان فارسی میانه متناسب كرده بود ، به كار می گرفت . این الفبا بعدا برای نوشتن آثار مانی به زبان پهلوی اشكانی و سغدی بكار گرفته شد .

نبطیان قومی عرب بوده اند كه در نبطیه ، واقع در جنوب دریای مرده ، زندگی می كرده اند . نزد این قوم الفبا و زبان آرامی ، از حدود سال 150 پیش از میلاد مسیح تا حدود 150 میلادی ، رایج بوده است . از الفبای نبطی ، الفبای سینایی نو , به وجود آمده كه از سده اول پیش از میلاد مسیح تا سده چهارم میلادی در شبه جزیره سینا ، رواج داشته است . الفبای كوفی و الفبای نسخ از الفبای سینایی نو اقتباس شده است . الفباهای رایج در جهان اسلام از نسخ گرفته شده است .

خوارزمیان تغییراتی در الفبای نسخ دادند تا آن را برای نوشتن خوارزمی متناسب كنند و آن را برای نوشتن زبان خود بكار بردند . بخشی از اثار بازمانده از خوارزمی به الفبایی ، كه از الفبای نسخ اقتباس شده ، نوشته شده است .

در سده هشتم یا هفتم پیش از میلاد مسیح ، الفبای ارامی را بازرگانانی از اقوام سامی به هند بردند و از این الفبا در هند الفبایی ساخته شد ، كه به الفابی « براهمی » معروف است . همه الفباهای رایج در هند ، بجز الفبای خروشتی ، از این الفبا كه نیمه الفبایی نیمه هجایی است ، گرفته شده اند .

سكاها الفبای براهمی را با تغییراتی كه آن را برای نوشتن سكایی متناسب می كرد ، , برای نوشتن آثار خود بكار گرفتند . آثار بدست آمده از سكایی به سه قلم نوشته شده است ، دو قلم آن در آثار بدست ؟آمده از ختن و یك قلم آن در نوشته های به دست آمده از تمشق و مرتق به كار رفته است .

پس از آنكه نستوریان سریانی ، حدود سده پنجم میلادی ، در سرزمین سغد سكنی گزیدند و عده ای سغدی زبان به مسیحیت گرویدند ، الفبای سریانی با تغییراتی برای نوشتن زبان سغدی به كار گرفته شد .

حرفهایی كه برای نوشتن كتیبه های پهلوی اشكانی و فارسی میانه ، متون مانوی ( به فارسی میانه ، پهلوی اشكانی و سغدی ) ، متون سغدی مسیحی ، متون سكایی ، , نوشته های قدیم خوارزمی ، برخی از نوشته های سغدی بودایی ، برخی از نوشته های بلخی ، متون اوستایی و متون پازند ، بكار برده میشده ، جدا از هم نوشته میشده اند . این بدان معناست كه هر حرف تنها یك شكل داشته است .

حرفهایی كه برای نوشتن فارسی میانه مسیحی ، برخی از نوشته های سغدی بودایی به كار برده می شده ، برخی گسسته و برخی پیسوته نوشته می شده اند .

حرفهایی كه برای نوشتن فارسی میانه زردشتی ، برخی از نوشته های سغدی بودایی ، برخی از نوشته های بلخی و نوشته های جدید خوارزمی بكار برده میشده ، پیوسته نوشته می شدند . این بدان معنی است كه یك حرف بر حسب محل قرار گرفتن در آغاز و میان و پایان كلمه شكلهای مختلف داشته است .



آخرین ارسال های من :

منم شهرسازی که می سازمت ، چو ایران جدم کوروش
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  پل دختر ميانه reza1366 1,286 2011-05-19، 07:01 PM
آخرین ارسال: reza1366
  شيشه در ايران ahmadazizi 1,745 2011-04-20، 10:17 PM
آخرین ارسال: ahmadazizi
  سپاهي كه هرگز به ايران برنگشت _ معمای در كل تاريخ باستان ALI XxX 1,279 2011-04-20، 12:54 PM
آخرین ارسال: ALI XxX
  آنچه ايران به جهان آموخت ALI XxX 1,477 2011-04-20، 12:48 PM
آخرین ارسال: ALI XxX
  تاريخچه تکامل پرچم ايران ALI XxX 1,356 2011-04-20، 12:42 PM
آخرین ارسال: ALI XxX
  اديان در ايران باستان ALI XxX 1,843 2011-04-20، 11:28 AM
آخرین ارسال: sanazjoooooooon
  تاريخ آموزش و پرورش در ايران باستان ALI XxX 1,533 2011-04-19، 09:51 PM
آخرین ارسال: ALI XxX
  مذهب، منبع هنر معماري مساجد ايران Royal Falcon 1,418 2011-02-25، 12:23 PM
آخرین ارسال: Royal Falcon
  پارسه برجسته ترين پايتخت ايران Royal Falcon 1,444 2011-02-25، 12:22 PM
آخرین ارسال: Royal Falcon
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
آمار انجمن
آخرين ارسال ها
موضوع تاريخ, زمان  نويسنده آخرين ارسال کننده انجمن
  نقشه اتوکدی آبادی ها خوزستان دیروز alireza alireza طرح،پروژه،نقشه
  توپوگرافی استان خوزستان برای استفاده در GIS دیروز alireza alireza طرح،پروژه،نقشه
  مقاله  مقاله شهرسازی 05-20 archopedia alireza مقالات فارسی(vip-1)
  دانلود طرح ناحیه ای قزوین جلد1 05-20 diamond alireza طرح،پروژه،نقشه(vip-1)
  روستا-شکتا- ساری 05-14 saeiideh alireza طرح،پروژه،نقشه
  دانلود دفترچه سوالات ارشد طراحی شهری 97 کنکور سراسری 04-28 alireza alireza تالار گفتمان طراحی شهری
  دانلود دفترچه سوالات ارشد برنامه ریزی شهری 97 کنکور سراسری 04-28 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  سومین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی سالانه عمران، معماری و طراحی... 04-12 Sahab Sahab اخبار همایش ها
  نكات تخصصی ارشد برنامه ریزی شهری ویرایش اول 1397 شامل 999 نکته 04-05 alireza alireza تالار گفتمان برنامه ریزی شهری
  درخواست کتاب حقوق و قوانین شهری دکتر کامیار 04-02 gasemij آرزوعطاری پرسش و پاسخ
  دانلود پاورپوینت و جزوه آشنایی با معماری اسلامی2 (PDF DOC PPT) 03-25 atelieahjam hamidfa فروشگاه فایل اربان شاپ
  درخواست غیر رایگان  جزوه کلاسی و پر شده کامل ایستایی استاد طباطبایی از آکادم... 03-11 ehsan12 alireza جزوه های معماری
  بیکاری بعد از اتمام تحصیل در رشته طراحی شهری 03-07 nazgol22 nazgol22 تالار گفتمان طراحی شهری
  دانلود دفترچه سوالات دکتری سراسری و آزاد شهرسازی 1397 02-25 alireza alireza تالار گفتمان دکتری شهرسازی
  طراحی شهری و روانشناسی محیط 02-20 shahryar mamamama سایر مقالات
با ارسال فایل و شرکت در موضوعات ایجاد شده و پاسخ به آنها ما را همراهی کنید.

[-]
جستجو
جستجوی گوگل