ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
نظام ایجاد معبر و ترافیک
به نظرتون مشکلات ایجاد معابر بزرگراهی رایگان در ایران جز افزایش فرهنگ استفاده از اتومبیل شخصی به دلیل ارزانی چه مشکلات دیگه ای داره ؟

آخرین ارسال های من :
 سپاس شده توسط: AliReza ، atelieahjam
2
RE: نظام ایجاد معبر و ترافیک
اعضای فعال مشارکت کنند...
آخرین ارسال های من :

 سپاس شده توسط: atelieahjam
3
RE: نظام ایجاد معبر و ترافیک
یکی از مشکلات اصلی چنین طرح هایی در واقع بحث های هزینه های اجرا است, هزینه اجرای یک کیلومتر بزرگراه برابر با اجرای هشت هکتار فضای شهری است, هزینه نگهداری یک کیلومتر راه برابر با هزینه نگهداری 20 هکتار فضای سبز است.
خوب با تخصیص منابع مالی عمومی به یک بزرگراه و رایگان در نظر گرفتن آن در واقع به بخشی از جامعه که از اتومبیل شخصی استفاده نمیکنند خدماتی ارائه نمیشود, در حالی که بار اقتصادی زندگی شهری در اقشار کم درآمد نمود بیشتری دارد اما عملا خدمات دهی به این افراد در بزگراه انجام نمیشود, در بسیاری موارد مدیران شهری به بزگراه ها نقش مسیر اصلی و معبر حمل و نقل عمومی داده اند تا نقش بزرگراه در خدمات دهی به عموم پر رنگ شود بی شک در تمامی چنین مواردی کارکرد اصلی بزرگراه یعنی حمل و نقل سریع به وسیله اتومبیل شخصی از بین میرود.
با مشاهده میزان ترافیک در ساعات مختلف بیشتر شهرهای ایران میتوان به این نتیجه رسید که عمده ترافیک بزرگراهی شهرها متعلق به دو گروه است, گروه اول طبقه مرفه جامعه ساکن در مناطق گران شهر, دوم طبقه متوسط جامعه ساکن در محلات ارزان حاشیه ای که با سکونت در حاشیه های شهر عملا هزینه های خود به خصوص مسکن را کاهش داده و فرصتی برای پیشرفت اقتصادی پیدا میکنند اما در مقابل هزینه های شهر را افزایش میدهند.
در مورد شهرهای بزرگ مانند تهران به خصوص کمی اوضاع بدتر است شهر مرتبا خدمات حمل و نقلی به کسانی میدهد که حتی ساکن شهر نیستند این افراد به صورت مداوم و روزانه به شهر وارد میشوند و از فرصت های اقتصادی شهر استفاده میکنند اما اندوخته خود را به شهرهای اطراف منتقل میکنند. و البته مسیر یابی شبکه بزرگراهی در خدمت این افراد است.
یکی از معضلات عمومی بودن بزرگراه ها مهندسی ترافیک شهری بر اساس این مسیر ها است, به مرور خیابان های شهری و عبوری کارکرد خود را با یک طرفه شدن, ورود ممنوع شدن, بن بست شدن, قطع شدن توسط بزرگراه از دست میدهند و بزگراه بدون ایجاد فرصت اقتصادی خاصی کسب املاک این خیابان ها را دچار اختلال میکند. از بهترین نمونه های چنین آسیبی دو خیابان شهری عباس آباد (بهشتی) و تخت طاووس (مطهری) در تهران است. شبکه بزگراهی جایگزین خیابان های شهر نیست بلکه آلترناتیو یا گزینه دومی برای مسیر عبور است.
یکی دیگر از آسیب های شبکه بزرگراهی عمومی حجم ترافیک بالا و در نتیجه کاهش سرعت و گاها راه بندان های روزانه است, این معضل بسیار پر رنگ است هزینه های بهداشتی-سلامتی که روزانه شهروندان برای مشکلات ناشی از کیفیت هوا پرداخت میکنند در این شهر ها به اوج میرسد, بخش بزرگی از آلودگی هوا ناشی از اتومبیل است, و بزگرترین قسمت آلودگی هوای ناشی از اتومبیل ها ناشی از کار موتور در راه بندان ها است!!!! با خارج کردن شبکه های بزرگراهی از حالت عمومی با کاهش ترافیک بزرگراهی نه تنها حجم ترافیک کم میشود بلکه این حجم نیز در حالت بهینه قرار میگیرد.
به جای استفاده از بودجه عمومی برای ایجاد چنین طرح هایی, بهتر است از راهی مانند ایجاد شرکت های سرمایه گزاری عام از طریق مشارکت مردم در بورس و تامین حداقل سرمایه از بودجه عمومی است, بدیهی هست پس از اجرای طرح عمده سود ناشی از آن به مردم سرمایه گزار میرسد. با این روش خدمات رفاهی شهر از طریق بخش خصوصی یعنی مردم به عنوان سهامداران طرح انجام میگیرد, که هم به تقسیم فرصت های اقتصادی کمک میکند هم از فشا به بودجه شهر میکاهد.

*****در کل شبکه بزرگراهی در میان معابر شهری یک معبر رفاهی است نه خدماتی و الزامی و اولویت برای احداث معابر همیشه با معابر عمومی تر است, در زمان مدیریت بودجه یک شهر روش عادلانه این است که هر نوع خدمات رفاهی پس از تکمیل خدمات شهری در محدوده انجام شود یا به بخش خصوصی سپرده شود, یعنی اولیویت یک خیابان شهری, اولویت دو حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تراموای محلی، اتوبوس شهری, مونوریل یا مترو و ... , اولویت سه سایر خدمات شهری و ............. اولویت های ده به بعد ایجاد فضا ها و معابر رفاهی مانند ایستگاه تاکسی و شبکه بزرگراهی.

 سپاس شده توسط: atelieahjam
4
RE: نظام ایجاد معبر و ترافیک
سکوت تا کی!!
12 کاربر زیر موضوع را خوانده است:
AliReza (۱۳۹۳-۱-۳۱, ۰۸:۲۷ صبح)، atelieahjam (۱۳۹۳-۱-۲۸, ۱۱:۱۳ عصر)، shahbaz (۱۳۹۳-۲-۱, ۰۵:۵۱ عصر)، erfki (۱۳۹۳-۱-۳۰, ۱۱:۴۶ عصر)، roufia (امروز, ۰۴:۴۸ عصر)، sardarekord (امروز, ۰۹:۵۹ عصر)، hani12 (دیروز, ۱۲:۵۹ صبح)، atria (۱۳۹۳-۲-۱, ۱۱:۲۵ صبح)، 2091978620 (دیروز, ۰۴:۲۵ عصر)، beny (دیروز, ۰۵:۱۸ عصر)، s.t (۱۳۹۳-۱-۳۱, ۱۰:۵۸ صبح)، qalireza (۱۳۹۳-۲-۱, ۰۳:۲۸ عصر)

 سپاس شده توسط: atelieahjam
5
RE: نظام ایجاد معبر و ترافیک
اعضای فعال مشارکت کنند...

 سپاس شده توسط: atelieahjam
6
RE: نظام ایجاد معبر و ترافیک
(1393-1-31، 07:00 صبح)'Urbanist' نوشته است:  با خارج کردن شبکه های بزرگراهی از حالت عمومی با کاهش ترافیک بزرگراهی نه تنها حجم ترافیک کم میشود بلکه این حجم نیز در حالت بهینه قرار میگیرد.


 

با عرض سلام
بله حجم ترافیک کم میشه و بزرگراه در حالت بهینه قرار می گیره ، اما شهر دارای یک حجم ثابتی از ترافیک هست با خارج کردن این حجم از شبکه بزرگراهی ، با حجم ترافیکی که روی دست می مونه چه باید کرد ، چه تدابیری باید برای اونها در نظر گرفت و این حجم را به کدام سو باید هدایت کرد ، همچنین اگر بزرگراه از حالت عمومی خارج بشه و همه ی حجم استفاده کننده از بزرگراه شرایط جدید را بپذیرند و طبق شرایط عمل کنند باز هم همون حجم ترافیکی در همون بزرگراه مستقر هست و هیچ تغییری در کاهش بار ترافیکی بوجود نمیاد . به نظر من که اینطوره

با تشکر

 

 
آخرین ارسال های من :

7
RE: نظام ایجاد معبر و ترافیک
(1393-5-13، 06:56 عصر)'atelieahjam' نوشته است:  
(1393-1-31، 07:00 صبح)'Urbanist' نوشته است:  با خارج کردن شبکه های بزرگراهی از حالت عمومی با کاهش ترافیک بزرگراهی نه تنها حجم ترافیک کم میشود بلکه این حجم نیز در حالت بهینه قرار میگیرد.



 

با عرض سلام
بله حجم ترافیک کم میشه و بزرگراه در حالت بهینه قرار می گیره ، اما شهر دارای یک حجم ثابتی از ترافیک هست با خارج کردن این حجم از شبکه بزرگراهی ، با حجم ترافیکی که روی دست می مونه چه باید کرد ، چه تدابیری باید برای اونها در نظر گرفت و این حجم را به کدام سو باید هدایت کرد ، همچنین اگر بزرگراه از حالت عمومی خارج بشه و همه ی حجم استفاده کننده از بزرگراه شرایط جدید را بپذیرند و طبق شرایط عمل کنند باز هم همون حجم ترافیکی در همون بزرگراه مستقر هست و هیچ تغییری در کاهش بار ترافیکی بوجود نمیاد . به نظر من که اینطوره

با تشکر

 

 

 

اگر همه حجم شرایط رو قبول کردن با درآمد کلان ناشی از شرایط جدید حمل و نقل عمومی رو تقویت میکنیم

در صورت نپذیرفتن هم حجم ترافیک به شهر تزریق میشه و برای مدتی به شدت ترافیک شهر فلج میشه تا مردم به مرور واکنش مناسب رو نشون بدن مثل تغییر محل سکونت و نزدیک شدن به محل کار، مثل استفاده از حمل و نقل عمومی و .....
اما کاملا طبیعی هست که چند ماه یا حتی چند سال شهر از نظر ترافیکی دچار معضل میشه، تو برنامه ریزی به این میگن جراحی کاربری که مثل هر جراحی دیگه درد و خون ریزی داره و مسلما حجم زیادی نارضایتی عمومی و فشار سیاستمدار ها برای لغو چنین طرح هایی وجود داره
دقیقا به همین دلیل معمولا سیاستمدرا ها در تمام دنیا با چنین عملکردهایی مخالف هستن هرچند صحیح ترین روش اجرایی شناسایی شده تا به امروز هست

 

 سپاس شده توسط: atelieahjam
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  ضرورت و اهمیت ایجاد باشگاه ورزشی خانگی در محیط های مسکونی آپارتمانی و مجتمعی atelieahjam 3,914 1393-5-16، 11:45 صبح
آخرین ارسال: Diniyar
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل